لاماری اکو یا ام جی جی تی / MG GT مقایسه سدان های چینی بازار ایران

چهارشنبه 1 اسفند 1403 - 15:30
مطالعه 10 دقیقه
lamari echo vs mg5
آرین پارس موتور به تازگی از لاماری سدان با نام اکو (Echo) رونمایی کرده است. فردا موتور هم ام جی GT را در ایران عرضه می‌کند. برای مردم چین این...

آرین پارس موتور به تازگی از لاماری سدان با نام اکو (Echo) رونمایی کرده است. فردا موتور هم ام جی GT را در ایران عرضه می‌کند. برای مردم چین این خودروها با برند دانگ فنگ آئولوس و MG فروخته می‌شود.

در بازار ایران، تقاضا برای خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اور افزایش یافته اما سدان‌های خانوادگی هم فروش بسیار خوبی دارند. این موضوع با تعداد نسبتا زیاد آریزو 5 آریزو 6 و جک KMC J7 در خیابان‌های کشور ثابت می‌شود. از سویی دیگر، عدم دسترسی به تولیدات برندهای طراز اول جهان، خرید خودروهای چینی را اجباری کرده است.

بیشتر بخوانید:

دانگ فنگ یکی از خودروسازان مهم چین محسوب می‌شود که البته کیفیت و گستردگی صادرات مشابه بی‌وای‌دی ندارد؛ اما مشابه چری و چانگان با سرعت بالا درحال پیشرفت است. خودرویی که در ایران به نام لاماری سدان یا لاماری اکو رونمایی شده، در واقع محصولی از آئولوس، زیرمجموعه دانگ فنگ به نام Yixuan  محسوب می‌شود. شاین مکس ایران خودرو هم از محصولات برند آئولوس است و اشتراکات فنی با لاماری اکو، مونتاژ آرین پارس موتور دارد.

لاماری سدان، از پلتفرمی استفاده می‌کند که در خودروهای گروه پژو –سیتروئن مثل DS  و پژو ۲۰۸ نیز وجود دارد. این خودروی چینی، سال ۲۰۱۹ معرفی شده و همراه فناوری‌های مختلف، شامل پیشرانه‌های بنزینی، هیبرید و تمام برقی در چین عرضه می‌شود.

در ایران، پس از اینکه ام‌جی 550 وارد بازار شد و مورد استقبال علاقه‌مندان سدان‌های اسپرت قرار گرفت؛ تنوع محصولات MG نیز افزایش یافت. برند با سابقه‌ی انگلیسی، حالا زیرمجموعه‌ی سایک موتورز چین است؛ اما در غالب محصولات خود، کیفیت نزدیک به استاندارد اروپا دارد و فراتر از خودروهای ارزان‌قیمت چینی، عمل می‌کند. ام‌جی GT بعد از MG6 به بازار ایران رسید و سال 1397 به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، از ادامه‌ی حضور در بازار کشور ما منع شد. حالا نسل جدید MG GT همراه پیشرانه توربو به عنوان نسخه اسپرت  MG6 وارد ایران شده و در کنار ام‌جی 5 تنفس طبیعی توسط فردا موتور عرضه می‌شود.

کپی لینک

مقایسه طراحی لاماری اکو با ام جی جی تی / MG GT

هر دو محصول ممورد بحث، حس اسپرت و جوان‌پسند دارند. لاماری محصول دانگ فنگ، متفاوت و آینده‌نگر دیده می‌شود؛ اما MG تلاش کرده تا اصالت مسابقه‌ای خود را با طراحی انتقامجو و تهاجمی، نشان دهد.

شباهت‌هایی میان لاماری سدان و لاماری شاسی‌بلند وجود دارد؛ اما باید اعتراف کرد اکو به اندازه‌ی ایما، متمایز از دیگر خودروهای چینی بازار ایران نیست. در لاماری ایما، الگوربرداری از شاسی‌بلندهای اروپایی خصوصا لوتوس دیده می‌شد اما لاماری اکو، سبک طراحی ژاپنی، مشابه محصولات هوندا و نیسان را ادامه داده است.

