موتور الکتریکی دارک مدر کونیگزگ با وزن تنها ۳۹ کیلوگرم و قدرت خیرهکننده ۸۰۰ اسب بخار، یک شاهکار مهندسی در دنیای خودروهای الکتریکی محسوب میشود.
در سال ۲۰۲۳، کونیگزگ با معرفی موتور الکتریکی دارک مدر (Dark Matter) یا مادهٔ سیاه، برای هایپرکار جمیرا، بار دیگر دنیای خودرو را شگفتزده کرد. این موتور با وزن ۳۹ کیلوگرم، توان ۸۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۲۵۰ نیوتن متر ارائه میدهد. حداکثر دور موتور نیز به ۸, ۵۰۰ rpm میرسد که برای موتوری با این ابعاد، بینظیر است. ابعاد موتور نیز با قطر ۳۸۳ میلیمتر و ضخامت ۱۳۵ میلیمتر، خیرهکننده است. این ابعاد نشان میدهند که دارک مدر تنها کمی بزرگتر از یک جاروبرقی رباتیک است اما قدرتی تولید میکند که میتواند یک خودرو را به سرعتهای باورنکردنی برساند.
کونیگزگ با ابداع طراحی شار راکسیال که ترکیبی از شار شعاعی و شار محوری است، استاندارد جدیدی در موتورهای الکتریکی خلق کرده است. این اصطلاح که اختصاصی کونیگزگ است، مزایای هر دو طراحی را ترکیب میکند. موتور شار شعاعی رایجترین نوع موتور الکتریکی است که در ابزارهایی مثل دریل یا خودروهای الکتریکی تسلا یافت میشود. این موتورها معمولاً بلند و باریک هستند و خطوط شار مغناطیسی از محور به سمت بیرون هدایت میشوند. هر موتور تسلا پلد حدود ۴۰۰ اسب بخار تولید میکند و ۹ کیلوگرم سبکتر از دارک ماتر است اما جمیرا تنها به یک موتور دارک ماتر نیاز دارد. از سوی دیگر، موتور شار محوری قطر بسیار بیشتری دارد. در این موتور، خطوط شار مغناطیسی موازی با محور هستند که باعث تولید گشتاور بالاتر اما دور موتور پایینتری میشود. کونیگزگ در دارک ماتر بیشتر از شار محوری استفاده کرده و شار شعاعی را بهعنوان مکمل به کار برده است. به گفته کریستین فون کونیگزگ، این ترکیب، گشتاور عظیم و عملکرد عالی در دورهای بالا را تضمین میکند.
دارک مدر به لطف استفاده گسترده از فیبر کربن در روتور و استاتور، وزن بسیار پایینی دارد. برخلاف موتورهای سنتی که از صفحات فولادی استفاده میکنند، کونیگزگ برای اولین بار ساختارهای فیبر کربنی را جایگزین کرده است. این نوآوری، وزن را کاهش داده و استحکام و کارایی را افزایش داده است. استفاده از فیبر کربن هزینه تولید را بالا میبرد اما برای کونیگزگ که جمیرا را با قیمت تقریبی ۱.۷ میلیون دلار عرضه میکند، هزینه مانع مهمی نیست. موتورهای الکتریکی معمولاً از سیستم سه فازی استفاده میکنند که سه جریان متناوب با اختلاف فاز ۱۲۰ درجه به موتور نیرو میدهند. کونیگزگ اما با سیستم شش فازی، این فرمول را ارتقا داده است. در این سیستم، دو مجموعه سه فازی با اختلاف فاز ۳۰ درجه ترکیب شدهاند که مزایایی شامل جریان کمتر در هر فاز که دمای موتور را کاهش میدهد، انتقال قدرت بهینهتر که عملکرد کلی را بهبود میبخشد و تولید گشتاور نرمتر که لرزش و تکانهای ناخواسته را حذف میکند به دنبال دارد.
در هایپرکار جمیرا، یک موتور دارک مدر در محور جلویی نصب شده است که با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربوی ۱۵۰۰ اسب بخاری کونیگزگ همراه است ترکیب شده و قدرتی بینظیر را به جمیرا میبخشد.
