کیا

سقوط آزاد فروش کیا EV6 و EV9، خودروهای برقی خریدار ندارند!

فروش کیا در ماه می امسال در آمریکا رشد ۵ درصدی داشته اما شاسی‌بلند الکتریکی EV9 با افت ۹۸.۳ درصدی تنها ۳۷ دستگاه فروخته و فروش EV6 هم ۷۰ درصد کاهش یافته است.

بازار خودرو همیشه داستان‌های ساده‌ای ندارد و آمار فروش کیا در ماه می ۲۰۲۵ نمونه‌ای بارز از این موضوع است. این شرکت کره‌ای درمجموع شاهد رشد ۵ درصدی فروش نسبت به سال گذشته در بازار آمریکا بوده اما این عدد تنها بخشی از ماجرا است زیرا خودروهای الکتریکی کیا روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند. EV6 که به‌تازگی فیس‌لیفت شده و تجربه رانندگی جذابی ارائه می‌دهد، در پنج ماه اول سال ۲۰۲۵ با کاهش ۴۰.۸ درصدی فروش مواجه شده و از ۸,۷۷۰ دستگاه مدت مشابه قبل به ۵,۱۹۰ دستگاه رسیده است. فروش این خودرو در ماه می هم با کاهش ۷۰ درصدی به ۸۰۱ دستگاه رسیده است. شاسی‌بلند بزرگ‌تر EV9 نیز وضعیت بدتری دارد و با افت ۴۸.۲ درصدی در پنج ماه نخست، در ماه می تنها ۳۷ دستگاه فروخته است که کاهش خیره‌کننده ۹۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد. این روند نزولی نشان می‌دهد که مشتریان در حال حاضر به سمت خودروهای هیبریدی یا بنزینی تمایل بیشتری دارند.

در مقابل، سدان K5 که چند سال از معرفی آن می‌گذرد، در ماه می با افزایش فروش ۲۵۶ درصدی نسبت به سال گذشته، عملکردی استثنایی از خود نشان داده است. این رشد چشمگیر تنها به ماه می محدود نمی‌شود و در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۵ نیز فروش K5 با افزایش ۲۲۰ درصدی از ۹,۰۳۶ دستگاه در سال گذشته به ۲۸,۹۵۱ دستگاه رسیده است. در کنار مدل جدید K4، کیا در سال جاری بیش از ۹۰,۰۰۰ دستگاه از این دو سدان را به فروش رسانده است. این موفقیت نشان‌دهنده استقبال بالای خریداران از خودروهای بنزینی در مقایسه با مدل‌های الکتریکی است. کاهش فروش خودروهای الکتریکی تنها به کیا محدود نمی‌شود و فورد نیز گزارش داده که هرچند موستانگ Mach-E همچنان عملکرد خوبی دارد اما فروش مدل‌های F-150 لایتنینگ و E-Transit در ماه می‌کاهش یافته است. این روند نشان‌دهنده تغییر علاقه مشتریان به سمت خودروهای هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
منبع
carscoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. O

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    تا کی این برقی بازی باید ادامه پیدا کنه که بفهمن خوب نیست !!! نه مشتری داره نه طراحی های خوبی مثل مدل های بنزینیشون دارن و نه برد حرکتی مناسب

    تا وقتی که باتری حالت جامد تولید انبوه بشه و برد خودرو های الکتریکی بالای ۷۰۰ کیلومتر بره و از وزنشون کم بشه اون موقع میشه بهش فکر کرد

    موافقم 42
    مخالفم 4
    1. amir

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3913 ديدگاه)

      اگه یادتون بیاد همین آقای ev9 برنده جایزه خودروی سال شده بود و به قول یه فردی که اسمشو نمیبرم قرار بود بازار رو قبضه کنه
      ما هی میگفتیم این جایزه ها تاثیری نداره کیفیت و مناسب بودن رو بازار مشخص میکنه اینم یه نمونه دیگه اش!

      موافقم 37
      مخالفم 13
      1. JaMsHiD-B

        ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (3265 ديدگاه)

        حرف های پیام ثابت شده هستن
        اینجوریه که هر حرفی بزنه برعکسش اتفاق میوفته
        تویوتا میخواست ورشکسته بشه و بخاطر نزدن برقی اصل بازار رو از دست بده
        تویوتا هرروز داره پیشرفت می‌کنه
        گفت کیا بازار برقی رو قبضه می‌کنه
        نود درصد افت فروش
        کلا میگم که به پیام و دارو دسته اش ایمان بیارید

        موافقم 12
        مخالفم 2
        1. پیام

          ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2269 ديدگاه)

          حرفای تو تاثیری نداره چون تجربه نشون داده خرید و فروش خودرو الکتریکی فراز و فرود داره. اما اون چیزی که بچه چهار ساله هم میدونه اینه که فروش خودرو الکتریکی نسبت به ۱۰ سال پیش به شدت بیشتر شده. چند سال دیگه میبینمتون!

          موافقم 1
          مخالفم 6
      2. MehdiTurbo

        ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2544 ديدگاه)

        همین کیایی که اسم بردی تو همون شیش ماهه اول جز سومین خودرو تو پرفروش ترین ها بود
        این داستان مربوط به الکتریکی هاست نه برند یا برندهای خاصی
        جی کلاس که جی کلاس نتونست تو برقی بفروشه گل سرسبدشون همین کیا و ایونیک و تسلا بودند تو پرفروش ترین الکتریکی ها که وضعیت همشون خرابه

        موافقم 9
        مخالفم 9
        1. amir

          ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (3913 ديدگاه)

          خب وقتی تازه معرفی شده نون تنوریه دور از انتظار نیست منتها اون موقع جیک جیگ مستونتون بود فکر زمستونتون نبودید هی ت رول میکردید بقیه رو

          موافقم 4
          مخالفم 4
    2. amir

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3913 ديدگاه)

      البته در رابطه با حرفم این بار اول نیست که یه جایزه بگیر کره ای از میدون به در میشه
      استینگر ها و جی هفتاد ها و آیونیک ۶ هم فراموش نشه

      موافقم 15
      مخالفم 9
    3. هراکلیوس

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (364 ديدگاه)

      خودرو ساز ها گول چین خوردن چین بخاطر استعمار راحت از کشورهای همسایه خود وایران خیلی راحت به مواد اولیه باتری دست یافته و همچنین نیروی کار زیاد وارزون باعث شده تیراژبالایی خودرو برقی تولید کنه که برای کشور های دیگه خیلی سخته چنین رقابتی

      موافقم 11
      مخالفم 9
      1. KOP

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (80 ديدگاه)

        موج برقی سازی در آمریکا با قوانین تخفیفی و حمایتی دولتی از برند تمام برقی تسلا شروع شد و دنیا توسط قوانین گلوبالیست ها که قدرت سیاسی در اختیار دارند به سمت برقی ها به اجبار هول داده شد.
        تازه بعد از چندین سال این مسیر توسط اول اروپا و بعد آسیا دنبال شد.
        شروع اصلی دوران برقی بعد از خرید و تحول تسلا توسط ماسک و با عرضه تسلا مدل S طراحی شده توسط تیم تحت سرپرستی فیسکر و قوانین حمایتی دولت آمریکا بود.
        واقعیت تاریخی که در همین یک دهه گذشته اتفاق افتاده را برعکس درک کردی؟
        درست میگن که مردم ایران حافظه تاریخی ندارند و محکوم به تکرار تجربه های مختلف شکست هستند. 3 قرن هست که همینه.

