تجربه رانندگی با کیا سورنتو پلاگین هیبریدی 2023
کیا سورنتو پلاگین هیبریدی 2023 انتخابی برجسته بین رقبای کلاس کراس اورهای هیبریدی میان سایز است چراکه از تجهیزات استاندارد زیاد، طراحی شیک و قیمتی نسبتاً معقول سود میبرد. اگرچه دینامیک سواری این خودرو رضایتبخش نیست اما در انتخاب یک خودروی سه ردیفه و هفتنفره نمیتوان چنین چیزی را اولویت اصلی دانست. بجای این موضوع ما پیشنهاد میکنیم روی ویژگیهای رفاهی، تکنولوژی و ایمنی زیادی تمرکز کنید که سورنتو را همردیف محصولات لوکس و گرانتر قرار میدهند. اگر بتوانید چشمان خود را روی برخی موارد همچون دینامیک سواری، سیستم هیبریدی نه چندان نرم و سیستم اطلاعات سرگرمی ببندید، سورنتو انتخابی هوشمند خواهد بود و خواهد توانست با نامهایی همچون تویوتا هایلندر و هوندا پایلوت رقابت کند.
مشخصات کیا سورنتو پلاگین هیبریدی 2023 | |
پیشرانه | 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو به همراه پیشرانه برقی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | 261/350 |
شعاع حرکتی در حالت برقی (کیلومتر) | 52 |
قیمت پایه (دلار) | 49,990 |
قیمت مدل تست شده (دلار) | 52,140 |
کیا در زمینه طراحی محصولاتش خوب عمل میکند و سورنتو مؤید این نکته است. حتی با اینکه چندین سال از تولید سورنتو میگذرد اما طراحی آن همچنان جذاب بنظر میرسد. نمای جلوی خودرو با ابهت و هدفمند طراحی شده و خبری از بازی با زوایای تیز نیست. نمای عقب با چراغهای عمودی در طرفین ما را به یاد تلوراید میاندازد.
کابین خودرو نیز از داشبوردی جذاب و کاربردی سود میبرد. در این بخش دو نمایشگر بزرگ برای پشت آمپرها با ابعاد 12.3 اینچ و نمایشگر مرکزی با ابعاد 10.3 اینچی وجود دارد. خوشبختانه هنوز هم دکمههای فیزیکی برای مواردی همچون صدای سیستم صوتی و تهویه مطبوع بکار رفتهاند و این موضوع در دنیایی که نمایشگرهای لمسی حرف اول را میزنند لذتبخش است. ورودیهای هوا نیز نکته مثبت دیگر کابین هستند که به سرنشینان اجازه میدهند جریان هوای بالا و پایین را برای راحتی بیشتر تنظیم کنند. ویژگیهای سورنتو به همین موارد ختم نمیشوند چراکه در لیست تجهیزات آن صندلیهای حافظهدار مجهز به گرمکن و سردکن، صندلیهای گرم شونده ردیف دوم، شارژ بیسیم گوشی و بسته ایمنی کامل از جمله دستیار رانندگی در بزرگراه، حفظ خودرو بین خطوط، هشدار ترافیک پشتی، پایش نقاط کور و... وجود دارند.
زیر کاپوت کیا سورنتو پلاگین هیبریدی 2023 پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو قرار دارد که 177 اسب بخار قدرت تولید میکند. این پیشرانه با واحدی برقی و باتری 13.8 کیلووات ساعتی همراه میشود و قدرت کلی مجموعه به 261 اسب بخار و گشتاور آن به 350 نیوتون متر میرسد. سورنتو از نظر قدرت تولیدی عملکرد خوبی دارد حتی اگر وزنش به بالای 2 تن برسد. وقتی خودرو را در حالت اسپرت قرار دهید پاسخ پدال گاز تیزتر شده و شتاب گیری خوبی را تجربه خواهید کرد. حتی قفل دیفرانسیل مرکزی نیز برای سیستم چهار چرخ محرک وجود دارد، سیستمی که معمولاً در کراس اورهای میان سایز بکار نمیرود.
اما کمی هم درباره نقاط ضعف این خودرو صحبت کنیم. اگرچه قوای محرکه پلاگین هیبریدی سورنتو قدرتمند و کممصرف است اما نرمی زیادی ندارد. انتقال قدرت از حالت برقی به هیبریدی با وقفه سود میگیرد و هر موقع که پیشرانه بنزینی وارد مدار میشود این موضوع کاملاً مشهود است. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک هم اگرچه عملکرد قابل قبولی دارد اما احساسبرانگیز نیست و پدال شیفترهای فرمان نیز خیلی سریع عمل نمیکنند. البته این موارد برای خریداران بالقوه شاید خیلی مهم نباشند.
هندلینگ سورنتو برای خودرویی با این ابعاد پذیرفتنی است هرچند انتظار سواری بهتری را با توجه به قیمت خودرو داشتیم. دستاندازهای کوچک به خوبی جذب میشوند اما ناهمواریهای بزرگتر به کابین نفوذ میکنند. اگر در منطقهای زندگی میکنید که جادههای خوبی ندارد، توصیه میکنیم قبل از خرید سورنتو حتماً آن را تست کنید تا انتظارات خود از این خودرو را به حد معقولی برسانید. نکته بعدی به سیستم اطلاعات سرگرمی مربوط میشود که اینترفیس مناسبی دارد اما تمامی عملکردها با دکمههای فیزیکی یا نمایشگر لمسی تأخیر یک تا دو ثانیهای دارد. اگرچه چنین چیزی خیلی تعیین کننده نیست اما در دنیایی که گوشیهای هوشمند سریعاً دستورات را اجرا میکنند، سیستم کیا کند بنظر میرسد.
سیستم موردبحث قبلاً در محصولات دیگر کیا تست شده و عملکرد بهتری داشته بنابراین امکان دارد مشکل یاد شده فقط مختص این خودرو باشد؛ اما چیزی که در کلیه نسخههای سورنتو پلاگین هیبریدی دیده نمیشود اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم است. اگرچه چنین چیزی هم تعیین کننده نیست اما اکثر خودروهای امروزی به چنین ویژگیهایی مجهز هستند. همچنین خبری از USB-C هم نیست و بنابراین باید از روش سنتی کابل USB-A برای ارتباط با گوشی تلفن استفاده کنید. در نهایت باید گفت کیا سورنتو پلاگین هیبریدی 2023 بهطور خاص هیجانانگیز نیست اما از قوای محرکه کممصرف، ظاهری زیبا و لیست بلندبالای تجهیزات استاندارد سود میبرد. اگر بتوانید با دینامیک سواری نه چندان جالب و سیستم اطلاعات سرگرمی سؤالبرانگیز سورنتو کنار بیایید، این خودرو گزینهای مناسب برای خانواده خواهد بود.