کیا

درباره EV3 برقی، شاسی‌بلند 30 هزار دلاری کیا چه می‌دانیم؟

جدیدترین محصول برقی کیا با نام EV3 شناخته می‌شود. این خودروی جمع‌وجور قرار است با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار عرضه شود.

کیا آهسته و پیوسته در حال گسترش سبد محصولات برقی خود است و با دنبال کردن مسیری که با EV9 پرچم‌دار ترسیم کرد، خودروهای متنوع‌تری را تولید می‌کند. پس از عرضه EV5 که ابعادی مشابه اسپورتیج دارد، کره‌ای‌ها آماده تولید EV3 ساب کامپکت در سال ۲۰۲۴ می‌شوند. این خودروی جدید از زبان طراحی مدرنی سود خواهد برد و در بخش کابین نیز تکنولوژی‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.

کیا پیش‌نمایش خودروی موردبحث را با کانسپت EV3 در ماه‌های قبل انجام داده است. اخیراً نیز تصاویر جاسوسی نسخه‌های پیش‌تولیدی EV3 در کره جنوبی ثبت شده‌اند و به ‌احتمال زیاد نسخه نهایی از نظر زبان طراحی وفاداری زیادی به کانسپت یاد شده خواهد داشت. همان‌طور که در رندرها دیده می‌شود، برخی تغییرات در مدل تولیدی اعمال می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به گرافیک چراغ‌ها، آینه‌های بزرگ‌تر و برخی متریال تریم های بدنه اشاره کرد. کیا هنوز به‌صورت رسمی ابعاد کانسپت EV3 را اعلام نکرده اما حدس می‌زنیم طول آن حدود ۴.۴ متر باشد. به ‌این ‌ترتیب فاصله مناسبی بین این خودرو و EV5 با طول ۴۶۱۵ میلی‌متر وجود خواهد داشت. در حقیقت این خودرو ابعادی مشابه نسل کنونی کیا نیرو و سلتوس دارد. بسته به بازار عرضه، انتظار می‌رود کیا EV3 رقیب خودروهایی همچون ولوو EX30، اسمارت نامبر وان، پژو ۲۰۰۸ برقی و دیگر شاسی بلندهای ساب کامپکت برقی باشد.

کیا EV3 کانسپت در بخش کابین از طراحی مینیمالیستی و متریال جدید و ساختارهای فیبر طبیعی استفاده کرده است. اگرچه توجه به محیط‌زیست در خودروهای مدرن عنصری کلیدی به شمار می‌رود اما انتظار داریم برخی از این عناصر در مدل تولیدی دیده نشوند. دیگر تغییرات کابین EV3 تولیدی شامل طراحی سنتی‌تر فرمان، کنسول مرکزی و داشبورد خواهند بود. همچنین انتظار داریم پوشش‌های تیره‌تری برای داشبورد و صندلی‌ها ارائه شود. کاکپیت دیجیتال این خودرو شاید از EV5 گرفته شود. این بخش شامل دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی است که در یک پانل ادغام شده‌اند. همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی توانایی به‌روزرسانی از راه دور را دارد و شاید برخی سرویس‌های نرم‌افزاری به‌صورت آپشن در نظر گرفته شوند. EV3 همچنین از جدیدترین نسخه سیستم‌های کمک‌راننده کیا سود خواهد برد. این سیستم‌ها باعث رانندگی نیمه‌خودکار در برخی شرایط ویژه می‌شوند.

کیا EV3 از پلتفرم E-GMP گروه هیوندای کیا استفاده خواهد کرد. البته برخلاف خودروهای EV6 و EV9 که از معماری ۸۰۰ ولتی برخوردار هستند، این شاسی‌بلند جدید به سیستم ساده‌تر و ارزان‌تر ۴۰۰ ولتی مشابه EV4 و EV5 مجهز خواهد شد. همچنین احتمال دارد باتری‌های ۵۸ و ۷۷.۴ کیلووات ساعتی برای EV3 ارائه شوند. مطابق انتظارات، نسخه پایه این خودرو به یک پیشرانه برقی مجهز خواهد بود اما احتمال تولید مدلی با دو پیشرانه و سیستم چهار چرخ محرک نیز وجود دارد. کیا تائید کرده است تمامی محصولات برقی‌اش با نسخه GT نیز عرضه خواهند شد. این مدل‌ها دارای قدرت بیشتر و تنظیمات اسپرت تر شاسی هستند. همچنین EV3 GT می‌تواند از کیت بدنه اسپرت تر و تریم متفاوت کابین سود ببرد.

