درگ لوتوس الترا R با 900 اسب بخار و لامبورگینی اوروس پرفورمانته
لامبورگینی اوروس زمانی که در سال 2018 به بازار آمد یکی از سریعترین شاسیبلندهای جهان محسوب میشد اما رفتهرفته با آمدن شاسیبلندهای قویتر و سریعتر و همینطور مدلهای الکتریکی، اوروس زیر سایه رقبا قرار گرفت. به همین دلیل، لامبورگینی در سال 2022 نسخهٔ قویتر و سبکتر پرفورمانته را ارائه کرد اما آیا این برای شکست دادن رقیب قدرتمندی مثل لوتوس الترا R الکتریکی کافی خواهد بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، کارواو درگی بین اوروس پرفورمانته و الترا R ترتیب داده است.
الترا R با دو موتور الکتریکی که مجموعاً 905 اسب بخار قدرت و 985 نیوتن متر گشتاور تولید میکند بسیار قویتر است. انتقال نیروی این موتورها توسط یک گیربکس دو سرعته صورت میگیرد و انرژی موردنیاز آنها توسط یک پکیج باطری 112 کیلووات ساعتی تأمین میشود که بردی تا 450 کیلومتر را فراهم میکند. به خاطر همین باطریها اما لوتوس بسیار سنگین است و 2640 کیلوگرم وزن دارد. بااینحال، به لطف گشتاور فوری موتورهای الکتریکی، الترا در کمتر از 3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. علیرغم این قدرت و پرفورمنس، زمانی که مت واتسون سعی کرد با الترا R دونات بزند، باطریها داغ شدند و خودرو برای چند دقیقه قابلاستفاده نبود.
از سوی دیگر، زیر کاپوت اوروس پرفورمانته یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته است که 666 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هرچند این اعداد بسیار از رقیب الکتریکی کمتر هستند اما لامبورگینی با وزن 2150 کیلوگرم، حدود 500 کیلوگرم از لوتوس سریعتر است که اختلاف زیادی محسوب میشود. این شاسیبلند ایتالیایی ظرف 3.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
در مسابقهٔ اول، لوتوس هنگام آغاز حرکت کنترل خود را از دست داد و منحرف شد درحالیکه اوروس بدون مشکل به حرکت ادامه میداد. بااینحال، ازآنجاییکه الترا R بسیار قویتر است، نهتنها عقب نیفتاد بلکه توانست رقیب بنزینی را مغلوب کند. برای درگ بعدی، مت واتسون تلاش کرد لانچ کنترل لوتوس را فعال کند اما نهایتاً این کار انجام نشد. به همین دلیل، در مسابقهٔ دوم الترا هنگام لانچ آنقدر لیز خورد که به نظر میرسید قصد برخورد با اوروس را دارد! درنهایت، لوتوس با کنترل پایداری روشن، 400 متر را در 11.3 ثانیه و با کنترل پایداری خاموش در 11.6 ثانیه طی کرد درحالیکه اوروس این کار را در 12 ثانیه انجام داد.
پسازاین، مسابقهٔ رولینگ برگزار شد و همانطور که انتظار میرفت، بازهم لوتوس برنده شد. تکرار مسابقهٔ رولینگ هم فایدهای نداشت زیرا لامبورگینی در برابر رقیب الکتریکی شانسی نداشت. در آخر هم نوبت به آزمایش ترمز رسید و اوروس از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت زودتر متوقف شد تا در یک قسمت پیروز شود. البته در این رقابت آسفالت خیلی خیس بود و امیدواریم بتوانیم عملکرد لوتوس الترا R را در شرایط عادی ببینیم.
مشخصات فنی
لوتوس الترا R | اوروس پرفورمانته | |
پیشرانه | الکتریکی دو موتوره | 4 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 905 اسب بخار | 666 اسب بخار |
گشتاور | 985 نیوتن متر | 850 نیوتن متر |
گیربکس | 2 سرعته | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2640 کیلوگرم | 2150 کیلوگرم |
قیمت | 150 هزار دلار | 274 هزار دلار |