قیمت لامبورگینی در ایران و جهان؛ انواع و مدلها
لامبورگینی یکی از مشهورترین تولیدکنندگان خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت در دنیاست و خودروهای آن به خاطر طراحی خشن و جذاب و همچنین پیشرانههای پرقدرت طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند. از آنجایی که لامبورگینی تعداد تولید چندان بالایی ندارد بنابراین طبیعی است که قیمت محصولاتش قابلتوجه باشند. این شرکت علاوه بر مدلهای استاندارد خود هر از گاهی مدلهای سفارشی را نیز تولید میکند که قیمت آنها بسیار بیشتر از مدلهای عادی است. در این مقاله به بررسی قیمت لامبورگینی در ایران و جهان میپردازیم.
معرفی انواع مدلهای لامبورگینی و قیمت آنها
لامبورگینی آونتادور
آونتادور سوپر اسپرت پیشرانه وسط لامبورگینی است که اولین بار در سال 2011 راهی بازار شد و تولید آن تا همین چند سال پیش ادامه داشت. آونتادور در نسخههای متنوعی عرضه شده و به پیشرانه 12 سیلندر 6.5 لیتری با 700 اسب بخار قدرت و 690 نیوتون متر گشتاور مجهز است. نیروی تولیدی پیشرانه آونتادور نیز از طریق گیربکس 7 سرعته اتوماتیک راهی تمامی چرخها میشود. این خودرو به دلیل طراحی بسیار جذاب و صدای گیرای پیشرانه جزو محبوبترین و پرفروشترین محصولات تاریخ لامبورگینی بوده است.
از آنجایی که آونتادور دیگر تولید نمیشود بنابراین نمونههای صفرکیلومتر آن موجود نیست اما قیمت نسخه 2022 آن از حدود 507 هزار دلار شروع شده است. با گشتوگذار در پلتفرمهای مختلف فروش خودروهای دستدوم میتوانیم نسخههای متنوعی از آونتادور کارکرده را مشاهده کنیم. برای مثال یک دستگاه آونتادور SVJ رودستر با قیمت حدود 825 هزار دلار برای فروش عرضه شده و یک لامبورگینی آونتادور S کانورتیبل مدل 2019 نیز 500 هزار دلار قیمت دارد؛ اما داستان لامبورگینی در کشورمان بسیار متفاوت است و به خاطر قوانین مربوط به واردات، امکان پلاک شدن آونتادور وجود ندارد و هر از چند گاهی برخی مدلهای آن بهصورت گذر موقت در کشورمان حضور پیدا میکنند. با توجه به قیمت سایر خودروهای خاص و تولید محدود در کشورمان، اگر آونتادور وارد بازار کشورمان میشد بیشک قیمت بالای چند ده میلیارد تومان داشت.
لامبورگینی هوراکان
یکی دیگر از خودروهای بسیار محبوب لامبورگینی با نام هوراکان شناخته میشود که آن هم همانند آونتادور بازنشسته شده و جای خود را به محصول جدیدی به نام تمراریو داده است. هوراکان سال 2014 راهی بازار شد و تا همین چند ماه قبل بهصورت رسمی در بازار حضور داشت. هوراکان نیز همانند برادر بزرگتر خود در نسخههای بسیار متنوعی عرضه شده ولی مدل استاندارد آن از پیشرانه 10 سیلندر 5.2 لیتری با 610 اسب بخار قدرت و 560 نیوتون متر گشتاور استفاده میکند. گیربکس 7 سرعته اتوماتیک نیز نیروی تولیدی را به چرخها میرساند. قیمت هوراکان از حدود 250 هزار دلار شروع میشود و بسته به تیپ و آپشن انتخابی تا 350 هزار دلار نیز میرسد. این خودرو نیز همانند آونتادور امکان واردات به کشور را ندارد و تنها برخی مدلهای انگشتشمار آن بهصورت گذر موقت در کشورمان حضور داشتهاند. هوراکان در صورت پلاک شدن در کشورمان بهای فراتر از 20 میلیارد تومان میداشت.