کیا تائید کرده سبد محصولات برقی‌اش قیمتی بین ۳۰ تا ۸۰ هزار دلار خواهند داشت و بنابراین حدس می‌زنیم شاسی‌بلند EV3 و سدان EV4 قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار داشته باشند. انتظار می‌رود این ساختار قیمت‌گذاری در EV9 نیز دیده شود، شاسی‌بلندی که با آپشن های گسترده و متریال لوکس در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. احتمالاً EV3 در اروپا یک پله بالاتر از کراس اور کوچک EV2 قرار خواهد گرفت. EV2 قرار است در سال ۲۰۲۶ معرفی شود. در نهایت باید دانست کره‌ای‌ها اهداف جاه‌طلبانه‌ای دارند و می‌خواهند تا سال ۲۰۲۶ به فروش ۱ میلیون خودروی برقی برسند. این میزان فروش تا سال ۲۰۳۰ باید به رقم ۱.۶ میلیون دستگاه افزایش یابد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3610 ديدگاه)

    داداش بزرگشو EV9 از نزدیک اونور آب دیدم عجب ابهتی داشت . کیفیت ساخت ازش میچکید . خداوکیلی کیف کردم .رضایت صحاب ماشینو از چشاش میشد فهمید چه خبره .

    موافقم 20
    مخالفم 5
    1. پیام

      ۲۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1645 ديدگاه)

      دیگه GT هم مثل N یه دردسر بزرگی برای خیلیا میشه 😂😂😂😂😂😂

      موافقم 1
      مخالفم 7
      1. مجتبی .

        ۲۲ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1177 ديدگاه)

        همونnکه رفت علوفه خوری؟؟؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. Amirreza.M

      ۲۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (276 ديدگاه)

      ای کاش تو این زبان طراحی هم یه اشاره هایی به جلوپنجره ی پوزه ببری معروفش بکنه تا خودرو هاش متمایز تر از بقیه به نظر بیاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Chromstone3

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    این طراحی و کانسپت چه در داخل و چه در بیرون اصلا روح نداره ، زیبایی نداره ، جذابیت نداره و خیلی خشک و کارتونی ( انیمیشنی ) به نظر میرسه .
    یه ذره سلیقه و خوش ذوقی تو این کانسپت ها دیده نمیشه …
    برای روح و جسم آینده احترام خیلی بیشتری از این باید قائل باشیم .
    اگه کل آینده ی خودرو ها مثل اینه امیدوارم کلا آینده ای وجود نداشته باشه . 😑

    موافقم 13
    مخالفم 18
    1. محمد

      ۲۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1489 ديدگاه)

      با دیدن پروفایل سمیت منم به این نتیجه رسیدم که دنیا تموم بشه بهتره

      موافقم 7
      مخالفم 13
      1. Chromstone3

        ۲۱ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (39 ديدگاه)

        سلام .
        اهمیت نمیدم که شما چی راجع به من فکر میکنی .
        با چک کردن پروفایل نمیتونیم کسی رو واقعا قضاوت کنیم . لزومی هم نمی بینم در مورد پروفایلم به شما جواب پس بدم و چیزی هم بهتون بدهکار نیستم .
        اگه با پروفایل بقیه رو میشناسین پس آدم فوق العاده ساده لوحی هستین . بهتره برین و با توهم دانایی تون زندگی کنین .
        همون بهتر که شما و امثال شما زودتر از این دنیا تموم بشین …

        موافقم 9
        مخالفم 5
        1. محمد

          ۲۱ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1489 ديدگاه)

          والا ماهم اهمیتی نمی‌دیدم که تو چی و کی هستی ولی با این پروفایل سمی خودت رو داری معرفی کنی ساده لوح اونیه که با لباس یا حرف زدن داغون یا هرچیز داغونی خودش رو معرفی می‌کنه و بعد میگه چرا منو قضاوت میکنید

          موافقم 3
          مخالفم 9
      2. net

        ۲۱ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3149 ديدگاه)

        وایسا دنیا من می خوام پیاده شم

        موافقم 6
        مخالفم 1
      3. net

        ۲۱ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3149 ديدگاه)

        چراغ جلو و چراغ عقب و رینگ ev3 و ev5 و ev9 خیلی بد هست

        موافقم 7
        مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا