کونیگ‌زگ

کونیگزگ CC850، هایپرکار جدید با گیربکس دستی منحصربه‌فرد

بیست سال پس از تولید اولین ابرخودروی کونیگزگ با نام CC8S، جانشین معنوی آن رونمایی شده است. کونیگزگ CC850 اشتراکاتی با یسکو (Jesko) دارد اما نمی‌توان صرفاً آن را یک مدل یسکو با بدنه جدید دانست زیرا از ویژگی‌های اختصاصی زیادی بهره می‌برد. به گفتهٔ مؤسس شرکت «کریستین فون کونیگزگ»، ظرفیت تولید یسکو به‌طور کامل فروخته شده و CC850 هایپرکار بعدی این شرکت خواهد بود که روی خط تولید می‌رود.

CC850 در ظاهر بسیار شبیه CC8S سال ۲۰۰۲ است و عدد ۵۰ در نام آن به معنای تعداد تولید آن است که فقط ۵۰ دستگاه خواهد بود. جذاب‌ترین ویژگی این هایپرکار جدید کونیگزگ اما گیربکس واقعاً منحصربه‌فرد آن است. کونیگزگ این گیربکس را «قوی‌ترین و سریع‌ترین گیربکس دستی تولیدی جهان» می‌نامد و نام TWMPAFMPC را بر آن نهاده که مخفف همین عبارت مذکور است. البته CC850 درواقع از همان گیربکس ۹ سرعته یسکو استفاده می‌کند ولی اگر داخل کابین را ببینید یک دسته‌دندهٔ دستی شش سرعته خواهید دید که هرگز نمایشی نیست و حتی یک پدال کلاچ هم آن را همراهی می‌کند.

کونیگزگ در این گیربکس پدال کلاچ و تعویض دندهٔ مکانیکی را به گیربکس ۹ سرعتهٔ چند کلاچه متصل کرده است. به گفتهٔ سازندهٔ سوئدی، رفتار و احساس این گیربکس دقیقاً مثل نمونه‌های دستی واقعی خواهد بود؛ بنابراین، در حالت دستی می‌توان با CC850 مثل خودرویی با گیربکس دستی معمولی رانندگی کرد. این یعنی برای تعویض دنده کلاچ موردنیاز خواهد بود و اگر ناگهان کلاچ رها شود خودرو خاموش خواهد شد. البته هرچند این گیربکس درواقع یک نمونهٔ ۹ سرعته است اما در هر زمان مشخص تنها شش دندهٔ آن در دسترس خواهد بود ولی بااین‌وجود، ضریب دنده‌ها بسته به حالت رانندگی تغییر می‌کند.

از این طریق، امکان استفاده از هر ۹ دندهٔ گیربکس وجود خواهد داشت و فقط باید برای دسترسی به آن‌ها حالات رانندگی را تغییر داد. در همین حال، امکان قرار دادن گیربکس را در حالت اتوماتیک هم وجود دارد؛ اما علاوه بر گیربکس، CC850 پیشرانهٔ خود را هم از یسکو قرض گرفته است. این یعنی در سینهٔ هایپرکار جدید کونیگزگ همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته است که با بنزین ۱۱۸۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما در صورت استفاده از سوخت E85 خروجی آن به ۱۳۸۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۸۵ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. هرچند این اعداد نسبت به یسکو کاهش داشته‌اند اما به گفتهٔ کونیگزگ، به دلیل استفاده از توربوشاررژهای کوچک‌تر، تأخیر توربو به صفر رسیده است.

به نظر می‌رسد این شرکت سوئدی به عدد ۱۳۸۵ علاقهٔ خاصی دارد زیرا وزن CC850 هم ۱۳۸۵ کیلوگرم است. همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، برای بزرگداشت تولد پنجاه‌سالگی کریستین فون کونیگزگ، از این خودرو تنها ۵۰ دستگاه ساخته می‌شود. این شرکت هنوز قیمت CC850 را اعلام نکرده است.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (328 ديدگاه)

    افرین به این خودرو ساز جوان

    موافقم ۸۳
    مخالفم ۲
    1. reza-m

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (301 ديدگاه)

      الان تو دوره ای هستیم که همه دارن به سمت برقی شدن پیش میرن و ماشین های بنزینی بیش از پیش کمیاب میشن و ب همین دلیل چنین ماشینهایی با چنین قیمت هایی برای سازنده ها حداقل منطقی هستن…ولی جیزی که جالب نیست اینه که کمپانی ها روی اوردن به صرفا فیس لیفت کردن پلتفرم ها و تولیدشون ب تعداد محدود و گرفتن پول گزاف از مشتری…این دقیقا همون پلتفرم و شاسیه نمونه ۲۰۰۲ کونیک زگ cc850 هست فقط موتور و گیربکس یسکو رو با یه سری تغییرات روش گذاشتن مثل کاری ک لامبورگینی با تولید چندین ماشین از پلتفرم اونتادور یا بوگاتی با تولید چندین ماشین از پلتفرمه شیرون انجام میده…ولی چون تولیدشون تولید محدوده در گذر زمان قیمتشون زیاد میشه و واقعا سود دارن برا صاحبانشون😁

      موافقم ۲۷
      مخالفم ۱۵
    2. حق گوی باطل

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (388 ديدگاه)

      جوان بودنش رو از دورقم آخر وزن و اسب بخارش متوجه شدم

      موافقم ۳۸
      مخالفم ۰
  2. Reza Waffen SS

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4192 ديدگاه)

    محشره خیل خوشحال شدم از این خبر بازطراحی

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۱
  3. akrh78

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1294 ديدگاه)

    کارشون خیلی بهتر از بازطراحی کونتاش هست
    مدرن اما همچنان وفادار به طراحی اصلی
    اینقدری قدرت داره که میتونه سه تا دنده رو جا بندازه. ولی احتمالا توی مود های پایین دنده های پایین رو جا بندازه مثلا از ۱ بره ۳ که یکم هم رانندگیش ملایم تر بشه. و توی مود های بالا دنده های اخر رو جا بندازه بخاطر عدم نیاز به سرعت دنده های ۷ ۸ ۹

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۱
  4. Mohammad mostafa

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (35 ديدگاه)

    چراغ های سه تایی عقب آدم یاد ماستنگ میندازه
    هنوز این کمپانی دست از سر فورد بر نداشته ؟

    موافقم ۸
    مخالفم ۵۴
    1. phonix

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (599 ديدگاه)

      اره اینا همه کپی کاران لامصبا
      همشون از روی اولین نفری که چرخ ساخت کپی کردن
      اونم از روی اولین نفری که شکل دایره رو کشید اسکی رفت
      ایراد های عجیب و غریب نگیرید

      موافقم ۳۸
      مخالفم ۳
    2. Reza Waffen SS

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (4192 ديدگاه)

      چه ربطی داره اخه فورد کجا کنیگ زیگ کجا

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۶
  5. Alan.r

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    محشره موتور قوی و درون سوز، گیربکس دستی، وزن کم فقط برای لذت بردن از رانندگی ساخته شده

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  6. javadhy

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (324 ديدگاه)

    یکی از بهترین خودروهایی که اخیرا معرفی شده
    واقعا خاص و جذابه
    طراحی خودروهم نسبت به نسخه های اولیه یا حتی ccx خیلی بهتر شده
    نسبت وزن به قدرت ۱:۱ هم به همراه گیربکس دستی واقعا دیوانه واره
    نکته دیگه هم اینکه گفته شده این خودرو مثل مدل جسکو فلایول نداره و به گفته خودشون
    the most responsive, fast- revving engine possible
    در کل از این خودرو خیلی خوشم اومد
    خود شخص کونیخزگم گفته این خودرو بهترین حس رانندگیو بین تمامی خودروهای تولیدیشون به راننده منتقل میکنه

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱
  7. aMiRsHaYaN

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (366 ديدگاه)

    ۱۳۸۵
    طراحی عالی
    قدرت من هیچی نمیگه
    وزن از بیشتر ماشین های ایران کمتر
    عین بقیه ماشین ساز ها هم ادعا نمیکنه عمل می‌کنه

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۲
  8. احمدرضا

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (288 ديدگاه)

    انگار از گذشته اومده
    از نمای کناری خیلی جذابه

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱
  9. SRT

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (546 ديدگاه)

    هنسی بنده خدا اومد یه خودی نشون بده با اون رودستر
    بوگاتی و کونیگزگ از روش رد شدن.