Mr. gt c
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴پس اینطور که بوش میاد احتمال داره کانیگزک برای مدل بعدی جسکو یه چهار چرخ محرک مثبت دو هزار اسبی بده با وی هشت فعلی و دو موتور برقی در جلو که احتمالا شاهد مثبت ۲۰۰۰ اسب و صفر تا صد کمتر از ۲ ثانیه رو شاهد خواهیم بود
نه به تفادس
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴فیبر کربن اتخاب خیلی خوبیه چون می تونه راحت تر گرما رو رد کنه و نگه نداره درخودش
محسن
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴دارک ماتر؟؟؟ چه اصراری دارین اسمشو به فارسی بنویسید؟!!
ماده تاریک ترجمه بهتریه و تو فیزیک به این عنوان مطرح میشه!
ashkanyp
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴تازه انگلیسیش هم دارک متر خونده میشه نه ماتر که نوشتن
amirboss
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ماده تاریک!!!
چیزی که هنوز دانشمندان ندونستن چیه همین ماده تاریک هست و فقط با چند فرضیه تعریفش کردن.
حالا کوئینگزگ از این اسم استفاده کرده. خیلی جالبه
همایون
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴فعلا که جوانان غیوز سرزمین پارس اعتقاد دارند کونیگزگ کار خاصی انجام نمیده و تکنولوژی فقط دست خودروسازان ایرانی هست!!!!فکرشو بکن بری کسی که فرقون نمیتونه مونتاژ کنه میاد پایین پستها مینویسه کچل متقلب بیست ساله داره از موتور فورد استفاده میکنه!!!!خدایا منو سوسک کن….
حالا خارج از شوخی به نظرم امثال کریستین فون کونیگرگ و پاگانی و غیره نهایتا آرزوهای یه عشق خودرو مثل من رو دارند زندگی میکنن هرکاری دلشون بخوان میکنن و برخلاف مدیران شرکتهای بزرگ مثل تویوتا تمام دغدغشون تولید خودروهایی بدون محدودیت هستش واقعا خوشبحالشون
در مورد جمرا نکتهای که هست باید بفهمیم این ۱۵۰۰ اسب با بنزینه یا سوخت e85؟چون نود درصد مشتریها و اغلب کسایی که ماشین رو تست میکنن دسترسی به این سوخت ندارند و مثل جسکو مجبور میشن جلو رقبا با سیصد چهارصد اسب کمتر رقابت کنن
Joker
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴نکُشیمون کودِتاگر😂نشد یه پست از کچل ببینیم انقلاب نکرده باشه🤣انقلابگر الکُلی e85😂انقلابگر با شتاب همسو با پراید😂انقلابگر با انجین متمدن ۱۵۰ ساله😂به انجین شیش سیلندرشم میگفتید انقلابگر که تهش مالید و طبق معمول سی سال گذشته به انجین انقلابگر فورد موستانگ رو آورد😂😂😂به کسی که گیربکس cvt میزاره رو ماشینش و میگه انقلاب کردم کار نداشته باشید،طفلک یه چند سالی طول میکشه تا با تکنولوژیهای روز بروز بشه😂نشد یه چیزی تو دنیا خودرو بوده باشه و این کچل به نام خودش ثبت نکرده باشه🤣تازه جایی که یادمه گیربکس دوکلاچه هم به اسم خودش زده بود😂😂😂😂😂😂
𝐀𝐥𝐢
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴من موندم چه بدی به تو کرده؟!
Mohammad
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴همین که به ظاهر شخصی یک فرد توهین میکنی و ازش عیب میگیری و میگی کچل مشخصه چجور آدمی هستی ، اون عکس پروفایلت هم نشون میده زیر ۱۵ سال سن داری ، خیلی هم حرص نخور آب بدنت کم میشه تابستون قراره هر روز آب رو برای چند ساعت قطع کنن .
مراقب خودت باش
ابوالفضل
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴اولا انجین کونیگزگ مال موستانگ نیست مال فورد کراون ویکتوریا ست اینو یاد بگیر !
دوما حداقل یه شرکت بیار که همچین تکنولوژی با کارمند های کمتر از ۵۰۰ تا ساخته باشه !
