موتور برقی دارک مدر کونیگزگ؛ انقلاب ۸۰۰ اسب بخار در قلب جمیرا

یک‌شنبه 7 اردیبهشت 1404 - 14:13
مطالعه 3 دقیقه
EV-motor-by-Koenigsegg-1
موتور الکتریکی دارک مدر کونیگزگ با وزن تنها ۳۹ کیلوگرم و قدرت خیره‌کننده ۸۰۰ اسب بخار، یک شاهکار مهندسی در دنیای خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود.
تبلیغات

در سال ۲۰۲۳، کونیگزگ با معرفی موتور الکتریکی دارک مدر (Dark Matter) یا مادهٔ سیاه، برای هایپرکار جمیرا، بار دیگر دنیای خودرو را شگفت‌زده کرد. این موتور با وزن ۳۹ کیلوگرم، توان 800 اسب بخار و گشتاور ۱۲۵۰ نیوتن متر ارائه می‌دهد. حداکثر دور موتور نیز به ۸, ۵۰۰ rpm می‌رسد که برای موتوری با این ابعاد، بی‌نظیر است. ابعاد موتور نیز با قطر ۳۸۳ میلی‌متر و ضخامت ۱۳۵ میلی‌متر، خیره‌کننده است. این ابعاد نشان می‌دهند که دارک مدر تنها کمی بزرگ‌تر از یک جاروبرقی رباتیک است اما قدرتی تولید می‌کند که می‌تواند یک خودرو را به سرعت‌های باورنکردنی برساند.

کونیگزگ با ابداع طراحی شار راکسیال که ترکیبی از شار شعاعی و شار محوری است، استاندارد جدیدی در موتورهای الکتریکی خلق کرده است. این اصطلاح که اختصاصی کونیگزگ است، مزایای هر دو طراحی را ترکیب می‌کند. موتور شار شعاعی رایج‌ترین نوع موتور الکتریکی است که در ابزارهایی مثل دریل یا خودروهای الکتریکی تسلا یافت می‌شود. این موتورها معمولاً بلند و باریک هستند و خطوط شار مغناطیسی از محور به سمت بیرون هدایت می‌شوند. هر موتور تسلا پلد حدود ۴۰۰ اسب بخار تولید می‌کند و ۹ کیلوگرم سبک‌تر از دارک ماتر است اما جمیرا تنها به یک موتور دارک ماتر نیاز دارد. از سوی دیگر، موتور شار محوری قطر بسیار بیشتری دارد. در این موتور، خطوط شار مغناطیسی موازی با محور هستند که باعث تولید گشتاور بالاتر اما دور موتور پایین‌تری می‌شود. کونیگزگ در دارک ماتر بیشتر از شار محوری استفاده کرده و شار شعاعی را به‌عنوان مکمل به کار برده است. به گفته کریستین فون کونیگزگ، این ترکیب، گشتاور عظیم و عملکرد عالی در دورهای بالا را تضمین می‌کند.

دارک مدر به لطف استفاده گسترده از فیبر کربن در روتور و استاتور، وزن بسیار پایینی دارد. برخلاف موتورهای سنتی که از صفحات فولادی استفاده می‌کنند، کونیگزگ برای اولین بار ساختارهای فیبر کربنی را جایگزین کرده است. این نوآوری، وزن را کاهش داده و استحکام و کارایی را افزایش داده است. استفاده از فیبر کربن هزینه تولید را بالا می‌برد اما برای کونیگزگ که جمیرا را با قیمت تقریبی ۱.۷ میلیون دلار عرضه می‌کند، هزینه مانع مهمی نیست. موتورهای الکتریکی معمولاً از سیستم سه فازی استفاده می‌کنند که سه جریان متناوب با اختلاف فاز ۱۲۰ درجه به موتور نیرو می‌دهند. کونیگزگ اما با سیستم شش فازی، این فرمول را ارتقا داده است. در این سیستم، دو مجموعه سه فازی با اختلاف فاز ۳۰ درجه ترکیب شده‌اند که مزایایی شامل جریان کمتر در هر فاز که دمای موتور را کاهش می‌دهد، انتقال قدرت بهینه‌تر که عملکرد کلی را بهبود می‌بخشد و تولید گشتاور نرم‌تر که لرزش و تکان‌های ناخواسته را حذف می‌کند به دنبال دارد.

در هایپرکار جمیرا، یک موتور دارک مدر در محور جلویی نصب شده است که با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربوی 1500 اسب بخاری کونیگزگ همراه است ترکیب شده و قدرتی بی‌نظیر را به جمیرا می‌بخشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.