لامبورگینی اوروس
اوروس پس از LM002 دومین شاسیبلند لامبورگینی به شمار میرود و از همان زمان معرفی تاکنون به یکی از محبوبترین و پرفروشترین خودروهای لامبورگینی بدل شده است. اوروس از طراحی جذاب و عملکردی هیجانانگیز سود میبرد. این قدبلند ایتالیایی که در سال 2017 راهی بازار شده از پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو با 641 اسب بخار قدرت استفاده میکند. یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF هم نیروی تولیدی را به چرخها میرساند. قیمت لامبورگینی اوروس مدل 2025 از حدود 242 هزار دلار شروع میشود و با انتخاب آپشن ها و مدلهای مجهزتر تا 275 هزار دلار نیز میرسد. اوروس نیز امکان واردات قانونی و پلاک شدن در کشورمان را ندارد اما بیشک در صورت واردات میتوانست به یکی از محبوبترین خودروهای گرانقیمت ایران تبدیل شود. با توجه به قیمت چند ده میلیارد تومانی خودروهایی همچون لندکروزر و لکسوس LX، طبیعی است که اوروس پلاک ملی میتوانست بسیار گرانتر از آنها باشد.
لامبورگینی کانتاش
کانتاش یا کونتاش خودروی اسپرت پیشرانه وسط است که از سال 1974 تا 1990 توسط لامبورگینی تولید شد. طراحی این خودرو را شرکت برتونه انجام داد. فروچیو لامبورگینی مؤسس این کمپانی میخواست کانتاچ را به عنوان جانشین مدل معروف میورا راهی بازار کند. در سال 1970 کار روی این پروژه آغاز شد و نهایتاً پس از ماهها تلاش اولین نمونه پیش تولیدی آن در نمایشگاه ژنو 1971 به نمایش درآمد. سه سال هم طول کشید تا مدل نهایی راهی خط تولید شود. پیشرانه 12 سیلندر 3.9 لیتری نصب شده در این خودرو بهصورت استاندارد 370 اسب بخار قدرت تولید میکرد. کانتاش در آن سالها با قیمت پایه 72 هزار دلار معرفی شد.
جالب اینکه لامبورگینی چند سال پیش نسخه جدیدی از کانتاش را معرفی کرد. این سوپر اسپرت تولید محدود برای ادای احترام به مدل اصلی تولید شده و بر پایه آونتادور شکل گرفته است. کانتاش جدید به پیشرانه 12 سیلندر 6.5 لیتری هیبریدی مجهز شده و 814 اسب بخار قدرت دارد. سوپر اسپرت موردبحث به دلیل چنین قدرت قابلتوجهی میتواند در 2.8 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. تنها 112 دستگاه از کانتاش جدید تولید میشود و هریک از آنها با قیمت بسیار بالای 2.6 میلیون دلار به فروش رفتهاند. بر اساس اخبار موجود تنها یک دستگاه کانتاش قدیمی در کشورمان وجود دارد که قیمتگذاری خاصی روی آن انجام نشده اما با توجه به تعداد بسیار محدود موجود و حالت کلاسیک بیشک قیمت بسیار بالایی خواهد داشت.
مدلهای کلاسیک (دیابلو، گالاردو و مورسیه لاگو)
در بالا به برخی از مشهورترین محصولات لامبورگینی اشاره شد اما ایتالیاییها قبلاً نیز سوپر اسپرتهای جذابی را تولید کردهاند. یکی از این خودروها دیابلو نام دارد که بین سالهای 1990 تا 2001 تولید شد. دیابلو جانشینی برای کانتاش بوده و در سال 1990 با قیمت 239 هزار دلار معرفی شد. نیروگاه 12 سیلندر 5.7 لیتری دیابلو 492 اسب بخار قدرت و 580 نیوتون متر گشتاور را از طریق گیربکس 5 سرعته دستی راهی چرخهای عقب میکرد. البته همانند سنت همیشگی لامبورگینی، در سالهای آتی نسخههای قویتری از این خودرو تولید شدند. یافتن نسخههای کارکرده و جذاب دیابلو کار چندان دشواری نیست و با پرداخت 240 تا حتی 600 هزار دلار میتوان نسخههای بسیار تمیز و کم کارکرد این خودرو را پیدا کرد.
