دوئل فولکس‌واگن آرتئون و کیا استینگر

جمعه 8 اردیبهشت 1396 - 08:30
مطالعه 5 دقیقه
Arteon-VS-Stinger
همچنان در دور اول مرحلۀ مقدماتی سری رقابت‌ها و دوئل‌های خودرویی پدال هستیم و امروز نگاهی به کلاس سدان‌های کامپکت لوکس یا پریمیوم داشته‌ایم. البته...
تبلیغات

همچنان در دور اول مرحلۀ مقدماتی سری رقابت‌ها و دوئل‌های خودرویی پدال هستیم و امروز نگاهی به کلاس سدان‌های کامپکت لوکس یا پریمیوم داشته‌ایم. البته در بین شرکت‌کنندگان این گروه چهار سدان کوپه شامل فولکس‌واگن آرتئون، کیا استینگر، آئودی A5 اسپرت‌بک و ب‌ام‌و سری 4 گرن کوپه حضور دارند که از این لحاظ با دیگر شرکت‌کنندگان متفاوت هستند اما چون از لحاظ کلاس‌بندی در کلاس سدان‌های کامپکت لوکس قرار می‌گیرند، ما هم آن‌ها را در بین شرکت‌کنندگان این گروه جای داده‌ایم. با این مقدمه می‌پردازیم به معرفی شرکت‌کنندگان رقابت گروه سدان‌های کامپکت لوکس:

مرسدس بنز C کلاس

ب‌ام‌و سری 3

ب‌ام‌و سری 4 گرن کوپه

آئودی A4

آئودی A5 اسپرت‌بک

آلفارومئو جولیا

جگوار XE

کادیلاک ATS

ولوو S60

اینفینیتی Q60

لکسس IS

آکورا TLX

بیوک ریگال

فولکس‌واگن آرتئون

کیا استینگر

جنسیس G70

آرتئون

کیا استینگر

در دور نخست رقابت‌های این گروه، دو عضو کوپۀ این جمع یعنی کیا استینگر و فولکس‌واگن آرتئون به میدان نبرد آمده‌اند.

فولکس‌واگن آرتئون

فولکس‌واگن برای اولین بار در سال 2008 با معرفی مدل جدید پاسات CC پا به کلاس سدان‌های کوپه گذاشت. خودرویی که نزدیک به یک دهه روی خط تولید بود و پس از تجربۀ یک فیس‌لیفت در سال 2011 کلمۀ پاسات از نامش حذف و با نام CC عرضه شد. سپس این سازندۀ آلمانی چندی پیش در نمایشگاه خودروی ژنو 2017 از جانشین یا به عبارتی نسل دوم CC با نام آرتئون رونمایی کرد که کاملاً نسبت به قبل متحول شده است. همچنین آرتئون آغازگر تحول و فصلی تازه در زبان طراحی فولکس‌واگن است. علاوه بر این، با خاتمۀ تولید سدان بزرگ و لوکس فیتون، فعلاً آرتئون پرچم‌دار فولکس‌واگن در اروپا محسوب می‌شود. این شرکت آلمانی اما آرتئون را تنها با پیشرانه‌های چهار سیلندر عرضه می‌کند که ما برای این رقابت قوی‌ترین آن‌ها را انتخاب کرده‌ایم. این موتور یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر توربو بنزینی است که 280 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو به‌صورت استاندارد از طریق یک گیربکس هفت سرعتۀ اتوماتیک دوکلاچۀ DSG و سامانۀ 4Motion به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

کیا استینگر

پس از موفقیت کلاس سدان‌های کوپه، کیا نیز بر آن شد که نماینده‌ای را راهی این کلاس نماید. این سازندۀ کره‌ای در اولین قدم در نمایشگاه فرانکفورت 2011 با معرفی کانسپت GT قصد خود برای ورود به این بخش را اعلام کرد تا اینکه نهایتاً نسخۀ تولیدی این کانسپت در نمایشگاه دیترویت 2017 با نام استینگر رونمایی شد. این خودرو یک سدان کوپۀ اسپرت است که دومین ساختۀ دیفرانسیل عقب کیا پس از سدان پرچم‌دار کیوریس محسوب می‌شود درحالی‌که ساختار آرتئون از نوع دیفرانسیل جلو است. همچنین کیا برخلاف فولکس‌واگن، برای سدان کوپۀ خود یک پیشرانۀ نیرومند V6 را هم در نظر گرفته است ولی ما برای همخوانی با رقیب آلمانی، موتور کوچک‌تر استینگر را انتخاب کرده‌ایم که آن‌هم مانند آرتئون از نوع 2 لیتری چهار سیلندر توربو است اما این پیشرانه قدرت و گشتاور کمتری برابر با 255 اسب بخار و 352 نیوتن متر تولید می‌کند. نیروی این موتور نیز توسط یک گیربکس هشت سرعتۀ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال میابد.

 

مشخصات فنی

فولکس‌واگن آرتئون

کیا استینگر

پیشرانه

2 لیتری 4 سیلندر توربو

2 لیتری 4 سیلندر توربو

قدرت

280 اسب بخار

255 اسب بخار

گشتاور

380 نیوتن متر

352 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته اتوماتیک DSG

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

عقب

طول

4.86

4.83

فاصلهٔ محوری

2.84 متر

2.90 متر

قیمت

54 هزار دلار

حدود 45 هزار دلار

 

با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9733902]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.