کیامسی SR5 کراساوور جدید کرمان موتور است که محصولی از جوینت ونچر جیلی و لیفان محسوب میشود و پیشینهٔ آن به امگرند X7 سال ۲۰۱۲ بازمیگردد.
در دوران برجام یعنی اواخر دههٔ ۹۰ شمسی، شرکت خودروسازان بم که زیرمجموعهٔ کرمان موتور است، اقدام به مونتاژ جیلی GC6 کرد تا نمایندهٔ این خودروساز خوشنام چینی در کشورمان باشد. بااینحال، با برهم خوردن برجام و بازگشت تحریمها، جیلی از بازار کشورمان خارج شد و تولید GC6 خاتمه پیدا کرد. در سال ۱۴۰۱ اما خودروسازان بم دوباره سراغ جیلی رفت و در زمستان همان سال یکی از محصولات این شرکت را با نام BAC X3 Pro رونمایی کرد. البته این خودرو هرچند اساساً محصولی از جیلی محسوب میشود اما بهطور غیرمستقیم به ایران آمد.
بک X3 پرو درواقع از طریق شرکتی بنام لیوان به ایران آمده که جوینت ونچری بین جیلی و لیفان است. این جوینت ونچر ابتدا با هدف عرضهٔ نسخهٔ الکتریکی محصولات جیلی شکل گرفت اما در ادامه تصمیم بر استفاده از برند لیوان برای عرضهٔ برخی خودروهای جیلی در بازارهای تحریمی مثل روسیه گرفته شد. X3 پرو یکی از خودروهای اقتصادی و قدیمی جیلی بود که از طریق لیوان ابتدا در روسیه و سپس ایران عرضه شد. اواخر سال ۲۰۲۳ نیز دو خودروی دیگر با نامهای S6 پرو و X6 پرو با برند لیوان راهی بازار روسیه شدند. این خودروها اساساً نسخهٔ ریبج شدهٔ محصولات جیلی هستند.
حال کرمان موتور که از طریق زیرمجموعهٔ خود، خودروسازان بم پیشازاین سراغ برند لیوان و کراساوور X3 پرو رفته بود، در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۳ دو محصول جدیدتر این برند یعنی همان S6 پرو و X6 پرو مذکور را برای عرضه در بازار کشورمان رونمایی کرده است. بااینحال، برخلاف X3 پرو که توسط خودروسازان بم و با برند BAC عرضه میشود، این دو مدل جدید قرار است توسط خود کرمان موتور و با برند کیامسی عرضه شوند. این شرکت برای سدان S6 پرو نام KMC CR6 و برای کراساوور X6 پرو نام KMC SR5 را انتخاب کرده است. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگیهای مدل کراساوور خواهیم پرداخت.
معرفی کلی کی ام سی SR5
هرچند لیوان X6 پرو یا کیامسی SR5 بهعنوان خودرویی جدید راهی بازار روسیه و ایران شده اما پیشینهٔ این ماشین به بیش از یک دهه پیش یعنی جیلی امگرند X7 بازمیگردد که اولین بار در سال ۲۰۱۲ راهی بازار شد. جالب اینکه همین خودرو در مدلهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بهصورت وارداتی توسط شرکت جیلیران در کشورمان عرضه شد ولی نتوانست توفیقی در بازار ایران کسب کند. از سوی دیگر اما جیلی سالها به تولید این خودرو ادامه داد و در سال ۲۰۱۶ نسخهٔ جدیدی از آن که فیسلیفت بزرگی تجربه کرده بود را با نام ویژن X6 معرفی کرد. این کراساوور در سالهای ۲۰۱۸، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نیز فیسلیفتهای دیگری را تجربه کرد. آخرین فیسلیفت این ماشین، در اواخر سال ۲۰۲۳ با نام Haoyue Pro معرفی شد و این همان خودرویی است که با نام لیوان X6 پرو به روسیه صادر شد و حالا با نام کیامسی SR5 به ایران آمده است.
طراحی بیرونی کی ام سی SR5
هرچند SR5 طی عمر بیش از یک دههای خود چندین بار راهی اتاق جراحی شده اما جراحیهای زیبایی نمیتوانند یک پیرمرد هفتادساله را به جوانی بیستساله تبدیل کنند! به همین دلیل، SR5 در ظاهر با وجود همهٔ این تغییرات، ذات قدیمی خود را نشان میدهد. در قسمت جلوی خودرو، هرچند از جلوپنجرهٔ بزرگی استفاده شده که بخش عمدهای از دماغه را پوشانده اما نمای کلی در این قسمت چندان بروز به نظر نمیرسد و چراغهای جلو همان نمونههایی هستند که در فیسلیفت سال ۲۰۱۶ ارائه شدند. بااینوجود، تزئینات کرومی جالب در طرفین جلوپنجره و طراحی تیز گوشههای سپر مشابه چیزی که در محصولات لامبورگینی میبینیم، توانسته کمی حال و هوای امروزی به چهرهٔ فرتوت این کراساوور ببخشد.
در قسمت جانبی، SR5 کاملاً با جیلی امگرند X7 سال ۲۰۱۲ یکسان است و بهجز رینگها و آینههای جانبی جدید، هیچ تغییر خاصی در این قسمت صورت نگرفته است. البته طراحان در طراحی ستون C خودرو هم با تغییراتی، نمای سقف شناور را ایجاد کردهاند تا SR5 را کمی از امگرند X7 قدیمی متمایز کنند. در قسمت عقب خودرو هم طبق مد محبوب این روزهای طراحی خودرو، شاهد چراغهای باریک و پیوسته هستیم. بااینحال، با کمی دقت، اثرات امگرند X7 در اینجا هم قابلمشاهده است. در آن کراساوور قدیمی جیلی، در طرفین شیشهٔ عقب تریمهای مشکیرنگی کار شده بود که در SR5 جای این تریمها با پانلهای همرنگ بدنه بهنوعی کور شده است!
بهطورکلی، کیامسی SR5 با وجود تمام تلاش تیم طراحی برای بهروزرسانی پیکرهٔ سالخوردهٔ کراساوور قدیمی جیلی، از لحاظ طراحی بیرونی چندان جالب به نظر نمیرسد. این خودرو ۴,۵۳۵ میلیمتر طول، ۱,۸۴۵ میلیمتر عرض و ۱,۷۲۵ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۶۸۳ میلیمتر است.
داخل کی ام سی SR5
SR5 در داخل برخلاف بیرون، فضای کاملاً مدرن و بروزی دارد زیرا در فیسلیفت اواخر سال ۲۰۲۳، برای این خودرو داشبورد کاملاً جدیدی طراحی شد و ازآنجاییکه در اینجا دست طراحان برای ایجاد تغییرات بازتر بوده، فضای قابلقبول و امروزی را میبینیم. یکی دیگر از مدهای طراحی محبوب این روزها در خودروهای جدید، نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است که این ویژگی در داخل SR5 هم دیده میشود.
یک نمایشگر کوچک ۴.۲ اینچی نیز در قسمت انتهایی این پانل یکتکه برای سرنشین جلو در نظر گرفته شده که ویژگی جالبی است. علاوه بر این، غربیلک فرمان مربع مانند، تریم چرمی شکلاتیرنگ روی داشبورد، درها و صندلیها و طراحی بروز کنسول مرکزی با شیفتر الکترونیکی هم کمک کردهاند تا این کراساوور چینی در داخل شبیه خودروهای کاملاً جدید امروزی به نظر برسد؛ بنابراین، کراساوور جدید کرمان موتور در داخل حتی در برابر رقبای بروزی مثل تیگو ۷ پرو هم حرفهایی برای گفتن خواهد داشت.
امکانات و تجهیزات کی ام سی SR5
KMC SR5 از لیست امکانات قابلتوجهی برای خودرویی در این کلاس بهره میبرد که عبارتاند از:
- ۶ ایربگ (جلو، جانبی، پردهای)
- کنترل پایداری
- ترمز کمکی اضطراری
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- سیستم کمکی پایین رفتن از سراشیبی
- کنترل کشش
- سیستم پایش باد تایرها
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- سنسور پارک عقب
- دوربین ۳۶۰ درجه
- کروز کنترل
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- دیلایت
- سانروف پانورامیک
- آینههای جانبی تاشونده اتوماتیک با گرمکن
- فرمان و صندلیهای چرمی
- حالات رانندگی اسپرت، راحت، اقتصادی
- صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی
- سیستم تهویه اتوماتیک با کنترل تمام لمسی
- تنظیم برقی ۶ جهته صندلی راننده
- گرمکن صندلیهای جلو
- نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی با بلوتوث و USB
- نمایشگر ۴.۲ اینچی برای سرنشین جلو
- USB ردیف عقب
- ۶ بلندگو
- خروجی بر ق ۱۲ ولت در صندوقعقب
پیشرانه کی ام سی SR5
کراساوور جدید کرمان موتور از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند که ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود؛ بنابراین، SR5 از لحاظ قوای محرکه در حد رقبایی مثل تیگو ۷ پرو و کیامسی X5 از خود کرمان موتور خواهد بود. این خودرو که ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و روی رینگهای ۱۸ اینچی با لاستیکهای ۲۲۵ قرار گرفته است، میتواند به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. سیستم تعلیق SR5 در جلو از نوع مکفرسون و در عقب چند اتصالی است.
قیمت و رقبا
هنوز قیمت کیامسی SR5 در بازار کشورمان مشخص نیست ولی این کراساوور کامپکت در بازار چین قیمتی بین ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار دارد؛ بنابراین، در بازار ایران برای محصول جدید کرمان موتور باید انتظار قیمتی در حدود ۱.۵ میلیارد تومان را داشته باشیم. این یعنی SR5 به رقیب داخلی برای کراساوورهای کیامسی X5 و A5 این شرکت تبدیل خواهد شد! از فردا T5، امویام X55 پرو و تا حدودی تیگو ۷ پرو هم میتوان بهعنوان دیگر رقبای کیامسی SR5 در بازار ایران نام برد.
مشخصات فنی کی ام سی KMC SR5
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۷۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۴,۵۳۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۲۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲,۶۸۳ میلیمتر |
وزن | ۱۵۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۵۵ لیتر |
𝐀𝐥𝐢
۲۹ شهریور ۱۴۰۳یجوری نچسب ظاهرش
Mgh
۲۹ شهریور ۱۴۰۳یه زشت بیریخت و بی مشتری دیگه به بازار اضافه شد تبریک!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ شهریور ۱۴۰۳توی نمایشگاه خیلی تاکید داشتند که برند این ماشین از چری بهتره، محصولاتش باکیفیتتره
هرچی ما گفتیم آقا لیفان و لیوان که برندهای چینی درجه دو هستند، گفتند نه این لیوان نیست، جیلی آوردیم براتون 😁🙃
وقتی سهام مدیران خودرو کرمان موتور همه با هم مشترکه، رقابت معنی نمیده، چری بهتره یا لیوان هم مسخره بازیه
عجیبه که رسانههای خودرویی اکثرا گول خوردن لیوان لیوان می کنن
Mgh
۳۰ شهریور ۱۴۰۳آقای اشتری سوال میکردین شما اصلا چیزی به نام واحد بازاریابی دارین! برند درجه ۳ کیفیت داغون حداقل یه ماشین خوشگل انتخاب کنید! اگر هر ماشین تولیدی رو به سه برابر قیمت فروش تو چین اینجا نفروشن حداقل تو انتخاب ماشین برای مونتاژ دقت بیشتری میکنن!
