نگاه نزدیک به ابرخودروی 4 صندلی کونیگزگ جمرا با موتور V8
زمانی که مدل اولیه کونیگزگ جمرا معرفی شد، پیشرانه سه سیلندر 2 لیتری 590 اسبی و سیستم هیبریدی آن با سه موتور برقی مجزا با قدرت 500 اسب بخار که در مجموع 1700 اسب بخار نیرو و 3500 نیوتن متر گشتاور که قابل افزایش تا 11 هزار نیوتن متر نیز بود، بیش از هر چیزی جلبتوجه مینمود.
امسال نسخه بهروز شده با موتور سه سیلندر و یک موتور الکتریکی که مجموعاً 1400 اسب بخار خروجی دارند، جایگزین پیشرانه اولیه شد.
اما نسخه V8 با موتوری غولپیکر و 5.0 لیتری توئین توربو برگرفته از مدل جسکو داستان دیگری دارد. قراردادن این موتور در محفظهای که برای موتور کوچک سه سیلندر تدارک دیده شده بود، دشوار و چالشزا بود؛ بنابراین مهندسان این شرکت سوئدی به سراغ بازطراحی سیستمهای اگزوز، خنککاری و سایر اجزا رفتند. این تغییرات در طراحی علاوه بر بهبود ایمنی، باعث افزایش فضای صندوق بار هم شده است. خروجی این موتور با سوخت E85 به 2300 اسب بخار میرسد و با یک گیربکس 9 سرعته خودکار جفت میشود.
باوجود یک موتور V8 و یک موتور الکتریکی، تعلیق قابلتنظیم الکترونیکی ارتفاع، چهار چرخ محرک، فرمانپذیری چهار چرخ و تجهیزات مختلف، این خودرو بهواسطه شاسی مونوکوک فیبرکربنی چندان هم سنگینوزن نیست و با تمام مایعات و سوخت 1900 کیلوگرم جرم دارد. بهعنوان مقایسه، وزن نسل دوم مرسدس AMG GT که اخیراً معرفی شده، 1970 کیلوگرم است. جمرا یک باک سوخت 150 لیتری دارد و اگر باتری آن هم کاملاً شارژ باشد، میتواند به برد حداکثر 1000 کیلومتری برسد. حداکثر سرعت ادعا شده این مدل، 400 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن نیز کمتر از 1.9 ثانیه خواهد بود.
جمرا مملو از امکانات رفاهی است. از اپل carplay تا شارژرهای بیسیم و نمایشگرهای بزرگ لمسی، سیستم صوتی ممتاز با 11 بلندگو، مرورگر وب و سیستم اطلاعات و سرگرمی برای سرنشینان جلو و عقب، تا جالیوانی و جا فنجانیهای سرد و گرم شونده و ایزوفیکس برای صندلی کودک که باعث میشوند این ابرخودرو را یک محصول خانوادگی بدانیم.
به گفته کریستین فون کونیگزگ، خودروهای پیشتولیدی طی 6 تا 8 ماه آینده تولید میشوند و نهایتاً نسخههای سفارش مشتریان از اواخر سال 2024 به آنها تحویل خواهند شد. تعداد تولید کونیگزگ جمرا به 300 دستگاه محدود شده و قیمت پایه آن نیز از 1.7 میلیون دلار شروع میشود.