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۵
    1. Payfast

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (425 ديدگاه)

      بوگاتی خیلی سنگینه چطور هنسی
      هنوز زندس؟ وزن شیرون اندازه یه سدان فول سایزه =|

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۲
  10. Si

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (413 ديدگاه)

    یه شاهکار، سریع ترین گیربکس دستی جهان و تمام، این هم یه چیز جدید نه مثل بوگاتی ۱۵ سال از ویرون داره ماشین میکشه بیرون به جز شیرون

    ***

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۳
  11. JDM lover

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    بی نظیره
    طراحیش خیلی زیبا و یاد اور مدل قدیمی هست
    با نسبت وزن به قدرت ۱ به ۱ و گیربکس دستی و موتور v8 کاملا برای لذت رانندگیه ، عاشقش شدم

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  12. محمد

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (746 ديدگاه)

    کونیگزگ چطور با این بودجه و متخصصان کمی که داره اینقدر نوآوری و سطح مهندسی بالایی ارائه میده؟ اگه بودجه عظیم شرکت هایی مثل فولکس واگن رو داشتن احتمالا بشقاب پرنده میساختن

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱
    1. Payfast

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (425 ديدگاه)

      شرکتی که سعودی ها روش سرمایه گذاری کردن بودجه کمی داره؟ پس داره به راه چپ میره =\

      موافقم ۷
      مخالفم ۸
      1. محمد

        ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (746 ديدگاه)

        با اون اینترنتی که کامنت گذاشتی تحقیق هم میتونی بکنی بودجه تحقیق و توسعه فولکس رو نگاه کن بعد بیا بگو سعودی پول اورده ، دوما خودروساز هارو اشتباه گرفتی سعودیا تو خودروساز های دیگه سرمایه گذاری کردن

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۰
    2. عاشق پدال

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      رویه ی ساخت خودرو یا بهتر بگم نوع تجاری سازی خودرو در این شرکتا کلا فرق داره.
      و همش به یه چیز میرسه. پول.
      چه کسانی خریدار هدف هستن؟
      تازه بیدار شدم حوصله نوشتن ندارم
      برم صورتمو بشورم برا یه روز جدید اماده بشم

      موافقم ۱
      مخالفم ۲
  13. matin

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (188 ديدگاه)

    ccx با ظاهر مدرن تر

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  14. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2109 ديدگاه)

    تا اینجا کسی از ادعایی که کونیخزگ تو مباحث گوناگون داشته چیزی دیده.یه مدل ماشین سالها پیش ساخت اونم با موتور فورد دیگه ول کن نیست هر روز یه چیزی کم میکنه یه چیزی زیاد میگه مدل جدید مثل بوگاتی.حالا وقتی هنسی و تواتارا پشت هم رکورد میزنن میگن که کاری نکردن.

    موافقم ۸
    مخالفم ۲۱
    1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (471 ديدگاه)

      یانکی چقدر تو تعصبی هستی چشم دیدن این همه نوآوری کونیگزگ رو نداری

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۰
      1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

        ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (471 ديدگاه)

        در بار پیشرانه هم تنها شباهت انجین فورد و کونیگزگ بعد از تغییرات زاویه‌ی ۹۰ درجه‌ای و فاصله‌ی بین سیلندرها بود.

        موافقم ۶
        مخالفم ۰
  15. وحید اسماعیل نسب

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    چه نازه این ماشین

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  16. رامتین

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2551 ديدگاه)

    طراحی خیلی خاص و جذابی داره. کمی هم نوستالژیکه.

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  17. Hadi

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (205 ديدگاه)

    شاهکار کونیگزگ 👌🏼🇸🇪
    واقعا خیلی طراحی زیبایی داره…
    اینو به اون بوگاتیه ترجیح میدم
    گیربکس دستیش فوق العادس 😍
    فقط نسبت قدرت به وزن ۱ به ۱ 👌🏼

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  18. امیر

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2874 ديدگاه)

    تمام هایپرکار ها باید از کویینگ زگ یاد بگیرن
    اوج تکنولوژی
    اوج زیبایی در عین حال بسیار ساده و شیک!
    از نظر پرفورمنس هم همیشه یا بهترین بوده یا جزئی از بهترین ها

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  19. مجید

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    الان TWMPAFMPC مخففه؟ چطوری این اسمو گذاشتن ؟ اگه مخففش اینقدره کاملش یه صفحه میشه 😐

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  20. Hamed

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (206 ديدگاه)

    یادش بخیر ۱۷ ۱۸ سال پیش بود که اسم کونیخزگ تازه با مدل CC8S مطرح شده بود تو مجلات ماشین در کنار ماشینایی مثل Saleen S7 و گامپرت آپولو و اینا کسی خیلی نمیشناختشون همون موقع هم داعیه رکورد حداکثر سرعت رو داشتن تا اینکه بعدش ویرون با بمب هایپ معرفی شد و بازی رو تغییر داد

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  21. farhan123456

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    جلوش رو خوب طرلحی گرده ولی یه کم جای کار داره ولی عقبش تو ذوقم زد اگه چراغی مثل چراغ های ccxr5 استفاده کنه بهتر میشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا