کیا

کیا EV3 جدید معرفی شد؛ کراس اور برقی با شعاع حرکتی 560 کیلومتر

کیا از کراس اور جدید و برقی EV3 رونمایی کرد. این خودروی جمع‌وجور با یک‌بار شارژ مسافت ۵۶۰ کیلومتری را طی خواهد کرد.


کره‌ای‌ها چندی پیش نسخه مفهومی EV3 را معرفی کرده بودند و حالا نوبت به نسخه تولیدی آن رسیده تا یک طراحی شیک و جعبه‌ای را در معرض دید بگذارد. در بخش بدنه، کیا EV3 جدید همان پروفایل مکعبی جذاب نسخه کانسپت را حفظ کرده و از کاپوتی مربعی و شیشه عقب با استایل هاچبک ها سود می‌برد. با طول ۴۲۶۷ و ارتفاع حدود ۱۵۰۰ میلی‌متری، EV3 یک کراس اور کاملاً کامپکت محسوب می‌شود.

اگرچه کراس اور کوچک کیا ارتفاع نسبتاً کمی از سطح زمین دارد اما به دلیل پوشش‌های تیره اطراف چرخ‌ها و خط کمر خود تأثیر بصری مناسبی روی بیننده می‌گذارد. تمامی نسخه‌های خودروی موردبحث در طرح بدنه دو رنگ به رینگ‌های ۱۹ اینچی مجهز هستند. کیا EV3 جدید با نه رنگ مختلف برای بدنه عرضه خواهد شد و رنگ‌های سبز آونتورین، خاکستری شیل، آبی فروست و تراکوتا برای اولین بار در محصولات این برند کره‌ای دیده می‌شوند.

کیا هنوز جزئیات کامل ‌تریم های EV3 جدید را اعلام نکرده هرچند گفته که ابتدا نسخه‌های استاندارد و سپس مدل اسپرت تر جی تی لاین عرضه خواهند شد. تریم جی تی لاین دارای پوشش‌های متفاوت بدنه، سپر جلوی منحصربه‌فرد و رینگ‌های ۱۹ اینچی مخصوص این مدل خواهد بود. کره‌ای‌ها تصاویر کابین نسخه اروپایی EV3 را منتشر کرده‌اند و احتمال دارد تفاوت‌هایی در مدل بازار آمریکا دیده شود اما طراحی کلی آن‌ها یکسان خواهد بود.

با گنجایش حمل پنج نفر، کیا EV3 جدید اولویت خود را فضای زیاد کابین و دسترس‌پذیری بالا به آن اعلام کرده است. دو نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی در داشبورد با یک پانل ۵ اینچی برای کنترل‌های سیستم تهویه ارتباط دارند و بنابراین تمامی اطلاعات در دسترس راننده قرار می‌گیرد. اکثر عملکردهای اصلی خودرو نه تنها از طریق نمایشگر لمسی بلکه با استفاده از دکمه‌های روی فرمان نیز در اختیار مالک خواهند بود. کیا همچنین کنترل صوتی ویژه‌ای را معرفی نموده که می‌تواند عملکردهای خودرو را کنترل نموده و یا به عنوان جست‌وجوگر نقشه و وب‌سایت‌ها عمل کند.

لبه کنسول این کراس اور برقی را می‌توان بیرون آورد تا به عنوان یک میز عمل نماید. خریداران امکان انتخاب رنگ‌های خاکستری و آبی را برای کابین خواهند داشت هرچند در تریم جی تی لاین می‌توان گزینه کابین مشکی را نیز انتخاب کرد. اگرچه نسخه کانسپت EV3 از برخی متریال رادیکال و پایدار استفاده کرده بود اما چرم قارچ آماده تولید انبوه به نظر نمی‌رسد. البته هنوز هم از پارچه بازیافتی در داشبورد و درهای این خودرو استفاده شده است.

نوبت به جزئیات قوای محرکه می‌رسد که کره‌ای‌ها اطلاعات زیادی را منتظر نکرده‌اند اما مدیران کیا می‌گویند نسخه برد بلند EV3 جدید از باتری ۸۱.۴ کیلووات ساعتی استفاده کرده و شعاع حرکتی حدود ۵۶۰ کیلومتری خواهد داشت. در نیم ساعت می‌توان شارژ ۱۰ درصدی باتری را به ۸۰ درصد رساند. کیا می‌گوید برای اولین بار در محصولاتش از تنظیمات ترمز احیا شونده‌ای استفاده کرده که امکان کنترل آن از روی فرمان وجود دارد. مدل‌های استاندارد کیا EV3 جدید از نوع دیفرانسیل جلو خواهند بود و اگرچه تولید نسخه‌های چند موتوره تائید نشده اما نمایندگان این خودروساز قبلاً به نسخه چهار چرخ محرک اشاره داشته‌اند. گفته می‌شود نسخه تک موتوره EV3 در عرض ۷.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

