کونیگزگ یسکو رکورد پیست تاپ گیر را شکست؛ سریعتر از فراری SF90
هرچند فعلاً خبری از پخش برنامهٔ مشهور تاپ گیر نیست ولی پیست آزمایشی این برنامه در فرودگاه دانسفولد هنوز وجود دارد و استیگ هم هرازگاهی ظاهر میشود و با خودروها در این پیست 2.8 کیلومتری تایم میزند. آخرین خودرویی که راهی پیست تاپ گیر شده، کونیگزگ یسکو اتک است که توانست رکورد سریعترین خودروی جادهای این پیست را بشکند. این خودرو یک دور پیست دانسفولد را در 1 دقیقه 10.9 ثانیه طی کرده است. پیشازاین، فراری SF90 با تایم 1 دقیقه و 11.3 ثانیه رکورد سریعترین خودروی جادهای این پیست را در اختیار داشت و بعد از آنهم فراری 488 پیستا با 1 دقیقه و 12.7 ثانیه، دالارا استراداله با 1 دقیقه و 12.8 ثانیه و پورشه 911 GT2 RS با 1 دقیقه و 13.4 ثانیه قرار داشتند.
تایم کونیگزگ همچنین از فراری FXX فقط 0.2 ثانیه کندتر است و با دیگر خودروهای مخصوص پیست مثل کاپارو T1، پاگانی زوندا R و مکلارن 720S GTX هم فاصلهٔ چندانی ندارد. این هاپرکار سوئدی که نقطهٔ اوج محصولات کونیگزگ محسوب میشود، به یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 توئین توربو مجهز است که با بنزین معمولی 1280 اسب بخار قدرت تولید میکند ولی در صورت استفاده از سوخت E85 این رقم به 1600 اسب بخار میرسد. این پیشرانهٔ میللنگ تخت نهتنها قدرت فوقالعادهای دارد بلکه تا 8,500 rpm دور میگیرد و فقط 213 میلیثانیه طول میکشد تا از حالت سلو به دور 7,800 rpm برسد.
ممکن است عجیب به نظر برسد که یسکو با وجود 600 اسب بخار قدرت بیشتر، 250 کیلوگرم وزن کمتر و داونفورس بسیار بیشتر، تنها 0.4 ثانیه از فراری SF90 استراداله سریعتر بوده است ولی در این مقایسه باید به عوامل دیگری هم توجه داشته باشیم. نکتهٔ اول اینکه SF90 از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد اما یسکو محرک عقب است. علاوه بر این، پیست تاپ گیر بسیار کوتاه است و استیگ فقط برای چند لحظه میتوانست تختهگاز حرکت کند؛ بنابراین، اگر پیست مسیرهای مستقیم و پیچهای سرعت بالای بیشتری داشت، احتمالاً هایپرکار کونیگزگ میتوانست فاصلهٔ خود را با فراری بیشتر کند.