با یک میلیارد تومان، زوتی DL5 بخریم یا بک X3 پرو؟

شنبه 21 مهر 1403 - 17:00
مطالعه 8 دقیقه
X3-Pro-DL5-11
با حدود یک میلیارد تومان، زوتی DL5 با پیشرانهٔ توربوشارژ قوی‌تر و ابعاد بزرگ‌تر بهتر خواهد بود یا بک X3 پرو با استهلاک پایین‌تر و کابین مدرن‌تر؟

در بخش کراس‌اوورهای کوچک بازار کشورمان، سال‌ها است که ام‌وی‌ام X22 و جک S3 یکه‌تازی می‌کنند و فروش بالایی هم دارند اما مدتی است که رقبای جدیدی برای این خودروها به بازار عرضه شده است. این خودروهای بک X3 پرو مونتاژ خودروسازان بم و زوتی DL5 وارداتی پارس خودرو هستند و قصد دارند نظر کسانی که در این سگمنت و بازهٔ قیمتی به دنبال گزینه‌های جدید و متفاوتی از مدل‌های تکراری قبلی هستند را جلب کنند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه این دو کراس‌اوور کوچک یک میلیاردی را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند گزینهٔ بهتری برای خرید باشد.

همچنین بخوانید:

کپی لینک

معرفی خودروها

شرکت زوتی در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد و سال‌ها پیش سدان Z300 آن را با نام آریو توسط سایپا و کراس‌اوور T600 را با نام کوپا توسط ریگان خودرو در کشورمان دیدیم. زوتی در اوایل سال ۲۰۱۷ کراس‌اوور کوچکی بنام T300 را به بازار فرستاد و درحالی‌که در سال ۲۰۲۱ ورشکست شد اما حدود یک سال بعد دوباره فعالیت خود را از سر گرفت و اولین خودرویی که پس از احیای شرکت دوباره روی خط تولید رفت، همین T300 بود. با آزادسازی واردات خودرو در کشورمان، پارس‌خودرو سراغ این کراس‌اوور کوچک و سالخورده برای واردات رفت. این محصول زوتی در تابستان ۱۴۰۲ در کشورمان رونمایی و در پاییز همان سال اولین سری آن به خریداران تحویل داده شد. البته ازآنجایی‌که پیش از ورشکستگی زوتی، خودروسازی راین قصد مونتاژ همین خودرو را داشت، پارس‌خودرو مجبور شد نام آن را به DL5 تغییر دهد.

بک X3 پرو یک کراس‌اوور کوچک ساخت جیلی است ولی از آن نباید انتظار تکنولوژی و کیفیت محصولات جدید این شرکت بزرگ چینی را داشت زیرا این خودرویی قدیمی است که پیشینهٔ آن به هاچ‌بکی بنام انگلون SC5 سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد. جیلی در سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفت بزرگی روی این هاچ‌بک قدیمی انجام داد و با افزودن کمی حال و هوای کراس‌اوور، آن را با نام ویژن X3 معرفی کرد. درواقع، رابطهٔ بین انگلون SC5 و ویژن X3 مثل رابطهٔ تیبا ۲ و کوییک است! این کراس کوچک چینی در اوایل سال ۲۰۲۱ فیس‌لیفتی را تجربه کرد و ویژن X3 پرو نام گرفت. حدود یک سال بعد نیز این خودرو به برند لیوان (Livan) منتقل شد که حاصل جوینت ونچر بین جیلی و لیفان است. به همین دلیل است در بک X3 پرو اثری از لوگوی جیلی دیده نمی‌شود.

