بررسی تخصصی کیا نیرو الکتریکی فیسلیفت 2020
چهار سال از زمانی که کیا نسخه هیبریدی نیرو را عرضه کرده میگذرد اما نسخه تمام الکتریکی آن در سال 2018 پدیدار شده است. این خودرو هنوز هم یکی از محصولات موردعلاقه ماست که البته در بین خودروهای الکتریکی نیز ویژگیهای مثبت زیادی دارد.
کیا نیرو الکتریکی برای سال 2020 بهروز شده است. تغییرات ظاهری این خودرو محدود هستند و از جمله آنها میتوان به چراغهای جلو و عقب LED و سپر جلوی بهبود یافته اشاره کرد. در داخل کابین یکی از بهترین صفحه لمسیهای بازار دیده میشود که ابعاد 10.25 اینچی داشته و از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی میکند. برخلاف بسیاری از رقبا، کل صفحهنمایش میتواند برای این دو سیستم بکار رود و تجربه راحتی را برای مالک رقم بزند.
همچنین سیستم UVO کانکت کیا نیز وجود دارد که شما با استفاده از آن میتوانید گوشی هوشمند را به خودرو وصل کرده و برخی تنظیمات را مشاهده کنید. مهمتر اینکه این خودرو بیش از قبل در دسترس بوده و برای خرید آن تنها باید چند ماه صبر کنید. این در حالی است که به خاطر تقاضای بالا در نسخه پیش از فیس لیفت باید گاها تا یک سال نیز صبر میکردید.
چیزهای دوستداشتنی زیادی درباره کیا نیرو الکتریکی وجود دارند که یکی از آنها باتری 64 کیلووات ساعت است. کیا میگوید این خودرو در جدیدترین تستهای WLTP شعاع حرکتی 454 کیلومتری را ثبت میکند که کاملاً کفایت میکند. در واقع حدس میزنیم در محیطهای شهری و با استفاده از ترمز احیا شونده میتوان به برد فراتر از 480 کیلومتر نیز دست یافت.
آنچه بیش از همه نظرات را به خود جلب میکند نحوه انتقال قدرت است زیرا ترمزها به ندرت مورد استفاده قرار میگیرند. از این نظر راندمان نیرو الکتریکی بالاتر از برخی رقباست.
خب محدوده حرکتی این خودرو احتمالاً نگرانیای ایجاد نخواهد کرد و با استفاده از شارژر سریع میتوان 80 درصد باتری را در کمتر از یک ساعت پر کرد. البته شارژ کامل باتری با شارژر استاندارد یک شب طول خواهد کشید.
پیشرانه الکتریکی این خودرو قدرت 201 اسب بخاری و گشتاور 395 نیوتون متری داشته و بنابراین باید انتظار یک شتاب گیری سریع در آغاز حرکت را داشت. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت این خودرو در 7.5 ثانیه ثبت میشود و بنابراین نیرو الکتریکی از این نظر در قلمروی هاچبک های داغ قرار میگیرد. البته این خودرو شبیه هر چیزی است جز هاچبک های داغ! از فرمان خودرو انتظار بازخورد زیادی را نداشته باشید؛ و اگرچه هندلینگ خودرو امن و پایدار است اما خب در پیچها شاهد تکان های بدنه خواهید بود و اگر هم به دنبال رانندگی اسپورت باشید صدای جیغ لاستیکها این موضوع را به شما یادآوری خواهند کرد که کیا نیرو چنین خودرویی نیست.
سواری خودرو بالاترین پایداری در این کلاس را ندارد. اگرچه سواری نیرو الکتریکی بد نیست اما ترجیح میدادیم سفتی آن در جادههای بریتانیا کمتر باشد زیرا در برخی سطوح ناهموار این موضوع خودش را نشان میدهد. رینگهای 17 اینچی هم ظاهر خوبی دارند اما احتمالاً به بهبود سواری خودرو کمکی نمیکنند.
شاید در یک بخش نیرو سن نسبتاً بالای خود را نشان میدهد. محصولات اخیراً کیا از نظر کیفیت و فینیش کابین در سطح بالایی قرار دارند اما برخی متریال بکار رفته در نیرو الکتریکی ارزانقیمت حس میشوند. البته این خودرو فضای بار قابلتوجهی برای یک خانواده در نظر گرفته و فضای بار 451 لیتری نیز کاملاً کافی است.
مدل فول 4 این خودرو قیمت 36145 پوندی پس از اعمال مشوقهای دولتی دارد که شاید کمی بالا به نظر برسد اما با این پول تجهیزات بسیار زیادی به دست میآورید.
کیا نیرو الکتریکی هنوز هم یکی از گزینههای موردعلاقه ما در بخش خودروهای الکتریکی بوده و اضافه شدن سیستم اطلاعات سرگرمی بهبود یافته بر جذابیتهای آن افزوده است. راندمان این خودرو بسیار احساسبرانگیز است. رقبای بیشتری در راه هستند که از قضا درون خانواده کیا نیز حضور دارند. مدل سول بخش اعظم کارکردهای نیرو الکتریکی را در پکیجی بهروزتر و متمایزتر عرضه میکند.
مشخصات کیا نیرو الکتریکی 4
- قیمت: 36145 پوند (پس از اعمال مشوقهای دولتی)
- پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری 64 کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 201 اسب بخار/395 نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.5 ثانیه
- حداکثر سرعت: 167 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 454 کیلومتر