در نمای جانبی، لاماری اکو به شاین مکس ایران خودرو شباهت زیادی دارد. البته این سبک، نه‌تنها در سدان‌های دانگ فنگ دیده می‌شود؛ برای چری آریزو ۶ و جک  j7 KMC هم صادق است. در نمای پشت لاماری اکو، زیاده‌روی در خطوط و زاویه‌سازی‌ها توی ذوق می‌زند. حالت زیگزاگ مشابه بخش جلوی ماشین در عقب تکرار شده اما چراغ‌های پیوسته، عملا تفاوتی با دیگر سدان‌های چینی ایجاد نمی‌کنند. پرهیز از ادوات سیاه پلاستیکی و خروجی‌های نمایشی با حفره‌های بزرگ و قاب کروم، دیگر المان‌های لاماری اکو هستند. نسخه‌ی مونتاژ ایران همراه بالچه روی صندوق ارایه می‌شود.

طراحان ام‌جی برای MG GT، حالت آرواره‌ای داخل سپر و چراغ‌های عقابی انتخاب کرده‌اند. حجم‌دهی بدنه در نمای روبرو، جذاب و چشم‌گیر است اما خط لبه‌ی کاپوت، نکته منفی محسوب می‌شود. بخش بزرگی از جلوپنجره و سپر با مواد پلاستیکی ارایه شده اما چندان زشت و ناخوشایند نیست.

در نمای جانبی ام‌جی جی‌تی، خطوط عمیق به وضوح دیده می‌شوند. فرم کلی بدنه و خصوصا چراغ‌های عقب، مشابه MG6 وارداتی سال 1396 هستند اما حس اسپرت و طراحی بسیار خوب MG GT جدید را نشان می‌دهند. سپر عقب، محل نصب پلاک و خروجی اگزوزها، برتری ظاهری ام‌جی نسبت به لاماری را ثابت می‌کنند.

ابعاد لاماری سدان با طول ۴,۶۶۰  و عرض ۱,۸۱۲ و ارتفاع ۱,۴۹۰ و  فاصله محوری ۲,۶۸۰  میلی‌متر تعریف می‌شوند. این خودرو در عمل، برادر کوچک‌تر شاین مکس ایران خودرو است و اندازه نزدیک به چری آریزو ۶ دارد. ام‌جی جی‌تی اندکی بزرگ‌تر است و با ابعاد  ۴,۶۷۵ میلی‌متر طول، ۱,۸۴۲ میلی‌متر عرض و ۱,۴۷۳ میلی‌متر ارتفاع و فاصله محوری ۲,۶۸۰ میلی‌متر تعریف می‌شود.

کپی لینک

مقایسه کابین لاماری اکو با ام جی جی تی / MG GT

سدان دانگ فنگ، طراحی مدرن با نمایشگر عمودی ارایه می‌کند اما در کابین ام‌جی، حس یک مدل اسپرت کلاسیک فراهم شده است که البته، به خوبی محصولات مشهور بازار جهانی، مثل هوندا سیویک یا مزدا 3 نیست.  هر دو خودروی لاماری اکو و ام‌جی GT از پنل دیجیتال پشت فرمان، نمایشگر لمسی بزرگ و صندلی‌های چرم مرغوب استفاده می‌کنند اما با کمی ارفاق می‌توان کابین لاماری را، جذاب‌تر و راحت‌تر دانست. هر دو خودو برای 4 سرنشین بلند قد مناسب هستند و حدود 450 لیتر فضای صندوق فراهم می‌کنند.

پشت فرمان لاماری اکو، پنل دیجیتال ۷ اینچ نصب شده و در وسط، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ وجود دارد. بخش‌های مختلف کابین، ادوات پلاستکی با طرح فیبرکربن ارایه می‌کنند که همراه جزئیات زردرنگ، جوان‌پسند هستند. از سویی دیگر، دسته‌دنده‌ی بزرگ و خلبانی در لاماری اکو، شدیدا توی ذوق می‌زند و نکته منفی محسوب می‌شود.

برای ام‌جی GT پنل پشت فرمان 12/3 اینچ و نمایشگر لمسی 10 اینچ  ارایه شده است. روی فرمان و بخش میانی داشبورد، کلیدهای فیزیکی پرتعدا هستند و ترکیب سنتی با ادوات نقره‌ای دیده می‌شود. دسته‌دنده‌ی این خودرو به وضوح الهام گرفته از بی‌ام‌و است اما برخلاف لاماری، از فناوری الکترونیک استفاده می‌کند. همچنین راننده‌ی MG GT می‌تواند از پدال شیفتر تعویض دنده پشت فرمان نیز استفاده کند.

کپی لینک

مقایسه پیشرانه لاماری اکو با ام جی جی تی / MG GT

مطابق انتظار، هر دو خودروی مذکور موتور 1/5 لیتر توربوشارژ دارند؛ اما فناوری و کیفیت ساخت آن‌ها متفاوت است. نسخه‌ی آرین پارس موتور از لاماری اکو، با سیستم TGDi مشابه لاماری ایما ارایه می‌شود. قدرت ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر، همراه گیربکس ۶ سرعته با سیستم دبل کلاچ تَر، مهم‌ترین اطلاعات فنی لاماری سدان هستند. میانگین مصرف سوخت ۶ تا ۷  لیتر در صد کیلومتر، با سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه، لاماری اکو را به رقیبی مهم برای آریزو ۶ مدیران خودرو تبدیل می‌کند.

نسخه‌ی وارداتی فردا موتور از ام‌جی جی‌تی، با سیستم تزریق مستقیم سوخت، ۱۷۳ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. به لطف این نیرو، MG GT با وزن ۱۲۶۰ کیلوگرم در زمان 8/5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت این سدان چینی 6 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

لاماری اکو، دوربین 540 درجه و هشدار خروج از پارک (RCTA)، رادار نقطه کور، ترمز خودکار و کروز کنترل تطبیقی با قابلیت کاهش و افزاش سرعت دارد. این تجهیزات، برتری لاماری سدان نسبت به ام‌جی وارداتی را نشان می‌دهد. دیگر تجهیزات لاماری اکو مشابه ام‌جی‌ جی‌تی وارداتی است که در ادامه مطلب اشاره شده است.

در بحث ایمنی بدنه، هر دو خودروی لاماری اکو و ام‌جی GT شرایط عالی ندارند و کاملا معموای محسوب می‌شود؛ اما روی کاغذ، امکانات الکترونیک لاماری بیشتر است. از تجهیزات مهم MG GT می توان به صندلی‌های برقی سرنشینان جلو با گرم‌کن، دوربین 360 درجه، 6 کیسه هوای ۱۰ نقطه ای شامل جلو، جانبی و پرده‌ای، سیستم کنترل پایداری الکترونبک، کنترل حرکت در سربالایی، تشخیص خروج از خط، هشدار تصادف از جلو، کنترل پایداری اشاره کرد. ظاهرا رادار نقطه کور و  ترمز خودکار، برای ام‌جی جی‌تی ارایه نمی‌شود.

کپی لینک

مقایسه قیمت لاماری اکو با ام جی جی تی / MG GT

سدان دانگ فنگ با نام ایشوئان در چین، ۱۴ هزار دلار قیمت دارد. بر این اساس، لاماری اکو می‌تواند برای خریدار ایرانی به قیمت ۱/۸ میلیارد تومان عرضه شود. در سمت دیگر، قیمت ام‌حی GT مشابه نسخه‌ی وارداتی، حدود 16 تا 17 هزار دلار است و هزینه خرید 2 تا 2/1 میلیارد تومان برای محصول وارداتی فردا موتور را نشان می‌دهد.

در بازار ایران، آریزو 6 جی‌تی و جک KMC J7 رقبای اصلی لاماری اکو و MG GT هستند. مدل صفر کیلومتر از سدان‌های مدیران خودرو و کرمان موتور، هم‌اکنون 1/7 تا 1/8 میلیارد تومان قیمت دارند.

[poll id="244"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.