لامبورگینی دیابلو 30 ساله شد...

دوشنبه 17 آذر 1399 - 04:03
مطالعه 7 دقیقه
Lamborghini-Diablo-1
در دهه 90 میلادی و پیش از آنکه لامبورگینی مورسیه لگو و آونتادور پرچم‌دار این خودروساز ایتالیایی باشند دیابلو بود که توجهات را به خود جلب می‌کرد....
تبلیغات

در دهه 90 میلادی و پیش از آنکه لامبورگینی مورسیه لگو و آونتادور پرچم‌دار این خودروساز ایتالیایی باشند دیابلو بود که توجهات را به خود جلب می‌کرد. این خودرو از سال 1990 تا 2001 ساخته شد و امسال گرامیداشت سی‌امین سالگرد تولیدش است. اگرچه تکنولوژی و پرفورمنس سوپرکارها طی این سال‌ها پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته اما دیابلو همچنان جزو نمادین‌ترین و موفق‌ترین سوپرکارهای تاریخ معاصر است.

کار بر روی دیابلو از سال 1985 و با کد پروژه 132 شروع شد. این خودرو برای جایگزینی با کانتاش قدیمی و به عنوان پرچم‌دار جدید لامبورگینی طراحی شد. در بدنه دیابلو خطوط گیرا و سرراست بکار رفته که حاصل کار مارچلو گاندینی مشهور است کسی که طراح کانتاش و میورا نیز بوده است. البته کار طراحی دو خودروی یاد شده در مرکز طراحی کرایسلر نیز صورت گرفته چراکه این شرکت در آن زمان بخش اعظم سهام لامبورگینی را در اختیار داشته است.

زمانی که لامبورگینی دیابلو در سال 1990 عرضه شد سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا حداکثر سرعت 326.8 کیلومتر در ساعت بود. دینامیک سواری تیز این خودرو نیز با هدایت‌های قهرمان رالی ساندرو موناری توسعه یافته بود.

اما در بطن این خودرو نیروگاه 12 سیلندر 5.7 لیتری با چهار سوپاپ برای هر سیلندر و تزریق الکترونیکی چندنقطه‌ای قرار گرفته بود. این پیشرانه قدرت 485 اسب بخاری و گشتاور 579 نیوتون متری تولید می‌کرد. بدون وجود سیستم‌های الکترونیکی همچون کنترل کشش یا کنترل پایداری و عدم تجهیز به فرمان هیدرولیک تا سال 1993، دیابلو خودرویی جذاب برای سواری بود.

اگرچه دیابلو روی پرفورمنس تمرکز داشت اما کابین آن از شاخصه‌های لوکسی همچون پوشش چرم، سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های برقی و صندلی‌های برقی سود برده بود.

پس از عرضه دیابلو در سال 1990 نسخه VT آن در سال 1993 و به عنوان اولین محصول چهار چرخ محرک لامبورگینی عرضه شد. این نسخه بهبودهای فنی و طراحی زیادی را تجربه کرده بود. در همان سال بود که نسخه سفارشی و قوی‌تر SE30 برای گرامی داشت سی‌امین سالگرد تأسیس لامبورگینی عرضه شد. قدرت این خودرو به 523 اسب بخار رسیده بود.

دو سال بعدتر دیابلو SV در نمایشگاه ژنو 1995 و تنها به‌صورت دیفرانسیل عقب معرفی شد. از جمله بهبودهای این خودرو می‌توان به افزایش قدرت به 510 اسب بخار و بال عقب قابل تنظیم اشاره کرد.

در دسامبر همان سال بود که دیابلو VT رودستر به عنوان اولین محصول 12 سیلندر و سقف باز و تولید انبوه این برند معرفی شد. این خودرو نیز دارای بهبودهایی در طراحی و سیستم چهار چرخ محرک بود.

پس از آنکه لامبورگینی به تملک گروه آئودی درآمد نسخه 529 اسب بخاری دیابلو SV فیس لیفت معرفی شد. این خودرو توسط لوک دانکر ولکه طراحی شد و اولین محصول با طراحی خود شرکت لقب گرفت. از جمله ویژگی‌های این خودرو می‌توان به سیستم لیفت و نصب ترمز ضد قفل اشاره کرد. در طول زمان دیگر نسخه‌های سفارشی نیز از دیابلو تولید شد.

با تولید 2903 دستگاهی تا سال 2001، دیابلو بیشترین میزان تولید لامبورگینی را به خود اختصاص داده بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.