کونیگ زگ یسکو، هایپرکار پدر!

چهارشنبه 15 اسفند 1397 - 05:34
مطالعه 7 دقیقه
koenigsegg-jesko-01
سرانجام کونیگ زگ از جانشین آگرا RS رونمایی کرد. نام این هایپرکار به احترام نام پدر کریستین کونیگ زگ "جسکو" گذاشته شده است.
تبلیغات

هایپرکار جدید سوئدی‌ها قادر به فتح سرعت 482 کیلومتر در ساعت است که این امر به لطف پیشرانه‌ی 8 سیلندر 5 لیتری توئین توربوی اصلاح شده با قدرت 1578 اسب بخار (با سوخت E85) میسر می‌شود.

کریستین حتی تا لحظات آخر نام این هایپرکار را از پدر خود پنهان کرده بود. جسکو ون کونیگ زگ نقشی کلیدی در این کمپانی داشته و به تثبیت جایگاه کونیگ زگ به عنوان یکی از پیشروهای دنیای سوپرکارها کمک شایانی کرده است.

پیشرانه‌ی 8 سیلندر این خودرو از میل‌لنگ 180 درجه‌ای استفاده می‌کند که 5 کیلوگرم سبک‌تر بوده و تا دور 8500 می‌چرخد و قدرت بیشتر و صدای گیراتری تولید می‌کند. دو توربوشارژر هم به‌صورت مستقیم به کمپرسور الکتریکی کوچکی متصل هستند که هوا را از تاک هوای 20 لیتری به آن‌ها می‌رساند. این تانک هوا از فیبر کربن ساخته شده است. کونیگ زگ ادعا می‌کند به لطف این ویژگی، تأخیر توربو حذف شده و پاسخی آنی به دستورات راننده داده می‌شود.

زمانی که از سوخت بدون سرعت اکتان 95 استفاده شود پیشرانه‌ی جسکو 1262 اسب بخار تولید می‌کند اما با سوخت E85 این قدرت به 1578 اسب بخار و گشتاور نیز به 1500 نیوتون متر می‌رسد. بخش اعظم گشتاور تولیدی بین دورهای 2700 تا 6170 پیشرانه در دسترس است.

بعد به گیربکس می‌رسیم که کونیگ زگ از آن به عنوان گیربکس سرعت نور نام می‌برد. این گیربکس 9 سرعته چند کلاچه توسط خود کمپانی ساخته شده و اصلاً از رینگ‌های سنکرونیزه سنتی استفاده نمی‌کند. این امر باعث می‌شود تغییر هر دنده تقریباً با سرعت نور انجام شود.

برخلاف گیربکس‌های دوکلاچه ی موجود در بازار، گیربکس LST کونیگ زگ باعث تعویض مستقیم دنده‌ها می‌شود. برای مثال می‌توان به‌صورت مستقیم از دنده هفت به دنده چهار رسید و منتظر سنکرونیزه شدن نماند. کل گیربکس تنها 90 کیلوگرم وزن داشته و بسیار سبک‌تر از گیربکس‌های دوکلاچه ی بازار است.

لوله‌ی کربنی جسکو نیز 40 میلی‌متر طویل‌تر و 22 میلی‌متر قدبلندتر از ساختار آگرا RS است تا به این ترتیب فضای بیشتری در کابین ایجاد شود. شاسی دارای دامپر تری پلکس در جلو بوده و از تغییرات خودرو در زمان شتاب گیری جلوگیری می‌کند. دامپرهای Ohlins نیز نصب شده و برای اولین بار از سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب نیز سود برده شده است.

رینگ‌های فیبر کربنی این خودرو سبک‌ترین رینگ‌های تاریخ کونیگ زگ بوده و نمونه‌های 20 اینچی جلو تنها 5.9 کیلوگرم وزن داشته و رینگ‌های 21 اینچی عقب نیز هریک 7.7 کیلوگرم وزن دارند. این خودروساز سوئدی ادعا می‌کند به لطف اسپلیتر بزرگ جلو و حتی بال عقب بومرنگ مانند، جسکو می‌تواند در سرعت 250 کیلومتر در ساعت حدود 800 کیلوگرم نیروی رو به پایین تولید کند. این میزان داون فورس در حداکثر سرعت خودرو به 1400 کیلوگرم می‌رسد.

در بدنه نیز از سیستم اتو اسکین استفاده شده که دارای برخی فعال‌کننده‌های هیدرولیکی کوچک است که می‌تواند تمامی عناصر آئرودینامیکی و حتی درب‌ها و کاپوت‌ها را کنترل کرده و ورود و خروج را بدون لمس درها میسر سازد. این سیستم از طریق ریموت کنترل کار می‌کند.

کابین نیز دارای فرمان با دو صفحه لمسی کوچک دارای بازخورد هپاتیک و صفحه دیجیتال 5 اینچی جمع‌وجور جدیدی است.

کونیگ زگ تنها 125 دستگاه از هایپرکار جسکو را خواهد ساخت و ظرفیت تولید سالانه‌ی آن حدود 40 تا 50 دستگاه خواهد بود. انتظار می‌رود قیمت این خودرو از 3 میلیون دلار آغاز شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.