نسخهی ارتقا یافته از جک S5 به نام X6 با برند سهول در چین تولید میشود. این خودرو هماکنون وارد ایران شده و احتمالا سال ۱۴۰۲ جایگزین جک S5 خواهد شد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
خودروسازی جک یا به بیان صحیحتر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors سال ۱۹۶۴ شکل گرفت. این برند، کمتر از ۱۰ سال سابقهی مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دارد و پیشتر بر تولید کامیونهای سایز متوسط تجاری متمرکز بوده است. تنوع سبد محصولات جک، قابل تأمل است و امروزه چهار مدل سواری J4 ،J5 ، J6 و A60، همراهبا چهار شاسیبلند S2 ،S3 ،S5 و S7 را شامل میشود. از سویی دیگر، یک مدل وانت پیکاپ و پنج نوع ون هم در سبد جک وجود دارند که میتوانند برای بازار ایران جذاب باشند. این خودروساز چینی، سرمایهگذاری گستردهای هم بر محصولات تمام الکتریکی داشته است و درحالحاضر یک مدل سواری و یک مدل کراساور برقی تولید میکند. در مجموع، تیراژ تولید جک حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است و عمدهی محصولات آن، در بازار داخل چین فروخته میشوند.
برند سهول (Sehol) سال ۲۰۱۸ با سرمایهگذاری مشترک جک چین و سیات اسپانیا شکل گرفت. این مجموعه، خودروهای با کیفیت بالاتر و قیمت بیشتر نسبت به دیگر تولیدات JAC عرضه میکند. در ایران، شاسیبلند KMC K7 مونتاژ کرمان موتور، یکی از محصولات سهول (Sehol X7) محسب میشود و سهول X6 نیز، خودرویی ویژه براساس جک S5 است.
شرکت جک در سال ۲۰۱۳ تولید S5 را شروع کرد. این محصول با موتور ۱/۵ و ۲ لیتر توربو تا سال ۲۰۱۹ در چین عرضه شد و فروش قابل قبول تجربه کرد. با اتمام تولید S5، محصولی جدید به نام X6 روی پلتفرم قبلی معرفی شد و سال ۲۰۲۲ به مصرفکنندگان چینی رسید. در سری خودروهای سهول، X6 ابعاد کوچکتر و قیمت پایینتر نسبت به خودروهای QX و X7 دارد اما در ردهی بالاتر نسبت به سهول X4 قرار میگیرد.
طراحی ظاهری و بدنه سهول X6
از نمای روبرو، به زحمت میتوان شباهتی بین سهول X6 و جک S5 پیدا کرد. محصول جدید، صرفا در قسمت فریم پنجرهها و چراغ عقب، شباهت به مدل قدیمی دارد.
خطوط تیز و باریک حاشیهی جلوپنجره، سهول X6 را متفاوت جلوه میدهد؛ اما چراغهای باریک و مهشکن مخفی شده در طرفین، مشابه دیگر خودروهای چینی به نظر میرسند. در نمای جانبی هم، بدنهی جک S5 دیده میشود و حالت ساده فاقد خطوط حجمدهنده وجود دارد.
چراغهای عقب با ساختار پیوسته، چندان متفاوت از جک S5 نیستند. سادگی و فقدان خطوط حجمدهنده روی درپوش صندوق، ارزش طراحی سیهول X6 را پایین میآورد و ادوات پلاستیکی پایین سپر، آزادهنده به نظر میرسند. در کمال تعجب، جایگاه نصب پلاک روی بدنهی فلزی نیست و داخل سپر تعبیه شده است که در مقایسه با جک S5، پسرفت طراحی محسوب میشود.
ابعاد سیهول X6 مشابه جک S5 است. این خودرو با طول ۴,۵۰۵ میلیمتر، عرض ۱,۸۵۰ میلیمتر، ارتفاع سقف ۱,۶۹۸ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۶۶۰ میلیمتر تولید میشود.
طراحی داخلی و کابین سهول X6
داشبورد و ادوات داخلی سهول X6، بسیار متفاوت از جک S5 است و کاملا مدرن به نظر میرسد. از سویی دیگر، چیدمان تجهیزات مختلف و طراحی فرمان، هماهنگ با سبکهای جدید نیست.
