چشم اندازکرمان موتور KMCکیاهیوندای

کیا استونیک یا هیوندای کونا وارداتی؛ مقایسه‌ مشخصات و قیمت

دو مدل کراس‌اور کوچک ساخت برندهای کره‌ای با نسخه‌ی جدید وارد ایران شده‌اند. مقایسه‌ی کیا استونیک با هیوندای کونا از جهات گوناگون دارای اهمیت است.

برای مردم ایران که امکان خرید از برندهای آلمانی و امریکایی را ندارند، خودروهای کره‌ای با قیمت نجومی نیز دور بسیار گران هستند. باتوجه به اینکه غالب کراس‌اورهای وارداتی غیر چینی هم‌اکنون بیش از ۳ میلیارد تومان قیمت دارند و میانگین درآمد غالب مردم کشورمان برای خرید این خودروها کافی نیست؛ محصولات ساخته شده با برند کیا و هیوندای هم، به چشم ایرانیان، کالای لوکس محسوب می‌شوند.

کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با خودروی پراید معرفی شد؛ اما امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنه‌های متفاوت، برندی مشهور برای خریدار داخلی محسوب می‌شود. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با تکیه بر محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت و حالا با کارخانه‌های متعدد در سراسر دینا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت می‌کند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد می‌شود.

کرمان موتور برای بازگشت به دورانی که واردکننده‌ی خودروهای هیوندای در ایران بود، تلاش می‌کند. شرکت کره‌ای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و خودروسازی را ۲۰ سال بعد آغاز کرد. این مجموعه امروز با سرپرستی کیا و جنسیس، سودآوری و ارزش تجاری بالاتر نسبت به آئودی و نیسان و پورشه دارد. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای یا زیرمجموعه‌های آن در سراسر دنیا فروخته شوند.

استونیک سال ۲۰۱۷ معرفی شد و حالا ششمین سال تولید خود را طی می‌کند. این کراس‌اور کوچک، علاوه‌بر کره‌جنوبی در چین و پاکستان هم خط مونتاژ دارد. از بسیاری جهت، می‌توان استونیک را کیا ریو با قد بلندتر توصیف کرد که البته قیمت مشابه فراهم می‌کند. این کراس‌اور توسط پیتر شرایر طراحی شده و توسط هرمس خودرو برای بازار ایران عرضه می‌شود.

هیوندای کونا کرمان خودرو نمای ترکیبی

کونا (Kona) به عنوان یک کراس‌اور کوچک خانوادگی، جایگاه ویژه در سبد هیوندای دارد. نسل اول، سال ۲۰۱۷ معرفی شد و مورد توجه بازار جهانی قرار گرفت. از سال ۲۰۲۳، نسل دوم تولید می‌شود و از نظر تنوع پیشرانه برقی و بنزینی و هیبرید، کم‌نظیر است. هیوندای کونا در کره جنوبی و جمهوری چک مونتاژ می‌شود، ضمن اینکه نسخه‌ی تمام برقی ساخت اندونزی دارد. کرمان موتور واردکننده‌ی کونا در ایران است.

مقایسه طراحی کیا استونیک و هیوندای کونا

از دیدگاه کلی، می‌توان محصول هیوندای را زیباتر از استونیک دانست. کراس‌اور کیا با انبوه مواد پلاستیکی داخل سپرهای جلو و عقب، ارزن‌قیمت دیده می‌شود؛ اما کونا به لطف چراغ‌های باریک و چهره‌ی مدرن، حالتی آینده نگر دارد. طول ۴,۱۰۰ و عرض ۱,۷۳۵ و ارتفاع ۱,۵۳۳ و فاصله محوری ۲,۵۷۰ میلی‌متر برای استونیک ارایه می‌شود. ابعاد هیوندای کونا شامل طول ۴,۳۵۰ و عرض ۱,۸۲۵  و ارتفاع ۱,۵۷۵و فاصله محوری ۲,۶۶۰  میلی‌متر است.

خودرو طول (میلی‌متر) عرض (میلی‌متر) ارتفاع (میلی‌متر) فاصله محوری (میلی‌متر)
کیا استونیک ۴,۱۰۰ ۱,۷۳۵ ۱,۵۳۳ ۲,۵۷۰
هیوندای کونا ۴,۳۵۰ ۱,۸۲۵ ۱,۵۷۵ ۲,۶۶۰

استونیک از معدود خودروهای درحال تولید کیا است که جلوپنجره‌ی سنتی این برند با حالت دماغ ببر را ادامه می‌دهد. ابعاد چراغ‌ها با دیگر اجزا قابل قبول به نظر می‌رسد و حس اسپرت استونیک را تقویت‌ می‌کند. روی سپر، حجمی‌دهی و خطوط اضافی، ساده هستند اما شکاف باریک بالای محل نصب پلاک، بی‌معنی به نظر می‌رسد. داخل سپر، جلوپنجرخ و قاب مه‌شکن‌ها نیز، مواد پلاستیکی استفاده شده است.

