انتخاب یک سدان اقتصادی و ارزان قیمت با گیربکس اتوماتیک در بازار ایران دشوار است. گزینههای کمی در این کلاس حضور دارند که یکی از آنها سدان جک J4 یا همان kmc j4 است.
جک جی فور در فهرست تولیدات کرمان موتور، تغییراتی برای مدل ۱۴۰۱ داشته است. این خودرو، مثل سالهای قبل با موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی تولید میشود.
کرمان موتور با مونتاژ جک S5، یکی از محبوبترین خودروهای چینی بازار ایران را عرضه میکند. از سویی دیگر، سدان J4 که برخلاف J5 هنوز در فهرست تولیدات کرمان موتور وجود دارد، این روزها بیشتر از هر زمان دیگری در خیابانهای کشور دیده میشود.
خودروسازی جک یا به بیان صحیحتر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors، سال ۱۹۶۴ تأسیس شد. در کارنامهی این برند، حدود ۱۰ سال سابقهی مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دیده میشود و تاکنون، بر تولید کامیونهای تجاری خصوصا مدلهای اندازه متوسط، متمرکز بوده است. برخلاف سابقهی کم، تنوع جالبی در خودروهای تولیدی جک شامل انواع سواری و شاسیبلند دیده میشود. همچنین، یک مدل وانت پیکاپ و پنج مدل ون هم با برند جک عرضه میشود. این خودروساز چینی سرمایهگذاری گستردهای در محصولات تمامالکتریکی داشته است و درحالحاضر، یک مدل سواری و یک مدل کراساور برقی تولید میکند. درمجموع، تیراژ تولید جک حدود هفتصد هزار دستگاه در سال است و عمدهی محصولاتش در بازار داخلی چین فروخته میشوند.
از سال ۲۰۱۷ تاکنون، حدود ۵۰ درصد سهام خودروسازی جک به شرکت فولکس واگن آلمان فروخته شده است. براساس قراردادهای تجاری، برند سیات، دیگر زیرمجموعه فولکس واگن، با طرف چینی در صنعت خودروهای بنزینی و برقی همکاری خواهد کرد.
جک J4 در کلاس سدان کوچک تولید میشود و محصولی قدیمی در میان خودروهای جک چین است. این خودرو در بعضی کشورها با کد مدل A30 و برند هیو (Heyue) دیده میشود. اولین مدل J4 سال ۲۰۱۲ رونمایی شده و از حدود سال ۲۰۱۹، با توقف عرضه در بسیاری نقاط مواجه بوده است.
جدول مشخصات خودروی جک J4 کرمان موتور
مشخصات | جزئیات |
---|---|
موتور | ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی |
قدرت موتور | ۱۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتنمتر |
گیربکس | اتوماتیک CVT |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۴ ثانیه |
نهایت سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۵ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
وزن خالص | ۱۱۰۰ کیلوگرم |
ابعاد | طول: ۴,۴۳۵ میلیمتر عرض: ۱,۷۲۵ میلیمتر ارتفاع: ۱,۵۰۵ میلیمتر فاصله محورها: ۲,۵۶۰ میلیمتر |
حجم صندوق عقب | ۵۵۰ لیتر |
تجهیزات ایمنی | کیسه هوا راننده و سرنشین جلو ترمز ABS با EBD TPMS (سیستم کنترل فشار باد تایر) |
امکانات رفاهی | فرمان برقی با کلیدهای کنترلی کروز کنترل کامپیوتر سفری روکش چرمی صندلیها تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو از داخل سنسور نور چراغ مشایعت |
نمایشگر داخلی | نمایشگر لمسی ۱۱ اینچ + مانیتور TFT پشت فرمان |
آپشنهای حذف شده | سانروف، ناوبری ماهوارهای، دوربین پارک |
چرخها | ۱۵ اینچی با تایرهای ۱۸۵ میلیمتر |
رنگ داخلی | خاکستری تیره (بدون صندلیهای کرمرنگ) |
سال عرضه اولیه | ۲۰۱۲ |
قیمت در چین | ۵۳,۰۰۰ یوان (حدود ۸,۳۰۰ دلار) – نسخه فول: ۱۲,۰۰۰ دلار |
قیمت در ایران | حدود ۸۰۰ میلیون تومان (مهر ۱۴۰۳) |
طراحی بدنه و نمای بیرونی جک J4 کرمان موتور
سدان کامپکت جک، ظاهری الهام گرفته از هیوندای سوناتا نسل ششم (YF) در ابعاد کوچکتر دارد. این خودرو همراه چراغهای بزرگ، جلوپنجرهی تزئینشده با خطوط براق کروم و مهشکنهای قدیمی در طرفین سپر، ترکیبی ناهماهنگ از عناصر مختلف ارائه میدهد. شاید در اولین سالهای واردات جک J4، ظاهر این خودرو به عنوان محصولی اقتصادی از چین، قابل قبول به نظر میرسید اما سال ۲۰۲۲ این طراحی اندکی از مُد افتاده ارزیابی میشود.
بخش بزرگی از سپر جلوی J4، دارای پلاستیک سیاهرنگ است. حجمدهی برای جایگاه چراغ و درپوش موتور، از سادگی خودرو کم میکند و حس اسپرت آنرا بهتر نشان میدهد. در نمای جانبی هم، خطی چشم نواز در امتداد دستگیرهها وجود دارد. داخل گلگیرها و رکاب ورودی به کابین، از مواد پلاستیکی تیره استفاده نشده است؛ همچین آینه بغلهای راهنمادار و دستگیرههای فلزی همرنگ بدنه روی J4 نصب شدهاند.
جک J4 از نمای جانبی، خوش فرم به نظر نمیرسد. این موضوع با ابعاد بزرگ چراغهای جلو که از دید کناری خودرو توی ذوق میزنند، تشدید میشود. چرخهای ۱۵ اینچ با تایرهای ۱۸۵ میلیمتر، دیگر نکات منفی در ظاهر بیرونی J4 هستند. این خودرو در سال ۱۴۰۱، مجهز به رینگ اسپرت آلومینیوم شده است.
در نمای پشت، فقدان ادوات پلاستیکی سیاهرنگ، نکتهی مثبت برای جک J4 محسوب میشود چراکه غالب سدانهای کوچک ساخت چین، شرایط متفاوتی دارند. ابعاد چراغهای عقب با طرحی شبیه بیضی، هماهنگ خوبی با اندازهی کلی خودرو دارد. حجمدهی بدنه و درپوش صندوق، طراحی مکان نصب پلاک و جایگذاری چراغ خطر قرمز داخل سپر عقب، برای این کلاس خودرویی، قابل قبول است.
در مجموع، میتوان از طراحی بدنهی جک J4 به عنوان یک سدان چینی با آستانه قیمت ۸ هزار دلار، رضایت داشت. هرچند که این نتیجهگیری به دلیل شرایط بازار ایران، رقبای فعلی و فقدان خودروهای مدرن در این کلاس (حتی ساخت چین) گرفته شده است. جک J4 با طول ۴,۴۳۵ میلیمتر، عرض ۱,۷۲۵ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱,۵۰۵ میلیمتر، همراه فاصله محورهای ۲,۵۶۰ میلیمتر تولید میشود.
طراحی داخلی و نمای داشبورد کی ام سی J4 کرمان موتور
مهمترین تغییر J4 برای مدل ۱۴۰۴، نصب نمایشگر لمسی ۱۱ اینچ در مرکز داشبورد است. پشت فرمان هم، ساختار تخت با مانیتور TFT برای کامپیوتر سفر وجود دارد. همچنین چند قطعهی پلاستیکی با رنگ نقرهای به فرمان خودرو اضافه شده است.
کیفیت پلاستیک استفاده شده برای داشبورد J4، سخت و ارزانقیمت به نظر میرسد. این مواد برای فرمان نیز به کار رفته است. کلیدهای گردان برای کنترل تهویه مطبوع و سیستم سرگرمی، تفاوت مهمی با مدل قبلی ندارند. از تصاویر منتشر شده میتوان نتیجه گرفت، ظاهرا نسخهی تولیدی کرمان موتور، همچنان با ترمز دستی سنتی و استارت معمولی (با سوئیچ) تولید خواهد شد.
صندلیهای J4 مناسب چهار فرد بالغ و دارای چرم مصنوعی هستند اما از مواد نرم برای تودریها استفاده نشده است. برخلاف تصاویر موجود از J4 در سایتهای چینی، نسخهی مونتاژ کرمان موتور دارای صندلی و داشبورد کرمرنگ نیست و تقریبا تمام فضای داخلی، با ادواتی به رنگ خاکستری تیره ارائه میشود.
