کوپهٔ ژاپنی یا سدان کره‌ای؟ درگ نیسان Z و کیا استینگر GT

یک‌شنبه 4 دی 1401 - 14:30
مطالعه 3 دقیقه
maxresdefault
شاید نیسان Z و کیا استینگر GT رقیب مستقیم یکدیگر نباشد اما هردوی آن‌ها از پیشرانه‌های V6 توئین توربو استفاده می‌کنند و قیمتی نزدیک به هم دارند؛...
تبلیغات

شاید نیسان Z و کیا استینگر GT رقیب مستقیم یکدیگر نباشد اما هردوی آن‌ها از پیشرانه‌های V6 توئین توربو استفاده می‌کنند و قیمتی نزدیک به هم دارند؛ بنابراین دیدن رقابت آن‌ها در خط مستقیم می‌تواند جالب باشد. بدین منظور، سم کارلیجن این دو ماشین را طی چند مسابقهٔ درگ و رولینگ در برابر هم قرار داده تا ببینیم کدام‌یک سریع‌تر است. به‌رسم همیشه اما بیایید ابتدا با نگاهی به اعداد و ارقام شروع کنیم.

نیسان Z از یک پیشرانهٔ 3 لیتری توئین توربو استفاده می‌کند که 400 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و باید وزنی 1610 کیلوگرمی را حرکت دهد. از سوی دیگر، زیر کاپوت استینگر GT یک موتور بزرگ‌تر 3.3 لیتری توئین توربو قرار گرفته که با وجود حجم بیشتر، قدرت کمتری برابر با 368 اسب بخار تولید می‌کند اما گشتاور 510 نیوتن متری آن از رقیب ژاپنی بیشتر است. این سدان کره‌ای با وزن 1895 کیلوگرمی، به میزان قابل‌توجهی از نیسان Z سنگین‌تر است اما در عوض از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد. همچنین درحالی‌که رانندهٔ نیسان از عدم چسبندگی لاستیک‌ها شکایت داشت که باعث هرزگردی زیاد چرخ‌ها می‌شود، لاستیک‌های استینگر هیچ ایرادی ندارند.

چند ثانیه پس از شروع اولین درگ از حالت سکون، کیا نیسان را در آینه‌های خود می‌دید که دلیل این موضوع لاستیک‌های بد کوپهٔ ژاپنی بود اما در ادامه Z به‌راحتی از رقیب پیشی گرفت و با اختلافی حداقل به‌اندازهٔ طول دو خودرو پیروز شد. در درگ دوم، استینگر لانچ بسیار بهتری داشت و بازهم جلو افتاد ولی مثل درگ قبلی، این بار نیز نیسان خود را به رقیب رساند و پیشی گرفت با این تفاوت که حالا اختلاف دو خودرو هنگام عبور از خط پایان بسیار جزئی بود.

سپس خودروها برای سه مسابقهٔ رولینگ آماده شدند. اولین رولینگ از سرعت 50 کیلومتر بر ساعت آغاز شد که در آن کیا به پیروزی رسید. سپس رولینگ دوم با همان سرعت اما در دنده دو آغاز شد و این بار پیروزی به کوپهٔ ژاپنی رسید؛ و نهایتاً نوبت به رولینگ آخر از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت رسید. این بار خودروها مدتی نزدیک به هم پیش رفتند اما بازهم این نیسان بود که زودتر به خط پایان رسید. به‌طورکلی، نیسان Z را باید پیروز قاطع این رقابت دانست ولی این نکته را هم باید مدنظر داشت که استینگر ظرفیت حمل پنج نفر را دارد درحالی‌که کوپهٔ ژاپنی خودرویی دونفره است.

کپی لینک

مشخصات فنی

 

نیسان Z پرفورمنس

کیا استینگر GT

پیشرانه

3.0 لیتری V6 توئین توربو

3.3 لیتری V6 توئین توربو

قدرت

400 اسب بخار

368 اسب بخار

گشتاور

475 نیوتن متر

510 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

چهارچرخ

وزن

1610 کیلوگرم

1895 کیلوگرم

قیمت

51,015 دلار

47,235 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.