آینده لامبورگینی از زبان استفان وینکل‌مان

چهارشنبه 26 فروردین 1394 - 09:57
مطالعه 7 دقیقه
Lamborghini Aventador J
لامبورگینی هیچ غرفه‌ای در نمایشگاه اتومبیل نیویورک نداشت، ولی به‌جای آن، مدیرعامل آن، استفان وینکل‌مان (Stephan Winkelmann) میزبانیِ یک مهمانی...
تبلیغات

لامبورگینی هیچ غرفه‌ای در نمایشگاه اتومبیل نیویورک نداشت، ولی به‌جای آن، مدیرعامل آن، استفان وینکل‌مان (Stephan Winkelmann) میزبانیِ یک مهمانی خصوصی را برعهده داشت و به یک نمایندگی محلی اجازه داد که یک اوراکان و همین‌طور یک اونتادور را در کنار یک ویرون و کونیگ‌زگ به نمایش بگذارد؛ آن هم درست در مقابل جایگاه رسمی مک‌لارن که در آن مدل کوچک‌تر و با قیمت پایین‌تر 570S معرفی شده است. امّا در طرف دیگر، فرصتی فراهم شد تا «وینکل‌مان» در گفتگو با مجله Car and Driver، از سیاست‌ها و برنامه آینده لامبورگینی پرده بردارد. در ادامه، این گفتگو را مرور می‌کنیم.

میزان تولید لامبورگینی در مقایسه با فراری

ما نسبت به آنها تخصصی‌تر عمل می‌کنیم. سال گذشته، میزان فروش ما ۲۵۰۰ دستگاه بود، ولی آنها ۷۰۰۰ دستگاه. ما از این لحاظ، خودروهای محدودتر و منحصربه‌فردی تولید می‌کنیم. استراتژی ما بر روی دو مدل استوار است؛ یک V-10 و یک V-12. برای خودمان محدودیت قائل نمی‌شویم. میزان فروش خودروسازان در سراسر جهان در سال گذشته بیش از ۷۰ میلیون دستگاه بوده است. نوع نگاه، متفاوت است؛‌ آنچه برای ما اهمیت دارد، همیشه فروختن به‌اندازه‌ای کمتر از نیاز بازار است. این موضوع یکی از نکات کلیدی است و بیشتر به خط تولید، کلاس خودرویی که در آن هستید و سطوح قیمتی شما بستگی دارد. امروز من به شما می‌گویم که ما محدودیتی نداریم. بدیهی است که ما همیشه برندی کوچک و ویژه در مقایسه با دیگر خودروسازان لوکس هستیم؛ حتی اگر زندگی در شرایط محدود و فروش تعداد اندکی از خودروها، آسان نباشد.

سرعت پیشرفت فروش برندهای پرمیوم مانند لامبورگینی در مقایسه با فروش خودروهای معمولی

اینکه بگوییم رشد آمار فروش برندهای پرمیومی مانند لامبورگینی با سرعت قابل‌توجهی مواجه شده، تنها یک تحلیل ساده است و نمی‌تواند چندان بر واقعیت تأثیرگذار باشد. اولین اشتباه، جایی است که بازاری را درنظر می‌گیریم که ترکیبی از لوکس و پرمیوم را در خود جای می‌دهد. باید گفت که «لوکس» و «پرمیوم» دو چیز جداگانه هستند. همچنین درون گروه لوکس نیز باید بین سوپر اسپورت‌ها و لیموزین‌ها و GT ها تفاوت قائل شوید. اگر بخواهیم در مورد بازار سوپر اسپورت‌ها صحبت کنیم، شرایط برای بیش از یک دهه است که تغییر چندانی نداشته است. در سال ۲۰۰۹، یک افت قابل‌توجه در بین سوپر اسپورت‌ها شاهد بودیم؛ جایی که یک‌سوم بازار را از دست دادند. سال گذشته نیز، آمار فروش از حداکثر ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ پایین‌تر بوده است. هیچ علاقه‌ای نسبت به سوپر اسپورت‌ها احساس نمی‌شود و اگر بخواهیم «لوکس» و «پرمیوم» را با یکدیگر قاطی کنیم، ممکن است برداشت نادرستی ایجاد شود. در این رابطه یک محدودیتی وجود دارد و همه ما از آن آگاه هستیم. کلاس‌های خودرویی ۲ در با اسب‌بخار بالا در حال حاضر مدل‌های زیادی به خود دیده‌اند؛ چرا که بسیاری از خودروسازان دریافته‌اند که این موضوع می‌تواند تأثیر شگرفی بر برند داشته باشد. ولی این کلاس خودرویی، رشدی نخواهد داشت.

پتانسیل فروش شاسی‌بلندها

کلاس خودرویی شاسی‌بلند در حال رشد است. در حال حاضر در میان خطوط تولید و خودروهای پرمیوم، شاسی‌بلند لوکس وجود ندارد. ما فکر می‌کنیم که چنین بازاری وجود دارد و همین‌طور به شکلی مناسب در سراسر جهان گسترده شده است؛ موضوعی که یکی از مسائل کلیدی برای ورود به این کلاس خودرویی است. در همین حال، این کلاس بسیار احساساتی و هیجانی است. بنابراین اگر در مورد یک خودروی چهار در صحبت می‌کنیم، صحبت از یک موضوع بسیار جذاب است. با این حال، هیچ تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.