نمایشگر لمسی ۱۲/۸ اینچ روی داشبورد، بزرگ و کاربردی به نظر میرسد اما خارج از عرف است و ظاهر کلی در نمای داخلی را بدفرم جلوه میدهد. شرکت سازنده برای طرح فرمان، حالت D شکل با حاشیهی نقرهای رنگ استفاده کرده که البته میتوان مورد پسند همه نباشد. پشت فرمان، پنل دیجیتال ۷ اینچ مشابه دیگر خودروهای چینی است.
صندلیهای اسپرت با خط دوختهای منظم، جذاب به نظر میرسند و هماهنگی چشمنواز با طراحی داشبورد دارند. داخل تودریها نیز مواد نرم مبله استفاده شده است. طراحی کنسول میانی و چیدمان کلیدهای این قسمت، به خوبی انجام شده و فراتر از خودروهای چینی معمول در بازار ایران جلوه میکند. از دیگر ابتکارات جالب، میتوان به کلید گردان برای انتخاب حالت رانندگی اشاره کرد.
در مجموع میتوان از طراحی نمای داخلی سهول X6 رضایت داشت و آنرا مورد پسند عامهی مردم ایران دانست. خودرو فضای مناسب ۴ سرنشین بلند قد و صندوق بار ۴۸۵ لیتر با امکان خواباندن صندلی عقب و حمل بار ۱۸۱۶ لیتر دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی سهول X6
مطابق پیشبینی، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر روی سهول X6 نصب شده که اتفاقا ضعیفتر از جک S5 مونتاژ کرمان موتور است. مدل ۱/۵ لیتری که با عنوان S5 فیسلیفت هماکنون در ایران عرضه میشود، ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتنمتر گشتاور دارد.
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ برای سهول X6 مشابه جک S5 است. با این شرایط، میانگین مصرف سوخت ۷/۵ تا ۸/۵ لیتر در صد کیلومتر، نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه برای سهول X6 وجود دارد.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی سهول X6
بنابر آنچه رسانههای چینی منتشر کردهاند، مهمترین امکانات سهول X6 عبارتند از کیسه هوا راننده و سرنشین جلو – کیسه هوای جانبی جلو (۴عدد)، دوربین پارک، مولتی مدیا با خروجی AUX و ورودی IPOD و USB، رابط بلوتوث، سیستم صوتی ۶ بلندگو، کلیدهای مولتی مدیا روی فرمان، خروجی ۱۲ولت، سانروف، آینه های جانبی برقی همراه با گرمکن – آینه های جانبی تا شونده برقی – روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو، چراغ های مه شکن، چراغ های عقب LED، امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، چراغ راهنما روی آینه، دیمر (تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر)، کامپیوتر سفری، صندلی و فرمان چرم، تظیم برقی صندلی راننده با حافظه، گرمکن صندلی های جلو، اخطاردهنده فشار باد چرخ ها TPMS، فرمان برقی، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در ۲ جهت، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، استارت دکمه ای و سیستم ورود بدون کلید.
در بحث پایداری، ترمز چهار چرخ دیسک و مجهز به سیستم ضدقفل برای هر چهارچرخ (ABS چهار کاناله)، سیستم ترمز کمکی هیدرولیک HBA، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، پایداری الکترونیکی ESC، کنترل خودرو در شیب HDC – HAC و ترمز پارک برقی EPB روی سهول X6 ارائه میشود.
قیمت سهول X6 در بازار جهانی و هزینه خرید برای ایران
سهول در کشورهای امریکای جنوبی، شامل بولیوی، کلمبیا و شیلی نماینده فعال دارد. کراساور X6 دنده اتوماتیک برای این مناطق، به قیمت ۱۵ هزار دلار عرضه شده است. باتوجه به ارزش دلار بازار آزاد، احتمالا سهول X6 مونتاژ کرمان موتور، هزینهی خرید ۱/۵ میلیارد تومانی خواهد داشت.
