کیا EV5 کوشا خودرو؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند برقی در ایران

چهارشنبه 20 تیر 1403 - 17:00
مطالعه 9 دقیقه
kia ev5 koosha khodro (9)
جدیدترین خودروی تمام الکتریکی ثبت شده در سامانه واردات، کیا EV5 است. این کراس‌اور، یکی پیشرفته‌ترین مدل‌های کره‌ای در بازار جهانی محسوب می‌شود.
تبلیغات

ورود خودروهای برقی به ایران، با تخفیف مالیات و عوارض گمرکی، جالب توجه است. این شرایط می‌تواند تنوع مدل‌های موجود در بازار کشورمان را گسترش دهد و دسترسی به محصولات مدرن با استاندارد جهانی را برای مردم، کمی منصفانه‌تر کند.

بیشتر بخوانید:

 کیا سراتو جدید وارداتی کوشاخودرو ۲۰۲۴کیا K5 اپتیما وارداتی کوشا خودرو؛ مشخصات و قیمت مشخصات و قیمت کیا اسپورتیج وارداتی کوشاخودرو

↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴

↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کره‌ای در ایران

کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با خودروی پراید معرفی شد؛ اما امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنه‌های متفاوت، برندی مشهور برای خریداری داخلی محسوب می‌شود. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ و حدود ۷۲ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با تکیه بر محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفتو حالا با کارخانه‌های متعدد در سراسر دینا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت می‌کند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد می‌شود.

شهریورماه 1402، کیا EV5 در نمایشگاه چنگدو رونمایی شد. این خودرو از یک سو به عنوان کراس‌اور برقی با ابعاد متوسط و قیمت رقابتی دارای اهمیت است و از سویی دیگر، محصولی ساخت چین، تولید کارخانه‌ی Yueda Kia زیرمجموعه‌ی دانگ فنگ محسوب می‌شود. کیا EV5 فراتر از مدل‌های چینی ارزان‌قیمت، استانداردهای لازم برای فروش در بازار اروپا و امریکا را دارد. همچنین تجهیزات ایمنی و امکانات الکترونیکی پیشرفته ارایه می‌کند که در خودروهای معمول کره‌ای، مثل کیا اسپورتیج یا هیوندای توسان 2024 موجود نیست.

کوشا خودرو طی ماه‌های اخیر، چند مدل کیا شامل K5 اپتیما و سلتوس و اسپورتیج را در سامانه واردات ثبت کرده است. هرچند که اندک نمونه‌های واردشده از K5 مجهز به ضعیف‌ترین پیشرانه با کمترین آپشن‌ها هستند؛ این امیدواری وجود دارد که EV5 برقی امکانات کامل داشته باشد.

کپی لینک

طراحی ظاهری و نمای بیرونی کیا EV5 کوشا خودرو

موفقیت تجاری EV6 در کلاس هاچبک برقی با ابعا نسبتا بزرگ، مهم‌ترین مشوق کیا برای تولید EV5 بود. به همین دلیل، نمای بیرونی خودروی جدید، شباهت‌های با EV6 و شاسی‌بلند پهن‌پیکر EV9 دارد.

چراغ‌های بسیار باریک برای تامین روشنایی روز استفاده می‌شوند و منابع اصلی برای رانندگی در شب، طرفین سپر هستند. مشابه بسیاری دیگر خودروهای برقی مدرن، برای EV5 نیز جلوپنجره با فلز یک‌دست هم‌رنگ بدنه ارایه شده است. حجم‌دهی بدنه و  کشیدگی کاپوت تا لبه‌ی چراغ‌ها، جذاب به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه محل نصب پلاک و حفره‌ی بزرگ عبور هوا در مرکز سپر، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارد.

در نمای جانبی، تاکید زیادی بر سبک طراحی مکعبی دیده می‌شود. برخلاف کراس‌اورهای امروزی، EV5 فاقد سقف شیب‌دار و حس یک کراس‌اور اسپرت است. این مدل برای القای نوآوری و حالت آینده‌نگر در یک خودروی برقی، طراحی شده و به همین دلیل، متفاوت از رقبا دیده می‌شود. قاب چهارگوش گلگیرها، طرح اختصاصی چرخ‌های 20 تا 21 اینچ و فرم ستون انتهای بدنه، المان‌های ویژه در کیا EV5 هستند.

