درگ دیدنی لامبورگینی سیان و مک‌لارن سنا، سوپراسپرت‌های خاص ایتالیا و بریتانیا

یک‌شنبه 10 فروردین 1404 - 07:30
مطالعه 3 دقیقه
mclaren-senna-drags-lamborghini-sian-bullfights-don-t-always-end-well-for-the-protagonist-249132_1
دوتا از کمیاب‌ترین و خاص‌ترین سوپراسپرت‌های جهان در 400 متر به مصاف هم رفته‌اند و هرکدام تسلیحات خاص خود را به میدان آورده‌اند.

بین سوپراسپرت‌های مختلف شاهد مسابقات درگ زیادی بوده‌ایم ولی سوپرکارهای تولید محدودی مثل مک‌لارن سنا و لامبورگینی سیان که قیمت‌های میلیون دلاری دارند را کمتر در چنین مسابقاتی می‌بینیم. بااین‌حال، مردان وب‌سایت استرالیایی کاراکسپرت این دو سوپرکار جذاب از ایتالیا و بریتانیا را در جاده‌ای مستقیم در بیابان‌های استرالیا در برابر هم قرار داده‌اند تا درگی حماسی با 20 سیلندر برگزار کنند.

سنا که بر اساس 720S ساخته شده، یکی از افراطی‌ترین سوپرکارهای تاریخ مک‌لارن محسوب می‌شود. در سینهٔ این ماشین همان پیشرانهٔ آشنای 4 لیتری V8 توئین توربوی مک‌لارن را می‌بینیم که در اینجا 800 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته سنا با ویژگی‌های آیرودینامیکی که حداکثر 800 کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کنند، بیشتر برای آتش‌بازی در پیست طراحی شده ولی این به معنای کند بودن در خط مستقیم نیست.

از سوی دیگر، سیان را داریم که اولین سوپراسپرت هیبریدی لامبورگینی بود. البته در این خودرو بجای باطری از ابرخازن استفاده شده که خیلی سریع شارژ و تخلیه می‌شود. در سینهٔ این ماشین هم نیروگاه 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی آشنای لامبورگینی می‌تپد که به‌تنهایی 785 اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما یک موتور الکتریکی با 34 اسب بخار قدرت هم مجموع خروجی را به 819 اسب بخار قدرت و حدود 760 نیوتن متر گشتاور می‌رساند.

این یعنی سیان فقط اندکی از رقیب بریتانیایی قوی‌تر است ولی از مزیت سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد درحالی‌که در سنا تمام نیرو فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. البته لامبورگینی نزدیک به 400 کیلوگرم سنگین‌تر است که رقم بسیار قابل‌توجهی محسوب می‌شود ولی سامانهٔ چهارچرخ محرک می‌تواند این اضافه‌وزن را هم جبران کند. هرچند هردوی این سوپراسپرت‌ها تولید محدود هستند ولی سیان کمیاب‌تر است زیرا تنها در 82 دستگاه ساخته شد درحالی‌که از سنا 500 دستگاه ساخته شده است.

در درگ اول، همان‌طور که انتظار می‌رفت، سیان به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک در ابتدا جلو افتاد ولی در ادامه سنا خود را به رقیب ایتالیایی رساند و دو خودرو تقریباً هم‌زمان از خط پایان رد شدند. در درگ دوم اما که سنا لانچ ضعیف‌تری داشت، اختلاف بیشتر شد و سیان با فاصلهٔ بیشتری رقیب بریتانیایی را مغلوب کرد. بهترین تایم لامبورگینی در 400 متر 10.7 ثانیه بود درحالی‌که سنا این کار را در 11 ثانیه انجام داد. در مسابقهٔ رولینگ اما شرایط تغییر کرد زیرا حالا برتری چهارچرخ محرک سیان از بین رفت و سنا توانست پیروز شود.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

لامبورگینی سیان

مک‌لارن سنا

پیشرانه

6.5 لیتری V12 هیبریدی

4.0 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

819 اسب بخار

800 اسب بخار

گشتاور

760 نیوتن متر

800 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته ISR

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

چهارچرخ

عقب

وزن

1595 کیلوگرم

1198 کیلوگرم

قیمت

3.5 میلیون دلار

1 میلیون دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.