گاس فرینگ
۳۰ شهریور ۱۴۰۳نمایشگاه فقط اونجاش که سه تا شرکت نیسان سیلفی e پاور آورده بودن
فرشید
۳۰ شهریور ۱۴۰۳چقدر از نمای بغل، اون بخش عقبی زشته (لچکیه). از همین الان مشخصه شکست خوردست. یعنی خااااک توی سر اون مدیری که به واردات یا مونتاژ این ماشین چراغ سبز نشون میده. لاماری، فیدلیتی و فونیکس که خیلی ماشین های جذاب تری هستند. مگه با قیمتی توی رنج mvm X33 Cross عرضه بشه که بعید میدونم
هراکلیوس
۲۹ شهریور ۱۴۰۳هر روز زشت تر دیروز با کرمان خودرو
amirkhanzadeh
۲۹ شهریور ۱۴۰۳دقیقا
هعی خدا دستمون به دامنت یه کاری بکن
هراکلیوس
۲۹ شهریور ۱۴۰۳نمایشگاه خودرو مشهد داره پوز نمایشگاه های بین المللی چین میزنه از تعداد شرکت های گمنام خودروساز چینی خود چینی ها هم یه سری از این برند های خودرو که تو ایران هست نمی شناسن
hosen
۲۹ شهریور ۱۴۰۳دیگه کم کم حالم از محصولات چینی که شبیه همن و موتورشون کوکاکولا توربوئه داره بهم میخوره
علی Shelby
۲۹ شهریور ۱۴۰۳انگار از پلاستیک بی کیفیتی تو استفاده شده مخصوصا دریچه وسط کولر
Genius
۳۰ شهریور ۱۴۰۳داداش از از اسمش معلومه دیگه لیوانه پلاستیک لیوان قرمزا بود همونا رو آب کرده داشبورد ساخته
علی Shelby
۲۹ شهریور ۱۴۰۳تو چین فکر کنم هر روز یکی از خواب پامیشه یه شرکت ماشین سازی میزنه بعد طراح اون شرکت هر هفته حداکثر یک ماه یه ماشین طراحی میکنه بعد اون شرکت تولید میکنه
دیگه مسخره بازی شده
mmd@
۲۹ شهریور ۱۴۰۳گند صفحه چسبیدن در آوردن یه طراحی درست هم نداره جلوش که هر ماشین تو کوچه شبیه همون شده دیگه همه ماشینا تکراری شده 🤮🤮🤮🤮🤮🤢
پدرام
۲۹ شهریور ۱۴۰۳سلام از نظر امکانات مشکل چندانی ندارد بستگی به قیمت داره
Mr wrong
۲۹ شهریور ۱۴۰۳ینی انقد که تو چین برند خودروسازی هست تو آبادان فلافلی نیست
محمد
۲۹ شهریور ۱۴۰۳کرمان موتور همیشه یه مونتاژ کنندهی معمولی بوده و هست.
هیچ وقت مثل بهمن و مدیران خودرو نبوده.
RIO
۲۹ شهریور ۱۴۰۳بک X3 پرو درواقع از طریق شرکتی بنام لیوان به ایران آمده که جوینت ونچری بین جیلی و لیفان است
لیوان:🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
مهدی دهقان
۲۹ شهریور ۱۴۰۳اسم شرکت لیوان 😂😂😂😎
قیمت رو نگاه 13 هزار با دلار 60 تومنی تقریبا 800 تومن میشهکاری به کیفیت و خیلی مسایل دیگه هم ندارم خداییش این چینیا چکار میکنن قیمت اینقد پایین در میاد
Genius
۳۰ شهریور ۱۴۰۳خاک بر سر اون گروهی که نام ایران ما رو که زمانی قلب خاورمیانه بود تو لیست تحریمی ترین کشورهای جهان قرار دادن!!
یه نفر
۳۰ شهریور ۱۴۰۳از سال 93 تا امروز یه جیلی X7 مدل 2014 دارم
بشدت ماشین جون دار (به واسطه موتور 2400 سیسی) و محکمی هست و هنوز که هنوزه دلم نمیاد بفروشمش
البته اون جیلی ها که همین X7 , امگراند 7 و RV-7 همه وارداتی بودن و خب قطعا کیفیت ساخت بالاتری داشتن
حالا باید ببینیم کرمان موتور با این ماشین چه میکنه
شایان
۳۰ شهریور ۱۴۰۳هدف کرمان موتور از مونتاژ ۳ کراس اور تقریباً در یک رده قیمتی چی میتونه باشه ؟!
گاس فرینگ
۳۰ شهریور ۱۴۰۳بهره برداری از این واقعیت که هیچ ماشین چینی پک کاملی نیست مثلا لاماری آپشن های کم و موتور نسبتا کندی داره ولی کم مصرفه اون ور دیگنیتی پرستیژ کیفیت و آپشن بالاتری داره ولی مصرفش اندازه سانتافه ۳۵۰۰ و شتابش هم ضعیف تر از حد انتظاره هایما ۸ اس شتاب و هندلینگ خوبی داره ولی خشکه و کیفیت قطعات و مونتاژش در حد ماشین های ایرانیه این وسط تیگو ۷ پرو و فیدلیتی محصولات بالانس تری به نظر میان ولی باز هم عیب و ایراد هایی دارن و تقریبا همه شون از عدم هماهنگی موتور و گیربکس رنج میبرن