نهایتاً پس از چند روز وقفه امروز دور سیزدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال را آغاز کردهایم. اولین گروه این دور از رقابتها، گروه کراساوورهای سابکامپکت است که دوئل قبلی آن بین رنو کپچر و اوپل کراسلند برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد 1131 رأی به ثبت رسیده است که اوپل با دریافت 694 عدد از آنها و کسب 61 درصد از کل آراء به پیروزی رسید درحالیکه کپچر با دریافت 437 رأی مغلوب شد. حال امروز در چهاردهمین دوئل گروه کراساوورهای سابکامپکت، دو کراساوور همخانوادهٔ کرهای یعنی هیوندای کُنا و کیا استونیک در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | سوزوکی SX4 |
نیسان ترانو | سوبارو XV | ||
جیپ رنگید | فیات 500X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
جیپ رنگید | نیسان جوک | ||
پژو 2008 | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
سیتروئن C4 کاکتوس | تویوتا C-HR | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات 500L |
شورلت ترکس | فیات 500L | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
کیا سول | اوپل کراسلند | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | ؟ | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
نیسان کیکس | ؟ |
هیوندای با معرفی مدل کرتا در سال 2014 برای اولین بار به بخش کراساوورهای سابکامپکت وارد شد اما این خودرویی جهانی نبوده و صرفاً در بازارهای خاصی مانند چین و آمریکای جنوبی عرضه شد. سپس اما در ژوئن سال گذشته، هیوندای کراساوور سابکامپکت جدیدی را بنام کُنا معرفی نمود. این خودرو برخلاف کرتا کراساووری جهانی بوده و در بازارهای اروپایی و ایالاتمتحده عرضه میگردد. کُنا که بر روی پلتفرم مشترکی با هاچبک i20 ساخته شده، زبان طراحی جدیدی را برای کراساوورهای هیوندای ارائه کرده که چندی بعد در نسل جدید سانتافه هم بکار رفت. این کراساوور سابکامپکت کرهای در اروپا با چهار پیشرانهٔ مختلف عرضه میگردد که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند اما تنها دو نمونهٔ آنها در ایالاتمتحده ارائه میشوند. موتورهای بنزینی شامل نمونههای 1 لیتری سه سیلندر توربو، 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو و 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی میشود که ما از بین آنها پایینترین نمونه یعنی موتور 1 لیتری را انتخاب کردهایم. این پیشرانه 120 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور دارد. بسته به پیشرانه، انتقال نیرو هم توسط گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای جلو یا هر چهارچرخ صورت میگیرد؛ اما علاوه بر این موتورها، هیوندای امسال نسخهٔ تمام الکتریکی کُنا را هم معرفی نمود که در دو نسخهٔ پایه و دوربرد تولید میشود. هیوندای کُنا طی دو ماه ابتدایی سال جاری در بازار اروپا نزدیک به 9300 دستگاه فروش داشته است.
کیا هم مانند هیوندای در ابتدا با مدل KX3 به بخش کراساوورهای سابکامپکت وارد شد که این خودرو صرفاً برای بازار چین طراحی شده بود. سپس مدت کوتاهی پس از معرفی هیوندای کُنا، کیا هم در نمایشگاه فرانکفورت کراساوور سابکامپکت جدیدی بنام استونیک را رونمایی کرد و بدین ترتیب برای اولین بار بهطورجدی در این بخش حضور پیدا کرد. استونیک روی پلتفرم مشترکی با هیوندای کُنا ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد. یکی از این اشتراکات در بخش پیشرانههای دیده میشود. کیا برای استونیک چهار پیشرانهٔ مختلف را ارائه کرده که دو نمونهٔ آنها با کُنا مشترک هستند. این دو موتور شامل نمونهٔ 1 لیتری سه سیلندر و 1.6 لیتری دیزلی میشود. دو موتور دیگر استونیک اما که منحصر به آن هستند یک نمونهٔ 1.25 لیتری که در نسل جدید پیکانتو هم ارائه شده و یک موتور بالا ردهٔ 1.4 لیتری. ولی در این دوئل ما به جهت ایجاد شرایطی کاملاً یکسان و برابر میان دو خودرو، برای استونیک هم همان موتور 1 لیتری سه سیلندر بنزینی توربو را انتخاب کردهایم که دقیقاً با موتور کُنا یکسان بوده و 120 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در بخش گیربکسها اما انتخابهای استونیک به دو نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه محدود میشود. کیا استونیک طی دو ماه ابتدایی سال گذشته در بازار اروپا بیش از 9100 دستگاه فروش داشته است.
مقایسه مشخصات فنی
هیوندای کُنا | کیا استونیک | |
پیشرانه | 1 لیتری 3 سیلندر | 1 لیتری 3 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 120 اسب بخار | 120 اسب بخار |
گشتاور | 172 نیوتن متر | 172 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 12.0 ثانیه | 10.3 ثانیه |
حداکثر سرعت | 181 کیلومتر/ساعت | 184 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 5.3 لیتر (ترکیبی) | 5.0 لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | 119 گرم/کیلومتر | 115 گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | - | 45 لیتر |
وزن | 1233 کیلوگرم | 1185 کیلوگرم |
طول | 4.16 متر | 4.14 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.60 متر | 2.58 متر |
حجم صندوق بار | 361 لیتر | 332 لیتر |
قیمت پایه | 16,445 پوند | 16,295 پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9991606]