چراغ‌های عقب، باریک و ساده و کم‌هیجان شکل گرفته‌اند. درپوش صندوق نیز، حجم‌دهی خاصی ندارد و عملا خالی از جزئیات است. نمای پشت EV5 با سپر پلاستیکی سیاه و جایگاه مخصوص نسب پلاک، بیش از اندازه کمینه‌گرا (مینیمال) دیده می‌شود که طبیعتا مورد پسند عامه مردم نیست.

کیا EV5 طول 4,615  و عرض 1,875  و ارتفاع 1,715  و فاصله محوری 2,750  میلی‌متر دارد. با این ابعاد، مشابه هیوندای سانتافه 2017 موجود در ایران و کمی کوچک‌تر است.

کپی لینک

طراحی کابین و نمای داخلی کیا EV5 کوشا خودرو

نمایشگر ایستاده روی داشبورد با ساختار پیوسته در کنار پنل دیجیتال پشت فرمان، ترکیب معمول خودروهای امروزی است که برای EV5 نیز ارایه می‌شود.

پلاستیک خشک داشبورد، فرمان ساده با کلیدهای پرتعداد و حالت بسیار ساده در کنسول میانی، فضای داخلی EV5 را ارزان‌قیمت جلوه می‌دهد. حتی برای تودری‌ها نیز، مواد نرم و مبله با صرفه‌جویی استفاده شده‌اند. شارژر بی‌سیم، نورپردازی داخلی 64 رنگ و دو نمایشگر 12/3 اینچ کنار هم، معدود نکات مثبت در کابین EV5 محسوب می‌شوند.

صندلی‌ها، تمام چرم و باکیفیت هستند. ترکیب رنگ این بخش هماهنگ با داشبورد ارایه می‌شود و متفاوت از کراس‌اورهای ارزان قیمت بنزینی جلوه می‌کند. کیا EV5 برای چهار سرنشین بلند قد، کاملا جادار است و 512 لیتر فضای حمل بار داخل صندوق دارد که طبیعتا با جمع شدن صندلی‌های ردیف دوم، تقریبا دو برابر می‌شود.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی کیا EV5 کوشا خودرو

مدل تک موتور و دو موتوره برای EV5 در بازار جهانی وجود دارد. نسخه‌ی پایه با ساختار محرک جلو، 215 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مدل دو دیفرانسیل از دو موتور برقی، 308 اسب بخار و 480 نیوتن‌متر می‌گیرد. برای باتری‌ها نیز، دو نوع 64 و 88 کیلووات ساعتی وجود دارد که توان پیمایش 530 تا 720 کیلومتر فراهم می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای ارزان‌ترین و گران‌ترین مدل کیا EV5 از 9 تا 6 ثانیه متغیر است.

کپی لینک

قیمت کیا EV5 در بازار جهانی و هزینه خرید از کوشا خودرو

برای نسخه‌ی پایه از EV5 تک موتوره، حدود قیمت 40 هزار دلار وجود دارد و مدل دو موتوره همراه امکانات کامل از سری GT line،  تقریبا 54 هزار دلار است. با شرایط موجود و احتساب تخفیف‌های مربوط به عوارض گمرکی برای خودروهای برقی، می‌توان هزینه خرید ارزان‌ترین نمونه‌ی EV5 در ایران را حدود 3/5 میلیارد تومان پیش‌بینی کرد. همچنین قیمت گران‌ترین نسخه‌ با امکانات کامل شامل قوی‌ترین پیشرانه و باتری، نزدیک به 4/5 میلیارد تومان خواهد بود.

در بازار ایران، هم‌اکنون برای هیوندای سانتافه 2017 کم‌کار، حدود 5/5 میلیارد تومان پرداخت می‌شود. کیا سورنتو با شرایط مشابه نیز، 6 تا 6/5 میلیارد تومان است. به این ترتیب، قیمت پیش‌بینی شده برای EV5 برقی در بازه‌ی 3/5 تا 4/5 میلیارد تومان، مشتریان خاص خودروهای کره‌ای را جذب خواهد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.