کیا سول به آخر خط رسید، پایان تولید پس از ۱۶ سال
کیا سول، یکی از متفاوتترین محصولات این خودروساز کرهای، پس از ۱۶ سال حضور در بازار، برای همیشه با خط تولید وداع میکند. کیا رسماً اعلام کرد که مدل ۲۰۲۵ آخرین سال تولید این خودرو خواهد بود و فرآیند تولید آن در همین ماه به پایان میرسد. این پایان راهی است برای خودرویی که با طراحی جعبهای نقشی کلیدی در تغییر چهرهٔ برند کیا در سراسر جهان ایفا کرد. کیا سول در سال ۲۰۰۹ بهعنوان رقیبی برای سایون xB (برند جوانپسند تویوتا) معرفی شد؛ خودرویی که در فضای بین یک هاچبک کامپکت و یک کراساوور قرار میگرفت. کیا با این مدل، جوانان شهرنشین را هدف گرفته بود اما به لطف موقعیت رانندگی عمودی و سوار و پیاده شدن آسان، سول به طرز شگفتآوری در میان خریداران مسنتر نیز محبوبیت پیدا کرد.
در طول سه نسل، کیا موفق شد بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه از این خودرو را فقط در بازار آمریکا به فروش برساند. در طول عمر سول، فروش کلی کیا در آمریکا سه برابر شد و این خودروی کوچک و عجیب، سهم بزرگی در این جهش داشت. سول به کیا کمک کرد تا از یک برند اقتصادی، به یک بازیگر اصلی و قدرتمند در صنعت خودرو تبدیل شود. بااینحال، دوران اوج سول به سر آمده و فروش این خودرو از اوج ۱۵۰ هزار دستگاهی در سال ۲۰۱۵، به حدود ۵۳ هزار دستگاه در سال گذشته کاهش یافته است. حالا گاوهای شیرده کیا، شاسیبلندهای بزرگتری مانند اسپورتیج، سورنتو و تلوراید هستند. از سوی دیگر، محصولاتی مانند شاسیبلند کوچک سلتوس و هاچبک K4 که بهزودی عرضه میشود، میتوانند جای خالی سول را برای مشتریانش پر کنند.
تصمیم برای توقف تولید سول، بازتابی از یک واقعیت تلخ در صنعت خودروی امروز است. فروش خودروهای ارزانقیمت وارداتی به دلیل تعرفهها دیگر سودآور نیست و سول نیز در کرهٔ جنوبی تولید میشد. با توجه به اینکه نسل سوم این محصول متفاوت در سال ۲۰۱۹ معرفی شده بود، چرخهٔ عمر طبیعی آن نیز رو به پایان بود و کیا ترجیح داد منابع خود را روی بخشهای محبوبتر، سودآورتر و توسعهٔ خودروهای برقی متمرکز کند. بااینوجود، مرگ سول با قیمت پایهٔ ۲۱,۳۹۵ دلار، به معنای حذف یکی دیگر از معدود خودروهای خوشقیمت و جذاب بازار در دورانی است که تورم و ثبات دستمزدها، خرید خودرو را برای بسیاری دشوار کرده است.