امتناع شرکت‌های بیمه از پذیرش محصولات کیا و هیوندای به خاطر سرقت‌های بی‌شمار!

چهارشنبه 12 بهمن 1401 - 07:30
مطالعه 4 دقیقه
poster_e83b6e61ad1f4898a32330f151bed9b8
چندین منبع خبری گزارش داده‌اند برخی شرکت‌های بیمه آمریکا از پذیرش محصولات کیا و هیوندای امتناع کرده‌اند. دلیل عدم بیمه کردن خودروهای این دو برند...
تبلیغات

چندین منبع خبری گزارش داده‌اند برخی شرکت‌های بیمه آمریکا از پذیرش محصولات کیا و هیوندای امتناع کرده‌اند. دلیل عدم بیمه کردن خودروهای این دو برند کره‌ای به افزایش میزان سرقت آن‌ها ارتباط دارد.

گفته می‌شود شرکت‌های بیمه آمریکایی به دنبال اتخاذ سیاست‌های جدید درباره برخی محصولات کیا و هیوندای هستند. مشکل خودروهای موردبحث به سرقت بیشمار محصولات مدل 2011 تا 2021 کیا و محصولات مدل 2015 تا 2021 هیوندای مربوط می‌شود. خودروهای یاد شده از کلید فیزیکی استفاده می‌کنند و فاقد ایموبیلایزرهای پیشرانه هستند. پس از آنکه گروهی از نوجوانان اهل ویسکانسین آمریکا که با نام کیا بویز شناخته می‌شوند ویدئویی را در تیک‌تاک منتشر کرده و نشان دادند به چه سادگی می‌توان خودروهای کیا و هیوندای را سرقت کرد، میزان سرقت خودروهای دو خودروساز در طول دو سال گذشته به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

یکی از مدیران شرکت بیمه استیت فارم در واکنش به افزایش شدید سرقت محصولات کیا و هیوندای اظهار داشت:

این یک مشکل جدی است که مشتریان و کل صنعت بیمه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر ما به‌صورت موقت بیمه کردن برخی محصولات دو شرکت کیا و هیوندای را متوقف کرده‌ایم تا سیاست‌های جدیدی را برای آن‌ها اعلام کنیم.

یکی دیگر از شرکت‌های بیمه نیز می‌گوید:

با توجه به آنکه قیمت بیمه‌نامه‌های ما بر اساس ریسک موجود اعمال می‌شود، بنابراین افزایش قابل‌توجه سرقت محصولات دو خودروساز کره‌ای باعث خواهد شد چالش‌های زیادی برای بیمه کردن محصولاتشان به وجود آید. ما در برخی ایالت‌ها فروش بیمه‌نامه‌های جدید را محدود کرده‌ایم تا بتوانیم سیاست‌های جدیدی را در پیش بگیریم.

هیچ‌یک از شرکت‌های بیمه به منطقه و شهر خاصی که سرقت‌ها در آنجا بیشتر است اشاره نکرده‌اند و از طرف دیگر نوع خودروهایی را که بیمه نمی‌کنند را هم ذکر نکرده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهد ایموبیلایزرهای پیشرانه در 96 درصد خودروهای مدل 2015 تا 2019 وجود داشته اما در همان بازه زمانی تنها 26 درصد محصولات کیا و هیوندای به این ویژگی مجهز بوده‌اند. خودروهای دارای استارت دکمه‌ای همیشه از ایموبیلایزر پیشرانه استفاده کرده‌اند و به همین خاطر میزان سرقت آن‌ها بالا نرفته است. البته برخی مالکان می‌گویند علیرغم اینکه نام خودروی‌شان در بین محصولاتی با آمار سرقت بالا قرار ندارد اما بازهم شاهد رشد بی‌سابقه سرقت بوده‌اند.

برخی رسانه‌های محلی می‌گویند شرکت‌های بیمه در منطقه سنت لوئیس از بیمه کردن خودروها امتناع کرده و منتظر اعلام سیاست‌های جدید هستند. همچنین در برخی مناطق نیز حق بیمه خودروها افزایش یافته است. گفته می‌شود سرقت خودروهای کیا و هیوندای در شهر گیکو 1450 درصد در سال 2022 بیشتر شده و از 273 خودروی سرقتی در سال 2021 به 3958 دستگاه در سال قبل رسیده است. همین امر باعث می‌شود حق بیمه خودروهای تحت تأثیر این جریان نیز به‌طور قابل‌توجهی بیشتر شود. میزان سرقت خودروها در دیگر بخش‌های آمریکا نیز بالاست. یکی از رسانه‌های محلی میلواکی می‌گوید 66 درصد 10,476 خودروی سرقتی در میلواکی طی سال 2021 جزو خودروهای دو شرکت موردبحث بوده‌اند! یکی از دلایل سرقت قابل‌توجه خودروهای دو برند یاد شده در میلواکی می‌تواند به همان ویدئویی مربوط باشد که در بالا اشاره کردیم. همین روند در مناطق دیگر نیز دیده می‌شود. 49 درصد خودروهای سرقتی در گرند رپیدز میشیگان جزو محصولات کیا و هیوندای هستند و این آمار در کلمبوس اوهایو و فیلادلفیا پنسیلوانیا به ترتیب 45 و 21 درصد گزارش شده است. سهم خودروهای دو برند کره‌ای از سرقت خودروها در لس‌آنجلس نیز به 20 درصد می‌رسد. پلیس شیکاگو نیز می‌گوید میزان سرقت خودروهای کیا و هیوندای تنها در شش هفته رشد 767 درصدی داشته است.

CBS نیوز آمریکا از دنور کلرادو گزارش داده در سال 2019 حدود 200 دستگاه از خودروهای کیا و 200 دستگاه از خودروهای هیوندای در کلرادو به سرقت رفته‌اند اما این میزان در سال 2021 به هزار دستگاه خودرو برای هر برند رسیده است. برخی مالکان خودروی کیا سول وقتی به بیمه برای تمدید اعتبار بیمه خودروی خود مواجه کرده‌اند با پیام پیش رو مواجه شده‌اند:

بر اساس اطلاعات موجود، ما نمی‌توانیم در حال حاضر خودروی شما را بیمه کنیم.

با دست به کار شدن مقامات محلی و افزایش انتقادات از کیا و هیوندای، کره‌ای‌ها تمامی محصولات خود را به ایموبیلایزر پیشرانه مجهز کرده‌اند. آن‌ها همچنین می‌گویند محصولاتشان تمامی قوانین فدرال را پاس کرده و مدل‌های قبلی نیازی به ایموبیلایزر نداشته‌اند. کیا می‌گوید راه‌حل نرم‌افزاری ویژه‌ای برای خودروهای فاقد این ویژگی تدارک دیده و به مالکان آن‌ها اطلاع‌رسانی کرده است. هیوندای نیز به‌روزرسانی رایگان نرم‌افزاری را در دستور کار دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.