تجربه رانندگی با کیا EV6 GT مدل 2023؛ عملکرد در حد لامبورگینی اوروس با 61 هزار دلار!

یک‌شنبه 4 دی 1401 - 11:30
مطالعه 12 دقیقه
kia-ev6-gt-7
هاچبک تمام الکتریکی کیا EV6 GT، ابعادی مشابه کراس‌اور دارد؛ اما شتاب‌گیری مشابه لامبورگینی اوروس ارائه می‌کند. این خودرو با قیمت 61 هزار دلار...
تبلیغات

هاچبک تمام الکتریکی کیا EV6 GT، ابعادی مشابه کراس‌اور دارد؛ اما شتاب‌گیری مشابه لامبورگینی اوروس ارائه می‌کند. این خودرو با قیمت 61 هزار دلار فروخته می‌شود.

هم‌اکنون نوبت به تست و بررسی نسخه پرچم‌دار خانواده یعنی کیا EV6 GT مدل 2023 رسیده است. برخلاف باقی مدل‌های این خودرو، GT دارای دو پیشرانه برقی است و قدرت ترکیبی 576 اسب بخاری و گشتاور 738 نیوتون متری را ارائه می‌کند. قبلاً درباره طراحی جنجالی این خودرو سخن گفته شده و احتمالاً نسخه GT نیز حس مشابهی را ایجاد خواهد کرد. در واقع نبود تفاوت‌های اساسی بین مدل‌های مختلف EV6 شاید باعث شود برخی افراد به سراغ نسخه‌های ارزان‌تر بروند.

درست همانند سایر مدل‌ها، GT از جلوپنجره عملکردی، ارتفاع نسبتاً زیاد از سطح زمین و خطوط بدنه تیره استفاده می‌کند. چراغ‌های جلو و عقب سه‌بعدی از نظر ما طراحی زیبایی دارند و اسپویلر روی سقف نیز یکی از ویژگی‌های جالب خودرو به شمار می‌رود؛ اما بازهم در تعجبیم که چرا کیا مدل GT را بیش از پیش متمایز نکرده است. جدای از نشان کوچک GT در عقب، کالیپرهای ترمز سبز باعث تمایز این مدل می‌شوند. همچنین نام GT هم می‌تواند با تریم دیگر یعنی GT-Line اشتباه گرفته شود.

همین داستان درباره داخل کابین نیز قرار است. برخی تغییرات قابل‌توجه برای مدل GT وجود دارند که در کلیت تغییرات مثبتی به شمار می‌روند. کیا دوخت سبز احساس‌برانگیز را به کابین اضافه کرده و دکمه سبز GT نیز روی فرمان دیده می‌شود. البته که کیا EV6 GT جدید هیچ‌یک از نقاط قوت مدل‌های استاندارد را از دست نداده و برای مثال فضای سر بسیار خوب بوده و در عقب نیز بد نیست. رانندگان قدبلند شاید در صندلی‌های عقب کمی به تقلا بیفتند اما در بخش جلو هیچ مشکلی نخواهند داشت. فضای بار نیز بسیار خوب است و پاسخگوی نیازهای خانواده‌ها خواهد بود.

تنها نقطه‌ضعف مدل GT را می‌توان وضعیت صندلی جلو دانست. ما بالشتک‌های بیشتر و شکل کلی صندلی‌های جلو را دوست داریم اما نمی‌دانیم که چه تعداد از رانندگان به دنبال حضور در پیست خواهند بود تا عملکرد این صندلی‌ها را تست کنند. از نظر تکنولوژی نیز می‌توان به دو نمایشگر 12.3 اینچی برای پشت آمپرها و سیستم اطلاعات سرگرمی اشاره کرد. هدآپ دیسپلی نیز از تکنولوژی واقعیت افزوده سود می‌برد. آنچه باعث تمایز بیشتر EV6 GT می‌شود حالت‌های رانندگی پنج‌گانه آن است.

حالت پیش‌فرض رانندگان با نام نرمال شناخته می‌شود. در این حالت قدرت خودرو برابر با 429 اسب بخار است اما در صورت انتخاب حالت اکو خروجی به 286 اسب بخار کاهش خواهد یافت. در حالت اسپرت قدرت دوباره به حالت نرمال بازمی‌گردد اما فرمان و سیستم تعلیق کمی سفت تر می‌شوند. با فشار دکمه سبزرنگ GT قدرت به 576 اسب بخار می‌رسد و فرمان و سیستم تعلیق سفت تر می‌شوند. در این حالت تنظیمات مخصوص دیفرانسیل لغزش محدود و کنترل پایداری الکترونیکی پدیدار خواهد شد. نهایتاً به حالت رانندگی من می‌رسیم که مالکان می‌توانند تنظیمات شخصی خود را اعمال کنند.