      2. KOP

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (80 ديدگاه)

        خودرو ساز ها گول چین خوردن !!!!!!!
        کمپانی های بزرگ با هزاران کارشناس حرفه ای اقتصادی و … بین المللی گول خوردند؟ دولتهای دنیا با سازمانهای اطلاعاتی چند لایه اجازه این کار را دادند؟ مگه مهدکودک هست؟ واقعا تصورات تون از دنیا خیلی تخیلی هست.
        خودرو سازها با تصویب قوانین جدید در اجبار به کاهش آلایندگی و همچنین حمایتهای مالیاتی از برقی ها که توسط دولت آمریکا شروع شد و با سختگیری بیشتر در اروپا مثل عدم فروش مدلهای احتراقی بعد از سال 2030 که به 2035 تغییر کرد، دنبال شد ، مجبور به عرضه برقی ها شدند .

    4. ashkanyp

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (142 ديدگاه)

      کلا برقی به درد داخل شهر میخوره اونم کسی که بره یه جای به خصوص پارک کنه و‌ برگرده خونه همین، نه اون شهر سرد باشه نه گرم باشه نه بدون جایگاه باشه و قیمت ماشین هم ارزون باشه نه G کلاس برقی مثلا آخه کدوم آدم عاقلی اون همه پول میده صدای ماشینش با حباب ساز بچش یکی باشه

      یا طراحی های فضایی آخه برقی کردن چه ربطی داره به تغییر طراحی به مریخی؟ پورشه برقی ببینید انصافا سعی کرده مثل گذشته اصالت داشته باشه آخه یه سری طراحیا چی هستن واقعا خود صاحبش تو گاراژ کنارش بیدار بشه سکته میکنه

      حس میکنم مافیایی که ماشینای برقیو ترند کردن همون مافیای نفت هستن چون با روند فعلی ماشینای بنزینی محبوب تر از چیزی که قبلا بودن میشن و همه برمیگردن به گذشته

  2. Kato

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (465 ديدگاه)

    کره ای ها…. جمع کنید برید سنگین ترید…😁😁😁🤣🤣🤣🤣😅

    موافقم 13
    مخالفم 21
    1. صامورایی

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (292 ديدگاه)

      یچیز بگم حال کنی. اکیو تویودا، مدیر با اون عظمت، از تویوتا با اون جایگاه و قله موفقیت، بیرون انداخته شد اونم بخاطر چی؟؟ همین نیم مثقال برقی😁 همین برقی مزخرف که همه عقب کشیدن ازش!!
      خدا میدونه چی کشید بیچاره
      انصافا هرکی کری میخونه ژاپن نخونه خیلی خیته اوضاع

      موافقم 15
      مخالفم 22
  3. Mr. gt c

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (487 ديدگاه)

    خدارو شکر هرچه می‌شنوم خودرو های برقی خریدار ندارند خوشحال میشم، حس میکنم یک مافیایی با حمایت دولتی در سراسر جهان سعی بر فروش برقی ها دارند ولی مثل اینکه موفق نمیشن

    موافقم 21
    مخالفم 7
    1. MehdiTurbo

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      دقیقا منم همین حس دارم ولی فقط ترمورد خودروهای برقی نبود در مورد خیلی چیزهاست و تو این یه مورد فقط شکست خورد امین که تو همه بقیه مواردم دچار همین داستان بشن

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. net

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (3915 ديدگاه)

    از زمانی که آرم کیا تغییر کرده طراح بیرونی ماشیناش کیه

    موافقم 6
    مخالفم 5
  5. Blue

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (395 ديدگاه)

    صد سال پیش هم برق از سوخت فسیلی شکست خورد و حالا بازم قراره تاریخ تکرار شه
    کاری به مزایا و معایعبشون ندارم ولی تا زمانی سوخت فسیلی باشه هیچ چیز جاشو به شکل کامل نمیتونه بگیره

    موافقم 16
    مخالفم 5
  6. Yaghoob

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (621 ديدگاه)

    الان مشخص شده که استراتژی تویوتا صحیح تر بوده. هیبریدی و پلاگین هیبریدی منطقی از هر نظر

