کرمانموتور با سابقه ۳۰ ساله در صنعت خودرو، با ارائه نقشهراهی ۵ ساله اعلام کرد در صورت واگذاری مدیریت سایپا، آمادگی دارد بزرگترین گروه خودروسازی کشور را تشکیل داده و به جمع ۱۰ خودروساز برتر جهان وارد شود.
برنامه ۵ ساله کرمانموتور برای مدیریت سایپا و تحول صنعت خودرو
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سامان فیروزی، مدیرعامل کرمانموتور، با اشاره به سابقه بیش از سه دهه فعالیت این شرکت و همکاریهای بینالمللی با برندهایی چون جنرال موتورز، فولکسواگن و هیوندای، اعلام کرد در صورت بهدستگرفتن مدیریت سایپا، آمادهاند طی ۵ سال آینده، بزرگترین گروه خودروسازی کشور را پایهگذاری کنند.
وی هدف نهایی این برنامه را رساندن صنعت خودروی ایران به جایگاهی در میان ۱۰ خودروساز برتر جهان عنوان کرد و در این مسیر، ۶ محور راهبردی را تشریح کرد.
۱. تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال
کرمانموتور میگوید با تجمیع ظرفیتهای موجود در کرمان و سایپا، بدون نیاز به سرمایهگذاری جدید، امکان تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال فراهم است. این همافزایی باعث کاهش هزینه تمامشده، بهبود بهرهوری خطوط تولید (پرس، بدنهسازی، رنگ، مونتاژ و…) و کاهش قیمت نهایی محصولات میشود.
۲. معرفی سه خودروی جدید صادراتمحور در هر سال
طبق برنامه اعلامشده، سایپا میتواند از سال دوم مدیریت جدید، سالانه سه مدل خودروی جدید با طراحی و فناوری رقابتی به بازار عرضه کند. این محصولات همزمان برای بازار داخل و صادرات طراحی خواهند شد؛ خودروهایی ایمن، کممصرف و بهروزتر.
۳. بومیسازی و کاهش هزینههای لجستیکی
با توزیع بهینه خطوط تولید در سایتهای مختلف و بهرهگیری از مقیاس اقتصادی، هزینههای حملونقل کاهش مییابد. در کنار آن، سهم قطعات ساخت داخل افزایش یافته و اشتغالزایی مستقیم، کاهش وابستگی ارزی و رشد صنایع قطعهسازی محقق خواهد شد.
۴. سودآوری پایدار با بهینهسازی تولید
سودآوری یکی از اولویتهای مدیریت جدید خواهد بود. افزایش بهرهوری، مدیریت درست سبد محصولات، کاهش هزینههای غیرضروری و افزایش تیراژ، کرمانموتور را به سودآوری پایدار میرساند. این موضوع در نهایت منجر به تداوم تولید و بهبود سطح رفاهی کارگران خواهد شد.
۵. سرمایهگذاری بیش از یک میلیارد دلار
کرمانموتور قصد دارد در طی ۵ سال، بیش از یک میلیارد دلار از منابع بازار سرمایه، سود گروه و سرمایهگذاری سهامداران را برای نوسازی خطوط تولید و توسعه فناوری هزینه کند. این سرمایهگذاری منجر به تولید محصولات مدرنتر و رقابتپذیرتر خواهد شد و راه ورود به بازارهای جهانی را هموار میسازد.
۶. اصلاح ساختار مدیریتی و سازمانی سایپا
فیروزی تأکید کرده است که ایجاد ثبات مدیریتی، چابکسازی ساختار سایپا، حذف شرکتهای غیرمرتبط و مولدسازی داراییهای راکد، از مهمترین اهداف این برنامه هستند. چنین اصلاحاتی باعث شفافسازی، سرعت در تصمیمگیری و بهرهمندی مستقیم مصرفکنندگان و فعالان صنعت خواهد شد.
هشدار نسبت به شعارهای پوچ و خطر برای زنجیره تأمین
مدیرعامل کرمانموتور در بخشی از نامه خود، به انتقاد از برخی شعارهای سطحی و نمایشی در حوزه خودرو پرداخت که بدون درک عمیق از صنعت مطرح میشوند و نتیجه آنها، نابودی زنجیره تأمین و از بین رفتن هزاران شغل در کشور است.