یکی دیگر از محصولات افسانهای و دوستداشتنی لامبورگینی، گالاردو نام دارد. گالاردو بین سالهای 2003 تا 2013 تولید شد. گالاردو جزو پرفروشترین خودروهای تاریخ لامبورگینی است و بیش از 14 هزار دستگاه از آن تولید شده است. این سوپر اسپرت ایتالیایی از پیشرانه 10 سیلندر 5 لیتری استفاده کرده هرچند حجم پیشرانه در نسخههای فیس لیفت به 5.2 لیتر افزایش یافته است. گیربکس 6 سرعته نیز مسئول رساندن قدرت پیشرانه به چرخها بوده است. قدرت استاندارد گالاردو 500 اسب بخار و گشتاور آن نیز 510 نیوتون متر بوده است. با توجه به اینکه دیگر نسخه صفرکیلومتر این خودرو وجود ندارد بنابراین باید در بازار کارکردهها به دنبال آن بود. با گشتوگذار در فضای مجازی میتوانیم نسخههای متنوعی از گالاردو را ببینیم که بسته به سال ساخت، کارکرد و تمیزی بدنه و پیشرانه قیمتی بین 100 تا 120 هزار دلار دارند. گالاردو در کشور ما بیش از مدلهای دیگر لامبورگینی شناخته شده چراکه بهصورت گذر موقت حضور بیشتری در کشورمان داشته است.
قیمت لامبورگینی در ایران
مدلهای موجود در ایران + قیمت
همانطور که گفته شد ورود خودروهای لامبورگینی به ایران با توجه به قوانین موجود ممنوع است اما امکان ورود موقت آنها به کشورمان وجود دارد. هر از چند گاهی نیز ویدئوها و تصاویر مربوط به حضور خودروهایی همچون آونتادور و هوراکان در بنادر و گمرکات کشورمان منتشر میشود؛ اما اگر بخواهیم قیمت معادل محصولات لامبورگینی به ریال و همچنین قیمت تخمینی آنها در صورت پلاک شدن را درج کنیم جدولی مشابه جدول زیر خواهیم داشت.
نام خودرو | قیمت حدودی در بازار آمریکا (دلار) | قیمت معادل ریال در ایران (با فرض هر دلار 900 هزار ریال) | قیمت تخمینی در صورت پلاک شدن در کشور |
آونتادور | 507,000 | 456,300,000,000 | فراتر از 1000 میلیارد ریال |
هوراکان | 250,000 | 225,000,000,000 | فراتر از 500 میلیارد ریال |
اوروس | 242,000 | 217,800,000,000 | فراتر از 450 میلیارد ریال |
دقت داشته باشید که تخمین قیمت خودروهای لامبورگینی بر اساس مقایسه با قیمت برخی خودروهای خاص حاضر در کشورمان همچون بی ام و i8 و همچنین در نظر گرفتن عوارض واردات و خاص بودن این خودروها صورت گرفته و شاید دقیق نباشد.
مقایسه با قیمت جهانی
بهطورکلی قیمت خودرو در کشورمان بسیار بالاتر از بازارهای جهانی است و به دلیل کاهش ارزش ریال در برابر دلار، وضع تعرفههای بالا و همچنین واردات قطرهچکانی از برندهای محدود شاهد آن هستیم که خودروهای اقتصادی دنیا در کشورمان با قیمتهای چند میلیارد تومانی خرید و فروش میشوند. همین موضوع درباره سایر خودروها از جمله محصولات لامبورگینی نیز وجود دارد و اگر قیمت لامبورگینی در ایران و جهان را با فرض آزاد بودن واردات این خودروها مقایسه کنیم قطعاً حداقل اختلاف دو برابری بین قیمتهای جهانی و کشورمان وجود خواهد داشت. البته همانطور که گفته شد عواملی همچون خاص بودن خودروهای لامبورگینی میتوانند قیمت آنها در کشورمان را بیش از پیش افزایش دهند.
