کیا اسپورتیج 2025 یا اکستریم TXL و اکستریم LX مقایسه شاسی بلندهای وارداتی

چهارشنبه 12 دی 1403 - 15:30
مطالعه 12 دقیقه
kia extrim mvm
نسخه‌ی L از کیا اسپورتیج به تازگی وارد ایران شده است. اکستریم LX نیز به عنوان محصول لوکس چری توسط مدیران خودرو در کشورمان عرضه می‌شود. این خودروها...
تبلیغات

نسخه‌ی L از کیا اسپورتیج به تازگی وارد ایران شده است. اکستریم LX نیز به عنوان محصول لوکس چری توسط مدیران خودرو در کشورمان عرضه می‌شود. این خودروها ابعاد مشابه دارند و در بازار ایران، مشتریان متفاوت را جذب می‌کنند.

مقایسه‌ی خودروهای چینی با کره‌ای و ژاپنی از جهات مختلف، جالب است. خصوصا در آسیا و خاورمیانه، معمولا مدل‌های پرفروش ساخت کره و ژاپن، رقیبی از چین دارند که قیمت مشابه با امکانات بیشتر ارایه می‌دهد. از سویی دیگر، برای مشتری ایرانی که دسترسی آزاد به خودروهای درجه یک جهان را از دست داده است، حق انتخاب چندانی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

شاید تا 5 سال پیش، اکثر خودروهای چری، قابل مقایسه با تولیدات کیاهیوندای نبودند؛ اما امروزه غالب خودروسازان چینی، با پیشرفت فنی و حفظ قیمت، مدل‌های برندهای مختلف دنیا را به چالش می‌کشند. حالا، حتی در کشورهای مثل استرالیا که مالیات و عوارض خودروهای وارداتی نزدیک به صفر است، افرادی وجود دارند که خودروی ساخت چین را به محصول کره‌ای ترجیح می‌دهند؛ چراکه احساس می‌کنند در ازای پرداخت میزان مشخصی از پول، امکانات بیشتری به دست می‌آورند.

کیا برای مردم ایران با پراید معرفی شد و حالا برندی مشهور در سطح جهانی است. این مجموعه، سال 1944 حدود 80 سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال 1973 شکل گرفت و حالا با کارخانه‌های متعدد در سراسر دنیا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت می‌کند. بیش از 45 درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات سالانه‌ی کیاموتورز 3/5 تا 4 میلیون دستگاه برآورد می‌شود.

چری در کنار جیلی و بی‌وای‌دی و هاوال، یکی از خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوه‌بر امکانات رفاهی متنوع و نزدیک به استاندارد جهانی، ظاهر جذاب و عامه‌پسند دارند که فراتر از انتظار عامه‌ی مردم است. بازار ایران در سال‌های گذشته، میزبان انواع محصولات چری شامل کراس‌اورهای  X22 X33، تیگو 5 و X55 و تیگو 7 در کنار سدان آریزو 5 و آریزو 6 بود. با ‌این ‌اوصاف، می‌توان چری را مهم‌ترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست.

سال 2017 برند اکسید (Exeed) توسط چری تاسیس شد تا مدل‌های لوکس این شرکت را جدا از دیگر محصولات نشان دهد. البته دیگر زیرمجموعه‌های چری، مثل اومودا، جیکو و جتور (فیدلیتی) هم وجود دارند. اکستریم TXL و LX چری سال 2019 به بازار چین رسیدند؛ اما برخلاف ابعاد مشابه از نظر فنی تفاوت‌های جالبی دارند. کستریم TXL با استفاده از پلتفرم تیگو 8 و موتور 2 لیتر توربو، چهار چرخ محرک است.

اکستریم LX روی پلتفرم مشترک با چری X55 و تیگو 7 پرو تولید می‌شود. این محصول، صرفا دیفرانسیل جلو است و پیشرانه‌ی 1/6 لیتر توربو دارد. اکستریم LX از اکستریم TXL و کیا اسپورتیج وارداتی، کوچک‌تر است.