بازار آمریکا پذیرای خودروهای برقی کوچک و ارزان‌قیمت متنوعی می‌شود و کیا نیز در زمینه قیمت‌گذاری، فضای کابین و شعاع حرکتی قطعاً رقابتی عمل خواهد کرد تا مشتریان بیشتری را جذب کند. EV3 از نظر فضای کابین و شعاع حرکتی امیدوار کننده عمل کرده و به نظر می‌رسد قیمت خوبی هم خواهد داشت. کره‌ای‌ها اظهار می‌دارند بهای خودرو از حدود ۳۰ هزار دلار شروع شده و به ۵۰ هزار دلار خواهد رسید. اگرچه تاریخ دقیق عرضه EV3 در بازار آمریکا مشخص نیست اما انتظار می‌رود سال ۲۰۲۶ اولین نمونه‌ها به دست مشتریان برسند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. پیام

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1916 ديدگاه)

    میگم کسایی که میگن فعلا وقت خودرو برقی نیست و فقط به برند ضرر میده بیان یه توضیح بدن که ببینیم چطور هیوندای اینقدر بروزرسانی انجام میده و تولید میکنه

    موافقم 5
    مخالفم 11
    1. Dot

      ۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (141 ديدگاه)

      از جیب میده تا برای خودش مثلا ارزش درست کنه
      هیچ برندی به جز byd و تسلا تو برقیا سود نمیبره
      هیوندای هم با تکیه بر پولی که از بنزینیا داره درمیاره خودشو سرپا نگهداشته
      وقتی کمپانیای بزرگی مثل فورد و جی ام و بنز تو برقیا دارن تجدید نظر میکنن دیگه تکلیف اینا معلومه

      موافقم 13
      مخالفم 3
    2. آرین

      ۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (431 ديدگاه)

      چون کاری به جر موتور برقی بلد نیست
      وقتی پول میده توی (اسپایدر من) روی تموم ماشین ها هیوندا بنویسه همین میشه

      موافقم 5
      مخالفم 5
      1. پیام

        ۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1916 ديدگاه)

        کاری به جز موتور برقی نیست؟ پس اون کشتی G90 چیه که هفت هشت تا میراژ رو طناب کش میکنه؟! یلی هست برای خودش!

        موافقم 6
        مخالفم 5
        1. آرین

          ۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (431 ديدگاه)

          آخه میراژ چه ربطی به اون داره
          میراژ با پیکانتو مقایسه میشه
          خب منم لندکروز سری 200 بیارم جی 90 با جاش میبرم

          موافقم 6
          مخالفم 0
  2. Mr. gt c

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (378 ديدگاه)

    به شخصه پیشرانه های برقی برای این تیپ از ماشین های شخصی میپسندم نه سوپرکار ها و نه هایپر کار ها و نه خودروهای پرچمدار در نوع خودشون مثل c63 amg یا bmw m5 و… نهایتاً هایبرید عالی میتونه باشه، چون درسته وزن رو مقداری افزایش میده ولی در عوض کلی روی شتاب صفر تا صد تاثیر مثبت داره و و باعث حذف استارتر انجین و دنده عقب میشه که اینها خودش به کاهش وزن هم به نوبه خودش کمک میکنه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  3. froG-driVer

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    کره پلاستیکی😒😒 ولی باز دمشون گرم سنشون از ما بیشتر نمیزنه دارن مثل قورباغه میپرن راه ها رو

    موافقم 2
    مخالفم 9
  4. JaMsHiD

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1526 ديدگاه)

    بازهم طراحی فضایی و خطوط شلوغ و پلوغ برای خود نمایی که شده مد بازار برقی ها !

    موافقم 2
    مخالفم 10
  5. Godziila

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    ارابه انفجاری جدید 😂😂

    موافقم 6
    مخالفم 10
  6. زیزیگولو

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5700 ديدگاه)

    کیا آهسته و پیوسته در حال گسترش ماشینای برقی خودشه و با دنبال کردن مسیری که با EV9 پرچمدار ترسیم کرده داره ماشینای برقی متنوع‌ تری تولید میکنه که بعد از عرضه EV5 که ابعادی مشابه اسپورتیج داره

    موافقم 8
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا