دوئل اشکودا کودیاک و کیا سورنتو

یک‌شنبه 1 مرداد 1396 - 09:00
مطالعه 6 دقیقه
Sorento-VS-Kodiaq
در ادامهٔ برگزاری دور دوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال، امروز برای دومین بار نوبت به گروه کراس‌اوورهای متوسط رسیده است. کلاسی که در...
تبلیغات

در ادامهٔ برگزاری دور دوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال، امروز برای دومین بار نوبت به گروه کراس‌اوورهای متوسط رسیده است. کلاسی که در نخستین دوئل آن، فورد اج به مصاف نیسان مورانو رفت. در این رقابت مجموعاً 1739 رأی به ثبت رسید که سهم اج از این میزان 949 رأی و مورانو 790 رأی است. بدین ترتیب در این دوئل شاهد رقابت نسبتاً نزدیکی بوده‌ایم اما بااین‌وجود اج توانست با کسب 54 درصد از کل آرا پیروز شده و مورانو را از گردونهٔ رقابت‌ها خارج کند. امروز اما در دومین دوئل از گروه کراس‌اوورهای متوسط، اشکودا کودیاک در برابر کیا سورنتو قرار گرفته است

فورد اج

نیسان مورانو

هیوندای سانتافه

جیپ گرند چروکی

فورد اج

؟

میتسوبیشی اوتلندر

رنو کولئوس

دوج جورنی

پژو 5008

؟

؟

کیا سورنتو

اشکودا کودیاک

تویوتا هایلندر

جی‌ام‌سی آکادیا

؟

؟

کیا سورنتو

سورنتو برای اولین بار در سال 2002 به‌عنوان یک SUV متوسط معرفی شد. نسل نخست این خودرو ساختاری بدنه روی شاسی داشت و سیستم انتقال قدرت آن نیز از نوع عقب/چهارچرخ بود؛ بنابراین نسل اول کیا سورنتو تقریباً یک SUV واقعی محسوب می‌شود؛ اما در نسل دوم که برای اولین بار در سال 2009 در کرهٔ جنوبی رونمایی گردید، همه‌چیز تغییر کرد زیرا نسل دوم سورنتو روی پلت‌فرم مشترکی با هیوندای سانتافه ساخته شده بود که در آن نه خبری از ساختار بدنه روی شاسی بود و نه انتقال قدرت دیفرانسیل عقب. بدین ترتیب سورنتو با ساختاری یکپارچه و انتقال قدرت دیفرانسیل جلو، تبدیل به یک کراس‌اوور متوسط شد. سپس بعد از انجام فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای سورنتو برای مدل 2014 و رونمایی آن در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2012، سرانجام نوبت به نسل کنونی این خودرو رسید که در آگوست 2014 در کرهٔ جنوبی رونمایی شد. نسل سوم سورنتو همچنان پلت‌فرم مشترکی با سانتافه دارد و بنابراین مثل نسل قبل یک کراس‌اوور متوسط با سه ردیف صندلی است. بااین‌حال طراحی نسل سوم سورنتو به‌طور کامل نسبت به قبل تغییر کرده و کاملاً با آن متفاوت است. برای این کراس‌اوور سه ردیفه، سه پیشرانهٔ مختلف ارائه می‌شود که دو نمونهٔ آن‌ها بنزینی 2.4 لیتری چهار سیلندر و 3.3 لیتری شش سیلندر بوده و آخری یک واحد 2.2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل است که ما هم برای این دوئل نسخه بنزینی 2.4 لیتری را انتخاب کرده‌ایم. این موتور 185 اسب بخار قدرت و 253 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

اشکودا کودیاک

اشکودا برای اولین بار با رونمایی از کانسپتی بنام Vision S در نمایشگاه ژنو 2016، خبر از ساخت یک کراس‌اوور متوسط سه ردیفه در آیندهٔ نزدیک داد. بدین ترتیب چندی بعد نسخهٔ تولیدی این خودرو با نام کودیاک در نمایشگاه پاریس 2016 رونمایی شد. این خودرو روی پلت‌فرم ماجولار MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این گروه همچون فولکس‌واگن اطلس و تیگوآن، اشکودا ساپرب و سئات آتکا مشترک است؛ بنابراین همانند سورنتو، پلت‌فرم کودیاک نیز از نوع دیفرانسیل جلو است. کودیاک پس از مدل یتی، دومین کراس‌اوور اشکودا محسوب می‌شود درحالی‌که به‌تازگی عضو سومی هم بنام کاروک به این جمع اضافه شده است. برای این کراس‌اوور سه ردیفه، مجموعه‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی گروه فولکس‌واگن شامل سه موتور مختلف، ارائه می‌گردد که همگی از نوع چهار سیلندر توربوشارژ TSI و TDI هستند. البته این موتورها که دو نمونهٔ آن‌ها بنزینی و یکی دیزلی است، خود در سطوح قدرت مختلفی عرضه می‌شوند که مجموع انتخاب‌های پیشرانه‌های کودیاک را به پنج موتور می‌رساند. قدرتمندترین پیشرانهٔ بنزینی کودیاک از نوع 2 لیتری چهار سیلندر توربو است که ما جهت هماهنگی با رقیب کره‌ای، برای این رقابت همین نسخه را انتخاب کرده‌ایم که 177 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی موتورها هم سه گیربکس مختلف شامل شش سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است. کودیاک در تیپ‌های پایه به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود اما برای تمامی مدل‌های آن سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل سفارش است.

 

مشخصات فنی

اشکودا کودیاک

کیا سورنتو LX

پیشرانه

2 لیتری 4 سیلندر

2.4 لیتری 4 سیلندر

تنفس

توربو

طبیعی

قدرت

177 اسب بخار

185 اسب بخار

گشتاور

320 نیوتن متر

253 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفرتا 96

7.9 ثانیه

9.1 ثانیه

حداکثر سرعت

204 کیلومتر/ ساعت

210 کیلومتر/ ساعت

مصرف سوخت

7.4 لیتر (ترکیبی)

10.7 لیتر (ترکیبی)

وزن

1840 کیلوگرم

1741 کیلوگرم

ظرفیت کشش

2000 کیلوگرم

907 کیلوگرم

طول

4.70 متر

4.78 متر

فاصلهٔ محوری

2.79 متر

2.78 متر

حجم صندوق بار

270/765/2005 لیتر

142/605/1622 لیتر

قیمت پایه

30,410 پوند

28,595 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9794221]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.