کونیگزگ یه شرکت کوچیکه ولی خب به چیزی دست پیدا کرده که همون چین و امریکاش نتونستن بسازن
درضمن
همون CVT که روی رگرا هست تو درگ و ۱ مایل ساخته های غول های بزرگ دنیا رو شرمنده کرده
ابوالفضل
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴چرا دیس میدین انجین مال خود فورد کراونه اینم لینک
https://f1rstmotors.com/blogs/engine-sharing-secrets-cars-youd-never-guess-share-the-same-heart
برین فک کنم بند سوم باشه بخونین
حسین
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴من بیشتر حس میکنم بخش هایپرکار اصلا وجود نداره ، بوگاتی که فقط خط مستقیمه
کونیگزگ و بقیه هم اصلا نمیشه باهاشون رانندگی کرد ، ماشینای اسپرت بهترن مثل هوندا سیویک تایپ آر ، پورشه ۹۱۱ ، لامبورگینی روئلتو رو که یک بچه هم روند انگار وحشی گری لامبو رو با متانت ترکیب کرده ، اگه خیلی هم اهل پیست باشین استون مارتین والکری ، مکلارن سنا ، مرسدس ای ام جی وان ، فراری ،
بوگاتی بنظرم مثل یک فولکس واگن گلفی هست که
خارج از قوانین فیزیک در آرامش به بیشترین سرعت ها میرسه ولی به طبع هزینه هاش هم به بیشترین ها میرسه.
KOP
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴فشار؟ چرا؟
احتمالا ازهمونهایی نیستی که توی ترافیک جاده میندازی شونه خاکی و فکر میکنی خیلی زرنگی؟
Mohammad
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴در ضمن یه مورد دیگه ، هیچ وقت فکر نکن تو یه کشور جهان سومی با یه گوشی چینی میتونی به اینترنت آمریکایی وصل بشی و بیای چین ، روسیه ، سوئد ، آلمان ، فرانسه ، انگلیس ، ایتالیا ، ژاپن ، روسیه ، یا هر کشور پیشرفته ای رو زیر سوال ببری
چی تو خودت دیدی واقعاً ؟
زشته با این کارت آبروی ایرانی ها رو نبر
ما ایرانی ها با این وضعیت فقط میتونیم تو صف مرغ وایسیم
از کادیلاک سوار شدن رسیدیم به صف مرغ
مسئولین که آبروی ایران رو بردن ملت رو به فقر رسوندن شما بیشتر از این آبروی ایران و ایرانی رو نبر
با تشکر از درک و فهم بالای شما
خاص
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴چه ربطی داره به ایران و ایرانی؟
خودزنی لازم نیست.
Mohammad
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴الان من به اپل هیت بدم بگم اشغال ترین گوشی جهانه شما چی برمیگردی بگی ؟
جلوی یه خارجی این حرف بزنم نمیگه این یارو چقدر احمقه ؟
دینام
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴هنوز یه عده دنبال اضافه کردن چند اسب بخار به موتورهای درون سوز هستند .بسه.بسه.فقط 40 کیلو
دکتر استاپ
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴درون سوز روح داره
چیزی که توی موتور برقی وجود نداره
amirboss
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴روحی سرشار از سروصدا و آلودگی های زیست محیطی.
امیدوارم هرچه زودتر از شر موتورهای درون سوز خلاص بشیم
امین
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴اون روح نیست. ذهن خودته که اینجوری میبیننش. میتونی تغییرش بدی
amirboss
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴تا حالا تو ذهنت یه موتور الکتریکی رو با یه موتور درون سوز مقایسه کردی؟؟؟
وسعت استفاده از موتور برقی رو با یه موتور درون سوز چطور؟
نسبت قدرت به وزن
نسبت قدرت به ابعاد!
میزان گشتاور خروجی نسبت به rpm
مقدار اتلاف انرژی
تاثیر شرایط محیطی بر کارکرد
طول عمر مفید
هزینه نگهداری
استهلاک
اجزای تشکیل دهنده و . . .
گل آقا
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴خودروی برقی موتورش سبکه ، باتریهاش به شدت سنگین اند .
mahdi20
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴وقتی ۶ فاز به جای ۳ فاز بشه اختلاف فاز ۶۰ درجه میشه.
علی رستمی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام سرعت چرخش این موتور چند دور در دقیقه است در ثانیه چند دور میزند ولتاژ راه اندازی اش چند ولت است
علی رستمی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام سرعت چرخش این موتور در دقیقه و ثانیه چند دور است و ولتاژ راه اندازی چقدر است