اعلام مشخصات کامل نسخههای پلاگینهیبریدی و الکتریکی نسل جدید کیا نیرو
کیا در نوامبر سال گذشته نسل دوم کراساوور نیرو را معرفی کرد اما در آن زمان حرفی در مورد مشخصات فنی آن نیز ولی حالا جزئیات نسخههای پلاگینهیبریدی و الکتریکی این کراساوور جدید کرهای منتشر شده است. هرچند قدرت نسخهٔ هیبریدی نیروی جدید تغییری نکرده و مثل قبل 141 اسب بخار است اما نسخهٔ پلاگینهیبریدی کمی افزایش قدرت را تجربه کرده است.
قوای محرکهٔ این نسخه حالا از یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی جدید تشکیل شده است که بجای 60 اسب بخار قدرت قبل، 84 اسب بخار قدرت تولید میکند. درنتیجه، مجموع خروجی این مدل به 185 اسب بخار رسیده است که افزایشی 44 اسب بخاری را نسبت به نسل قبلی نشان میدهد. ارتقاء مهم دیگر نیرو پلاگینهیبریدی جدید جایگزینی باطریهای 8.9 کیلووات ساعتی قبلی با نمونههای بزرگتر 11.1 کیلووات ساعتی است که طبق اطلاعات اولیه، برد بیشتری تا 60 کیلومتر را ارائه میکند.
نسخهٔ الکتریکی نسل جدید نیرو هم از یک موتور برقی با 204 اسب بخار قدرت و 255 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این یعنی قدرت کراساوور الکتریکی کیا نسبت به نسل قبلی تغییری نداشته اما گشتاور آن از 395 نیوتن متر قبل کاهش قابلتوجهی داشته است. باطریها هم همان ظرفیت 64.8 کیلووات ساعتی قبلی را دارند که البته حالا بردی 463 کیلومتری را فراهم میکنند که 9 کیلومتر از قبل بیشتر است. این باطریها از قابلیت شارژ سریع هم برخوردار هستند که میتواند در 43 دقیقه از 10 تا 80 درصد آنها را شارژ کند. کیا اما زمان شارژ باطریها از طریق پریزهای برق خانگی معمولی را هنوز اعلام نکرده است. نیرو الکتریکی در نسل قبلی در نسخهای ارزانتر با باطری کوچکتر و موتور ضعیفتر هم ارائه شده ولی فعلاً نمیدانیم که این نسخه در نسل جدید هم ارائه خواهد شد یا نه.
کیا فعلاً فقط تصاویر نسخههای هیبریدی و الکتریکی نیروی جدید را منتشر کرده است که در طراحی سپر جلو و رینگها باهم متفاوت هستند. نسخهٔ EV ورودی هوای کوچکتری در میانهٔ سپر خود دارد که طرفین آنهم بجای مشکی، همرنگ بدنه است. علاوه بر این، در این نسخه زیر جلوپنجره هم درگاه شارژ تعبیه شده است. فعلاً اما نمیدانیم که نسخهٔ پلاگینهیبریدی نیرو طراحی مشابهی با برادر الکتریکی خود خواهد داشت یا اینکه طراحان کیا در این نسخه هم تغییراتی را ایجاد میکنند.
نسل دوم نیرو روی نسخهٔ بشدت بروز شدهای از معماری نسل قبلی ساخته شده و حالا تنظیمات تعلیق و سیستم فرمان آنهم بهینه شده است. این کراساوور جدید 4,420 میلیمتر طول، 1,825 میلیمتر عرض و 1,545 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,720 میلیمتر است که افزایشی 65 میلیمتری در طول، 20 میلیمتری در عرض و 10 میلیمتری در ارتفاع به همراه 20 میلیمتر فاصلهٔ محوری بیشتر را نسبت به نسل قبلی نشان میدهد.
این ابعاد بزرگتر کابین جادارتری را به همراه داشته است که فضای پای بیشتری را در اختیار سرنشینان عقب قرار میدهد. فضای بار خودرو اما بسته به نوع قوای محرکه متفاوت خواهد بود بهگونهای که در نسخهٔ هیبریدی 450 لیتر، در نسخهٔ پلاگینهیبریدی 348 لیتر و در نسخهٔ الکتریکی 475 لیتر است. البته در نسخهٔ الکتریکی یک صندوق بار 20 لیتری هم در جلو وجود دارد.
در تمام تیپهای نیرو دو نمایشگر 10.25 اینچی با ناوبری و دوربین دید عقب و سیستمهای کمکرانندهٔ مختلفی مثل دستیار رانندگی در بزرگراه بهصورت استاندارد ارائه میشود اما کسانی که تیپهای بالاتر را انتخاب کنند از تجهیزات بیشتری مثل تودوزی چرمی مصنوعی، تهویهٔ صندلیها، سیستم صوتی هارمن کاردون، هشدار فعال نقاط کور، درب صندوق برقی، هدآپ دیسپلی و شارژر بیسیم هم برخوردار خواهند شد. نسل جدید کیا نیرو هماکنون در سوئد قابل خریداری است و قیمت آن برای نسخهٔ هیبریدی از 334,400 کرون معادل 34,700 دلار، در نسخهٔ پلاگینهیبریدی از 396,900 کرون معادل 41,200 دلار و در نسخهٔ الکتریکی از 495,900 کرون معادل 51,500 دلار آغاز میشود. همهٔ نسخههای نیرو از سهماههٔ نخست امسال در اروپا عرضه خواهند شد.