اولین آزمون رانندگی با لامبورگینی هوراکان استراتو 2024؛ تجربه‌ای متفاوت!

سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1402 - 04:30
مطالعه 9 دقیقه
2024-lamborghini-huracan-sterrato-exterior-front-quarter-on-dirt (2)
لامبورگینی با رونمایی از خودروی هوراکان استراتو 2024 افراد زیادی را انگشت به دهان کرد. هم‌اکنون فرصت بررسی یکی از خاص‌ترین و جنجالی‌ترین محصولات...
تبلیغات

لامبورگینی با رونمایی از خودروی هوراکان استراتو 2024 افراد زیادی را انگشت به دهان کرد. هم‌اکنون فرصت بررسی یکی از خاص‌ترین و جنجالی‌ترین محصولات چند دهه اخیر لامبورگینی پیدا شده و ما نیز می‌خواهیم تجربه رانندگی با آن را در اختیار شما عزیزان بگذاریم پس همراه ما باشید.

استراتو 2024 در بحث طراحی یک هیولای کاملاً متفاوت از نسخه استاندارد است. ارتفاع بیشتر از سطح زمین و لاستیک‌های جدید باعث شده‌اند یک سوپرکار آفرود تولید شود و ورودی هوای نصب شده روی سقف نیز هوای تمیز را راهی پیشرانه می‌کند. وجود قطعات جدید باعث شده دید رو به عقب صفر باشد اما استراتو به حدی جذاب است که چنین نکاتی به چشم نمی‌آیند. در دماغه این خودرو نیز یک جفت چراغ جدید نصب شده که شکل آن‌ها مشابه خروجی اگزوز و ورودی هواست. در کل باید گفت لامبورگینی هوراکان استراتو 2024 طراحی منسجمی دارد.

البته اگر بخواهیم انتقادی داشته باشیم باید به سخت‌افزار آشکار چراغ‌های آفرود و قوس چرخ ها اشاره کنیم. هرچه باشد ما با یک لامبورگینی روبرو هستیم نه رم 1500! با این وجود تغییرات رخ داده در استراتو کاربردی و متمایز هستند و باعث جلب‌توجه می‌شوند. در داخل کابین خودروی موردبحث نیز غربیلک فرمان دی کات، پدال شیفترهای آلومینیومی و دکمه استارت مشهور محصولات لامبورگینی دیده می‌شود. از این نظر باید گفت استراتو تغییرات چندانی را نسبت به مدل استاندارد تجربه نکرده است. صندلی‌های سبک‌وزن مسابقه‌ای به‌صورت استاندارد در این خودروی آماده برای آفرود نصب ‌شده‌اند و پوشش آلکانترا "استراتو ورده" نیز روی صندلی‌ها، داشبورد، پانل درب‌ها و پوشش داخلی سقف دیده می‌شوند.

یک حالت جدید رالی جایگزین حالت رانندگی کورسا می‌شود و نشان دهنده هدف تولید چنین خودرویی است. به این موارد باید رول کیج یکپارچه بزرگ را نیز اضافه کرد که دید رو به عقب را حذف می‌کند. باید اذعان کرد راحتی کابین خیلی استثنایی نیست و فردی قدبلند شاید احساس راحتی زیادی در روی صندلی‌ها نکند. حتی سرنشین همراه راننده نیز با قد بلند خود مجبور بود پاهایش را کمی جمع کند؛ اما به لطف سیستم تعلیق با ارتفاع بیشتر از سطح زمین، استراتو سواری بهتری در زمین‌های ناهموار دارد و همین ارتفاع بیشتر باعث می‌شود عبور از دست‌اندازها با راحتی بیشتری صورت گیرد.

اگرچه هوراکان آفرود گزینه بهتری برای رانندگی روزمره است اما هیچ‌یک از 1499 خریدار آن راهی آفرود نخواهند شد. به همین خاطر ما برای بررسی توانایی‌هایی که شاید هیچ‌گاه فرصت بروز نیابند راهی خارج از جاده شدیم. در رانندگی پرفشار جاده‌ای جای تعجبی وجود ندارد که هوراکان استراتو به اندازه برادران خود گیرا نیست. پیشرانه 10 سیلندر 5.2 لیتری این خودرو 602 اسب بخار قدرت و 560 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که قدرت و گشتاور نسخه‌های دیگر به 631 اسب بخار و 599 نیوتون متر می‌رسد. همچنین استراتو با وزن 1591 کیلوگرمی خود سنگین‌تر از نسخه چهار چرخ محرک Evo است و مرکز ثقل بالاتری دارد؛ اما بدون توجه به برگه مشخصات فنی باید گفت استراتو گزینه‌ای جالب برای رانندگی سریع در جاده‌های کوهستانی و ناهموار است.

