لامبورگینی

اولین آزمون رانندگی با لامبورگینی هوراکان استراتو 2024؛ تجربه‌ای متفاوت!

لامبورگینی با رونمایی از خودروی هوراکان استراتو ۲۰۲۴ افراد زیادی را انگشت به دهان کرد. هم‌اکنون فرصت بررسی یکی از خاص‌ترین و جنجالی‌ترین محصولات چند دهه اخیر لامبورگینی پیدا شده و ما نیز می‌خواهیم تجربه رانندگی با آن را در اختیار شما عزیزان بگذاریم پس همراه ما باشید.

استراتو ۲۰۲۴ در بحث طراحی یک هیولای کاملاً متفاوت از نسخه استاندارد است. ارتفاع بیشتر از سطح زمین و لاستیک‌های جدید باعث شده‌اند یک سوپرکار آفرود تولید شود و ورودی هوای نصب شده روی سقف نیز هوای تمیز را راهی پیشرانه می‌کند. وجود قطعات جدید باعث شده دید رو به عقب صفر باشد اما استراتو به حدی جذاب است که چنین نکاتی به چشم نمی‌آیند. در دماغه این خودرو نیز یک جفت چراغ جدید نصب شده که شکل آن‌ها مشابه خروجی اگزوز و ورودی هواست. در کل باید گفت لامبورگینی هوراکان استراتو ۲۰۲۴ طراحی منسجمی دارد.

البته اگر بخواهیم انتقادی داشته باشیم باید به سخت‌افزار آشکار چراغ‌های آفرود و قوس چرخ ها اشاره کنیم. هرچه باشد ما با یک لامبورگینی روبرو هستیم نه رم ۱۵۰۰! با این وجود تغییرات رخ داده در استراتو کاربردی و متمایز هستند و باعث جلب‌توجه می‌شوند. در داخل کابین خودروی موردبحث نیز غربیلک فرمان دی کات، پدال شیفترهای آلومینیومی و دکمه استارت مشهور محصولات لامبورگینی دیده می‌شود. از این نظر باید گفت استراتو تغییرات چندانی را نسبت به مدل استاندارد تجربه نکرده است. صندلی‌های سبک‌وزن مسابقه‌ای به‌صورت استاندارد در این خودروی آماده برای آفرود نصب ‌شده‌اند و پوشش آلکانترا “استراتو ورده” نیز روی صندلی‌ها، داشبورد، پانل درب‌ها و پوشش داخلی سقف دیده می‌شوند.

یک حالت جدید رالی جایگزین حالت رانندگی کورسا می‌شود و نشان دهنده هدف تولید چنین خودرویی است. به این موارد باید رول کیج یکپارچه بزرگ را نیز اضافه کرد که دید رو به عقب را حذف می‌کند. باید اذعان کرد راحتی کابین خیلی استثنایی نیست و فردی قدبلند شاید احساس راحتی زیادی در روی صندلی‌ها نکند. حتی سرنشین همراه راننده نیز با قد بلند خود مجبور بود پاهایش را کمی جمع کند؛ اما به لطف سیستم تعلیق با ارتفاع بیشتر از سطح زمین، استراتو سواری بهتری در زمین‌های ناهموار دارد و همین ارتفاع بیشتر باعث می‌شود عبور از دست‌اندازها با راحتی بیشتری صورت گیرد.

اگرچه هوراکان آفرود گزینه بهتری برای رانندگی روزمره است اما هیچ‌یک از ۱۴۹۹ خریدار آن راهی آفرود نخواهند شد. به همین خاطر ما برای بررسی توانایی‌هایی که شاید هیچ‌گاه فرصت بروز نیابند راهی خارج از جاده شدیم. در رانندگی پرفشار جاده‌ای جای تعجبی وجود ندارد که هوراکان استراتو به اندازه برادران خود گیرا نیست. پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری این خودرو ۶۰۲ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که قدرت و گشتاور نسخه‌های دیگر به ۶۳۱ اسب بخار و ۵۹۹ نیوتون متر می‌رسد. همچنین استراتو با وزن ۱۵۹۱ کیلوگرمی خود سنگین‌تر از نسخه چهار چرخ محرک Evo است و مرکز ثقل بالاتری دارد؛ اما بدون توجه به برگه مشخصات فنی باید گفت استراتو گزینه‌ای جالب برای رانندگی سریع در جاده‌های کوهستانی و ناهموار است.

