مقایسه شتاب کونیگزگ یسکو اتک با فراری SF90 و پورشه 911 توربو S
کونیگزگ یسکو اتک بهتازگی رکورد سریعترین خودروی تولیدی پیست تاپ گیر را شکست. این خودرو با ثبت زمان یک دقیقه و 10.9 ثانیه و پشت سر گذاشتن فراری SF90، موفق شد با رانندگی استیگ، سریعترین خودروی تولیدی در پیست فرودگاهی دانسفولد لقب گیرد. از سوی دیگر، یسکو ابسلوت که نسخهای داونفورس پایین است، چند ماه پیش با شکستن رکورد صفر-400-صفر کیلومتر بر ساعت، نشان داد که این هایپرکار سوئدی در خط مستقیم هم خودروی بسیار سریعی است.
حال این سؤال مطرح میشود که نسخهٔ داونفورس بالای یسکو اتک در خط مستقیم چقدر سریع است؟ در فرصت کوتاهی که برای رانندگی با این خودرو در پیست دانسفولد داشتیم سعی کردیم به این سؤال پاسخ دهیم. ازآنجاییکه فرصت زیادی نداشتیم، توانستیم در هر جهت فقط یک بار یسکو اتک را آزمایش کنیم. در این دو بار، بهترین شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعتی که این خودرو توانست ثبت کند، 3.3 ثانیه بود ولی با کمی تمرین، اگر یسکو اتک بهتر حرکت را آغاز میکرد، احتمالاً میتوانست به شتاب زیر 3 ثانیه برسد. البته، به خاطر قوانین فیزیک و کشش ضعیف محرک عقب، هایپرکار سوئدیها قطعاً خیلی نمیتوانست با مرز 3 ثانیه فاصله بگیرد.
بااینحال، چیزی که میخواهیم روی آن تمرکز کنیم اعداد کوچک نیستند زیرا یسکو تا سرعت 160 کیلومتر بر ساعت همچنان در حال هرزگردی است و وقتی پشت سر را نگاه کردیم خطوط سیاهرنگ طولانی ناشی از رد لاستیکها مشخص بود. البته این خطوط ممتد نبودند و بیشتر شبیه کد مورس به نظر میرسیدند زیرا هنگام هرزگردی، کنترل کشش مدام وارد عمل میشود و سعی در کنترل لاستیکها دارد.
در جدول پایین، شتاب یسکو اتک را با دو خودروی بسیار سریع یعنی پورشه 911 توربو S و فراری SF90 استراداله مقایسه کردهایم. این مقایسهای بین سه سطح مختلف از پرفورمنس است: خودروی اسپرت، سوپرکار و هایپرکار با 650 اسب بخار، 1000 اسب بخار و 1500 اسب بخار قدرت (باک یسکوی آزمایشی ما با سوخت E85 پر شده بود). فراری و پورشه هردو چهارچرخ محرک هستند و بنابراین سریعتر حرکت را آغاز میکنند. پورشه به لطف وزن سبکتر، ابتدا از دو خودروی دیگر جلو میافتد و این برتری را تا سرعت 65 کیلومتر بر ساعت حفظ میکند یعنی سرعتی که ظرف تنها 1.57 ثانیه به آن میرسد. از اینجا به بعد اما نوبت به درخشش SF90 میرسد. اعداد نشان میدهند که سوپرکار فراری تا سرعت 195 کیلومتر بر ساعت از همه سریعتر است هرچند که یسکو هم فاصلهٔ چندانی با فراری ندارد و فقط یکدهم ثانیه عقبتر است.
درواقع وقتی سرعت از 110 کیلومتر بر ساعت فراتر میرود، کونیگزگ عقبماندگی خود را جبران میکند و سریعتر از فراری سرعت خود را افزایش میدهد. با افزایش سرعت نیز این اختلافها بزرگتر و بزرگتر میشوند. توربو S ظرف 11.07 ثانیه از 80 به 240 کیلومتر بر ساعت میرسد، فراری این کار را در کمتر از 8 ثانیه انجام میدهد و کونیگزگ برای انجام آن به تنها 5.66 ثانیه زمان نیاز دارد. این شتاب گیری تقریباً دو برابر از پورشه سریعتر است. بیایید جور دیگری به قضیه نگاه کنیم. میتوانید خودروی دیگری را نام ببرید که شتاب صفر تا 160 کیلومتر بر ساعت آن با شتاب 80 تا 240 کیلومتر بر ساعتش یکسان باشد؟ لیست چنین خودروهایی بسیار کوتاه است و از خودروهایی مثل فراری 296 GTB و مکلارن 750S تشکیل شده است. علاوه بر این، باید توجه داشت که یسکو اتک به یک بال بزرگ هم مجهز است که درگ زیادی تولید میکند.
حال بیایید روی مسافت تمرکز کنیم. در پیمودن مسافت 400 متر، اختلاف بین فراری و پورشه بیشتر خود را نشان میدهد حتی با اینکه 911 توربو S شتاب اولیهٔ بهتری دارد ولی SF90 روی آسفالت معمولی دانسفولد تایم چشمگیر 9.7 ثانیه را ثبت میکند. بااینحال، به سرعت یسکو توجه کنید که پس از تنها 400 متر به 273 کیلومتر بر ساعت رسیده است یعنی 32 کیلومتر بر ساعت بیشتر از فراری. بهطورکلی، رانندگی با یسکو احساس شگفتانگیزی دارد؛ زیرا تا سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، همچنان هرزگردی را احساس میکنید و پسازآن مثل این است که ترمزدستی را بخوابانید. کونیگزگ بهگونهای پیش میرود که هیچ سوپرکار دیگری نمیتواند به آن نزدیک شود.
کونیگزگ یسکو | فراری SF90 | پورشه 911 توربو S | |
صفر تا 65 کیلومتر | 2.29 ثانیه | 1.57 ثانیه | 1.57 ثانیه |
صفر تا 80 کیلومتر | 2.81 ثانیه | 1.96 ثانیه | 2.05 ثانیه |
صفر تا 96 کیلومتر | 3.34 ثانیه | 2.35 ثانیه | 2.53 ثانیه |
صفر تا 160 کیلومتر | 5.30 ثانیه | 4.68 ثانیه | 5.56 ثانیه |
صفر تا 195 کیلومتر | 6.46 ثانیه | 6.36 ثانیه | 7.84 ثانیه |
صفر تا 240 کیلومتر | 8.47 ثانیه | 9.89 ثانیه | 13.12 ثانیه |
80 تا 240 کیلومتر | 5.66 ثانیه | 7.93 ثانیه | 11.07 ثانیه |
مسافت 400 متر | 10.09 ثانیه | 9.72 ثانیه | 10.40 ثانیه |
سرعت در 400 متر | 273 کیلومتر | 240 کیلومتر | 220 کیلومتر |