کپی لینک

طراحی بیرونی

همان‌طور که توضیح دادیم، هیچ‌کدام از این کراس‌اوورها جدید نیستند و پیشینهٔ هردو به سال 2017 بازمی‌گردد که یعنی هم‌اکنون حدود هفت سال از عمرشان می‌گذرد؛ بنابراین، نباید انتظار طراحی بروزی از هیچ‌کدام از این دو کراس‌اوور داشته باشیم. همچنین فیس‌لیفت سال 2021 بک X3 پرو هم خیلی تغییرات بزرگی را به همراه نداشت و ظاهر خودرو تا حد زیادی مشابه نمونهٔ سال 2017 است؛ بنابراین، انتخاب خودروی زیباتر از بین این دو کراس‌اوور بیشتر موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود. البته در قیاس DL5 و X3 پرو باید به تفاوت مهمی در ابعاد خودروها اشاره کنیم. کراس‌اوور مونتاژی خودروسازان بم با 4,005 میلی‌متر طول، 1,760 میلی‌متر عرض و 1,575 میلی‌متر ارتفاع، کراس‌اوور به‌مراتب کوچک‌تری از DL5 با 4,405 میلی‌متر طول، 1,830 میلی‌متر عرض و 1,665 میلی‌متر است. این موضوع عامل مهمی است که قطعاً می‌تواند روی انتخاب خریداران تأثیرگذار باشد. همچنین فاصلهٔ محوری دو خودرو هم با 2,610 میلی‌متر برای زوتی و 2,480 میلی‌متر برای بک، اختلاف قابل‌توجه 13 سانتی‌متری را نشان می‌دهد.

کپی لینک

داخل

هرچند X3 پرو در طراحی بیرونی از سال 2017 تغییر بزرگی را تجربه نکرده ولی در فیس‌لیفت سال 2021، جیلی داشبورد کاملاً جدیدی برای آن طراحی کرد که مدرن‌تر و بروزتر از DL5 به نظر می‌رسد درحالی‌که کراس‌اوور زوتی از سال 2017 تاکنون هیچ تغییری را تجربه نکرده است. به همین دلیل، DL5 با نمایشگر نه‌چندان بزرگی در میانه داشبورد، فرم ساده دریچه‌های تهویه و کنسول مرکزی نسبتاً قدیمی، با کراس‌اوورهای چینی جدیدتر بازار فاصله دارد و شبیه خودروهای یک نسل قبل به نظر می‌رسد هرچند که با استفاده از تودوزی دورنگ مشکی و قهوه‌ای و طرح فیبر کربن روی داشبورد سعی شده حال و هوای کمی لوکس و جوان‌پسندی به داخل خودرو بخشیده شود. از سوی دیگر، کابین X3 پرو با دریچه‌های تهویه طرح سراسری، غربیلک فرمان D شکل، نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد و تریم رنگی روی داشبورد، فضای مدرن‌تری دارد که برای کراس‌اووری در این سگمنت و بازهٔ قیمتی قابل‌قبول به نظر می‌رسد. بااین‌حال، از لحاظ جاداری کابین برتری با DL5 است که ابعاد بزرگ‌تری داشته و فضای بیشتری را در داخل فراهم می‌کند.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات

در جدول زیر امکانات و تجهیزات این دو کراس‌اوور را باهم مقایسه می‌کنیم:

بک X3 پرو

زوتی DL5

ایربگ

2 عدد

2 عدد

رینگ

16 اینچی آلومینیومی

17 اینچی آلومینیومی

ترمز کمکی

دارد

دارد

کنترل پایداری

دارد

دارد

سنسور پارک

عقب

عقب

نمایشگر

8.0 اینچی

8.0 اینچی

صفحه آمپر

آنالوگ

آنالوگ

ترمز پارک برقی

ندارد

دارد

اتوهلد

ندارد

دارد

سانروف

دارد

ندارد

کروز کنترل

دارد

دارد

صندلی

چرمی

چرمی

دوربین دنده عقب

دارد

دارد

سیستم ورود بدون کلید

دارد

دارد

سیستم پایش باد تایرها

دارد

دارد

آینه‌های جانبی

تنظیم برقی با گرم‌کن

تاشو برقی با گرم‌کن

سنسور نور

دارد

دارد

سیستم کنترل حرکت در سربالایی

دارد

دارد

سیستم کنترل حرکت در سراشیبی

ندارد

دارد

با توجه به جدول فوق، این دو کراس‌اوور از لحاظ امکانات تقریباً در یک سطح هستند و هیچ‌کدام برتری بزرگی نسبت به دیگری ندارد. به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که در DL5 فقدان سانروف کاملاً احساس می‌شود، X3 پرو از ترمز پارک برقی و اتوهلد بی‌بهره است ولی به‌طورکلی، دو کراس‌اوور برای این سگمنت و بازهٔ قیمت از آپشن‌های نسبتاً مناسبی برخوردار هستند.

کپی لینک

پیشرانه

این قسمت جایی است که زوتی برتری قاطع خود را نسبت به X3 پرو دیکته می‌کند زیرا کراس‌اوور کوچک خودروسازان بم به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که تنها ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما DL5 از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. این یعنی زوتی از لحاظ توان پیشرانه در حد کراس‌اوورهای گران‌تری مثل ام‌وی‌ام X55 پرو است که برتری مهمی در این بازهٔ قیمتی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، خروجی پیشرانهٔ تنفس طبیعی X3 پرو برای کراس‌اووری ۱۲۱۵ کیلوگرمی نسبتاً پایین به نظر می‌رسند و درصورتی‌که خودرو پر از سرنشین باشد توان پایین پیشرانه مشکل‌ساز خواهد شد. البته این خودرو قطعاً استهلاک پایین‌تری خواهد داشت و خریداران را درگیر دردسرهای موتورهای توربو نمی‌کند ولی بااین‌حال، نمی‌توان از کشش و قدرت بالای موتور توربوشارژ زوتی گذشت. در همین حال، باید به وزن 1420 کیلوگرمی DL5 هم توجه کنیم که بیش از 200 کیلوگرم از رقیب سنگین‌تر است ولی قدرت بیشتر موتور این اضافه‌وزن را جبران خواهد کرد. انتقال نیرو در هردو خودرو هم توسط گیربکس‌های CVT انجام می‌گیرد.

کپی لینک

قیمت و جمع‌بندی

این دو کراس‌اوور با وجود تفاوت قابل‌توجه در ابعاد و قدرت پیشرانه، از لحاظ قیمت کاملاً نزدیک به هم هستند. زوتی DL5 از سوی پارس‌خودرو با قیمت یک میلیارد و 144 میلیون تومان عرضه می‌شود درحالی‌که خودروسازان بم جدیدترین قیمت X3 پرو را یک میلیارد و 50 میلیون تومان اعلام کرده است. بااین‌حال، در بازار قیمت زوتی پایین‌تر از قیمت کارخانه بوده و چیزی در حدود یک میلیارد و 50 میلیون تومان است که نشان از استقبال ضعیف خریداران دارد. قیمت بازار X3 پرو هم تفاوتی با قیمت کارخانه ندارد؛ بنابراین، با توجه به ابعاد بزرگ‌تر، کابین جادارتر و پیشرانهٔ قوی‌تر، باید DL5 را خودروی برتر این مقایسه بدانیم ولی بازار فروش ضعیف و طراحی قدیمی هم از مشکلات این خودرو است که باعث می‌شود بک X3 پرو هم بتواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

زوتی DL5

بک X3 پرو

پیشرانه

1.5 لیتری 4 سیلندر توربو

1.5 لیتری 4 سیلندر

قدرت

144 اسب بخار

102 اسب بخار

گشتاور

215 نیوتن متر

142 نیوتن متر

گیربکس

CVT

CVT

محور محرک

جلو

جلو

وزن

1420 کیلوگرم

1215 کیلوگرم

طول

4,405 میلی‌متر

4,005 میلی‌متر

عرض

1,830 میلی‌متر

1,760 میلی‌متر

ارتفاع

1,665 میلی‌متر

1,575 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,610 میلی‌متر

2,480 میلی‌متر

ظرفیت باک

48 لیتر

45 لیتر

قیمت کارخانه

1 میلیارد و 144 میلیون

1 میلیارد و 50 میلیون

قیمت بازار

1 میلیارد و 50 میلیون

1 میلیارد و 50 میلیون

[poll id="230"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.