مقایسه کیا تاسمان با نیسان ترا وانت؛ مشخصات و قیمت پیکاپ‌های وارداتی

پنج‌شنبه 30 مرداد 1404 - 20:39
مطالعه 8 دقیقه
kia tasman nissan terra
به تازگی دو وانت پیکاپ قدرتمند دو دیفرانسیل وارد ایران شده‌اند. مقایسه کیا تاسمان ساخت کره جنوبی و نیسان ترا مونتاژ چین، از جهات مختلف اهمیت دارد.
تبلیغات

با افزایش توجه مردم به طبیعت‌گردیو بیراهه نوردی، بازار وانت‌های دو دیفرانسیل در ایران، رونق گرفته و هر روز مدل‌های جدیدی برای ورود به کشور ما رونمایی می‌شوند. تا امروز، پیکاپ‌های چینی بازیگران اصلی این کلاس بودند؛ اما به‌تدریج محصولات ساخت برندهای مشهور ژاپنی و کره جنوبی هم وارد ایران می‌شوند.

کیا موتورز امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنه‌های متفاوت، برندی مشهور برای خریدار ایرانی محسوب می‌شود. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ و حدود ۷۲ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت و حالا با کارخانه‌های متعدد در سراسر دنیا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت می‌کند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی دنیا، محسوب شود.

نه‌تنها در ایران، کیا تاسمان برای بازار جهانی هم، خودرویی جدید محسوب می‌شود. این پیکاپ دو کابین، از سال 2025 وارد جاده‌های کشورهای مختلف شده و صرفا یک خط مونتاژ در کره جنوبی دارد. تاسمان در بازارهای غربی شامل امریکا و کانادا و مکزیک عرضه نمی‌شود؛ اما شرق آسیا و استرالیا را پوشش می‌دهد. هدف از تولید تاسمان، رقابت با تویوتا هایلوکس و فورد رنجر است که عملا بخش اصلی بازار کشورهای آسیا -اقیانویسه را در اختیار دارند.

شرکت نیسان سال 1933 تاسیس شد. این برند برای مردم ایران و بسیاری دیگر کشورهای دنیا با تولید انواع خودروهای وانت و شاسی‌بلند شهرت دارد. چند دهه مونتاژ و فروش پاترول، رونیز و پیکاپ (سرانزا)، نیسان را برای علاقه‌مندان طبیعت‌گردی مدل‌های دو دیفرانیسل در ایران، محبوب کرد. حالا شاسی بلند پهن‌پیکر ترا برای ورود به کشور ما آماده می‌شود که از جهات گوناگون، جالب توجه است.

وانت ترا براساس نیسان ناوارا نسل سوم (طراحی ۲۰۱۴) تولید شده و پلتفرم شرکت ژاپنی را حفظ کرده است. پیکاپ ترا، امروزه محصولی از دانگ فنگ محسوب می‌شود که سال ۲۰۱۸ تا کنون در تایلند و چین، مونتاژ شده است. این خودرو، طبیعتا مناسب بازار امریکا نیست و مخصوص کشورهای کمتر توسعه یافته شامل مناطق مختلف آسیا و امریکای جنوبی ارایه می‌شود. وانت پیکاپ ترا با نام دانگ فنگ ریچ (Dongfeng Rich) در چین وجود دارد.

کپی لینک

مقایسه طراحی کیا تاسمان با نیسان ترا وانت

شکی نیست که تاسمان و ترا پیکاپ، از سبک طراحی کاملا متفاوت استفاده می‌کنند. به بیان ساده‌تر، افرادی که نمای سنتی و عامه‌پسند را ترجیح می‌دهند، جذب محصول نیسان می‌شوند و رانندگان جوان‌تر، احتمالا ظاهر عجیب تاسمان را می‌پسندند. به هر شکل، می‌توان اطمینان داشت که غالب مردم ایران، نیسان ترا وانت را زیباتر و جالب‌تر از کیا تاسمان، توصیف کنند.