Hadi
۳۰ بهمن ۱۴۰۱مثل اولین مدل دنا که دراش سمند بود اینم اینجوریه که دراش و پلتفرمش همون s5 و فقط بقیه جاهاش تغییر کرده
جک k7، تیگو ۷، لاماری، فیدلیتی و هایما s8 خیلی از این سرترن هم از لحاظ فنی و ظاهری
Amiro
۳۰ بهمن ۱۴۰۱قصد بی ادبی ندارم فقط اگه میخوان اینو تولید کنن اسم مشابهش اسهالع باید یه تغییر اسمی بهش بدن که مثل هاوال نشه که بهش میگن هول😂😂😂
بسیار ثروتمند
۳۰ بهمن ۱۴۰۱بنده خریدار ۱۰ دستگاه را نقد خریدارم هرکس داشت بیاورد بصورت CASH پرداخت میکنم
فورد
۳۰ بهمن ۱۴۰۱میگن خر همون خره فقط پالان ش عوض شده دقیقا همینه
مردیم از خوشی
۳۰ بهمن ۱۴۰۱قدرتش کمه ولی ماشین شیک و زیبایی هست ولی تا وقتی که قیمت واقعی بخری ۱۵ هزار دلار ، نه ۳۱ هزار دلار ( ۱.۵ میلیارد )
و یه نکته هست اونم اینکه قیمت جک s5 از ۱۰ هزار دلار شروع میشه چطور یه خودروی ۱۵ هزار دلار میخواد جانشینش بشه ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ بهمن ۱۴۰۱اتفاقا با همین بهانه خیلی راحت می شه قیمت فروش در بازار ایران افزایش داد
الان ملت حاضر شدن برای جک S3 فاجعه، یک میلیارد تومن پول بدن
توجه داشته باشید که درصد سود مجاز برای شرکت های مونتاژکار ماشین چینی مشخصه،
با این شرایط، هرچقدر قیمت ماشین بالاتر باشه، سود شرکت بیشتر می شه
مشتری هم که زیاد هست
ممد ژانگولر
۳۰ بهمن ۱۴۰۱داداش اشتری شماها با لفظهای میلیارد میلیارد دارین دامن میزنین به افزایش قیمتها
بابا از نظر من این ماشین خیلی بیارزه ۴۵۰میلیون تومان با ارفاقه
نخرید داداشای گلم بذارید ترشی بندازن ی آب معدنی هم روش با کباب
سجادی
۱ اسفند ۱۴۰۱نمی دونم چرا هی میام کامنت هارو میخونم. چقد امثال شماها دیر واقعیت و قبول می کنین و این خیلی بده یچیز تو مایه پدربزرگ ها هستین. این نهایتش ۴۵۰ بیارزه! آخه میدونی چیه شماها خیلی باهوش و باذکاوت هستین مابقی احمقن
ممد ژانگولر
۱ اسفند ۱۴۰۱داداشی سجادی از تازه کارهای صنعت خودرو هستن که از گرونی بحره بردن بهشون مزه داده نمک گیر گرونیها شدن .داداشی سجادی شوما چه کامنت بخونی چه نخونی دعوت شده ایی و عشقی داداش
boost10
۲ اسفند ۱۴۰۱۲۰۷ رو ۱ میلیارد میدن 😐
USB Lovers ( Hello Korea )
۳۰ بهمن ۱۴۰۱وقتش بود یه پوست اندازی بکنه . خوب شده اما به شرطی که قیمتش رو سه برابر نکنن .
مردیم از خوشی
۳۰ بهمن ۱۴۰۱دو سه برابر که همیشه بوده و حتمی ! چیز جدیدی هست برا شما ؟
aMiRsHaYaN
۳۰ بهمن ۱۴۰۱این چه شلم شورباییه
علی جردن
۳۰ بهمن ۱۴۰۱از کرگدن بیامدبیلو X6 رسیدیم به واردات X6 چینی مارمولک…. چی رو با چی جایگزین کردیم
تنها
۴ اسفند ۱۴۰۱سلام مسئولین محترم شما فقط به فکر خودتون هستید کمی به فکر ماهم باشید خودرو سر به فلک کشیده هروز گران میشه مگر مملکت ما صحاب ندارد
مهران
۳۰ بهمن ۱۴۰۱نمای عقب فوق تکراری،سپر عقب شلوغ کاری داره که زشته.
گاهی حس میکنم فقط میخوان طراحی متفاوت باشه و نه زیبا و اصولی..
