زندگینامه کریستین ون کونیگزگ؛ مغز متفکر ابرخودروهای پرقدرت سوئد!
به جرات میتوان گفت هیچ شرکتی در دنیا همانند کونیگزگ نیست. این برند سوئدی هماکنون مشغول فروش جمرا است، ابر خودرویی هیبریدی و چهار نفره با 2300 اسب بخار قدرت! محصول دیگر کونیگزگ با نام CC850 شناخته میشود که پیشرانهای 1385 اسب بخاری دارد و از گیربکس 9 سرعته اتوماتیک یا 6 سرعته دستی استفاده میکند. این دو خودرو به هایپرکارهای بسیار انحصاری و قدرتمند دیگری پیوستهاند که قبلاً در پدال آنها را معرفی کردهایم. کونیگزگ و خودروهایی که میسازد همگی ایده یک مرد پرتلاش هستند: کریستین ون کونیگزگ. او هرگز به مدرسه مهندسی نرفته و هرگز برای یک خودروساز عادی کار نکرده اما درعینحال با تلاش و پشتکار توانسته مرزهای موجود در صنعت خودروسازی را جابجا کند. در ادامه میخواهیم به داستان زندگی مردی بپردازیم که برخی از جذابترین چهار چرخهای حال حاضر جهان را تولید میکند.
کریستین ون کونیگزگ در 2 جولای 1972 در سوئد به دنیا آمد. پدر او یک کارآفرین ثروتمند و مادرش نیز طراح لباس و مد بود. البته ریشه خانوادگی او به منطقهای در جنوب غربی آلمان بازمیگردد. زمانی که کریستین 5 ساله بود فیلمی را دید که زندگیاش را شکل داد. این فیلم گرندپری پینچکلیف نام داشت و یک انیمیشن استاپ موشن کودکانه بود که در نروژ ساخته شده و داستان مکانیک دوچرخهای را به نمایش میگذاشت که خودروی اسپرت خودش را ساخته و با آن وارد مسابقات موتور اسپرت مهمی شده و تمامی رقبا را شکست داده و قهرمان میشود. یکی از نویسندگان موتور ترند قبلاً گفته است:
امروز و حدود 45 سال پس از تماشای این انیمیشن، زمانی که از گرندپری پینچکلیف نام میبریم لبخند روی لبان کریستین ون کونیگزگ نقش میبندد
همین فیلم روی ذهن کریستین تأثیر گذاشت و ایدهای در ذهن او شکل گرفت: تأسیس شرکت خود و ساخت خودروهای اسپرت با طراحی خودش! کونیگزگ در همان دوران کودکی خود بسیار به این موضوع فکر میکرد و با استفاده از لوازمخانگی موجود یک خودروی ریموت کنترل ساخت. او در نوجوانی و جوانی مشغول شستن خودروها در نمایندگی سوزوکی نزدیک به محل زندگی خود شد و در کنار آن کسبوکاری تحت عنوان خریدوفروش و ارتقای موپدها را راه انداخت. کریستین ون کونیگزگ راهی مدرسهای سطح بالا در سوئد شد و به مطالعه تجارت پرداخت و در سن 19 سالگی شرکت واردات صادرات خودش را تأسیس کرد. البته کونیگزگ در مصاحبه با رسانهها گفته که این شغل خیلی جذاب نبود و شرکتش اکثراً وسایل عجیبی همچون مرغ یخزده و کیسههای پلاستیکی را خریدوفروش میکرد. البته کریستین از این راه پول خوبی به دست آورد و تنها چند سال بعد تمامی درآمد خود را صرف پروژه جاهطلبانهای کرد: تأسیس شرکت کونیگزگ اتوموتیو در سال 1994 و در سن 22 سالگی!
تأسیس یک کمپانی خودروسازی از صفر کار راحتی نیست. همانطور که کونیگزگ به فوربس گفته است، این کمپانی سریعاً تمامی 200 هزار دلار موجودی کریستین را بلعید. پدر او که یک مدیر ردهبالا در شرکتی صنعتی بود 300 هزار دلار دیگر به کریستین قرض داد. او میگوید:
پدرم در آن زمان چیزی نمیدانست اما در چند سال آینده کل پسانداز زندگیاش یعنی حدود 2 میلیون دلار را سرمایهگذاری کرد. طبیعتاً مادرم از این کار عصبانی شده بود
شگفت آنکه کمپانی کونیگزگ اولین پروتوتایپ عملکردی خود را در سال 1996 تکمیل کرد. یک سال بعد شرکت موردبحث سوپرکار تقریباً آماده تولیدش را در فستیوال فیلم کن به نمایش گذاشت و کاملاً خبرساز ظاهر شد. کیل نیلسون که در آن زمان نایبرئیس شرکت لوازمخانگی الکترولوکس بود آمادگی خود برای ریاست هیئتمدیره کونیگزگ را اعلام کرد. مهندسان ساب نیز تخصص خود در زمینه توسعه پیشرانه را به اشتراک گذاشتند و ولوو هم به کونیگزگ مجوز استفاده از پیستهای تست و تونلهای باد را داد. در سال 2000 کونیگزگ اولین سوپرکار تولیدی خود یعنی CC8S را در نمایشگاه پاریس معرفی نمود. اولین نمونههای تولیدی نیز در سال 2003 خط تولید را ترک کردند. این سوپرکار 8 سیلندر 655 اسب بخاری توانست رکورد جهانی گینس به عنوان قویترین خودروی تولیدی دنیا را به دست آورده و جایزه طراحی رد دات را نیز به خود اختصاص دهد. کونیگزگ تنها 6 دستگاه از CC8S را تولید کرد اما این سوپرکار برجسته به دنیا ثابت کرد که کریستین در کار خود جدی است.
سال 2004 سوپرکار بعدی کونیگزگ یعنی CCR رونمایی شد. این خودرو بر اساس دانش به دست آمده از طراحی و تولید مدل CC8S شکل گرفت و از آیرودینامیک ارتقا یافته به همراه ترمزها و رینگ و لاستیکهای بزرگتر استفاده میکرد. پیشرانه نیز دارای دو سوپرشارژر بود و 806 اسب بخار قدرت داشت. در فوریه 2005، ون کونیگزگ با CCR را پیست ناردو ایتالیا شد و حداکثر سرعت 387.86 کیلومتر در ساعت را بر جای گذاشت و توانست رکورد سرعت 386.4 کیلومتر در ساعت مک لارن F1 در سال 1998 را بشکند. به این ترتیب CCR عنوان سریعترین و قویترین خودروی تولیدی دنیا را به خود اختصاص داد.
رکوردشکنی برای کونیگزگ کافی نبود و این برند در سال 2006 خودروی کاملاً جدید CCX را تولید نمود. این سوپر اسپرت سوئدی مجوز فروش در آمریکا را کسب کرد و حتی در تاپ گیر نیز حضور یافت و توانست رکورد سریعترین خودروی تاپ گیر به مدت 7 سال را در دست داشته باشد. یک سال بعد کونیگزگ خودروی CCXR را به عنوان هیولایی با 1018 اسب بخار قدرت رونمایی کرد. همان سال خودروی مسابقهای و تنفس طبیعی CCGT نیز به منظور حضور در رقابتهای کلاس GT1 لمان توسعه یافت اما متأسفانه فیا حداقل تعداد خودروهای تولیدی برای حضور در این رقابتها را افزایش داد و کونیگزگ نتوانست راهی لمان شود. در سال 2007 کونیگزگ 17 دستگاه خودرو به فروش رساند که رکورد جدیدی برای برند بود.
خودروهای جدید همچنان کارخانه کوچک کونیگزگ در سوئد را ترک میکردند. در سال 2010 ابر خودروی آگرا با پیشرانه 8 سیلندر توئین توربویی که 960 اسب بخار قدرت داشت رونمایی شد. این هیولا توانست عنوان هایپرکار سال 2010 تاپ گیر را به خود اختصاص دهد. یک سال بعد آگرا R با خروجی 1140 اسب بخار پدیدار گشت و سال 2012 نیز آگرا S به عنوان اولین خودروی کونیگزگ با بیش از 1000 اسب بخار قدرت (در صورت استفاده از سوخت بنزین) تولید شد. قدرت کل این هیولا به 1040 اسب بخار میرسید.