نیروی کار اضافی؛ استخدام ۱۹۲ نفر در سال گذشته میلادی

ما هنوز به استخدام افراد ادامه می‌دهیم. از وقتی من به هیئت‌مدیره آمده‌ام، از ژانویه ۲۰۰۵، تعداد نیروی کار به دو برابر افزایش یافته است؛ یعنی ۱۱۷۵ نفر به صورت تمام‌وقت. برای یک کمپانی کوچک، این موضوع از نظر رشد و پیچیدگی شرایط، اهمیت بسیار زیادی دارد. من همیشه گفته‌ام که ما مشغول سرمایه‌گذاری بر روی حرکت میان‌مدت و درازمدت کمپانی هستیم؛ چرا که در غیر این صورت، اگر با نوسان‌های اقتصاد، کار خود را پیش ببرید، نمی‌توانید از پسِ آن بربیایید و درجا خواهید زد.

خط قرمز ۲۰۰ هزار دلاری برای لامبورگینی

یکی از چیزهایی که صنعت اتومبیل به من آموخته، این است که هیچ‌وقت چیزی را به‌صورت قطعی رد نکنم: «هرگز نگو هیچ‌وقت». بدیهی است که این کلاس خودرویی کوچک، پتانسیل رقابت بسیار بالایی دارد. به این معنا که همه چیز تقریباً مشابه کلاس‌های خودروی دیگری است که در آنها سالانه صدها هزار دستگاه به فروش می‌رسد. بنابراین یک سطح قیمت وجود دارد و همه‌چیز قابل‌پیش‌بینی و قابل‌درک است. در حال حاضر، برنامه‌ای برای چنین کاری (عبور از محدودیت ۲۰۰ هزار دلاری) نداریم. وقتی از نسخه‌های درون سری مدل‌ها حرف می‌زنیم، می‌گوییم که در برخی جاها، فرصت‌هایی برای ما وجود دارد. ولی اساساً برنامه‌ای برای ارائه یک خودروی جدید در این سطح نداریم.

استفاده‌ی اوروس شاسی‌بلند از پلتفرم آئودی

مزیّت گروه بزرگی مانند فولکس‌واگن در این است که بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های زیاد، فرصت‌های زیادی برای شما فراهم می‌شود. در کلاس خودروییِ ما با اینکه مدل شاخصی مانند اونتادور وجود دارد، ولی هیچ‌گونه پلتفرم گروهی مشترکی نداریم. این موضوع همیشه به مسیری که می‌خواهید طی کنید، بستگی دارد. در این مرحله است که تمام مدل‌های جدید می‌بایست مورد ارزیابی قرار گیرند. اگر شرایطی مانند قطعات مشترک، تنظیمات و پلتفرم‌ها فراهم باشند، این یک فرصت مناسب خواهد بود. با این حال، این موضوع همیشه برای خودروهای ما بسیار محدود بوده است. چرا که کیفیت بالای محصول در یک تعداد بسیار محدود خودرو در گرو توسعه اختصاصی آن است؛ چیزی که شاید چندان قابل‌رؤیت و ملموس نباشد.

اطلاعات بیشتر از استریون پلاگین هیبرید

ایده پیش‌زمینه مدل استریون، یک «نمایش تکنولوژیکی» است. هدف ما در این مدل، نشان دادن حالتی است که در صورت رعایت‌کردن مقررات آینده، اتفاق خواهد افتاد. با این حال، این تنها یک «نمایش تکنولوژیکی» است و برنامه‌ای برای به انجام رسانیدن آن وجود ندارد. می‌خواستیم بازخوردها را از جاهای مختلف و اول از همه، از رسانه‌ها و سپس از طرفداران و مشتریان دریافت کنیم. چیزی که ما ارائه کردیم از لحاظ نوآوری بسیار عالی است و اهمیت زیادی دارد. ولی نوآوری برای آیتم‌هایی اهمیت خواهد داشت که نقشی کلیدی در خودروهای سوپر اسپرت دارند، نه فقط صرفاً برای اینکه «نوآوری» هستند. البته شاید صحبت کردن در این رابطه بسیار زود باشد، ولی در نهایت، بازار سوپر اسپورت‌ها فراتر از چیزی است که امروزه می‌توانیم تصور کنیم.

کنار گذاشتن موتور تنفس طبیعی V-12

من هم دوست دارم که این موتور را نگه داریم. امروز که این حرف را می‌زنیم، این موتور هنوز در دسترس قرار دارد. هیچ چیز نمی‌تواند با یک موتور تنفس طبیعی مانند V-12 مطابقت کند. ولی شاید زمانی هم به این نتیجه برسیم که به چیزی بهتر از آنچه که امروز داریم، دست یافته‌ایم. در آن زمان است که برای تغییر آماده خواهیم بود. ولی این موضوع باید از طریق یک نوآوری به ما گفته شود و نه یک برنامه یک‌طرفه کاهش آلودگی دی‌اکسید کربن. به همین خاطر است که خودروهای ما به‌صورت مستمر پیشرفت می‌کنند. متوسط مصرف سوخت بسیار پایین است و بنابراین مشتریان به سراغ برند ما می‌آیند و یکی از مدل‌های ما را خریداری می‌کنند؛ چرا که می‌خواهند به رؤیاهای خود واقعیت ببخشند. آنها می‌خواهند چیزی داشته باشند که فراتر از انتظاراتشان باشد و این نکته، بسیار مهم است. این مشتریان از خودرویشان تنها یک بار در هنگام غروب و یا برای یک سفر آخر هفته استفاده می‌کنند. ما تأثیر چندانی بر آلودگی کربنی دنیا نداریم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.