هم قیمتای این هم زیباترن خم مشخصات خیلی بهتری دارن
من هنوز دارم بابت طراحی تیبا معمولی حرص میخورم…چققققققققققققدر متنفرم ازش
مرتضی مقدم
۳۰ بهمن ۱۴۰۱همه چی با دلار چهل تومنی میره توی چشامون خودرو با دلار صد تومنی بلکه دویست تومنی.ماذا فازا ایها الاخی؟؟
کرگدن باواریا
۳۰ بهمن ۱۴۰۱دلار ۵۰ تمنه اخوی
علی جردن
۳۰ بهمن ۱۴۰۱دلار تو اینترنت ۴۹ تومنه تو بازار واقعی ۲۸ هزارتومن به سختی خریدار داره
فرامرز
۱ اسفند ۱۴۰۱توی بازار واقعی ۲۸ تومن
نخندون مارو 🤣🤣🤣🤣
RENAULT5
۲ اسفند ۱۴۰۱بله دقیقا خودرو وملک هم همینطوره
میخوان جو روانی ایجاد کنن قیمتارو با اگهی بالا ببرن
boost10
۲ اسفند ۱۴۰۱فقط اون ۸ نفری که اینو لایکش کردن
shetab-car
۳۰ بهمن ۱۴۰۱خیلی بی ریخته
صد رحمت به جک s5
زیزیگولو
۳۰ بهمن ۱۴۰۱قیمت فروش ماشینای خارجی مونتاژ داخل حداقل ۲ تا ۳ برابر قیمتای واقعی هستش و اینجاست واسه کنترل این قیمتای من درآورد سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید اقدام لازم رو انجام بده ولی نمیده چون خود سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگانم شده بخشی از زنجیره مافیای خودرو تو کشور
mercedes
۱ اسفند ۱۴۰۱اصلا فیس لیفت خوبی نبود ، جلوی خودرو با عقب خودرو مطابقت نداره.
من بیشتر طراحی قبلی رو میپسندم
این طراحی بیشتر مناسب کشور سازندشه تا ایران ما
زمستانم
۱ اسفند ۱۴۰۱کی بشه یه ماچ از کله طراح این سایت بکنیم با این وضع کامنتا اقا خانوم بزرگوار با شخصیت عزیز والا به سنگ به چوب به خدا قسم هزاران مدل گجت و پلتفرم و طرح و تم و فلان هست این بخش رو اصلاح کنید لطفا پلیز خواهشا اخه این چیه انگار احمد خان گنجشکول دوله ۲۰۰ سال پیش طراحیش کرده . ادم میاد جواب کسی رو بده نمیشه کامنت میزاری میره واسه دو ساعت دیگه خواهشا شما دیگه رحم کنید از اونا نباشید که هی میگن همینه که هست اینا بعدا عذاب میبینن ها از ما گفتن . خخخخخخ
زمستانم
۱ اسفند ۱۴۰۱طراح محترم چینی مثل اینکه حالش خوب نبوده
https://s2.uupload.ir/files/ارزونیتون_vmti.jpg
اون لچکی لامصب زشت و ب درد نخور رو کی حذف میکنید؟
اون جاهای خالی توی سپر چیه ؟ البته تو خیلی از مدل ها هست خب یه فکری بکنید واسه اونجا
Ali t
۱ اسفند ۱۴۰۱این چه کوفتیه دهنه کولر گذاشتن جلوش؟:/
رضا
۲ اسفند ۱۴۰۱چقدر طراح و کارشناس خودرو داریم ماشالله چشم نخورید.یکسری هم نخرید نخرید میکنن که مثلا نخرید ارزون میشه از پراید ۱۰۰ میلیونی گفتن نخریدارزون میشه که واقعا هم ارزون شد به جان شلغم😉
محمد امین
۳ اسفند ۱۴۰۱ناموسا شرافتا بالا غیرتن فقط سه ماه نخرید تا دلال جماعت بره به جهنم ؛ناموسا اگه دوست داری دلال گورش را گم کنه و من حرف حق میزنم شرافتانظر بنده را اعلام فرمایید
مجید
۷ اسفند ۱۴۰۱نه گلم-تلاش کنید و کار کنید و هرمقدار پول درآوردن طلا بخرید و بعداز ۷ سال کار کردن حتما میتونید بخرید.من با برنامه ریزی و کار وتلاش بعد از ۵ سال هایما خریدم-سخته اما شدنیه- مگه چند سال عمر میکنیم ک هی نخر نخر
همراه خودرو
۸ اسفند ۱۴۰۱با نخریدن خودرو ارزون نمیشه ولی این پیام را مصرف کننده میده که بازار اشباع شده و افزایش تورم یعنی خودرو ساز و وارد کننده بداند مشتری نداره و بناچار باید تغییر سیاست بده .
GERMANY
۱۱ اسفند ۱۴۰۱داخلش که فاجعست ولی خداییش واسه ۱۵ هزار دلار ماشین خوبیه از اون ژاپنی های خشک و بی روح که بوی گند پلاستیک حال ادم رو به هم میزنه خوبه