در نمای جانبی و پشت هم، استفاده از متریال ارزان‌قیمت، توی ذوق می‌زند. شرکت سازنده تلاش کرده با اندک ادوات کروم روی دستگیره‌ها، استونیک را بدون هزینه، جذاب‌تر جلوه دهد. فرم چراغ‌های عقب و حجم‌دهی ساده درپوش صندوق نیز، استونیک را کم‌هیجان نشان می‌دهد.

حذف جلوپنجره سنتی و نصب چراغ‌های باریک، نسل دوم هیوندای کونا را بسیار متفاوت از رقبا شکل داده است. لبه‌ی کاپوت برای نصب روشنایی روز استفاده شده و نور اصلی، طرفین سپر قرار دارد. برای نسخه‌ی بنزینی و هیبرید، فضای خالی نسبتا بزرگ برای هدایت هوا به سمت پیشرانه دیده می‌شود اما مدل برقی، در این قسمت، قطعه‌ی فلزی همرنگ بدنه، با درگاه مخصوص شارژ باتری دارد که شدیدا توی ذوق می‌زند. حجم‌دهی بدنه برای کاپوت و سپر نیز، ساده و کم‌هیجان است.

در نمای پشت کونا، شباهت کامل با نمای روبرو دیده می‌شود. علاوه‌بر چراغ‌های باریک و سرتاسری، در طرفین هم نورهای اصلی برای دنده عقب و ترمز وجود دارند. حجم دهی بدنه ساده است و سپر پلاستیکی سیاه در نسخه‌های پایه ارایه می‌شود. از ترفندهای جالب در طراحی بدنه هیوندای کونا، باید به تلاقی گوشه‌های شیشه‌‌ی عقب با لچکی پشت در اشاره کرد که حالت ضربدری دارد.

مقایسه کابین کیا استونیک و هیوندای کونا

کلاس قیمتی استونیک در بازار جهانی، این خودرو را به گروه محصولات اقتصادی سوق می‌دهد. طبیعتا داشبورد این خودرو نسبت به کونا ساده‌تر است و وابستگی بیشتری به پلاستیک خشک سیاه‌رنگ دارد. از نظر نمایشگرهای بزرگ و امکانات الکترونیک، محصول هیوندای، بیسیار جذاب‌تر دیده می‌شود.

سطح روی داشبورد در استونیک، فاقد چرم یا مواد نرم است. فرمان ساده و پنل عقربه‌ای نیز، دیگر اجزای ساده برای این خودرو هستند. افرادی که مدل‌های جدید چینی مثل X55 مدیران خودرو را دیده باشند، با دیدن نمایشگر ۶ اینچ، دسته‌دنده‌ی بزرگ، ترمز دستی اهرمی و کلیدگردان‌های پلاستیکی مربوط به سیستم تهویه، حس یک خودروی قدیمی را از استونیک ۲۰۲۵ می‌گیرند. صندوق عقب این مدل، ۳۵۲ لیتر فضای حمل بار دارد.

هیوندای کونا کرمان خودرو نمای

برای هیوندای کونا ۲ نمایشگر ۱۲/۳ اینچ ایستاده روی داشبورد ارایه می‌شود. فضای داخلی کونا با کلیدهای متعدد، سبک طراحی کلاسیک، مشابه آیونیک ۵ را تداعی می‌کند. تودری مبله و صندلی‌های باکیفیت، همراه پوشش چرم مصنوعی، نکات مثبت در هیوندای کونا هستند. صندوق عقب هیوندای کونا در حالت عادی، ۴۶۶ لیتر فضای حمل بار دارد.

مقایسه فنی کیا استونیک و هیوندای کونا

استونیک در چین با یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که در نمونهٔ وارداتی هرمس خودرو ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۲ نیوتن متر گشتاور دارد.

این کراس‌اور با سیستم محرک جلو و گیربکس CVT عرضه می‌شود. وزن استونیک تنها ۱۱۰۴ کیلوگرم است و تنها ۶ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند. نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه دیگر مشخصات استونیک وارداتی هستند.