کپی لینک

مقایسه طراحی کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

بحث طراحی بدون در نظر گرفتن ارزش برند، سلیقه‌های از جهات مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. اسپورتیج از سبک طراحی ساختار شکن و منحصربه فرد استفاده می‌کند که متفاوت از غالب خودروهای دنیا است؛ اما اکستریم TXL و LX با زیبایی عامه‌پسند مشابه بسیاری دیگر شاسی‌بلندهای مدرن جهان، ارایه می‌شوند. در مجموع، می‌توان انتظار داشت، اسپورتیج 2025 برای خریدارن جوان‌تر، جذاب‌تر باشد و افراد علاقه‌مند به مدل‌های لوکس با شخصیت سنگین، اکستریم TXL یا LX ‌ را ترجیح دهند.

اکستریم TXL  کمی بزرگ‌تر از اکستریم LX است. از نظر ویژگی‌های لوکس هم، طبیعتا TXL با جلوپنجره‌ی کروم، برتری خود را نشان می‌دهد. هر دوی این خودروها، وابستگی چندانی به مواد پلاستیکی ندارند و صرفا برای زیر سپر تا قاب گلگیر، ادوات سیاه استفاده می‌کنند.

کشیدگی لبه‌ی کاپوت تا جلوپنجره، نکته‌ی مثبت در TXL است که البته اکستریم LX چنین حالتی ندارد. هر دو خودرو از رینگ 19 اینچ استفاده می‌کنند و در عمق، چراغ‌های پیوسته دارند. از نمای پشت، تشخیص اکستریم TXL از LX مشکل است و زه‌وار کروم براق برای مدل گران‌تر، مشابه آنچه برای جلوپنجره استفاده شده، تمایز ایجاد می‌کند.

اسپورتیج وارد شده به ایران، نسخه‌ی L با کشیدگی بدنه و فاصله محوری بیشتر محسوب می‌شود. با این شرایط، اکستریم TXL و LX به ترتیب، کمی بزرگ‌تر و اندکی کوچک‌تر از رقیب کره‌ای هستند. جدول ادامه‌ی مطلب، ابعاد این خودروها را نشان می‌دهند.

کیا اسپورتیج L

اکستریم LX

اکستریم TXL

طول (میلی‌متر)

4670

۴۵۲۰

4775

عرض (میلی‌متر)

 1865

۱۸۴۸

۱۸۷۲

ارتفاع (میلی‌متر)

1645

1685

۱۶۸۵

فاصله محوری (میلی‌متر)

2755

۲۶۳۰

2800

کپی لینک

مقایسه کابین کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

در نسخه‌ی وارداتی اسپورتیج، دسته دنده‌ی جدید به شکل جوی‌استیک و نمایشگرهای بزرگ استفاده شده‌اند تا تفاوت مهم این خودرو نسبت به مدل 2023 ثابت شود. از سویی دیگر، اکستریم TXL و LX نیز مثل رقیب کره‌ای، نمایشگرهای پیوسته ارایه می‌کنند.

از نظر راحتی در کابین، کیفیت ساخت صندلی‌ها و حس لوکس سرنشینان، تفاوت خاصی بین کیا اسپورتیج و شاسی‌بلندهای اکستریم دیده نمی‌شود. با کمی دقت، می‌توان ادعا کرد اکستریم TXL  به لطف عرض بدنه‌ی بیشتر و طراحی خاص داشبورد، برنده‌ی مقایسه بین سه خودروی فوق باشد. این موضوع خصوصا هنگام سفرهای بین شهری، ثابت می‌شود؛ ضمن اینکه شاسی بلند کره‌‌ای، برای داشبورد و تودری‌ها، بهره‌ی چندانی از مواد نرم  و چرمی نبرده است.

ظاهرا کیا اسپورتیج 2025 وارداتی، تریم داخلی روشن و صندلی‌های چرم سفید دارد؛ اما اکستریم TXL و LX، فضای داخلی تیره ارایه می‌کنند. موارد گفته شده، ممکن است سلیقه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار دهند؛ چراکه حفظ نظافت و نوع واکنش طبیعی صندلی‌ها در شرایط گرما یا سرما به دلیل رنگ تیره یا روشن، متفاوت است.

کپی لینک

مقایسه فنی کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

از نظر توانایی حرکتی، مقایسه کابین کیا اسپورتیج 2025 و اکستریم   LX نزدیک هستند؛ اما اکستریم TXL برتری واضح با دو کراس‌اور دیگر دارد. سیستم دو دیفرانسیل نیز، فعلا فقط برای TXL ارایه می‌شود.