سؤالات پرتکرار
- آیا لامبورگینی در ایران موجود است؟
واردات محصولات لامبورگینی به کشورمان به خاطر قوانین واردات خودروها ممنوع است چراکه این خودروها هم از نظر قیمتی و هم از نظر حجم موتور در بازه مجاز قرار ندارند. البته چندین محصول لامبورگینی همچون گالاردو و آونتادور قبلاً بهصورت گذر موقت در کشورمان حضور داشتهاند. تعداد انگشت شماری از این برند نیز در کیش وجود دارند. یک اونتادور LP۷۰۰-۴ هم با پلاک ملی در تبریز وجود دارد. بعلاوه چند دستگاه کانتاش و میورا هم در ایران نگهداری میشوند.
- قیمت لامبورگینی ارزانترین مدل چقدر است؟
در حال حاضر لامبورگینی تنها سه خودروی روئلتو، اوروس SE و تمراریو را تولید میکند. در بین این خودروها، اوروس SE با قیمت حدود 263 هزار دلار معادل حدود 240 میلیارد ریال ارزانترین خودروی لامبورگینی است.
- قیمت مدلهای کلاسیک لامبورگینی چقدر است؟
قیمت خودروهای کلاسیک این برند به عواملی همچون تعداد تولید در گذشته، تاریخچه خودرو و مالکان مشهور آن، سوابق قهرمانی در مسابقات، کارکرد و وضعیت بازسازی و فابریک بودن و... بستگی دارد اما بازه قیمتی این خودروها از حدود 200 هزار دلار شروع شده و به چند میلیون دلار نیز میرسد.
- هزینه نگهداری لامبورگینی در ایران چقدر است؟
با توجه به نبود خدمات و قطعات خودروهای لامبورگینی در ایران واضح است که تمامی وسایل مصرفی و قطعات آن باید از خارج کشور تأمین شوند؛ اما برای اطلاع بد نیست بدانید قیمت سرسیلندر اوروس در بازارهای جهانی حدود 4600 دلار معادل 414 میلیون تومان است که قطعاً برای وارد کردن آن به کشورمان باید هزینههای بیشتری را نیز پرداخت کرد. هزینه سرویس محصولات لامبورگینی از جمله تعویض روغن و فیلترها بین 1000 تا 2000 دلار است که معادل 90 تا 180 میلیون تومان خواهد بود.
- آیا خرید لامبورگینی در ایران امکان دارد؟
با توجه به قوانین فعلی امکان خرید و پلاک شدن محصولات لامبورگینی در ایران وجود ندارد هرچند برخی افراد خودروهای لامبورگینی را بهصورت گذر موقت وارد کشورمان میکنند.
- تفاوت قیمت لامبورگینی در ایران و خارج چقدر است؟
با توجه به کلاس خودروهای لامبورگینی که در دسته سوپر اسپرتها قرار میگیرند و همچنین وضعیت بازار خودروی کشورمان، میتوان گفت در صورت واردات محصولات لامبورگینی به کشورمان و پلاک شدن آنها حداقل تفاوت 2 تا 3 برابری بین قیمت لامبورگینی در ایران و جهان خواهیم دید.
- چه مدلهایی از لامبورگینی در بازار جهانی محبوبتر هستند؟
از بین مدلهای قبلی که تولید آنها متوقف شده است خودروهایی همچون گالاردو، هوراکان و آونتادور محبوبیت بالایی داشتهاند و در حال حاضر نیز شاسیبلند اوروس جزو پرفروشترین و محبوبترین خودروهای لامبورگینی است.