کیا استونیک؛ بررسی کامل شاسی بلند جدید وارداتی در ایران
پس از آزادسازی واردات خودرو، یکی از اولین برندهایی که دوباره وارد بازار کشورمان شد، کیا بود. در ابتدا، شرکت کوشا خودرو تعدادی از محصولات این شرکت را به ایران آورد ولی به دلیل محبوبیت کیا در ایران، شرکت دیگری بنام هرمس خودرو هم سراغ این برند کرهای رفته و قصد واردات محصولات مختلف کیا را دارد. این شرکت ابتدا دو خودروی کیا K3 و اسپرتیج را در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی عرضه کرد و در نمایشگاه خودروی تهران 1403 نیز 10 مدل مختلف از خودروهای کیا و هیوندای را به نمایش درآورده است. یکی از این خودروها، کیا استونیک است که بهزودی راهی بازار خواهد شد.
معرفی کیا استونیک
استونیک یکی از کوچکترین کراساوورهای کیا محسوب میشود و بیشتر به یک هاچبک بلندقامت شباهت دارد. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 رونمایی و در سهماههٔ چهارم همان سال راهی بازار شد. استونیک که در سبد محصولات کیا پایینتر از کراساوور نیرو قرار میگیرد، روی پلتفرم ریو ساخته شده و حتی داشبورد خود را هم از این خودرو قرض گرفته است. استونیک علاوه بر کره جنوبی، در چین هم توسط جوینت ونچر یوئدا کیا تولید میشود که نمونههای وارداتی هرمس خودرو از همین سری تولید چین هستند. استونیک در این کشور با نام KX1 عرضه میشود و تفاوتهایی با نسخهٔ جهانی دارد. KX1 که با همان نام اصلی استونیک راهی بازار ایران خواهد شد، کمی طول کوتاهتر و عرض کمتری نسبت به نسخهٔ جهانی دارد، از داشبورد کاملاً متفاوتی استفاده میکند و در طراحی سپرهای جلو و عقب هم با نسخهٔ بینالمللی متفاوت است.
طراحی بیرونی و داخلی کیا استونیک
کیا استونیک برای کسانی که به دنبال یک خودروی کوچک با حال و هوای کراساوور هستند در نظر گرفته شده است ولی بهاندازهٔ دیگر خودروهای این سگمنت و حتی مدل سونت از خود کیا، شخصیت کراساوور مانند ندارد و بیشتر شبیه یک هاچبک بلندقامت مثل ساندرو استپوی به نظر میرسد. بااینوجود، هرچند حدود هشت سال از زمان معرفی این کراساوور کوچک میگذرد ولی هنوز هم طراحی قابلقبول و مدرنی دارد. در جلوی خودرو همان جلوپنجرهٔ موسوم به پوزه ببری کیا را میبینیم و چراغهای جلو به ریو شباهت دارند ولی ازآنجاییکه استونیک ادعای کراساوور بودن دارد، از بدنهای عضلانیتر از ریو بهره میبرد. روکشهای پلاستیکی در دهانهٔ گلگیرها و روی رکابها همراه با ریلهای روی سقف نیز به ایجاد ظاهری ماجراجویانه و کراساوور مانند کمک کردهاند.
استونیک در داخل از طراحی کاربردی و جذاب و همینطور هماهنگی و دقت ساخت قابلقبولی برای این کلاس بهره میبرد. البته در داخل خودرو از پلاستیک خشک و سیاه فراوانی استفاده شده که هرچند خیلی خوب مونتاژ شده ولی احساس اقتصادی دارد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که از طریق یک نمایشگر لمسی 8 اینچی ارائه میشود جزء بهترینهای این کلاس بهحساب میآید و چیدمان منوی ساده و گرافیک مناسبی دارد که استفاده در حین حرکت را آسان میکند. یکی از مواردی که شاید نتواند انتظارات خریداران استونیک را برآورده کند، ارتفاع صندلیها است. بسیاری از خریداران به خاطر ارتفاع بلند که حس تسلط بر جاده را به همراه دارد سراغ کراساوورها میروند ولی صندلیهای استونیک در قیاس با اکثر رقبا ارتفاع پایینتری دارد و بیشتر مناسب کسانی است که خواهان خودرویی اسپرت هستند.
بااینوجود، ارتفاع بلندتر استونیک نسبت به ریو به معنای بهبود فضای سر در قسمت سرنشینان عقب است اما به دلیل فاصلهٔ محوری کوتاه، فضای پای عقب بیشتر از ریو نیست و نسبت به برخی از رقبای کوچک، تنگتر به نظر میرسد درحالیکه فضای تاریک هم مزید بر علت میشود تا کابین استونیک حس دلگیر و خفهای داشته باشد. صندوق بار استونیک 352 لیتر ظرفیت دارد که هرچند کمی از ریو هاچبک بزرگتر است ولی از برخی رقبای خود مثل پژو 2008 با صندوق 410 لیتری، به میزان قابلتوجهی کوچکتر است. با خواباندن صندلیهای عقب، ظرفیت بار به حداکثر 1155 لیتر میرسد که هنوز هم کمتر از رقبا است ولی حداقل دهانهٔ صندوق استونیک بزرگ است و دسترسی به صندوق آسان خواهد بود.