اسپورتیج  وادراتی کوشا خودرواز یک پیشرانه 1/5 لیتر توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت GDI استفاده می‌کند. این موتور قدرت 198 اسب بخار و بیشینه گشتاور 253 نیوتن متر دارد. قوای محرک از طریق جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک، مصرف سوخت ترکیبی 6 تا 7 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

نسخه 2 لیتری توربو با قدرت 261 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن‌متر همراه گیربکس 7 سرعته اتوماتیک برای اکستریم TXL ارایه شده است. آزمون‌های غیررسمی از این مدل، صفر تا صد کیلومتر برساعت 7 تا 8 ثانیه و مصرف سوخت نزدیک به 10 لیتر در صد کیلومتر را نشان داده‌اند. نهایت سرعت این خودرو محدود شده به 200 کیلومتر برساعت است و میانگین مصرف سوخت 10 لیتر در صد کیلومتر دارد.

برای اکستریم LX مشابه تیگو 7 پرو مکس و فونیکس FX پرمیوم، موتور 1/6 لیتر توربو همراه گیربکس 7 سرعته اتوماتیک وجود دارد. قدرت 190 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن‌متر، اکستریم LX را در زمان 9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رساند و نهایت سرعت 200 کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. این خودرو، صرفا دیفرانسیل جلو است و 8 لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند.

کیا اسپورتیج L

اکستریم LX

 اکستریم TXL

ججم موتور (لیتر)

1/5

1/6

2

قدرت (اسب بخار)

198

190

261

گشتاور (نیوتن‌متر)

253

290

400

میانگین مصرف سوخت (لیتر در 100 کیلومتر)

7

8

10

سرعت‌گیری صفر تا 100 کیلومتر برساعت (ثانیه)

9

9

10

کپی لینک

مقایسه تجهیزات کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

سه خودروی فوق، فهرست نسبتا کاملی از آپشن‌های مختلف دارند. امکانات مشترک این سه کراس‌اور، شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار خط خوان، اخطار برخورد از جلو، سانروف برقی، دسته دنده الکتریکی، سنسور نور، فرمان برقی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، گرمکن فرمان، تهویه اتوماتیک، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دوربین و سنسور پارک عقب هستند.

مطابق آنچه انتظار می‌رود، اکستریم TXL  امکانات بیشتری نسبت به کیا اسپورتیج و اکستریم LX دارد. علاوه‌بر سیستم دو دیفرانسیل، کروز کنترل هوشمند با قابلیت ترمز و ادامه حرکت خودکار در ترافیک، فقط در اکستریم TXL  ارایه می‌شود. ترمز اضطراری نیز ظاهرا در کیا اسپورتیج وارداتی وجود ندارد. دیگر آپشن جالب در اکستریم TXL سردکن صندلی و تهویه مطبوع دوگانه مستقل اتوماتیک است که در اسپورتیج و  اکستریم LX فراهم نیست.

کپی لینک

مقایسه قیمت اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

اکستریم LX در برنامه‌ی پیش‌فروش آبان 1403 به قیمت 2/3 میلیارد تومان عرضه شد. مدیران خودرو برای اکستریم TXL  قیمت 3/2 میلیارد تومان را در مورخ 17 آذرماه اعلام کرد. قیمت نهایی برای کیا اسپورتیج 2025 وارداتی کوشا خودرو هنوز مشخص نیست؛ اما می‌توان انتظار داشت با توجه به نرخ دلار فعلی، هزینه خرید 4 تا 4/5 میلیارد تومان داشته باشد.

از دیدگاه نگارنده، انتخاب بین اکستریم TXL و کیا اسپورتیج با یک میلیارد تومان اختلاف قیمت، چندان ساده نیست. مدیران خودرو طی سال‌های اخیر، معمولا خدمات گارانتی مناسب و لوازم یدکی مورد نیاز را فراهم کرده است. همچنین حس لوکس در خودروی چینی، بیشتر از اسپورتیج احساس می‌شود. از نظر کیفیت فنی در دراز مدت، می‌توان مطمئن بود شاسی‌بلند کره‌ای، کم دردسر تر باشد و حدود صد هزار کیلومتر رانندگی بدون خرابی را حفظ کند.

 

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.