علیرغم قدرت کمتر استراتو شاهد تولید صدای جذاب در رانندگی پرفشار هستیم و یک غرش گیرا از دور حدود ۴ هزار شروع شده و تا ردلاین ۸۵۰۰ ادامه پیدا می‌کند. شیفترهای روی ستون فرمان نیز وظیفه تعویض دنده‌های گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه را بر عهده دارند. با هر بار سبک و سنگین کردن دنده نیز صداهای جذابی از اگزوز خارج می‌شود تا بر هیجان رانندگی با این سوپرکار جنجالی بیفزایند. علیرغم محدودیت‌های بیشتر در عبور از پیچ‌ها، هوراکان استراتو هنوز هم با اعتمادبه‌نفس خوبی از آن‌ها عبور می‌کند. توازن وزنی خودرو کمی به عقب متمایل بوده و ۵۷ درصد وزن خودرو روی اکسل عقب قرار دارد بنابراین عبور از پیچ‌ها با مشکل چندانی همراه نیست و هر چهار چرخ خودرو اطلاعات زیادی را به راننده منتقل می‌کنند. البته اگر زودتر از موعد پدال گاز را فشار دهید شاهد اندکی شناوری دماغه خواهید بود که احتمالاً به دلیل ارتفاع بیشتر از سطح زمین و نوع لاستیک‌هاست؛ اما باید گفت خودرو قبل از هرگونه مانوری به راننده اطلاعات و هشدارهای لازم را می‌دهد.

رفتار مطمئن و در دسترس هوراکان استراتو ۲۰۲۳ باعث می‌شود راننده با خیال راحت راهی مسیرهای ناهموار و خارج از جاده شود. ما در یک مسیر مسابقه چند کیلومتری که مخصوص رالی بود حضور یافتیم هرچند به خاطر زمان محدودی که پشت فرمان بودیم مجبور به رانندگی سریع با خودرو شدیم. سه پیچ اول مسیر مشکل خاصی نداشتند و خودرو درست همانند چیزی که در جاده‌های آسفالت انتظار داشتیم رفتار کرد اما زمانی که بخش خاصی از مسیر رسیدیم هیجان سواری با هوراکان استراتو ۲۰۲۴ شروع شد. حالت رالی مخصوص این خودرو باعث زوایای لغزش و هرزگردی زیاد چرخ ها در شن و ماسه می‌شود و لامبورگینی را به یک هیولای پرقدرت و چسبنده تبدیل می‌کند. اگر زودتر ترمز کنید وزن خودرو به جلو منتقل می‌شود و با گاز دادن بخش پشتی خودرو بازی خواهد کرد تا بتوانید به‌طور جذابی از پیچ‌ها عبور کنید.

اگر چنین مانورهایی را به‌صورت صحیح انجام دهید هوراکان استراتو خودرویی قابل‌کنترل و درگیر کننده خواهد بود اما اگر اشتباهی از شما سر بزند هنوز هم ایمن خواهید بود زیرا تنظیمات پایداری حالت رالی بی‌وقفه در حال انجام‌وظیفه هستند تا اشتباهات راننده را تصحیح کنند. بخش اعظمی از عملکرد خودرو به لاستیک‌های آن مربوط می‌شود. این خودرو از لاستیک‌های بریجستون که به‌صورت ویژه طراحی شده‌اند استفاده کرده و ساختار پایه آن اگرچه مشابه لاستیک پوتنزا اسپرت است اما از الگوی آج متفاوت استفاده می‌کند. نتیجه نیز تولید لاستیکی نرم و کاراست که کششی باورنکردنی را ایجاد می‌کند.

رانندگی پرسرعت با یک سوپر اسپرت تجربه‌ای اعتیادآور است اما همانند بسیاری از لذت‌های ممنوعه زندگی همیشه ریسک‌هایی در این زمینه وجود خواهد داشت؛ و به نوعی راندن هوراکان استراتو در زمین‌های شنی و ناهموار فرصت‌های زیادی برای اشتباه فراهم خواهد کرد. البته باید بگوییم راندن این خودرو سطح جدیدی از هیجان رانندگی را به ارمغان آورد. هرچند چنین تجربه‌ای ارزان نخواهد بود و قیمت لامبورگینی هوراکان استراتو ۲۰۲۴ از ۲۷۸,۹۷۲ دلار شروع می‌شود. شایان ذکر است تمامی ۱۴۹۹ دستگاه تولیدی قبلاً به فروش رفته‌اند. در کل باید گفت بهبودهای رخ داده در این خودرو باعث عملکردی عالی در مسیرهای ناهموار و همچنین بهبود راحتی خودرو در شهر شده‌اند و درعین‌حال هندلینگ خوب هوراکان در آسفالت نیز تا حدود زیادی حفظ شده است.

