کدام هایپرکار کونیگزگ سریعتر است؟ درگ رگرا و یسکو، نبرد 3 هزار اسب بخار!
بری از علاقهمندان به خودرو، از نزدیک دیدن یکی از هایپرکارهای کونیگزگ رؤیایی دستنیافتنی است چه رسد به نشستن پشت فرمان این خودروها برای انجام مسابقهٔ درگ. مت واتسون اما این رؤیا را به واقعیت تبدیل کرده و دو هایپرکار قدرتمند کونیگزگ را در پیست آزمایشی اختصاصی این شرکت در سوئد در برابر یکدیگر قرار داده است. مدل جدیدتر در این جمع، یسکو ابسولوت است. این هایپرکار مجهز به موتور 5 لیتری V8 توئین توربو است که با سوخت E85 قدرت 1600 اسب بخار و گشتاور 1500 نیوتن متر تولید میکند. تمام این نیرو توسط یک گیربکس 9 سرعته چند کلاچه فقط به چرخهای عقب منتقل میشود.
خودروی بعدی، هایپرکار هیبریدی رگرا است که از یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 توئین توربو به همراه سه موتور الکتریکی بهره میبرد. این قوای محرکه مجموعاً 1500 اسب بخار قدرت و 2000 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که توسط یک گیربکس تک سرعته با مبدل گشتاور مثل یسکو تماماً به چرخهای عقب منتقل میشود. رگرا درحالیکه قدرت کمتری دارد، به دلیل استفاده از سیستم هیبریدی، با وزن 1590 کیلوگرم حدود 200 کیلوگرم از برادر جدیدتر خود سنگینتر است که اختلاف قابلتوجهی محسوب میشود.
نکته جذاب این است که این مسابقه، بهنوعی اولین نمایش جهانی محسوب میشود زیرا کونیگزگ ظاهراً هرگز این دو خودرو را به این شکل در برابر یکدیگر مسابقه نداده بود. پس از گرم کردن لاستیکها با چند حرکت رولینگ بِرناوت، پنج مسابقه درگ برگزار شد که نتیجهٔ همه یکسان بود. کونیگزگ یسکو ابسولوت هر بار با اختلاف چشمگیری پیروز شد و بهترین زمان آن ۸.۹ ثانیه برای 400 متر بود درحالیکه شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را در تنها 2.78 ثانیه ثبت کرد. در مقابل، کونیگزگ رگرا مسافت 400 متر را در ۱۰.۲ ثانیه طی کرد و شتاب ۰ تا 96 کیلومتر بر ساعت آن ۳.۴ ثانیه بود.
مقایسه مشخصات فنی
کونیگزگ یسکو | کونیگزگ رگرا | |
پیشرانه | 5 لیتری V8 توئین توربو | 5 لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | 1600 اسب بخار | 1500 اسب بخار |
گشتاور | 1500 نیوتن متر | 2000 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته چند کلاچه | تک سرعته |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1390 کیلوگرم | 1595 کیلوگرم |