فیسلیفت زودهنگام کیا تاسمان به خاطر استقبال ضعیف بازار
تنها چند ماه پس از ورود پرسروصدای اولین پیکاپ کیا به بازار، این شرکت کرهای به دلیل فروش کمتر از انتظار و واکنشهای ضدونقیض به طراحی ظاهری، خود را برای یک فیسلیفت زودهنگام آماده میکند. کیا تاسمان که قرار بود رقیبی جدی برای بزرگان این کلاس باشد، حالا با چالشی بزرگ روبرو شده و به نظر میرسد مدیران کیا قصد ندارند برای پیدا کردن راهحل، زمان را از دست بدهند. الهامبخش اصلی این تغییرات، طرح مفهومی جذاب تاسمان ویکندر خواهد بود که اخیراً در نمایشگاه خودروی سئول ۲۰۲۵ به نمایش درآمد. دانگ هون کانگ، نایبرئیس مرکز مهندسی شاسی خودروهای کیا، دراینباره میگوید:
طراحان ما با خلق ویکندر، درواقع به آینده فکر میکردند. پس از رونمایی، متوجه شدیم که ظاهر آن واقعاً خوب است و حالا دفتر مرکزی میخواهد این تغییرات را کمی سریعتر و زودتر از برنامه به مدل تولیدی بیاورد.
کانسپت ویکندر با ظاهری تهاجمیتر، گلگیرهای پهن همرنگ بدنه، لاستیکهای ۳۵ اینچی آفرود و چهرهای جدید با چراغهای باریکتر و سپری عضلانیتر، تصویری از یک تاسمان پختهتر و جذابتر را به نمایش میگذارد. البته آقای کانگ اعتراف میکند که تبدیل این ظاهر به مدل تولیدی، چالشهای مهندسی خود را دارد؛ افزایش ارتفاع، تغییر پنلهای بدنه و بازنگری در سیستم تعلیق، فرآیندهایی هستند که باید پیش از رسیدن به خط تولید طی شوند. کیا تاسمان بهعنوان اولین تلاش جدی این برند برای ورود به بازار پیکاپهای شخصی و تفریحی، با طراحی جعبهای و جسورانه خود سروصدای زیادی به پا کرد. بااینحال، این طراحی برای همه خوشایند نبود؛ برخی آن را بااعتمادبهنفس خواندند و برخی دیگر، عجیب و ناهماهنگ.
دیمین مردیت، مدیرعامل کیا استرالیا، انتقادات اولیه را نوعی تشویش توصیف کرده و معتقد بود که خریداران پس از دیدن خودرو در خیابان، به آن روی خوش نشان خواهند داد؛ اما آمار فروش چیز دیگری میگوید. با فروش کمتر از ۲,۵۰۰ دستگاه در سهماههٔ سوم سال جاری، کیا فاصله زیادی با هدفگذاری ۱۰ هزار دستگاهی خود برای امسال دارد. این شرکت حتی برای افزایش فروش به ارائه تخفیف و پکیجهای لوازم جانبی رایگان روی آورده است. حالا پرسش اصلی این است که آیا یک چهرهٔ جدید و جذابتر میتواند خون تازهای به رگهای اولین وانت کیا تزریق کند و آن را به جایگاهی که شایستهاش است، برساند؟