مشخصات لامبورگینی هوراکان استراتو ۲۰۲۴
پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۶۰۲/۵۶۰
زمان صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۳.۴ (تخمینی)
ارتفاع خودرو از سطح زمین (سانتی‌متر) ۱۷
قیمت پایه (دلار) ۲۷۸,۹۷۲

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. R/T

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    جالب بود
    ولی اون موتور یه چیز دیگه است

    موافقم 22
    مخالفم 4
  2. محمد

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (218 ديدگاه)

    با این که خیلی محصولا لامبورگینی رو دوست دارم ولی برام خیلی عجیبه چرا به جای اینکه از اروس نسخه رالی تولید کنن رفتن با هوراکان این کار رو کرون.آخه کی با این ماشین میخواد بره آفرود؟؟؟مورد بعدی اینکه انقدر که لامبورگینی از هوراکان نسخه های مختلف تولید کرد آونتادور و یمقدار هم اروس کم لطفی شد در حقشون.

    موافقم 19
    مخالفم 14
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      یه کمپین راه بنداز جهت حمایت از اوروس و اونتادور !
      در ضمن من با هوراکان زیاد آفرود میرم و این مشتری‌مداری لامبورگینی قابل تقدیر هست 😎 !

      شما به فکر باز کردن حساب وکالتی باش از صف عقب نمونی !

      موافقم 27
      مخالفم 12
    2. R/T

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      اگه اینطوری باشه چرا پورشه ۹۱۱ داکار را تولید کرد

      موافقم 14
      مخالفم 3
  3. Tesla

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    از نظرتون صفر تا صد اولین لامبورگینی برقی چقدر هست ؟ 😍😍⚡️⚡️🇩🇪🇩🇪🇮🇹

    موافقم 4
    مخالفم 51
    1. R/T

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      ما داریم درباره چی حرف می‌زنیم تو هم که فقط درباره برقی حرف میزنی

      موافقم 24
      مخالفم 5
    2. GOS

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (92 ديدگاه)

      عمرت قد نمیده ببینیش شاید هم از فسیل تو بنزین ساخته شد و برای غرش لامبورگینی درون‌سوز استفاده بشه😍😍⚡⚡🇩🇪🇩🇪🇮🇹

      موافقم 24
      مخالفم 4
    3. فقط انگلستان

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1045 ديدگاه)

      نمی دونم ولی با چند تا شکلک نشونت میدم
      😍😍⚡⚡☈☈

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. Royal Driver

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1293 ديدگاه)

        بابا این از این اکانت فیکی هاست. هردونفرش هم خودشه تو یک اکانت داره برقی مرقی میکنه تو اون اکانت داره میره طرف احتراق داخلیا ببین طرز ایموجی گذاشتناشم شبیه همه. متأسفانه پدال به این مشکل مدت هاست که مبتلا شده. یک سری افراد با مشکلات ع ق ل ی و اکانت های فیک زیاد هجوم آوردن به سایت.

        موافقم 6
        مخالفم 0
    4. arsalan-car

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      لطفا ماشین های برقی رو ول کن کشتی مارو

      موافقم 5
      مخالفم 1
    5. Koressia

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      نمیدونم 👹🦵🥰😍🤩🥳

      موافقم 5
      مخالفم 2
  4. Daruosh

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (101 ديدگاه)

    عاشق دکمه استارتش شدم😍

    موافقم 10
    مخالفم 4
  5. محمد امین

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    فقط منم که فکر میکنم لامبورگینی وقتی یه ماشین جدید میده بیرون انقد ازش نسخه های مختلف تولید میکنه که دیگه حال ادم بد میشه؟
    واقعا برند دوست داشتنیه و جذابیه ولی گند اوراکان و اونتادور رو دراورده

    موافقم 6
    مخالفم 16
  6. برادر همه کاربران پدال بجز Tesla

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    کسانی هم هستند که با این افرود برن؟

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. Camaro ZL1 427

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (136 ديدگاه)

      من با همون رم ۱۵۰۰ هم زیاد دلم نمیاد برم آفرود

      موافقم 8
      مخالفم 2
  7. arsalan-car

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    لامبور شرکت بزرگی اما به نظر من یه ماشینی باید بده بیرون که هم اصالت ماشین های قبلی رو داشته باشم هم به روز باشه نه از هر ماشینی ده تا نسخه بزنه ( البته با احترام به فن های
    لامبورگینی )

    موافقم 4
    مخالفم 3
  8. پوریا چالش

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (254 ديدگاه)

    اخه می دلش میاد با یه هوراکان بره افرود

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا