کونیگزگ یسکو اتک رکورد پیست لاگونا سکا را شکست

سه‌شنبه 30 مرداد 1403 - 03:30
مطالعه 3 دقیقه
koenigsegg-jesko-attack-sets-laguna-seca-lap-record
یسکو اتک با اختلاف 0.58 ثانیه، رکورد زینگر 21C را در پیست لاگونا سکا شکسته و به سریع‌ترین خودروی تولیدی این پیست تبدیل شده است.

هرچند کونیگزگ همچنان در حال برنامه‌ریزی برای شکستن رکورد سرعت با یسکو ابسلوت است اما در این میان، رکوردهای دیگری را هم ثبت می‌کند. یسکو اتک که نسخهٔ متمرکز بر پیست این هایپرکار سوئدی محسوب می‌شود، رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی پیست لاگونا سکا را شکسته است. هایپرکار کونیگزگ این مسیر چالش‌برانگیز 3.5 کیلومتری را در یک دقیقه و 24.86 ثانیه طی کرده است. رکورددار قبلی این پیست، زینگر 21C بود که حالا با اختلاف تنها 0.58 ثانیه مغلوب یسکو اتک شده است. زینگر همچنین به‌تازگی رکورد پیست فرمول یک آمریکا در تگزاس را هم با اختلاف 0.2 ثانیه به هنسی ونوم F5 واگذار کرده است.

پیست لاگونا سکا نه‌تنها برای هایپرکار کونیگزگ بلکه برای راننده هم تازگی داشته است زیرا رانندهٔ تست و توسعهٔ شرکت سوئدی «مارکوس لوند» تاکنون به این پیست نرفته بود. بااین‌حال، درحالی‌که لاگونا سکا قلمروی ناشناخته‌ای برای انسان و ماشین بود، یسکو اتک موفق شد رکورد زینگر 21C را بشکند. این اما اولین رکورد پیستی نیست که یسکو اتک ثبت می‌کند زیرا این خودرو در اواخر سال 2023 رکورد پیست گوتلند رینگ سوئد را هم با زمان 2 دقیقه و 56.97 ثانیه شکست که حدود هشت ثانیه از رکورد پورشه 911 GT3 RS MR نسل قبلی سریع‌تر بود.

یسکو اتک در ظاهر با بال بزرگ عقب به‌راحتی از نسخهٔ ابسلوت که بجای آن دو بالهٔ کوچک دارد قابل‌تشخیص است. بااین‌حال، هردو نسخه از پیشرانهٔ یکسانی استفاده می‌کنند که یک نمونهٔ 5 لیتری V8 توئین توربو است. این موتور با بنزین معمولی 1280 اسب بخار قدرت تولید می‌کند ولی در صورت استفاده از سوخت E85، خروجی آن به 1600 اسب بخار قدرت و 1500 نیوتن متر گشتاور افزایش میابد. یسکو ابسلوت اخیراً در آزمایش شتاب صفر-400-صفر کیلومتر بر ساعت، زمان 27.83 ثانیه را ثبت کرد و با اختلاف 1.33 ثانیه رکورد ریمک نورا را شکست. البته نورا R جدید که به‌تازگی با قدرت بیشتر و وزن کمتر معرفی شده، ممکن است به‌زودی بتواند این رکورد را دوباره بشکند.

بااین‌حال، بدون شک هیجان‌انگیزترین رکورد یسکو، رکورد حداکثر سرعت خواهد بود. طبق محاسبات و شبیه‌سازی‌های کونیگزگ، نسخهٔ ابسلوت می‌تواند به‌راحتی از مرز 300 مایل بر ساعت معادل 480 کیلومتر بر ساعت عبور کند. همچنین آزمایش داینوی شاسی اخیراً سرعت تئوری 500 کیلومتر بر ساعت را با دندهٔ 9 و قبل از رسیدن به ردلاین موتور نشان داده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.