کرمان موتور در دومین همایش قوای محرکه نوین: کاهش آلودگی و حرکت به سمت برقیسازی
کرمان موتور پیشگام توسعه خودروهای کممصرف، هیبریدی و تمامبرقی
دومین همایش بینالمللی قوای محرکه نوین امروز ۲۲ مهر در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد و ابوالفضل خلخالی، معاون توسعه محصول کرمان موتور، در این رویداد به تشریح برنامههای این شرکت برای حرکت به سوی خودروهای کممصرف، هیبریدی و تمامبرقی پرداخت. این همایش با حضور فعالان صنعت خودرو، محققان و کارشناسان داخلی و بینالمللی برگزار شد و به بررسی فناوریهای نوین قوای محرکه اختصاص داشت.
وضعیت آلودگی هوا و مصرف سوخت در ایران
خلخالی در سخنان خود به وضعیت نگرانکننده آلودگی هوا در کشور اشاره کرد و گفت: «در ایران سرانه مصرف سوختهای فسیلی حدود دو برابر میانگین جهانی است و میانگین انتشار خودروهای کشور حدود ۱۷۰ گرم CO₂ در هر کیلومتر میباشد، در حالی که اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ این رقم را به ۵۹ گرم کاهش خواهد داد.»
وی افزود: «هدف ما در کرمان موتور این است که تا سال ۱۴۰۷ میانگین انتشار CO₂ محصولاتمان را به حدود ۱۰۵ گرم در هر کیلومتر برسانیم. برای تحقق این هدف، توسعه خودروهای برقی و هیبریدی و بهبود بهرهوری موتورهای بنزینی در دستور کار قرار گرفته است.»
سهم پیشتاز کرمان موتور در حملونقل برقی
معاون توسعه محصول کرمان موتور تأکید کرد: «تا امروز معادل ۸۸ درصد از سهم ناوگان حملونقل برقی در ایران متعلق به شرکت کرمان موتور است؛ این موضوع نشاندهنده پیشگامی و تلاش ما در برقیسازی حملونقل عمومی و خصوصی است.»
خلخالی همچنین از نصب ۲۰ ایستگاه شارژ و ۳۷ شارژر با سرمایهگذاری مستقیم بخش خصوصی در سراسر کشور خبر داد و افزود: «در حالی که حمایت مؤثری از سوی نهادهای دولتی وجود نداشته و هیچ برنامهریزی منسجمی از سوی وزارت صمت ارائه نشده است، کرمان موتور با جدیت به توسعه زیرساختها ادامه میدهد.»
توسعه پلتفرمهای بومی و تحقیق و توسعه
خلخالی با تأکید بر اهمیت تحقیق و توسعه در زنجیره ارزش خودروسازی گفت: «از سال ۱۴۰۰ واحد تحقیق و توسعه کرمان موتور شکل گرفت تا حلقه زنجیره ارزش در مجموعه تکمیل شود. بیشترین ارزش افزوده در صنعت خودرو در بخش R&D ایجاد میشود و ما اکنون در مسیر توسعه پلتفرمهای بومی قرار داریم تا بتوانیم خلق ارزش کنیم.»
وی ادامه داد: «پلتفرم PS1، که با سرمایهگذاری مشترک در ایتالیا توسعه یافته بود، اکنون بهصورت کامل در داخل کشور بومیسازی شده و نسخههای هیبریدی و برقی آن آماده توسعه و عرضهاند. علاوه بر آن، دو پلتفرم جدید با نامهای KP1 و KP2 نیز در حال توسعه هستند و طیف گستردهای از محصولات آینده کرمان موتور را تشکیل خواهند داد.»
برنامه «عهد ۱۴۰۷» برای کاهش مصرف سوخت
خلخالی درباره برنامه کرمان موتور برای سال ۱۴۰۷ اظهار کرد: «بر اساس برنامه “عهد ۱۴۰۷”، حدود ۶۰ درصد محصولات آینده شرکت بنزینی، ۳۰ درصد هیبریدی و ۱۰ درصد تمامبرقی خواهند بود.»
وی اضافه کرد: «موتور بنزینی جدید با ۷۰ درصد داخلیسازی، کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت و در بخش هیبریدی با استفاده از فناوریهای نوین، کاهش ۳۵ درصدی مصرف سوخت هدفگذاری شده است.»
توسعه قوای محرکه هیبرید و محصولات آینده
با توجه به ناترازی انرژی و محدودیت برق برای مصرفکنندگان، خلخالی بر توسعه قوای محرکه هیبرید تأکید کرد و گفت: «به همین دلیل کرمان موتور در این زمینه گامهای مهمی برداشته است.»
وی درباره محصولات آینده شرکت افزود: «خودروی ایگل برقی (PS11) نخستین محصول تمامبرقی کرمان موتور است که پک باتری آن متناسب با پلتفرم پایه، با طراحی T شکل توسعه یافته و در مرحله آزمایش و کالیبراسیون قرار دارد. همچنین خودروی شدو بهطور کامل در داخل مجموعه طراحی و توسعه یافته و در کمتر از دو سال به مرحله تولید نمونههای اولیه رسیده است.»
خلخالی خبر داد: «نسخه هیبرید کیامسی شدو و ایگل هیبرید در سال آینده معرفی خواهند شد و توسعه محصولات جدید بر پایه پلتفرمهای KP21 و KP22 با قوای محرکه بنزینی، هیبریدی و الکتریکی ادامه خواهد یافت.»
نگاه فناورانه به آینده صنعت خودرو ایران
در پایان، خلخالی با تأکید بر رویکرد فناورانه کرمان موتور گفت: «تمام تلاش ما این است که مسیر توسعه محصول، ارتقای فناوری و حرکت بهسوی کاهش آلودگی و مصرف سوخت را با جدیت ادامه دهیم. باور داریم که آینده صنعت خودرو ایران در گرو سرمایهگذاری در دانش، تحقیق و نوآوری است.»