مقایسه کیا با هیوندای، بررسی 10 تفاوت بزرگ غول‌های خودروسازی کره

یک‌شنبه 1 مهر 1403 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Kia-Hyundai-1
درحالی‌که کیا و هیوندای زیر چتر یک گروه خودروسازی فعالیت می‌کنند و خودروهایشان اشتراکات زیادی باهم دارند اما تفاوت‌های بزرگی هم بین این دو برند...
تبلیغات

درحالی‌که کیا و هیوندای زیر چتر یک گروه خودروسازی فعالیت می‌کنند و خودروهایشان اشتراکات زیادی باهم دارند اما تفاوت‌های بزرگی هم بین این دو برند دیده می‌شود.

کیا و هیوندای دو خودروسازی هستند که برای جلب نظر خریداران سخت تلاش کرده‌اند و افزایش محبوبیت خودروهای آن‌ها نشان می‌دهد که این سخت‌کوشی‌ها نتیجه داده است. این دو برند کره‌ای به لطف عرضهٔ خودروهایی با قیمت مناسب، قابلیت اطمینان بالا و گارانتی‌های طولانی‌مدت، سهم قابل‌توجهی از بازار خودروی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما آیا کیا و هیوندای اساساً یک شرکت هستند؟ این سؤالی است که زیاد پرسیده می‌شود. این دو برند اما هرچند زیر چتر یک شرکت واحد بنام گروه هیوندای موتور قرار دارند ولی هرکدام مخاطبان متفاوتی را هدف قرار داده‌اند. در ادامه، 10 تفاوت اصلی بین این دو برند را بررسی خواهیم کرد تا بیشتر با ارتباط کیا و هیوندای آشنا شویم.

1-تاریخچه

کیا ممکن است شرکت کم‌سابقه‌تری به نظر می‌رسد ولی درواقع قبل از هیوندای تأسیس شده است. کیا در سال 1944 به‌عنوان یک سازندهٔ قطعات دوچرخه تأسیس شد و درنهایت وارد صنعت خودرو شد. هیوندای اما در سال 1967 تأسیس شد هرچند که شرکت ساختمانی و مهندسی هیوندای از اواخر دههٔ 40 وجود داشت. هرچند کیا زودتر فعالیت خود را آغاز کرد ولی این هیوندای بود که به‌سرعت به خودروساز بزرگی تبدیل شد. این شرکت در سال 1968 برای تولید کورتینا در کره جنوبی با فورد به توافق رسید و اولین خودروی خود که پونی نام داشت را در اواسط دههٔ 70 به بازار عرضه کرد. کمتر از یک دهه بعد، هیوندای خودروهای خود را در بازار بریتانیا و کانادا عرضه کرد و تا سال 1985 به تولید یک میلیون دستگاه خودرو رسید. این شرکت در سال 1986 هم به بازار آمریکا وارد شد.

کیا اما در اوایل دههٔ 70 به تولید موتورسیکلت و وانت‌های کوچک مثل وانت‌های سه‌چرخ مزدا مشغول بود و برای مدت کوتاهی هم به مونتاژ مزدا فامیلیا با نام کیا بریسا در کره پرداخت. سپس این شرکت به تولید تحت لیسانس خودروهای فیات و پژو مشغول شد که این کار در سال 1981 به دلیل مشکلات سیاسی پایان یافت. کیا در سال 1986 دوباره تولید خود را آغاز کرد و در سال 1992 وارد بازار آمریکا شد ولی به دلیل بحران مالی آسیا در اواخر دههٔ 90، این شرکت کره‌ای اعلام ورشکستگی کرد. در سال 1998 هیوندای 51 درصد از سهام کیا را خرید و امروز این دو برند زیر چتر یک گروه خودروسازی فعالیت می‌کنند.

2-خودروهای لوکس

هیوندای بازوی لوکسی بنام جنسیس دارد که ابتدا در اوایل دههٔ 2000 در قالب یک سدان لوکس کار خود را آغاز کرد و در سال 2015 به برندی مستقل تبدیل شد. جنسیس به لطف عرضهٔ خودروهای لوکسی با قیمت مناسب مثل مدل‌های G70 و G90، به‌سرعت رشد کرد و به رقابت با مرسدس بنز و ب‌ام‌و پرداخت. کیا برند لوکس مجزا ندارد ولی بااین‌حال، مدل‌های لوکسی مثل K900 را به بازار فرستاده است. همچنین برخی خودروهای کیا مثل تلوراید، در تیپ‌های بالایی محصولات لوکسی هستند ولی به‌طورکلی، هیوندای به خاطر برند جنسیس، به‌وضوح شرکت لوکس‌تری نسبت به کیا محسوب می‌شود.

3-عناصر و زبان طراحی

طی سال‌های اخیر، کیا بشدت روی طراحی‌های اسپرت‌تر و جسورانه‌تر تمرکز کرده و با عرضهٔ مدل‌هایی مثل استینگر و K5 سعی در جلب نظر خریداران جوان‌تر داشته است. جلوپنجرهٔ متمایز کیا که با نام پوزهٔ ببر شناخته می‌شود و عناصر طراحی تهاجمی، آن را از خودروهای هیوندای متمایز کرده است. از سوی دیگر، هیوندای سبد محصولات خود را با عناصر ظاهری مشابهی مورد به‌روزرسانی قرار داده است. به‌طورکلی، طراحی خودروهای هیوندای مدرن و آینده‌نگر به نظر می‌رسد درحالی‌که کیا بیشتر روی حال و هوای اسپرت تمرکز دارد.

