درحالیکه کیا امروز شرکت خودروسازی بزرگی است که در سراسر جهان شهرت دارد، 30 سال پیش در خارج از کره جنوبی کسی نام این شرکت را نشنیده بود. کیا در سال 1991 وارد بازار بریتانیا و در سال 1993 وارد آمریکا شد ولی تا اواسط دههٔ 2000 هنوز برند ناشناختهای بود. بااینحال، این شرکت سالها قبل از آنکه محصولات خود را در کشورهای غربی عرضه کند، در کره جنوبی به خودروسازی مشغول بود. به همین دلیل، در تاریخ کیا خودروهایی به چشم میخورد که خیلیها از وجودشان بیخبر هستند زیرا فقط در کره عرضه شدند. یکی از این خودروها، کیا الن نام دارد که فقط چند سال تولید شد و یک شکست بزرگ برای این شرکت کرهای بود.
کیا الن، همتای کرهای لوتوس الن
لوتوس الن که اولین بار در سال 1962 معرفی شد، یکی از اولین رودسترهای اسپرت بریتانیایی محسوب میشود. این اولین رودستر ارزانقیمت بریتانیا بود که تقریباً هرکسی میتوانست یک نمونه از آن را بخرد و از رانندگی در هوای آزاد لذت ببرد. دوران زندگی الن به دو بخش تقسیم میشود. دورهٔ اول بین سالهای 1962 تا 1975 رقم خورد یعنی زمانی که الن یک خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب با وزن تنها 680 کیلوگرم بود. تولید این الن در سال 1975 بدون معرفی جانشین مستقیم خاتمه پیدا کرد. سپس در سال 1989، الن در قالب یک رودستر دیفرانسیل جلو دوباره به بازار بازگشت. این خودرو هرچند بزرگتر و سنگینتر شده بود ولی مثل نسل اول همچنان از بدنهٔ فایبرگلاس استفاده میکرد. زیر کاپوت این الن که با نام M100 شناخته میشد، یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری ساخت ایسوزو قرار گرفته بود که در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توربوشارژ ارائه میشد.
زمانی که لوتوس به تولید الن M100 در سال 1995 پایان داد، کیا در صدد خرید حقوق تولید آن برآمد تا بتواند با خودروهای اسپرت ژاپنی مثل تویوتا MR2 و مزدا MX-5 رقابت کند. لوتوس این درخواست را پذیرفت و حقوق تولید الن را به کیا فروخت. بدین ترتیب، شرکت کرهای در سال 1996 تولید این رودستر بریتانیایی را با نام کیا الن در کارخانهٔ آنسان در کره آغاز کرد. کیا الن در ظاهر تقریباً با لوتوس یکسان بود هرچند که تغییراتی جزئی در آن صورت گرفته بود. بهعنوانمثال، برای این خودرو از چراغهای عقب جدیدی استفاده شد و کابین هم با تغییراتی مثل غربیلک فرمان جدید و پانل میانی متفاوت داشبورد، کمی بروز شد. بدنه، چراغهای جلو و سپرها اما با لوتوس الن کاملاً یکسان بودند. بااینحال، کیا الن اصلاً موفق عمل نکرد و پس از تنها چهار سال، کرهایها آن را کنار گذاشتند. در این مدت تنها حدود 1000 دستگاه از الن ساخته شد درحالیکه برای مقایسه، مزدا فقط در سال 1999 موفق به فروش 44,850 دستگاه میاتا شد.
تغییر پیشرانه
مهمترین تفاوت کیا الن با لوتوس زیر کاپوت رقم خورده بود زیرا کیا پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربوشارژ ساخت ایسوزو را کنار گذاشت و بجای آن از یک موتور 1.8 لیتری تنفس طبیعی ساخت خود استفاده کرد که قدرت کمتری نسبت به موتور توربوشارژ ایسوزو داشت. علاوه بر این، کیا برای انتقال نیرو هم از گیربکس دستی خودش استفاده کرد که از سدان سفیا گرفته شده بود. هرچند این گیربکس مثل نمونهٔ اصلی لوتوس از نوع پنج سرعتهٔ دستی بود ولی ضریب دندههای طولانیتری داشت که باعث کندی بسیار زیاد شتاب صفرتاصد خودرو میشد. در جدول زیر مشخصات کیا الن را با نسخههای تنفس طبیعی و توربوشارژ لوتوس مقایسه کردهایم:
کیا الن | لوتوس الن | لوتوس الن توربو | |
پیشرانه | 1.8 لیتری 4 سیلندر | 1.6 لیتری 4 سیلندر | 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 151 اسب بخار | 132 اسب بخار | 167 اسب بخار |
گشتاور | 185 نیوتن متر | 142 نیوتن متر | 200 نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | 8.7 ثانیه | 7.2 ثانیه | 6.7 ثانیه |
الن تنها خودروی اسپرت ناموفق کیا نبود
18 سال پس از خاتمهٔ تولید الن، کیا یک بار دیگر برای تولید و عرضهٔ یک خودروی اسپرت تلاش کرده که نتیجهٔ آن استینگر بود ولی این خودرو هم نتوانست در بازار چندان موفق عمل کند. فروش استینگر در بازار داخلی کره از 6,322 دستگاه در سال اول به 1,984 دستگاه در سال 2022 کاهش یافت و در اروپا هم فروش از 5,723 دستگاه در سال 2018 به تنها 1,345 دستگاه در سال 2023 رسید. به همین دلیل، کیا تصمیم گرفت پس از پنج سال در سال 2023 به تولید این سدان اسپرت پایان دهد.