علیرغم قدرت کمتر استراتو شاهد تولید صدای جذاب در رانندگی پرفشار هستیم و یک غرش گیرا از دور حدود 4 هزار شروع شده و تا ردلاین 8500 ادامه پیدا می‌کند. شیفترهای روی ستون فرمان نیز وظیفه تعویض دنده‌های گیربکس 7 سرعته دوکلاچه را بر عهده دارند. با هر بار سبک و سنگین کردن دنده نیز صداهای جذابی از اگزوز خارج می‌شود تا بر هیجان رانندگی با این سوپرکار جنجالی بیفزایند. علیرغم محدودیت‌های بیشتر در عبور از پیچ‌ها، هوراکان استراتو هنوز هم با اعتمادبه‌نفس خوبی از آن‌ها عبور می‌کند. توازن وزنی خودرو کمی به عقب متمایل بوده و 57 درصد وزن خودرو روی اکسل عقب قرار دارد بنابراین عبور از پیچ‌ها با مشکل چندانی همراه نیست و هر چهار چرخ خودرو اطلاعات زیادی را به راننده منتقل می‌کنند. البته اگر زودتر از موعد پدال گاز را فشار دهید شاهد اندکی شناوری دماغه خواهید بود که احتمالاً به دلیل ارتفاع بیشتر از سطح زمین و نوع لاستیک‌هاست؛ اما باید گفت خودرو قبل از هرگونه مانوری به راننده اطلاعات و هشدارهای لازم را می‌دهد.

رفتار مطمئن و در دسترس هوراکان استراتو 2023 باعث می‌شود راننده با خیال راحت راهی مسیرهای ناهموار و خارج از جاده شود. ما در یک مسیر مسابقه چند کیلومتری که مخصوص رالی بود حضور یافتیم هرچند به خاطر زمان محدودی که پشت فرمان بودیم مجبور به رانندگی سریع با خودرو شدیم. سه پیچ اول مسیر مشکل خاصی نداشتند و خودرو درست همانند چیزی که در جاده‌های آسفالت انتظار داشتیم رفتار کرد اما زمانی که بخش خاصی از مسیر رسیدیم هیجان سواری با هوراکان استراتو 2024 شروع شد. حالت رالی مخصوص این خودرو باعث زوایای لغزش و هرزگردی زیاد چرخ ها در شن و ماسه می‌شود و لامبورگینی را به یک هیولای پرقدرت و چسبنده تبدیل می‌کند. اگر زودتر ترمز کنید وزن خودرو به جلو منتقل می‌شود و با گاز دادن بخش پشتی خودرو بازی خواهد کرد تا بتوانید به‌طور جذابی از پیچ‌ها عبور کنید.

اگر چنین مانورهایی را به‌صورت صحیح انجام دهید هوراکان استراتو خودرویی قابل‌کنترل و درگیر کننده خواهد بود اما اگر اشتباهی از شما سر بزند هنوز هم ایمن خواهید بود زیرا تنظیمات پایداری حالت رالی بی‌وقفه در حال انجام‌وظیفه هستند تا اشتباهات راننده را تصحیح کنند. بخش اعظمی از عملکرد خودرو به لاستیک‌های آن مربوط می‌شود. این خودرو از لاستیک‌های بریجستون که به‌صورت ویژه طراحی شده‌اند استفاده کرده و ساختار پایه آن اگرچه مشابه لاستیک پوتنزا اسپرت است اما از الگوی آج متفاوت استفاده می‌کند. نتیجه نیز تولید لاستیکی نرم و کاراست که کششی باورنکردنی را ایجاد می‌کند.

رانندگی پرسرعت با یک سوپر اسپرت تجربه‌ای اعتیادآور است اما همانند بسیاری از لذت‌های ممنوعه زندگی همیشه ریسک‌هایی در این زمینه وجود خواهد داشت؛ و به نوعی راندن هوراکان استراتو در زمین‌های شنی و ناهموار فرصت‌های زیادی برای اشتباه فراهم خواهد کرد. البته باید بگوییم راندن این خودرو سطح جدیدی از هیجان رانندگی را به ارمغان آورد. هرچند چنین تجربه‌ای ارزان نخواهد بود و قیمت لامبورگینی هوراکان استراتو 2024 از 278,972 دلار شروع می‌شود. شایان ذکر است تمامی 1499 دستگاه تولیدی قبلاً به فروش رفته‌اند. در کل باید گفت بهبودهای رخ داده در این خودرو باعث عملکردی عالی در مسیرهای ناهموار و همچنین بهبود راحتی خودرو در شهر شده‌اند و درعین‌حال هندلینگ خوب هوراکان در آسفالت نیز تا حدود زیادی حفظ شده است.

مشخصات لامبورگینی هوراکان استراتو 2024

پیشرانه

10 سیلندر 5.2 لیتری

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

602/560

زمان صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

3.4 (تخمینی)

ارتفاع خودرو از سطح زمین (سانتی‌متر)

17

قیمت پایه (دلار)

278,972

 

 

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.