اما در یک خودروی برقی آنچه اهمیت خواهد داشت شعاع حرکتی است. مدل GT-Line با یک‌بار شارژ مسافت 406 کیلومتری را طی می‌کند اما GT که از همان باتری 77.4 کیلووات ساعتی استفاده می‌کند شعاع حرکتی 332 کیلومتری خواهد داشت که هنوز هم پاسخگوی یک مصرف‌کننده عادی است. البته پاسخ کیا به نگرانی مالکان درباره شعاع حرکتی زمان شارژ سریع‌تر است. کیا EV6 GT در عرض 18 دقیقه می‌تواند شارژ 10 درصدی باتری را به 80 درصد برساند که سریع‌تر از فورد و تسلاست.

همه‌چیز درباره GT به پرفورمنس آن مربوط می‌شود و این وظیفه نیز به خوبی ایفا خواهد شد. در واقع می‌توانید کیا EV6 GT را یک خودروی خانوادگی با عملکردی در حد لامبورگینی اوروس بدانید. اوروس در عرض 3.1 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد و مسافت 400 متر را در 11.3 ثانیه طی می‌کند. محصول برقی کیا با قیمت 61400 دلاری خود حدود 164 هزار دلار ارزان‌تر از لامبورگینی بوده و می‌تواند با عملکرد اوروس برابری کند.

کره‌ای‌ها می‌گویند GT احتمالاً سریع‌تر از صفر تا 100 رسمی 3.4 ثانیه‌ای خواهد بود و اگرچه نمی‌توانیم این ادعا را تائید کنیم اما چیزهایی زیادی درباره عملکرد خودرو در پیست می‌دانیم. این خودرو در خط مستقیم کمی شوکه کننده بوده و شاید آن‌طوری نباشد که حدس می‌زنید. گشتاور آنی خودرو هنوز هم احساس‌برانگیز است اما هیجان سال‌های قبل را از دست داده است. این خودرو سریع‌ترین محصول برقی بازار نیست اما یکی از بهترین خودروهای برقی در محدوده قیمتی خود خواهد بود. این خودرو مسافت 400 متر را در 11.469 ثانیه طی کرد که بهتر از تسلا مدل Y پرفورمنس، فورد موستانگ مک ای GT و جگوار آی پیس است.

اما بد نیست سواری خودرو در جاده را نیز بررسی کنیم. همانند نسخه استاندارد EV6، مدل GT بسیار آرام و بی حاشیه بوده اما حتی در حالت اکو نیز سواری خودرو کمی خشن‌تر است. فکر می‌کنیم این موضوع به برخی فاکتورها همچون رینگ‌های 21 اینچی، لاستیک‌های دیواره کوتاه، تنظیمات خاص سیستم تعلیق و... بستگی دارد. به همین خاطر کابین کمی پر سر و صداتر به نظر می‌رسد.

برسیم به رقبای کیا! فورد موستانگ مک ای GT احتمالاً نزدیک‌ترین رقیب به GT خواهد بود. مک ای GT در بحث مسافت 400 متر حدود یک ثانیه کامل کندتر از EV6 GT است و این فاصله در پیست بیشتر هم خواهد بود. از نظر فضای کابین و بار موستانگ پیروز می‌شود و درعین‌حال قیمت و زمان شارژ بیشتری دارد.

تسلا هم می‌تواند با مدل Y پرفورمنس و مدل 3 پرفورمنس در برابر کیا EV6 GT قد علم کند. کیا ارزان‌تر، جادارتر و کاربردی‌تر از مدل 3 است اما به اندازه آن سریع نیست و شعاع حرکتی کمتری دارد. کیا همچنین هندلینگی در حد و اندازه تسلا مدل 3 پرفورمنس ندارد. این خودرو از مدل Y پرفورمنس سریع‌تر بوده و ارزان‌تر هم هست اما از نظر شعاع حرکتی کم می‌آورد.

در پایان باید گفت کیا نیازی به تولید EV6 GT نداشت. این شرکت می‌توانست روی پروژه‌های دیگری که در دست دارد تمرکز کند اما قوی‌ترین و بهترین محصول تاریخ خود را عرضه کرد. EV6 GT خودرویی عالی نیست و کیا همچنان باید روی آن کار کند اما در حال حاضر یک پرچم‌دار واقعی برای این شرکت محسوب می‌شود. قیمت رقابتی EV6 GT نیز باعث شده به‌طورجدی انتظار داشته باشیم برخی خریداران فورد و تسلا راهی نمایندگی‌های کیا شوند.

مشخصات کیا EV6 GT مدل 2023

قیمت پایه (دلار)

61400

ابعاد طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4681/1880/1544

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

576/738

صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

3.4

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

259

شعاع حرکتی (کیلومتر)

331

 

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.