دوئل هوندا سیویک کوپه و کیا سراتو کوپ

جمعه 6 مرداد 1396 - 09:00
مطالعه 7 دقیقه
2014_civic_si_vs_forte_koup-bm-01-13953
کم‌کم در حال نزدیک شدن به گروه‌های پایانیِ سومین دور از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هستیم و امروز نوبت به گروه کوپه‌های کوچک رسیده...
تبلیغات

کم‌کم در حال نزدیک شدن به گروه‌های پایانیِ سومین دور از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هستیم و امروز نوبت به گروه کوپه‌های کوچک رسیده است. در دومین دوئل این گروه، فولکس‌واگن شیراکو به رقابت با هیوندای ولوستر پرداخت که طی این دوئل تعداد 1179 رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، شیراکو توانست با کسب 1040 رأی، برتری کاملاً قاطعانه‌ای بر رقیب کره‌ای یافته و با 88 درصد از آراء راهی مرحلهٔ بعدی شود درحالی‌که ولوستر موفق به کسب تنها 139 رأی کسب شد. امروز اما دو کوپه‌ای به مصاف یکدیگر رفته‌اند که هردو در نسخهٔ سدان هم ساخته می‌شوند. این دو ماشین، هوندا سیویک کوپه و کیا سراتو کوپ هستند.

کیا سراتو کوپه

هوندا سیویک کوپه

فیات 124 اسپایدر

مزدا MX-5

؟

مزدا MX-5

آئودی TT

ب‌ام‌و سری 2

هیوندای ولوستر

فولکس‌واگن شیراکو

؟

فولکس‌واگن شیراکو

تویوتا GT86

نیسان 370Z

فولکس‌واگن بیتل

سایون tC

؟

؟

هوندا سیویک کوپه

سیویک مطمئناً یکی از مشهورترین و البته محبوب‌ترین محصولات هوندا است. این ماشین برای اولین بار در سال 1972 به‌عنوان یک خودروی ساب‌کامپکت معرفی شده و در انواع گوناگون هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در، سدان و استیشن به تولید رسید. بدین ترتیب بود که حیات یکی از محبوب‌ترین خودروهای دنیا آغاز شد و طی سال‌های بعد نسل‌های مختلف آن یکی پس از دیگری راهی بازارهای جهانی شدند که نسل پنجم آن به کشورمان هم راه پیدا کرد؛ اما از نسل هفتم به بعد که در سال 2000 معرفی شد، سیویک رشد ابعاد را تجربه کرده و به کلاس بالاتر کامپکت منتقل گردید. سیویک هم‌اکنون در نسل دهم خود قرار دارد که برای اولین بار نسخهٔ سدان آن در سپتامبر سال 2015 رونمایی شد. سپس چندی بعد در نمایشگاه لس‌آنجلس 2015 نسخهٔ کوپهٔ آن‌هم معرفی گردید؛ اما در نمایشگاه پاریس 2016، هوندا برای اولین بار نسخهٔ لیفت‌بک سیویک را هم معرفی کرد که البته آن‌را می‌توان چیزی بین یک سدان و یک هاچ‌بک دانست. نسل دهم سیویک برخلاف گذشته خودرویی جهانی بوده و در تمامی کشورها با ظاهر یکسانی عرضه می‌شود درحالی‌که در نسل قبلی این‌طور نبود. درهرحال ما در این مطلب با نسخهٔ کوپهٔ سیویک کار داریم. کوپهٔ کوچک دیفرانسیل جلویی که سال‌ها است در کنار نسخهٔ سدان تولید می‌شود. سیویک کوپه در نسخهٔ معمولی با دو پیشرانهٔ مختلف 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند؛ اما به‌تازگی هوندا نسخهٔ قوی‌تر سیویک Si را هم در دو مدل سدان و کوپه معرفی کرده که ما هم برای این دوئل همین مدل را انتخاب کرده‌ایم. سیویک کوپه Si نیز مجهز به موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو است اما این موتور قدرتمندتر است به‌گونه‌ای که 205 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو نیز توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا CVT انجام می‌گیرد.

کیا سراتو کوپ

در دور دوم مرحلهٔ مقدماتی رقابت‌های پدال، نسخهٔ سدان کیا سراتو در برابر میتسوبیشی لنسر قرار گرفت و در آنجا به بیان تاریخچهٔ آن پرداختیم؛ بنابراین در اینجا صرفاً به نسخهٔ کوپهٔ این خودرو می‌پردازیم. نسل نخست سراتو برای اولین بار در سال 2003 در کرهٔ جنوبی معرفی شد اما در این نسل خبری از نسخهٔ کوپه نبود و در دو نوع سدان و هاچ‌بک تولید می‌شد. سپس بعد از معرفی نسل دوم سراتو در سال 2008، کیا در نمایشگاه نیویورک همین سال، کانسپتی بنام کوپ (Koup) را رونمایی کرد که در اصل پیش‌نمایشی از نسخهٔ کوپهٔ سراتو بود. نام این خودرو نیز ترکیبی از کلمات کیا و کوپه بود. سپس یک سال بعد در نمایشگاه نیویورک 2009 نسخهٔ تولیدی سراتو کوپه رونمایی شد. همچنین از نسل دوم، سراتو در بازار ایالات‌متحده با نام فورته عرضه گردید که بنابراین در این کشور نسخهٔ کوپهٔ آن‌هم با نام فورته کوپ شناخته می‌شود. بدین ترتیب از نسل دوم، تعداد اعضای خانوادهٔ سراتو به سه مدل شامل سدان، کوپه و هاچ‌بک رسید. این روند در نسل سوم که در سال 2012 رونمایی شده و با مدل 2014 به بازار آمد هم ادامه پیدا کرد. نسل سوم سراتو همچنان در حال تولید است اما برای مدل 2017 دستخوش فیس‌لیفتی قرار گرفت که البته این فیس‌لیفت فقط در نسخه‌های سدان و هاچ‌بک انجام گرفت و نسخهٔ کوپه از آن بی‌بهره بود. حال به‌تازگی مشخص شده که کیا به دلیل کاهش فروش سراتو کوپ، قصد پایان تولید آن‌را دارد و به همین دلیل مورد فیس‌لیفت هم قرار نگرفته است. درهرحال نسخهٔ کوپهٔ این خودرو با دو پیشرانهٔ مختلف شامل یک نمونهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که برای این رقابت جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی موتور توربو انتخاب شده است. این موتور 200 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور دارد که آن‌را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو می‌رساند.

 

مشخصات فنی

هوندا سیویک کوپه

کیا سراتو کوپ

پیشرانه

1.5 لیتری 4 سیلندر

1.6 لیتری 4 سیلندر

تنفس

توربوشارژ

توربوشارژ

قدرت

205 اسب بخار

200 اسب بخار

گشتاور

260 نیوتن متر

265 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

6.3 ثانیه

6.9 ثانیه

مسافت 400 متر

14.8 ثانیه

15.2 ثانیه

حداکثر سرعت

200 کیلومتر/ساعت

225 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

7.3 لیتر (ترکیبی)

9.2 (ترکیبی)

وزن

1305 کیلوگرم

1345 کیلوگرم

طول

4.50 متر

4.53 متر

فاصلهٔ محوری

2.70 متر

2.70 متر

قیمت پایه

23,900 دلار

20,690 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9797693]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.