معرفی کونیگزگ جمرا F10؛ بهبود تنها ابرخودروی چهارنفره جهان
کونیگزگ، از یک پکیج آیرودینامیک جدید با نام F10 برای مدل جمرا رونمایی کرد تا تنها هایپرکار چهارنفره جهان را از همیشه تهاجمیتر و آمادهتر برای پیست مسابقه کند. این پکیج جدید بدون تغییر در پیشرانه حیرتانگیز ۲۳۰۰ اسب بخاری، بر افزایش داونفورس تمرکز دارد تا چسبندگی و پایداری این غول خانوادگی را در سرعتهای بالا به سطحی جدید برساند.
پکیج F10 تغییرات ظاهری محسوسی به همراه دارد و برجستهترین ویژگی آن، یک بال عقب ثابت با طراحی گردن قو است که از رگرا الهام گرفته است. در نمای جلو، یک اسپلیتر تهاجمیتر به همراه کاناردهای اضافی، چهره خودرو را خشنتر کردهاند. رکابهای جانبی از فیبر کربن و بالههای کناری نیز بزرگتر شدهاند تا جریان هوا را بهتر مدیریت کنند. هرچند کونیگزگ هنوز آمار دقیقی از بهبود عملکرد جمرا F10 در پیست منتشر نکرده، اما بدون شک این تغییرات به معنای چسبندگی بیشتر در پیچها خواهد بود.
البته، نصب چنین پکیج آیرودینامیکی معمولاً از جای دیگری قربانی میگیرد. همانطور که در مدل یسکو اتک شاهد بودیم که برای پیست بهینهسازی شده و حداکثر سرعت کمتری نسبت به مدل یسکو ابسولوت دارد، انتظار میرود حداکثر سرعت جمرا F10 نیز اندکی کمتر از سرعت اعلامشده ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت در مدل استاندارد باشد. زیر این پوسته آیرودینامیک، قلب تپنده جمرا دستنخورده باقی مانده است. قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی این خودرو ترکیبی از یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربو با قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار و یک موتور الکتریکی پیشرفته به نام دارک متر یا ماده تاریک با قدرت ۸۰۰ اسب بخار است. مجموع خروجی این سیستم به رقم باورنکردنی ۲۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۵۰ نیوتن متر گشتاور میرسد که جمرا را قادر میسازد در کمتر از ۲ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
جالب است بدانید که در ابتدا قرار نبود جمرا با پیشرانهٔ V8 عرضه شود و کونیگزگ برای این خودرو یک موتور سه سیلندر نوآورانه را در نظر گرفته بود اما استقبال فوقالعاده مشتریان از گزینه V8 باعث شد کونیگزگ درنهایت موتور کوچکتر را از برنامه حذف کند و جمرا را به یک هایپرکار تمامعیار چهارنفره با قدرتی بیرقیب تبدیل کند.