کریستین ون کونیگزگ در سال 2013 اولین تسلا مدل S خود را خرید. او به حدی تحت تأثیر شتاب گیری و گشتاور آنی سوپر سدان تسلا قرار گرفته بود که سریعاً پروژه توسعه موتورهای برقی خود را کلید زد. نتیجه این کار معرفی کونیگزگ رگرا با پیشرانه 8 سیلندر توئین توربو و سه موتور برقی بود. نکته مهم اینکه رگرا گیربکس نداشت و در سرعتهای پایین با اتکا به موتورهای برقی حرکت میکرد و زمانی که سرعت به بالای 50 کیلومتر در ساعت میرسید پیشرانه درونسوز مستقیماً چرخها را به حرکت درمیآورد. طراحی قوای محرکه این خودرو تاکنون در سایر محصولات کونیگزگ به کار نرفته بود و شتاب گیری فوقالعادهای داشت. در واقع رگرا میتوانست در عرض 31.49 ثانیه از سکون به سرعت 400 کیلومتر در ساعت رسیده و مجدداً سرعت خود را صفر کند. این هم یک رکورد جدید جهانی بود که حدود 2 ثانیه نسبت به قبل ارتقا یافت. مهندسی غیرعادی یکی از ویژگیهای محصولات کونیگزگ است. کریستین در مصاحبه با موتور ترند در سال 2023 گفته است:
من میتوانستم زندگی خودم را راحتتر کنم. نیمی از چیزهای عجیبی که انجام دادهایم کفایت میکرد اما خلاقیت به همراه پرفورمنس و عملکرد چیزی است که مرا به پیش میراند
پروژه بعدی او شروع چیزی بود که به نظر غیرممکن میآمد: تولید خودرویی که به ازای هر کیلوگرم وزن خود یک اسب بخار قدرت داشته باشد. این پروژه همان کونیگزگ وان: 1 نام داشت که در سال 2014 معرفی شد. این هیولا بر اساس آگرا R شکل گرفت اما 100 کیلوگرم از آن سبکتر بود و در مجموع وزنش به 1360 کیلوگرم میرسید. در صورت استفاده از سوخت E85، پیشرانه توئین توربوی هیولا دقیقه 1360 اسب بخار قدرت داشت و به همین خاطر وان: 1 اولین خودروی خیابانی نام گرفت که نسبت قدرت به وزن دقیقاً یکبهیک دارد.
در ادامه کونیگزگ آگرا RS با پیشرانه کمتوانتر وان: 1 که خروجی 1160 اسب بخاری داشت رونمایی شد. نیکولاس لیجا راننده کارخانهای کونیگزگ با آگرا RS راهی نوادا شد و توانست رکورد سرعت خودروهای تولیدی دنیا را بشکند. در سال 2019 هایپرکار کاملاً جدیدی به نام یسکو رونمایی شد. نام این خودرو از نام پدر کریستین ون کونیگزگ گرفته شده است. یسکو به پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری توئین توربو با 1280 اسب بخار قدرت (سوخت بنزین) مجهز شده و درصورتیکه از سوخت E85 استفاده شود قدرت پیشرانه به 1600 اسب بخار خواهد رسید.
یسکو از گیربکس کاملاً جدید لایت اسپید با 9 دنده و 7 کلاچ سود میبرد. این گیربکس توسط خود کریستین ون کونیگزگ اختراع شده و میتواند با تخت گاز کردن راننده به پایینترین دنده ممکن معکوس دهد تا در هر سرعتی یسکو پاسخی مشابه خودروهای برقی داشته باشد. ابر خودروی بعدی این برند در سال 2020 و با نام جمرا پدیدار شد که هیچ شباهتی به محصولات پیشین کونیگزگ نداشته است. این خودروی دو در توان حمل چهار نفر را دارد و پشت سرنشین نیز پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری فاقد میل بادامک قرار گرفته است. در پیشرانه موردبحث از هوای فشرده برای عملکرد سوپاپهای ورودی و خروجی استفاده میشود و بنابراین زمانبندی سوپاپ بینهایتی وجود دارد. پیشرانه 492 اسب بخاری یاد شده قدرت خود را به اکسل جلوی جمرا میفرستد درحالیکه موتورهای برقی هم چرخهای عقب را به حرکت درمیآورند. قدرت کلی این خودرو به 1677 میرسد و صفر تا 96 کیلومتر در ساعت زیر 2 ثانیه را ثبت میکند. کونیگزگ در سال 2023 اولین کارخانه تولید خودروی سوئد در 50 سال اخیر را در گریپن آتلیر تأسیس کرد. به جرات میتوان گفت در سالهای پیش رو شاهد رونمایی و عرضه خودروهای جذاب و فوقالعاده دیگری از این برند خلاق و پیشرو خواهیم بود.