اخیرا یکی از محکومین سابق فساد کلان اقتصادی در کشور، به عنوان نامزد تصاحب سهام مدیریتی سایپا مطرح شده و شعارهایی چون تولید مرسدس بنز به جای کوییک را بیان کرده که سخیف، غیرواقعی و عوامفریبانه است. وی که در دهه ۹۰ به دلیل فساد مالی کلان و بدهی ۲.۷ میلیارد یورویی به وزارت نفت به یکی از جنجالیترین چهرههای اقتصادی ایران تبدیل شد، به اتهام «فساد فیالارض» و «اخلال در نظام اقتصادی» محکوم به اعدام شده بود اما با همکاری در بازگرداندن اموال و تسویه بدهیهای خود، از مجازات اعدام رهایی یافت. به گفته برخی منابع، او بخش قابلتوجهی از سرمایه خود را پیش از بازداشت به ارزهای دیجیتال و املاک در داخل و خارج از کشور تبدیل کرده بود. این سرمایهگذاریها، بهویژه در بازار پرنوسان ارز دیجیتال، سودهای کلانی برای او به ارمغان آورده است.
تصمیم نهایی با دولت؛ احتمال فروش سهام کرمانموتور در سایپا
در پایان این نامه آمده است: کرمانموتور منتظر تصمیم نهایی دولت و شخص رئیسجمهور برای واگذاری مدیریت سایپا است. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، کرمانموتور اعلام کرده ممکن است با تشخیص صرفه و صلاح خود، حدود ۹ درصد از سهام فعلیاش در سایپا را واگذار کرده و منابع حاصل را برای تقویت برنامههای داخلی و منطقهای خود هزینه کند.
آیا کرمانموتور میتواند ناجی سایپا باشد؟
برنامه ارائهشده از سوی کرمانموتور جاهطلبانه و در عین حال ساختارمند است. در شرایطی که صنعت خودروی ایران با چالشهایی چون زیان انباشته، بهرهوری پایین و رقابتپذیری ضعیف روبهروست، ورود یک بخش خصوصی باسابقه با چشمانداز مشخص، میتواند نویددهنده تحولی واقعی باشد.
ادغام ظرفیتهای کرمانموتور و سایپا، اگر با حمایت دولت و رفع موانع ساختاری همراه شود، امکان جهش تولید، افزایش صادرات، کاهش قیمت تمامشده و جذب سرمایه خارجی را بههمراه دارد. اما تحقق این اهداف در گرو چند عامل کلیدی است:
-
اراده سیاسی و حمایت عملی دولت برای واگذاری واقعی مدیریت
-
حفظ استقلال مدیریتی و جلوگیری از دخالتهای بیرونی
-
شفافسازی روابط مالی و سازمانی سایپا
-
اصلاح زیرساختها و تقویت زنجیره تأمین داخلی
از سوی دیگر، تهدید کرمانموتور به فروش سهام خود در صورت عدم تصمیمگیری دولت، میتواند بهعنوان یک فشار راهبردی برای تسریع در فرآیند خصوصیسازی تعبیر شود.
در مجموع، اگر این نقشهراه بهدرستی اجرا شود، میتواند سایپا را از یک بنگاه دولتی نیمهفعال به بازیگری مدرن در بازار خودروی منطقهای تبدیل کند. در غیر این صورت، فرصتی دیگر برای تحول واقعی از دست خواهد رفت.
حجتاله براهنی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴کرمان موتور اگر بیل زن بود،باغچه خودشو بیل میزد!! رفته یه سدان بسیار قدیمی رو آورده مونتاژ کرده، بعد همونو مثلا داخلی سازی کرده داره گرونتر میده به مردم! از انتخاب ماشینها و روند تولیدش مشخصه که چند مرده حلاجه.
Alireza
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام دوستان میدونم سوالم ربطی به این خبر ندارم ولی آیا پلیس راهور میتونه برای پلاک شدن ماشین وارداتی یک شرکت گیر بده و اگه میتونه برای کل ایران هست یا میتونه محدود به یک استان خاص باشه ؟
Saeed
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴شرکت های خودروسازی ایران پس از انقلاب از همکاری با شرکت های آمریکایی محروم شدند، اونوقت کرمان موتور ادعای همکاری با جنرال موتورز رو داره مگر اینکه منظورشون دوو سی یلو و ماتیز باشه که اونهم تکنولوژی چند دست گشته اون زمان آمریکا به کره جنوبی بود ( منظورم از چند دست گشته ، تکنولوژی قدیمی نیست) . شما در همون همکاری با فولکس هم موفق نبودی و تکنولوژی قدیمی تر فولکس از امریکای جنوبی رو برای مونتاژ به ایران آوردین. قرا بود گلف تولید کنین ، شد فولکس گل برزیلی . همون رو هم نتونستین ادامه بدین و بومی کنید. هیوندای هم به همین ترتیب.و این روند در همکاری با شرکت های چینی هم ادامه داره. کلا شما تولید کننده نیستید، فقط سمبل میکنید و پولی به جیب می زنید، اسم خودتون رو هم گذاشتین صنعتگر، صنعتگر و دلسوز این مردم و این کشور برادران خرم ، مهندس آزمایش و دیگرانی بودند که یاد و خاطره شون برای همیشه تو ذهن این مردم هست نه شما که …
gabriel
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴بابا اینا با لیفان و لیوان چینی نتونستن تفاهم نامه شراکت اصولی ببندن اومدن 1000تا زدن ازش بعد کلا قطع ارتباط کردن خداوکیلی جی ام و فولکس و هیوندای که اصلا جواب سلام اینا رو هم یه زمانی علیک گفته خیلی عحیبه!!
بابک
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴اگر کرمان موتور راست می گوید ، بیاید خودروهایی که مردم پولشان را پرداخت کردن و ۳ تا ۶ ماه است هندز تحویل نداده ، تحویل بدهد….
اگر راست می گوید، دندان طمع را بکشد و بجای سود ۳۰۰ درصد روی خودروهای چینی وارداتی و به قول خودش مونتاژی ، ۳۰ درصد بیشتر روی قیمت نکشد و به مردم ، تحویل دهد.…
خودروی ایگل که همان j4 تغییر چراغ و ظاهر داده است را ۱۰۰ میلیون گران تر از j4 وارداتی می فروشد…
لازم نیست شما تحول در سایپا ایجاد کنید ، خود سایپا متخصص گران فروختن به شیوه شماست اما با سود کمتر از شما….
hamid
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴“سایپا را از یک بنگاه دولتی نیمهفعال به بازیگری مدرن در بازار خودروی منطقهای تبدیل کند. در غیر این صورت، فرصتی دیگر برای تحول واقعی از دست خواهد رفت.”
هیچ تحولی در راه نیست. به گفته های مدیر عامل یک بنگاه دلالی و مونتاژی، نه اعتماد کنید، نه به گشایش امور در صنعت خودرو امیدوار باشید. چون خود کرمان موتور بعد از ایران خودرو، سایپا، سومین غده سرطانی خودرویی است.
علی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴تنها کاری که کرمان خودرو خوب بلده زیاد کردن قیمت ها هر ماه وهرروز وبستن دهن مسئولان با دادن امتیازات ویژه وخودروهای مفته
خدا از همتون نگذره که اینقد مردمو سرکیسه میکنین
gabriel
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴مسخره نیست که بجای تشکیل یک کنسرسیوم دارن سایپا رو میدن دست یه کارخونه خودروساز دیگه که همین الآنش هم اگر عرضه و لیاقت داشت میتونست کارو دربیاره؟!! بدیدش بابی واقعا این بشر نشون داده چون با بالایی ها هم زبونه میتونه کارو دربیاره
گاس فرینگ
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴بابک زنجانی این سری در ظاهر با یه نیت پاک اومده، باید روی خط قطار سریع السیر شرق به غرب مثلا سرخس به ماکو سرمایه گذاری کنه این خط مناسبترین خط تجاری هستش مخصوصا برای کشورهای همسایه و علی الخصوص چین، رضا شاه پهلوی برای خط آهن سراسری برای شروع به جای شرق به غرب اومد از شمال به جنوب کشید برای تجارت دریایی ولی تجارت واقعی با خط شرق به غرب خیلی بیشتر می بود الان هم قطار سریع شرق به غرب خیلی واجب تر از تهران به اصفهانه