لامبورگینی کانتاش LP500 پنجاه‌ساله شد!

شنبه 23 اسفند 1399 - 14:30
مطالعه 5 دقیقه
Lamborghini-Countach-LP500-Prototype-03
لامبورگینی در حال گرامیداشت پنجاهمین سالگرد معرفی کانتاش است، خودرویی که شوک جدیدی به صنعت خودرو وارد کرد. اولین نمونه پروتوتایپ این خودرو با رنگ...
تبلیغات

لامبورگینی در حال گرامیداشت پنجاهمین سالگرد معرفی کانتاش است، خودرویی که شوک جدیدی به صنعت خودرو وارد کرد. اولین نمونه پروتوتایپ این خودرو با رنگ زرد روشن خود در نمایشگاه ژنو سال 1971 پدیدار شد.

پروتوتایپ لامبورگینی کانتاش LP500 در ساعت 10 صبح در ژنو معرفی شد. علاوه بر کانتاش یک خودروی افسانه‌ای دیگر هم در غرفه لامبورگینی رونمایی شد که خودرویی نبود به جز میورا SV. به جرات می‌توان گفت سال 1971 یکی از خاص‌ترین و بهترین سال‌های تاریخ این خودروساز ایتالیایی بوده است.

معرفی اولین نسخه پیش‌تولیدی کانتاش به حدی موفقیت‌آمیز بود که لامبورگینی مجبور شد توسعه آن از فاز پروتوتایپ به نسخه نهایی را تسریع کند تا نظر مصرف‌کنندگان جلب شود.

طراح این خودرو کسی نبود جز مارچلو گاندینی مشهور که در آن زمان مدیر برتونه بود. گاندینی همچنین تصمیم گرفت تا بجای درب‌های سنتی از نمونه‌های قیچی شکل استفاده کند و از آن زمان بود که تمامی محصولات 12 سیلندر لامبورگینی از این ویژگی سود بردند.

پروتوتایپ کانتاش LP500 نسبت به نمونه‌های نهایی تولیدی تفاوت‌هایی داشت. در ابتدا باید گفت این خودرو بجای شاسی لوله‌ای بر پایه فریم پلتفرم شکل گرفته بود و نیروبخش آن نیز پیشرانه 12 سیلندر 5 لیتری با طراحی خاص بود. همچنین این پروتوتایپ از پشت آمپرهای الکترونیکی استفاده می‌کرد.

اما ریشه نام کانتاش هم داستان جالبی دارد. در واقع نام کانتاش مختص گویش خاص منطقه پیدمونت ایتالیا است. این پروتوتایپ قبل از معرفی در یک کارخانه تولید محصولات کشاورزی پنهان شده بود تا فازهای نهایی توسعه را طی کند. زمانی که یک کشاورز آن را در کارخانه دید با هیجان نام "کانتاش!" را به زبان آورد که در گویش پیدمونتی ها نشان دهنده هیجان بسیار زیاد است. گاندینی از واکنش آن کشاورز به خودرو آگاه شد و تصمیم گرفت از همین نام استفاده کند.

مهندس افسانه‌ای پروژه کانتاش که در کارخانه با کد LP112 شناخته می‌شد پائولو استانزانی بود. در نهایت نسخه تولیدی کانتاش LP400 سه سال بعد و در سال 1974 معرفی گردید.

اما پروتوتایپ کانتاش LP500 توسط باب والاس راننده تست ارشد لامبورگینی برای تست‌های جاده‌ای بکار رفت. این خودرو بعدها از پیشرانه 12 سیلندر 4 لیتری مطمئن‌تر استفاده کرد اما نهایتاً لامبورگینی در سال 1974 از آن برای تست‌های تصادف ضروری مختص خودروهای تولیدی استفاده کرد و این پروتوتایپ در نهایت اوراق شد.

 

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.