4-قیمت

با اینکه دو برند ویژگی‌ها و آپشن‌های مشابهی را در محصولات خود ارائه می‌کنند ولی خودروهای هیوندای معمولاً کمی گران‌تر از همتایان کیایی خود هستند. به‌عنوان‌مثال، هیوندای پالیسید و کیا تلوراید، هردو شاسی‌بلندهای سه ردیفه‌ای هستند که روی پلت‌فرم یکسانی ساخته شده‌اند ولی پالیسید به دلیل کابین لوکس‌تر، قیمت پایهٔ گران‌تری دارد. در جدول زیر قیمت پایهٔ برخی محصولات هم‌سطح این دو برند کره‌ای را مقایسه می‌کنیم:

کیا

قیمت

هیوندای

قیمت

کیا سراتو

19,990 دلار

هیوندای النترا

21,625 دلار

کیا تلوراید

36,190 دلار

هیوندای پالیسید

36,400 دلار

کیا اسپرتیج

27,090 دلار

هیوندای توسان

27,250 دلار

کیا سورنتو

31,990 دلار

هیوندای سانتافه

33,950 دلار

5-بخش پرفورمنس

هرچند هردو برند خودروهای اسپرت تولید می‌کنند ولی فقط هیوندای بازوی اختصاصی پرفورمنس دارد که با نام بخش N شناخته می‌شود. این بخش هم در موتوراسپرت حضور فعالی دارد و هم به عرضهٔ خودروهای پرفورمنس جاده‌ای مثل النترا N و آیونیک 5 N می‌پردازد. کیا اما با خاتمهٔ تولید استینگر، در حال حاضر هیچ مدل پرفورمنس خالصی ندارد. البته این شرکت برای کسانی که خواهان خودرویی اسپرت هستند، مدل‌هایی مثل K5 GT و EV6 GT را ارائه می‌کند اما این خودروها به‌اندازهٔ مدل‌های سری N هیوندای روی پرفورمنس متمرکز نیستند.

6-گارانتی

یکی از دلایل محبوبیت محصولات کیا و هیوندای، ارائهٔ طولانی‌ترین گارانتی‌ها در صنعت خودروسازی است. هردو برند برای قوای محرکهٔ خودروهای خود گارانتی‌های 10 ساله یا 160 هزار کیلومتری را ارائه می‌کنند که جزء بهترین‌ها در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. بااین‌حال، هیوندای برای سه سال یا 58 هزار کیلومتر، تعمیر و نگهداری رایگان را هم برای خودروهای خود در نظر گرفته درحالی‌که این خدمات در کیا وجود ندارد.

7-حوزه‌های تخصصی

کیا و هیوندای هرچند برندهای خواهر یکدیگر محسوب می‌شوند ولی در همهٔ بخش‌های بازار باهم رقابت رودررو ندارند. به‌عنوان‌مثال، از بین این دو برند، فقط کیا اقدام به ساخت مینی‌ون می‌کند که کارنیوال نام دارد درحالی‌که تنها وانت این گروه را هیوندای با نام سانتا کروز تولید می‌کند.

8-الکتریکی‌سازی

کیا و هیوندای هردو در بخش خودروهای الکتریکی حضور پررنگی دارند. کیا مدل‌هایی مثل EV6 و EV9 را به بازار فرستاده درحالی‌که هیوندای با مدل‌هایی مثل آیونیک 5 و آیونیک 6 رویکرد تهاجمی‌تری را در بازار خودروهای الکتریکی در پیش گرفته است. در بخش خودروهای هیبریدی هم دو برند نزدیک به هم هستند. البته کیا در این بخش صرفاً با شاسی‌بلندهای نیرو، اسپرتیج و سورنتو حضور دارد درحالی‌که هیوندای نسخهٔ هیبریدی را برای سدان‌های سوناتا و النترا هم ارائه می‌کند. این شرکت همچنین مدل هیدروژنی نکسو را هم به بازار فرستاده درحالی‌که کیا به این بخش وارد نشده است.

9-آمار فروش

در این بخش هیوندای به دلیل سبد محصولات گسترده‌تر و حضور در بازارهای بیشتر، برتری دارد. در سال 2023، هیوندای حدود 4.2 میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان به فروش رساند درحالی‌که این رقم برای کیا 3.1 میلیون دستگاه بوده است. ازآنجایی‌که هیوندای در 193 کشور در سراسر جهان حضور دارد اما کیا خودروهای خود را در 172 کشور جهان به فروش می‌رساند، این اختلاف در فروش تعجبی ندارد.

10-بازار هدف

کیا و هیوندای هردو خودروهایی با قیمت مناسب را به بازار عرضه می‌کنند ولی دراین‌بین، تفاوت‌هایی هم وجود دارد. خودروهای کیا با ظاهر اسپرت‌تر و شخصیت جذاب‌تر برای رانندگی، خریداران جوان‌تری را جلب می‌کنند درحالی‌که هیوندای خریداران سنتی‌تر و خانواده‌هایی که بیشتر به دنبال راحتی هستند را هدف قرار داده است. تکنولوژی‌هایی که در خودروهای این دو برند دیده می‌شود نیز موضوع موردبحث را تأیید می‌کند زیرا درحالی‌که هیوندای روی سیستم‌های کمک‌راننده و ارتقاء سیستم اطلاعاتی-سرگرمی متمرکز شده، کیا تکنولوژی‌هایی را ارائه می‌کند که رانندگی لذت‌بخشی را فراهم می‌کنند.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.