هیوندای کونا وارداتی کرمان موتور، موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر دارد. این کراس‌اور با گیربکس IVT هیوندای عرضه می‌شود که از نظر فنی، نمونه‌ی ارتقایافته‌ی CVT است و حس رانندگی نزدیک به مدل‌های اتوماتیک دنده‌ای فراهم می‌کند. هیوندای کونا با تجهیزات مذکور، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.

مقایسه قیمت کیا استونیک و هیوندای کونا

روی کاغذ، برتری کونا نسبت به استونیک واضح دیده می‌شود؛ اما نکته‌ی مهم، قیمت نهایی برای خریدار است. استونیک مونتاژ چین با موتور ۱۰۰ اسب بخار، تنها ۱۱ هزار دلار قیمت دارد و می‌تواند برای مشتری ایرانی، ۱/۵ میلیارد تومان هزینه خرید داشته باشد. در سمت دیگر، طبق بخشنامه ارائه شده برای فروش هیوندای کونا ۲۰۲۵ وراداتی کرمان خودرو قیمت قطعی و نهایی این خودرو ۲ میلیارد و ۹۵۲ میلیون تومان اعلام شده است. اندک نمونه‌های واردشده از این خودرو در بازار آزاد، هم‌اکنون ۴ میلیارد تومان قیمت دارند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Ali Supercharge‌ (ممممد سابق)

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    اعداد مصرف سوخت و قدرت موتور و شتاب صفرتا صد رو دیدم اصن به زندگی امیدوار شدم….

    موافقم 7
    مخالفم 1
  2. Ali Supercharge‌ (ممممد سابق)

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    قدرت موتور استونیک عالی 💪

    موافقم 2
    مخالفم 5
  3. شهروند ایرانی

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (948 ديدگاه)

    ضمن تشکر از زحمات سایت پدال ولی،چی شد که یه ماشین با قیمت کمتر موتور کم حجم تر و بازار محدود سوپر اقتصادی با کونا که هم سایزش بزرگتر هم حجم موتورش بیشتر هم یه کوچولو متریال نیمه لوکس مقایسه کردید نتیجه که مشخص استونک باید با هیوندای اکستر،و کسپر مقایسه بش

    موافقم 6
    مخالفم 1
  4. منصور

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (64 ديدگاه)

    وضعیت تقاضا تو بازار تشنه ایران این جوری شده : ایرانی و چینی نباشه ،
    هر چی با هر قیمتی ،خریداریم !!

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. کسرا

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (240 ديدگاه)

      واقعا میشه مشکل چینی رو بگید؟
      الان کونا تا ۴ تومن هم معامله میشه
      حالا ماشینی مثل فونیکس اف ایکس پرمیوم با ۲.۵ تومن اونو میخوره

      موافقم 18
      مخالفم 16
  5. mickeyy

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (194 ديدگاه)

    برخلاف سوناتا، طراحی بیرونی هیوندای کونا حال ادمو بهم میزنه هیوندای کرتا هم طراحیش فاجعست

    موافقم 2
    مخالفم 10
  6. مجید

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    هیوندای کونا مخصوصا رنگ مشکی محشره 😍

    موافقم 13
    مخالفم 1
  7. Mr wrong

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (578 ديدگاه)

    کوردا به سوراخ میگن کونا(هر نوع سوراخی )
    .
    .
    .
    بگن ماشینت چیه بگی کونا خیلی صحنه جالبی نمیشه

    موافقم 14
    مخالفم 2
  8. hosen

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (985 ديدگاه)

    کونا چه طراحی خوبی داره

    موافقم 10
    مخالفم 2
  9. مرتضی

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    برای بازار ایران با این کیفیت بنزین و کیفیت اشغال جاده ها ، وضع درآمدی مضخرف ، ترجیحم صدرصد استونیک هست ، البته اگر هرمس خودرو هم با نویسنده محترم هم نظر باشه و بده این ماشین رو یک و نیم میلیارد.
    پگاس هم ماشین خوبی بود ، قیمتش هم منطقی بود، چیشد سرنوشتش ؟ چرا وارد نکردن ؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. Navid A J

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (3984 ديدگاه)

    همون بیشتر از ۱.۲ میلیارد نمیارزه.

  11. شایکل موماخر

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    گرچه هنوز هم تو پایه ای و ابتدایی ترین رده هم، صد شرف دارن به آشغالهای حتی (مثلا) لوکس چینی؛ اما خداییش اصلا برازنده این قیمت‌ها نیستن. حق این بود که با معادل دلار به ریال همین چند سال پیش نچندان دور،دلار هزار هزار و پونصد تومنی برسن دست مصرف‌کننده ایرانی حدود ۱۳-۲۰ میلیون تومن…… مثل اون موقع های پراید. چون واقعاً هم بیشتر از این نمی‌ارزن…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا