لامبورگینی اونتادور V12 رودستر در ایران؛ بازگشت هیولا
خردادماه 1392 پرسنل گمرک ارس (منطقه مرزی نزدیک تبریز و جلفا) از ورود یک لامبورگینی اونتادور نارنجی خبر دادند که در نهایت پلاک منطقه آزاد گرفت و داخل ایران باقی ماند. حالا یک نمونهی 12 سیلندر جدید از نوع رودستر با رنگ بدنهی خاکستری سفارشی، بدون پلاک ایرانی در تهران دیده شده است. ظاهرا خودروی مذکور، گذر موقت خواهد شد و چند ماه سوژهی شبکههای اجتماعی خواهد بود.
اواسط دههی 80 تا 90 خورشیدی، زمانی که فرایند ورود خودروهای گذر موقت سادهتر از امروز بود، انواع شورلت کوروت و لامبورگینی و رولزرویس در تهران، تبریز، کیش و حتی مشهد، دیده شد. به مرور زمان، محدودیتهای قانونی برای ورود انواع خودروهای خارجی شکل گرفت و ثروتمندان ایرانی، یکی از سرگرمیهای خود را از دست دادند. این شرایط، طی سال اخیر تغییر کرده و حالا چند مدل فراری، کادیلاک اسکالید و پیکاپ رم TRX با پلاک گذر موقت در تهران وجود دارند.
اونتادور یکی از پرفروشترین سوپراسپرتهای دنیا در کلاس قیمتی بالاتر از 300 هزار دلار است که سال ۲۰۱۱ رونمایی شد. این خودرو، جانشین مورسیهلاگو، با طراحی خیرهکننده و عملکرد بینظیر، نمادی از قدرت و زیبایی است. اونتادور مجهز به پیشرانه ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی در نسخههای مختلف از ۷۰۰ تا ۷۸۰ اسب بخار قدرت دارد. مدل LP780-4 Ultimae، آخرین نسخه بود که سال 2022 تولید شد و ۷۲۰ نیوتنمتر گشتاور داشت. اونتادور در ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
این خودرو از گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ISR و سیستم چهارچرخ محرک بهره میبرد. طراحی آیرودینامیک با فیبر کربن و سیستم تعلیق مغناطیسی، پایداری فوقالعادهای فراهم میکند. قیمت اونتادور بسته به مدل متفاوت است؛ نسخه استاندارد حدود ۴۰۰,۰۰۰ دلار و مدل آلتیمائه / Ultimae حدود ۵۱۰,۰۰۰ دلار قیمت دارد. برای خرید نسخههای خاص مانند SVJ یا نسخههای تولید محدود تیونینگشده (مثل منصوری) تا ۱.۲ میلیون دلار هزینه شده است.
شاید برای ما در ایران، باورنکردنی باشد اما در امارات متحده عربی، میتوان با بودجهی کمتر از 50 هزار دلار معادل 3 تا 4 میلیارد تومان صاحب اونتادور دست دوم شد. این عدد برای علاقهمندان خودروهای لوکس و خصوصا اینفلوئنسرهای شبکههای مجازی که از دیده شدن، کسب درآمد میکنند، ارزان محسوب میشود.