راحتی سرنشینان در ردیف دوم و صندوق عقب ۵۵۰ لیتری، نکات مثبت جک J4 با ابعادی در کلاس سدانهای اندازه کوچک هستند.
پیشرانه و تجهیزات فنی جک J4 کرمان موتور
مشابه سالهای قبل، تنها موتور قابل خرید برای J4، نمونهی ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتنمتر است. این خودرو برخلاف دیگر سدانهای همکلاس ساخت چین از پیشرانهی ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی یا ۱/۵ لیتر توربو استفاده نمیکند.
جک J4 مونتاژ کرمان موتور، ۱۴ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت دارد. این خودرو فقط با گیربکس اتوماتیک CVT عرضه میشود و میانگین مصرف سوخت ۶/۵ تا ۷ لیتر بنزین در صد کیلومتر دارد. جک J4 با وزن خالص ۱۱۰۰ کیلوگرم تولید میشود.
تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی kmc J4 کرمان موتور
از نظر آپشن، جک J4 یکی از ضعیفترین خودروهای چینی بازار ایران است. این خودرو، همراه گیربکس اتوماتیک عرضه میشود؛ اما فعلا از امکانات مهمی مثل دوربین پارک، ناوبری ماهوارهای و سانروف، بهرهمند نیست. شاید این تجهیزات در سال ۱۴۰۱ برای J4 ارائه شوند.
سیستم کنترل فشار باد تایر TPMS، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، شیشهها و تنظیم آینههای بغل برقی، روکشهای چرمی، کروزکنترل، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو از داخل، سنسور نور، چراغ مشایعت، سامانه نظارت بر فشار باد تایرها، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای ضد قفل ABS مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی نیرو EBD میان چرخها و مواردی از این دست بهره میبرد.
قیمت جک J4 کرمان موتور و مقایسه با رقبا
باوجود برخی کمبودهای فنی و رفاهی، جک J4 یکی از ارزانترین خودروهای سدان دنده اتوماتیک دنیا است. این خودرو با آستانه قیمت ۵۳ هزار یوان معدل ۸۳۰۰ دلار در چین فروخته میشود و در نسخهی مجهز به جعبهدندهی CVT و امکانات تکمیلی، ۱۲ هزار دلار قیمت دارد. با این شرایط، قیمت جک J4 کرمان موتور در کارخانه و بازار ایران، با احتساب قیمت روز دلار، منصفانه به نظر میرسد.
سدانهای چینی در بازار ایران، تنوع چندانی ندارند. هماکنون، آریزو ۵ توربوشارژ با موتور ۱۴۷ اسب بخار، از حدود سال ۱۳۹۸ همراه با موتور تنفس طبیعی، تولید نمیشود. هرچند که آریزو ۵ توربو، حدود ۵۰ درصد گرانتر از جک J4 است؛ اما امکانات بیشتر و ظاهر بهتر نیز ارائه میکند.
دنا پلاس معمولی و توربوشارژ اتوماتیک، مهمترین رقبای جک J4 محسوب میشوند. تولید و پیشفروش این خودروها توسط ایران خودرو، به میزان مورد نیاز بازار نیست. در این محدوده قیمتی میتوان پژو پارس، راین R3 و شاهین سایپا و کراساورهای دست دوم و کمکار چینی مثل امویام X22 مدیران خودرو را نیز انتخاب کرد که البته نسبت به جک امتیاز پایینتری دریافت میکنند.
در نهایت در این رده قیمتی انتهاب شما چه خودرویی خواهد بود؟ اگر تجربه مالکیت و رانندگی با جک جی فور را نیز دارید آن را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.
