شتابگیری کوئنیگزگ رگرا تا سرعت 300 کیلومتر با گیربکس تک سرعته
کوئنیگزگ رگرا فقط به این دلیل که سریعترین خودرو در شتاب صفر تا 400 کیلومتر تا صفر است، خودروی خاصی محسوب نمیشود بلکه گیربکس غیرمعمول آن نیز ویژگی واقعاً منحصربهفردی است. وقتی پنج سال پیش کوئنیگزگ هنگام رونمایی از رگرا اعلام کرد که این هایپرکار بجای گیربکس معمولی به یک گیربکس نوآورانه بنام دایرکت درایو با تنها یک دنده مجهز است، دنیا آنرا جدی نگرفت اما سازندهٔ سوئدی نشان داد که این فقط یک ادعا نبوده است.
اما آیا میدانید رانندگی با هایپرکاری با چنین گیربکس غیرمعمول و رسیدن به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت چگونه است؟ برای پاسخ دادن به این سؤال، تیم AutoTopNL یک رگرا را در باند هوایی کوئنیگزگ در کنار کارخانهای که همهٔ هایپرکارهای این شرکت در آن تولید میشوند آزمایش کرده است. تماشای شتاب این هایپرکار سوئدی تا سرعت بیش از 300 کیلومتر بر ساعت فقط با یک دنده کاملاً عجیب بوده و بهگونهای انجام میگیرد که قبلاً هیچگاه مشابه آنرا ندیدهاید. در طول این آزمایش، رگرا از سرعت 40 کیلومتر بر ساعت بدون تغییر دنده به 300 کیلومتر بر ساعت میرسد و پیشرانه از سرعت 100 تا حدود 220 کیلومتر بر ساعت روی دور حدود 5 هزار rpm میماند.
رگرا تفسیر کوئنیگزگ از یک جیتی بینقص است که در مقایسه با مدلهای وحشیتر این شرکت، تجربهٔ راحتتر و دلپذیرتری را به خریداران ارائه میکند. البته این به معنای قربانی کردن پرفورمنس نیست زیرا رگرا ظرف تنها 2.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر و ظرف 6.6 ثانیه به دویست کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آنهم روی 410 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. سال گذشته نیز این هایپرکار سوئدی ظرف 31.49 ثانیه از صفر به سرعت 400 کیلومتر بر ساعت و سپس به توقف کامل رسید و رکورد جدیدی را در این زمینه به ثبت رساند. با این کار رکورد قبلی 33.29 ثانیه متعلق به کوئنیگزگ آگرا RS و همینطور رکورد 41.96 ثانیهای بوگاتی شیرون شکسته شد.
این پرفورمنس چشمگیر به لطف قوای محرکهٔ هوشمندی ایجاد میشود که ترکیبی از پیشرانهٔ 5 لیتری V8 توئین توربوی آشنای کوئنیگزگ به همراه سه موتور الکتریکی است. موتور بنزینی در اینجا 1100 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه مجموع قدرت سه موتور الکتریکی 700 اسب بخار است. حداکثر قدرت ترکیبی این سیستم هم ارقام فوقالعادهٔ 1500 اسب بخار قدرت و 2000 نیوتن متر گشتاور است. موضوع جالبتر اما شیوهٔ کار این موتورها است. در این سیستم، برای تأمین نیروی چرخهای عقب، یک موتور الکتریکی روی میللنگ قرار گرفته و دو موتور الکتریکی دیگر هم برای ارائهٔ قدرت بیشتر و کنترل گشتاور بُرداری، روی هرکدام از چرخهای عقب نصب شدهاند. موتورهای الکتریکی در سرعتهای پایین نیروی موردنیاز خودرو را تأمین میکنند و در هنگام عبور از سرعت 50 کیلومتر بر ساعت پیشرانهٔ بنزینی وارد میدان میشود.