نمای جلوی تاسمان حالتی بسیار عضلانی و پرابهت دارد. جلوپنجره بزرگ با فرم هندسی مشخص و خطوط عمودی در ترکیب با چراغ‌های باریک LED، حالتی جدی و مستحکم ایجاد می‌کند. سپر جلو، حجیم و شبیه خودروهای نظامی دیده می‌شود. طراحی این بخش نشان‌دهنده‌ی ترکیبی از زبان طراحی مدرن کیا و الزامات یک پیکاپ آفرود است.

نمای عقب کیا تاسمان با چراغ‌های افقی LED و گرافیک مدرن، حس هم‌خانوادگی با دیگر محصولات کیا را منتقل نمی‌کند و بدون تعارف، ناخوشایند است. درپوش قسمت بار با طراحی ساده و کاربردی، به همراه سپر عقب مستحکم و پله‌‌دار، تاکید بر کارایی تاسمان را نشان می‌دهد. ادوات پلاستیکی برای سپر عقب و دیگر اجزا، مشابه نمای روبرو، بسیار زیاد هستند.

وانت پیکاپ نیسان ترا در نمای اصلی طراحی‌ مدرن و الهام‌گرفته از شاسی‌بلندهای روز دارد. جلوپنجره بزرگ کرومی با خطوط افقی پهن، حالتی قدرتمند و لوکس به خودرو بخشیده است. چراغ‌های جلو کشیده و نسبتاً زاویه‌دار هستند که با دی‌لایت‌های LED ترکیب شده و جلوه‌ای اسپرت و جدی ایجاد می‌کنند. سپر جلو با خطوط برجسته و ورودی هوای مشبک، حس استحکام و کاربردی بودن را تقویت می‌کند.

نمای پشت وانت پیکاپ نیسان ترا ساده اما کاربردی طراحی شده است. به همین دلیل، تفاوتی خاصی بار رقبا ندارد. چراغ‌های عقب عمودی و نسبتاً بزرگ، در دو طرف درِ بار قرار گرفته‌اند تا دید خوبی در شب فراهم می‌کنند. سپر عقب فلزی با جایگاه پله‌ای، ورود و خروج به قسمت بار را آسان‌تر می‌سازد. درِ قسمت بار با طراحی تخت و نشان بزرگ نیسان در مرکز، هویت برند دیده می‌شود. در مجموع، نمای عقب بیشتر روی عملکرد تمرکز دارد تا جلوه‌های تزئینی، و همین ویژگی آن را به یک پیکاپ کاربردی برای کار و زندگی روزمره تبدیل می‌کند.

کیا تاسمان نه‌تنها نسبت به ترا بلکه در مقایسه با غالب وانت‌های بازار ایران، ابعاد بزرگ‌تری دارد. این موضوع در جدول ادامه‌ی مطلب، قابل مشاهده و بررسی است.

مدل

طول (میلی‌متر)

عرض (میلی‌متر)

ارتفاع (میلی‌متر)

فاصلهٔ محوری (میلی‌متر)

نیسان ترا وانت

۵۲۸۷

۱۸۵۰

۱۸۴۷

۳۱۵۰

فوتون تونلند G7

۵۳۴۰

۱۹۴۰

۱۸۷۰

۳۱۱۰

آمیکو آسنا

۵۵۶۰

۱۸۴۰

۱۸۵۵

۳۴۰۵

جک T8

۵۳۲۵

۱۸۸۰

۱۸۳۰

۳۰۹۰

تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶

۵۳۳۰

۱۸۵۵

۱۸۱۵

۳۰۸۵

کیا تاسمن

۵۴۱۰

۱۹۳۰

۱۸۷۰

۳۲۷۰

کپی لینک

مقایسه کابین کیا تاسمان با نیسان ترا وانت

هنوز مشخص نیست نیسان ترا پیکاپ، با چه نوع کابین وارد ایران شود، چراکه نمونه‌های متنوع این خودرو در چین، عرضه می‌شوند. اگر فرض کنیم کابین مدل‌های وانت و شاسی‌بلند ترا در ایران، مشابه باشند، حس یک خودروی قدیمی برای راننده‌ی وانت نیسان تداعی خواهد شد؛ درحالی‌که ترکیب نمایشگرهای بزرگ روی داشبورد تاسمان، مدرن و جذاب دیده می‌شود.