رامین
۲۶ دی ۱۴۰۳جک j5نسبت بهj4هم اسپرت است وهم زیبا
راستین
۱۸ بهمن ۱۴۰۳کپی افتضاح از سوناتا yf
مهردادکمال
۲۸ بهمن ۱۴۰۳دنا و سورن و پارس و 207و تارا از این خیلی بهترن لااقل یدکی اشون پیدا میشه اینو هر کی بخره صاحب اول و اخرش خودشه
بهنام
۲۸ بهمن ۱۴۰۳بنظرم دنا پلاس توربو اتوماتیک انتخاب بهتری باشه
از نظر قدرت شتاب و گیربکس که بهتره
ظاهری هم سلیقه س بنظرم با این که جلو و عقب دنا با هم همخوانی نداره بازم از j4 زیبا تره
خدمات پس از فروش ایرانخودرو حداقل از کرمان موتور بهتره
ولی در کل قیمت هر دوتاشون به شدت غیر منطقی و بالاست
بازار انحصاری ما اینطوری شده که
رنج قیمتی
140 تا 200 سایپا
200 تا 400 ایران خودرو
400 تا 1 میلیارد خودروسازان چین
تقسیم شده
بنداز بندازی برای خودشون راه انداختن با این انحصار
درصورتی که اگه واردات آزاد بود کسی نگاه به این محصولات نمی کرد با این قیمت ها و مجبور می شدن قیمت خیلی بیارن پایین
نمیگم با این وضعیت دلار میشه خودروی خوب خارجی صفر به قیمت خودرو های ایرانی سوار شد ولی حداقل خودرو های دست دوم خارجی قیمت مناسبی پیدا میکردن
الان یه لندکروز صفر 2022 میشه دو میلیارد
بعد مدیران خودرو تیگو هشت رو یک میلیارد و هشتصد قیمت گذاشته
فرامرز
۲۹ بهمن ۱۴۰۳لندکروز صفر ۲۰۲۲ اگه بیاد ایران ۲۰ میلیارد قیمت میخوره با این بازار شلم شوربا.
مهران غلامی
۲۹ بهمن ۱۴۰۳سلام برو دنا پلاس بخر ،یک ماه هم نشده باید بری گارانتی دوباره از نو درستش کنم
خودم یک سال این ماشین رو دارم ،فقط بردم گارانتی دوره ای ،هیچ ایرادی هم نداره،تازه سه سال هم گارانتی داره ،ایران خودرو بزرگترین تولید کننده خودرو تو خاور میانه هست ،ولی گارانتی دو سال رو نتوانسته به سه سال ارتقا بده ،چون میدونه بعد دو سال باید موتور رو هم عوض کنه
خداقوت
بهنام
۲۹ شهریور ۱۴۰۳بعضی محصولاتش سه سال گارانتی داره مثلا رانا جهت اطلاع
کیفیتم موافقم جالب نیست طرفداری نمیکنم
فقط میگم با این قیمت که واسه j4 گذاشتن خرید دنا پلاس توربو اتوماتیک (یه خط اسمشه) از j4 منطقی تره
نظر شما هم محترمه
قلی
۳۰ بهمن ۱۴۰۳خرید هیچکدوم منطقی نیست . یک رنو سیمبل ۲۰۱۷ فول پیدا کنی هم قیمت اش خیلی بهتره هم کیفیت اش
زیزیگولو
۲۸ بهمن ۱۴۰۳معلوم نیستش چینیا جنسای بنجلشون رو به ما میفروشن یا ما جنسای بنجل چینی رو میخریم ؟؟؟🤦♂️
امید
۲۹ بهمن ۱۴۰۳سلام
اول لطفا وقتی سوار ماشین نشدین نظر ندین
بعد هم تست شتاب ماشین تو سایت های معتبر هست
اونای که با دنا و ۲۰۷ مقایسه میکنی راست میگن اخه ماشین های ایران خودرو از روز اول باید دنبال قطعه بگردی
من ای ماشین رو از سال ۹۷ تا حال دارم فقط موقع تعویض روغن در کاپوت ماشین باز شد
مهدی
۲۹ بهمن ۱۴۰۳سلام و عرض ادب
من ۲ سال این ماشین رو دارم،اولش اصلا تصور خوبی نداشتم و فقط میخواستم بفروشمش،بعد از ۲ سال واقعا ماشین خوبی،از هر لحاظ،اتوماتش،کولرش،نرمی،و واقعا کم خرج
حسام
۲۹ بهمن ۱۴۰۳طراحی داخلیش کپی برابر اصل هیوندا اکسنت ۲۰۱۵ هست
عیسی
۲۹ بهمن ۱۴۰۳سلام من دارم خیلی ماشین خوبی است با ایرانی ها قابل قیاس نیست.
