عقبنشینی لامبورگینی از برنامههای برقی و حرکت به سمت هیبرید
گویا عصر تمام برقی در لامبورگینی، پیش از آنکه شروع شود اتصالی کرده است زیرا این خودروساز ایتالیایی که پیشتر لانزادور را بهعنوان اولین محصول تمام برقی خود معرفی کرده بود، اکنون در حال بازنگری در این تصمیم است و ممکن است این گرند تورر بلندقامت را به یک مدل پلاگینهیبریدی تبدیل کند. مدیران ارشد در سنت آگاتا قرار است ظرف چند هفته آینده تصمیم نهایی را بگیرند که آیا چهارمین مدل لامبورگینی با نیروی باتری خالص به بازار بیاید یا ترکیبی از ولتاژ برق و غرش موتور V8 را برای عرضه در پایان دهه جاری میلادی انتخاب کند. این تردید ریشه در واقعیتهای بازار دارد.
استفان وینکلمن، مدیرعامل لامبورگینی، اخیراً در مصاحبهای اذعان کرده که این برند در حال بازنگری در برنامههای خود است. او معتقد است که مشتریان فعلی لامبورگینی هنوز خودروهای برقی را بهعنوان یک جایگزین واقعی نمیبینند:
ما میتوانیم یک خودروی برقی بسازیم اما فکر میکنم این پیشنهاد بدی برای چند سال آینده است. خریداران لامبورگینی امروز خودروهای برقی را بهعنوان یک جایگزین نمیبینند.
کانسپت لانزادور در سال ۲۰۲۳ بهعنوان پیشنمایشی از آیندهٔ برقی لامبورگینی رونمایی شد. این خودرو ترکیبی خیرهکننده از شاسیبلند اوروس و هوراکان استراتو بود و با وعدهٔ قدرتی بیش از ۱۳۵۰ اسب بخار و فناوری پیشرفتهٔ ۹۸۰ ولتی، همه را شگفتزده کرد اما تقاضای بازار و خریداران کاملاً با هیجانات نمایشگاهی متفاوت است.
اگر تصمیم نهایی به نفع مدل هیبریدی باشد، بهاحتمالزیاد شاهد استفاده از قطعات فنی آشنایی خواهیم بود. سیستمهای پلاگینهیبریدی مورداستفاده در مدلهای جدیدی مانند اوروس SE و تمراریو، با ترکیب یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو و یک موتور الکتریکی، گزینههایی مناسب برای این کار هستند. جالب اینجاست که پیشازاین قرار بود اوروس نیز کاملاً برقی شود، اما لامبورگینی بیسروصدا در اوایل امسال این برنامه را تغییر داد. این تغییر مسیر، لامبورگینی را کمی از رقیب سنتیاش یعنی فراری که برای رونمایی از اولین خودروی برقی خود به نام التریکا آماده میشود عقب میاندازد. بااینحال، وینکلمن مدیری عملگراست که تقاضای بازار را بر هر چیزی ارجح میداند. مهم نیست شما در فناوری چه تواناییهایی دارید، مهم این است که مشتری چه میخواهد.