فراتر از دو مانیتور بزرگ و پیوسته در تاسمان، دیگر اجزا ساده هستند. فرمان، خطوط داخل تودری و حتی صندلی‌ها، تاکید زیادی بر خطوط صاف دارند. شاید در نمونه‌ی وارداتی از مواد نرم برای بعضی قسمت‌های داشبورد استفاده شود؛ اما در مجموع، حس یک خودروی لوکس و گران‌قیمت برای سرنشینان تاسمان، فراهم نیست.

کلیدهای بزرگ و دسته دنده‌ی اهرمی، نیسان ترا پیکاپ را کاملا قدیمی نشان می‌دهد. پنل پشت فرمان، تمام دیجیتال نیست و بسیاری از اجزا مثل فرمان و کنسول میانی، پلاستیک خشک ارزان‌قیمت دارند. صندلی‌های چرم و تودری‌ها مبله، مهم‌ترین نکته‌ی مثبت در کابین نیسان ترا وانت هستند.

کپی لینک

مقایسه پیشرانه و شرایط فنی کیا تاسمان با نیسان ترا وانت

تاسمان با دو مدل بنزینی و دیزلی وجود دارد. برای بازار ایران و غالب کشورهای دنیا، تاسمان با موتور ۲/۵ لیتر توربو مجهز به سیستم GDi عرضه می‌شود. این مدل، ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۱ نیوتن‌متر گشتاور دارد. تاسمان دو دیفرانسیل، همراه گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت این پیکاپ، حدود ۱۲ لیتر در صد کیلومتر است.

مانیان خودرو (زیرمجموعه پرشیا خودرو)، مونتاژکننده‌ی نیسان ترا در ایران است و از پیشرانه‌ی این شاسی بلند، برای مدل وانت هم استفاده خواهد کرد. بر این اساس، پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ میتسوبیشی با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر، ارایه خواهد شد که احتمالا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه خواهد داشت. همچنین گیربکس ۸ سرعته تحت لیسانس ZF آلمان برای نیسان ترا مونتاژ ایران، ارایه می‌شود که میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر و توانایی حمل بار ۵۰۰ کیلوگرم را ممکن خواهد کرد.

ویژگی‌ها

تاسمان (Tasman)

نیسان ترا وانت (Montazh Iran)

حجم موتور

۲/۵ لیتر توربو GDi

۲ لیتر توربو میتسوبیشی

قدرت موتور ( اسب بخار)

۲۸۰

۲۲۰

گشتاور (نیوتن‌متر)

۴۲۱

۳۶۰

سرعت گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت (ثانیه)

حدود ۹ ثانیه

حدود ۹ ثانیه

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

۲۰۰

۱۷۰

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک ساخت کیا

۸ سرعته اتوماتیک تحت لیسانس ZF

سیستم انتقال نیرو

دو دیفرانسیل

دو دیفرانسیل

مصرف سوخت ترکیبی

حدود ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

توانایی حمل بار

۱۰۰۰ کیلوگرم

۵۰۰ کیلوگرم

کپی لینک

مقایسه قیمت کیا تاسمان کوشا خودرو با نیسان ترا مانیان خودرو

هنوز مشخص نیست خودروهای مذکور با چه قیمتی وارد ایران شوند. از سویی دیگر، تعرفه واردات و مالیات مدل‌های مختلف در سال جاری، هنوز محل مناقشه بین نهادهای مختلف کشور است. به هر صورت، در کشورهای شرق آسیا برای نیسان ترا وانت دو دیفرانسیل دنده اتوماتیک، معادل ۲۵ تا ۲۷ هزار دلار امریکا پرداخت می‌شود. قیمت کیا تاسمان دو دیفرانسیل بنزینی هم در بازار استرالیا، ۳۲ تا ۳۵ هزار دلار امریکا پرداخت می‌شود. با این شرایط، می‌توان انتظار داشت ترا نسبت به تاسمان، حدود یک میلیارد تومان ارزان‌تر باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.