مردیم از خوشی
۲۹ بهمن ۱۴۰۳یهو چندتا اکانت از ناکجا آباد پیداشون میشه و از همون کامنت اولشون شروع به تعریف از این.خودرو میکنند و چقدر هم لایک میگرند
😁😇 زشته نکنید این کار ها را اکانت فیک و تعریف از محصول خودتون کار خوبی نیست این نون خوردن نداره که خود ۸ سال پیش چینی را ۲.۵ برابر میکنید تو پاچه ملت
مهران غلامی
۲۹ خرداد ۱۴۰۳سلام،من یه نفر واقعی هستم ،فیک هم نیستم ،یکسال و نیم این ماشین رو دارم،بدونه اینکه از گارانتی استفاده کنم،کابین کاملا بیصدا هست ،سرعت ۱۲۰دور موتور روی ۲۶۰۰هست،صدای موتور رو نمیشنوی،(خودرو ۲۰۶با سرعت ۱۲۰دور موتور روی ۳۲۰۰هسته،درسته؟صدای موتور رو تو کابین داری ،درسته؟)
درضمن بایسته شدن دریچه هوا به هیچ عنوان ،تاکید میکنم به هیچ عنوان دود از بیرون به داخل ماشین نفوذ نمیکنه،
درضمن شتاب صفر تا صد ۱۱ثانیه هست که نویسنده ۱۴ثانیه قید کرده،
این مقاله قصد خراب کردن این خودرو رو داره
OMID
۲۹ خرداد ۱۴۰۳این شرکت ها مردم رو گوش دراز حساب میکنن
توی زومیت هم همینه کارکنان شرکت میان اکانت فیک میزنن فقط تعریف میکنن همشون هم تابلو میشن
حسام
۳۰ خرداد ۱۴۰۳اگر میشد من با ماشین عکس اپلود میکردم که متوجه بشی حقیقت داره
حسام
۳۰ بهمن ۱۴۰۳من همزمان 206 اتومات v9 دارم و هم یک ساله جک j4 گرفتم ، هر دو رو هم استفاده میکنم ، اینقدر که خرج 206 زیاده و قطعات باید تعویض کرد ، جک خرجی نداشت ، جز یک مورد که شامل گارانتی شد و هزینه ای پرداخت نکردم ، حتی نیاز نبود مثل تعمیرگاه های ایراخودرو التماسی باید بهت قطعه تحت عنوان گارانتی بدن
مهیار
۱۳ دی ۱۴۰۳206 شما اگه آخرین مدل v9 باشه پس مدلش میشه سال 91، پس حداقل 10 سال از عمر 206 گذشته، جهت مقایسه استهلاکی باید 10 سال دیگه جک رو با امروز 206 مقایسه کنید بعد نتیجه بگیریم کدوم کم استهلاک تره، قطعا مقایسه 206 با عمر 10 سال با جک صفر مقایسه اشتباهیه
آرمان
۱۲ تیر ۱۴۰۳۲۰۶ و ایران خودروجات و سایپاجات از روز اول مهمان تعمیرگاهی و یه جورایی عقد اخوت با تعمیرگاه داری و عادت میکنی بطوریکه اگه ۱ ماه نری پیششون حس شرمندگی بهت دست میده.
سیدحسین
۱ اسفند ۱۴۰۳سلام. ازسال 99من جکj4دارم.. نسبت به ماشین های داخلی داشتم بی نهایت بهتر می باشد.. سال 99آبان ماه یک دستگاه پارس هم تحویل گرفتم بی نهایت وضیعت بدنه نامناسب بود وحتی زیر آفتاب پاییزی که شدید نبودقرار میگرفت بی نهایت بوی نامطبوعی در اتاق می پیچید وچندین بار به نمایندگی مراجعه کردم که گفتنداز جنس پلاستیک ها می باشد.. اما جک j4هرموقع سوار میشدم از تودوزی وروکش های ستون لذت می برم..سواریش هم بسیارعالی وکشش بسیارخوبی هم در سربالایی دارد..
مسعود
۱ اسفند ۱۴۰۳با سلام و احترام
پدر من سال 98 یه جی 4 صفر از شرکت تحویل گرفت. ما بچه هاش تو این چهارسال انواع ماشین از پراید تا 207 و شاهین گرفتیم. واقعا این جک از همشون بهتر بوده. اصلا اذیت نکرده. به نسبت قیمتش واقعا ماشین خوبیه. من پارس داشتم فروختم یه دونه نوشتم تحویل برج 2 سال آینده انشالله.