مشخصات فنی کیا استونیک
استونیک یا KX1 در چین با یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشود که در نمونهٔ وارداتی هرمس خودرو هم همین موتور را میبینیم. این پیشرانه 100 اسب بخار قدرت و 132 نیوتن متر گشتاور دارد که ارقام چندان قابلتوجهی نیستند ولی وزن استونیک هم تنها 1104 کیلوگرم است. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود تا شاهد قوای محرکهای کاملاً اقتصادی و کماستهلاک باشیم. این خودرو در هر صد کیلومتر 6.1 لیتر بنزین مصرف میکند و میتواند به حداکثر سرعت 176 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. ترمزهای خودرو در هر چهارچرخ دیسکی و رینگها 16 اینچی هستند که با لاستیکهای 195 پوشیده شدهاند.
تجربه رانندگی با کیا استونیک
مهندسان کیا، سیستم تعلیق ریو که در جلو مکفرسون و در عقب چند اتصالی است را از نو تنظیم کردهاند تا با مرکز ثقل بالاتر استونیک مطابقت پیدا کند. با این کار، خودرویی شکل گرفته که چابکتر احساس میشود و بدون بادیرول (حرکات گهوارهای بدنه) است. البته هرچند استونیک از چسبندگی کافی برخوردار است ولی هنگام حرکت احساس آرامش ندارد زیرا سیستم تعلیق خیلی تکان دارد و عملکرد کمکفنرها روی دستاندازهای بزرگ به نرمی برخی رقبا نیست. همچنین استونیک در بزرگراه هم خودروی چندان راحت و مطمئنی نیست و هرچند بادیرول زیادی احساس نمیشود و میتواند با سرعت خوبی پیچها را پشت سر بگذارد ولی رانندگی لذتبخشی ندارد و به دلیل احساس ناپایداری، به راننده اعتمادبهنفس نمیدهد. با وجود پیشرانهٔ ضعیف و گیربکس CVT هم نباید از استونیک عملکرد سریع و اسپرتی را داشت ولی موتور به نیازهای روزمره خیلی خوب پاسخ میدهد.
امکانات و آپشنهای کیا استونیک
لیست امکانات و تجهیزات کیا استونیک وارداتی هرمس خودرو شامل موارد زیر میشود:
امکانات رفاهی
- سانروف
- دیلایت
- صندلیهای چرمی
- تنظیم برقی آینههای جانبی با گرمکن
- سیستم صوتی با 6 بلندگو
- سیستم تهویه دستی
- کامپیوتر سفری
- استارت دکمهای و ورود بدون کلید
- نمایشگر لمسی 8 اینچی
- کروز کنترل
- بلوتوث
- دوربین دید عقب
- پورت USB
- شارژر 12 ولت
امکانات ایمنی
- ایربگهای جلو و جانبی
- سنسور پارک عقب و جلو
- دستیار حفظ حرکت میان خطوط
- سیستم پایش باد تایرها
- سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- سیستم کمی حرکت در سراشیبی
از لحاظ ایمنی در تصادفات، نسخهٔ پایهٔ استونیک بدون سیستمهای کمکراننده یعنی مشابه چیزی که هرمس خودرو وارد میکند، از یورو انکپ امتیاز سه ستاره گرفته است.
رقبای کیا استونیک
استونیک بهعنوان یک کراساوور در بازار کشورمان رقبای نسبتاً زیادی را مقابل خود میبیند. یکی از اصلیترین رقبای این خودرو، کراساوور کوچک دیگری از خود کیا یعنی سونت است که توسط کوشا خودرو با پیشرانهٔ 1.5 لیتری تنفس طبیعی 114 اسب بخاری وارد شده و کاملاً در حد استونیک است. علاوه بر این، از سوزوکی فرانکس وارداتی راسا موتور، نیسان کیکس و جتا VS5 هم میتوان بهعنوان دیگر رقبای کیا استونیک در بازار ایران نام برد.
مزایا
- طراحی بیرونی مناسب
- پیشرانهٔ کماستهلاک
- قیمت کمتر نسبت به دیگر مدلهای کیا
- رانندگی آسان
معایب
- کیفیت سواری ضعیف
- فضای محدود صندلیهای عقب
- صندوق بار کوچک
- متریال و کیفیت داخلی ضعیف
قیمت و شرایط فروش کیا استونیک
هنوز قیمت کیا استونیک در کشورمان مشخص نیست ولی قیمت پایهٔ نسخهٔ اتوماتیک این خودرو در چین از 79,800 یوآن معادل 11 هزار دلار آغاز میشود؛ بنابراین، با توجه به نرخ رو به افزایش ارز و تعرفه و هزینههای مختلف واردات خودرو به کشور، برای این خودرو در بازار ایران باید انتظار قیمتی در حدود دو میلیارد تومان را داشته باشیم.
برای اطلاع از قیمت روز انواع خودرو در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.
آیا کیا استونیک وارداتی با نمونههای جهانی تفاوت دارد؟
کیا استونیک وارداتی به ایران تولید چین است که کمی طول و عرض کمتر و داشبورد کاملاً متفاوتی نسبت به نسخهٔ جهانی دارد.
مصرف سوخت کیا استونیک در شرایط مختلف رانندگی چقدر است؟
مصرف سوخت این خودرو حدود 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
آیا برای خرید کیا استونیک وارداتی باید در سامانه یکپارچه ثبتنام کرد؟
این خودرو در سامانهٔ خودروهای وارداتی ویژهٔ متقاضیان عادی عرضه میشود و توسط افراد عادی قابل خریداری خواهد بود.
جدول مشخصات فنی کیا استونیک
پیشرانه | 1.4 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 100 اسب بخار |
گشتاور | 132 نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو |
طول | 4,100 میلیمتر |
عرض | 1,735 میلیمتر |
ارتفاع | 1,533 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,570 میلیمتر |
وزن | 1404 کیلوگرم |
حداکثر سرعت | 176 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 6.1 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | 43 لیتر |
حجم صندوق بار | 352 لیتر |