    موافقم 13
    مخالفم 3
  7. O

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    ببخشیدا ولی من احمق نیستم که برم به جای راوفور یا هوندا پاسپورت یا … این اشغال رو (ev9 رو عرض میکنم ) بخرم

    موافقم 17
    مخالفم 1
  8. O

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    دم همه کادر پدال هم گرم که تو روز های تعطیل هم اخبار و مقاله می‌زارن 💯

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. JaMsHiD-B

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (3265 ديدگاه)

    برنده خودرو سال چه بلایی سرش اومد؟
    او مای گاد
    کی توی آمریکا بجا این همه گزینه عالی می‌ره کیا برقی بخره؟

    موافقم 7
    مخالفم 4
  10. ! i M α η δ υ α R

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2556 ديدگاه)

    چقدر با دوستان برقی پرست سابق :

    بحث کردیم و بحث کردیم و گفتیم برقی حبابه …

    قبول نکردن …

    گفتیم سیاستمدارا با هم درگیر شدن و خودروسازها هم بعضیا شون ترسیدن و بعضیاشون هم جو گیرشدن ، شما باور نکنید …

    قبول نکردن …

    گفتیم دو روز دیگه ، هم سیاست مدارا با هم کنار میان و هم خودروسازها سرعقل میان …

    قبول نکردن …

    چقدر بهزاد عزیز براشون سند و مدرک آورد و اثبات کرد با منطق که عدد و رقمهای ادعایی تسلا پوچه …

    باز هم قبول نکردن …

    چقدر گفتیم این مردک ماسک ، شارلاتانه …

    قبول نکردن …

    چقدر ارزش سهام تسلا توی بازار رو فرو کردن توی چشم ما …

    چقدر هی این گیگا فاکتوری برلین رو کوبیدن توی سر ما …

    چقدر از معماری فلان باتری و بیسان آرمیچر واسه ما ، لکچر دادن …

    چقدر براشون از پیدایش سوخت های فسیلی طی قرن ها زیر دریاها و این که بی دلیل نبوده ، مثال زدم ، قبول نکردن …

    یادش بخیر …

    چقدر ما فسیل فنا رو مسخره کردن و هی توی بحث به خیال خودشون ، با گشتاور آنی سر چرخ ، ما رو جا گذاشتند …

    خبر نداشتن که فسیلی ، یه شبه مد نشده ، که یه شبه هم بره کنار …

    موافقم 7
    مخالفم 4
  11. faster

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (110 ديدگاه)

    باز هم می‌رسیم به حرفای پنج سال پیش برترین شخصیت خودروسازی جهان آکیو تویودا

    موافقم 11
    مخالفم 3
  12. sina

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2675 ديدگاه)

    نکته اینجاست که حتی عدد اعلام برد خوردهای الکتریکی اگه یه بخاری یا کولر بگیری دویستا کم میشه
    لذا اگه برد بالای هشتصد کیلومتر باشه میشه بهشون امید داشت

    فعلا بازار دست هیبرید است

    موافقم 8
    مخالفم 3
  13. samurai

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (665 ديدگاه)

    بیچاره بی هویت بی کیفیت رفت دنبال تسلا الان با صورت خورد تو دیوار :))
    اینهمه هم خرج کرد جایزه خرید تو مجله ها تبلیغ کرد درگ با انواع و اقسام وسایل نقلیه زمینی هوایی دریایی گذاشت :)) بازم شکست خورد

    موافقم 6
    مخالفم 4
  14. Mr.negative

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (31 ديدگاه)

    اگه دقت کنید آمار فروش توی چه کشوریه؟؟
    آمریکا
    این کشور یکی از بزرگ ترین ذخایر دنیا رو داره طبیعیه که خودروهای با سوخت فسیلی محبوب تر از برقی ها باشند
    باید آمار کشور های اروپایی و آسیای شرقی که
    نفت براشون مثل طلاست درباره فروش خودروی برقی ملاک قرار بگیره

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا